Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Slovesa a mluvnické kategorie
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
89.1 SLOVESA – osoba, číslo, slovesný způsob, čas
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. Datum vytvoření: Téma: Slovesa Cíl prezentace: Rozlišování slovesných tvarů Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál je zaměřen.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
Slovesa.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesný způsob Český jazyk, 5. ročník VY_32_INOVACE_134, 7. sada, ČJ2
Slovesa.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Opakujeme Slovesa Přísudek.
Větné členy, základní větné členy
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_06
Tvarosloví – slovesa 3 Střední odborná škola Otrokovice
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Za předpokladu použití psacích potřeb
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_520_Slovesa AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská ROČNÍK, DATUM:
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 8 – slovesa – osoba a číslo Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Základní větné členy – přísudek
Transkript prezentace:

Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012

ANOTACE V této sadě výukových materiálů s názvem Tvarosloví se budeme zabývat tvořením tvarů slov, slovními druhy, jejich tříděním a mluvnickými kategoriemi. Učivo má rozšířit znalosti, které žáci získali v ZŠ a je určeno pro žáky 2. ročníku učebních oborů SOU. Cílem této prezentace je seznámit žáky se slovesy, slovesnými kategoriemi, rozdělením sloves na plnovýznamová a neplnovýznamová, na slovesné tvary určité a neurčité a se slovesnými kmeny.

TVAROSLOVÍ SLOVESA VERBA

slovesa vyjadřují děj, a to činnost, stav, změnu stavu časují se určují se u nich slovesné kategorie – osoba, číslo, čas, způsob, slovesný rod a vid dále se u nich určuje třída a vzor jsou plnovýznamová, ve větě plní nejčastěji funkci přísudku

Slovesa Plnovýznamová – vyjadřují děj, mají vlastní věcný význam a významy mluvnické: slovesa předmětová – k významu potřebují doplnění předmětem, řídí jeho pád, např. napsat úkol slovesa bezpředmětová – k významu nepotřebují předmět, vyjadřují stav nebo změnu stavu, tělesné a duševní pocity, např. mluvit, ležet, muset

slovesa Pomocná– nemají plný věcný význam, spojují se ve větě se slovesy plnovýznamovými: vlastní slovesa pomocná - být, bývat, mít, mívat – tvoří se jimi složené slovesné tvary, např. byl bych přišel, mají napsáno slovesa způsobová: mít, muset, moci, smět, chtít, spojují se s infinitivem plnovýznamového slovesa, např. mít povinnost slovesa fázová – vyjadřují různé fáze děje – začít, začínat, přestat, přestávat, např. začal jsem se učit slovesa sponová – spojují jmenný přísudek s podmětem – být, bývat, stát se, stávat se, např. žák je nemocný,

Slovesné tvary (podle formy) slovesné tvary jednoduché – jsou tvořeny tvarem jednoho slova, např. píšu, píšeme, napíšete, piš, psát slovesné tvary složené – skládají se z více slov, vznikají spojením tvaru slovesa plnovýznamového a tvarů slovesa pomocného, např. budu psát, psal jsem, byl bych psal, psali bychom, psali byste zvratná slovesa – jsou ta slovesa, která u sebe mají osobní zvratné zájmeno se (4. pád – radovat se) nebo si (3. pád – koupit si); přitom některá tato slovesa mají u sebe zájmeno zvratné vždy (smát se), některá u sebe zvratné zájmeno někdy mají, jindy nemají (mýt se X mýt nádobí)

Slovesné tvary rozlišujeme podle toho, které mluvnické významy slovesa vyjadřují: 1. slovesné tvary určité – vyjadřují osobu, číslo, čas, slovesný rod a slovesný vid mohou být jednoduché nebo složené patří sem oznamovací způsob času minulého, přítomného a budoucího, rozkazovací způsob, podmiňovací způsob přítomný a podmiňovací způsob minulý

Slovesné tvary 2. slovesné tvary neurčité – nelze u nich určit osobu (a také některé další mluvnické významy) patří sem infinitiv (neurčitek), příčestí činné - minulé (l – ové, např. psal, -la, -lo, -li, -ly, -la), příčestí trpné (n/t – ové, např. psán/nabodnut), přechodník přítomný a minulý z příčestí a přechodníků se tvoří: přídavná jména slovesná (např. došlý, zakládaný, vyrytý, měřicí), podstatná jména slovesná (např. krytí, promítání, zakládání)

Slovesné kmeny Kmen přítomný – od 3. osoby čísla jednotného přítomného času oddělíme koncovku osobní, např. nes-e, pracuj-e, děl-á od kmene přítomného tvoříme: oznamovací způsob přítomného času koncovkami osobními (dělám, děláš, dělá, děláme, děláte, dělají), rozkazovací způsob pro 2. osobu čísla jednotného a 1. a 2. osobu čísla množného (piš, pišme, pište), přechodník přítomný

Slovesné kmeny Kmen minulý – od příčestí minulého(činného) oddělíme – l, např. psal/četli; od kmene minulého tvoříme: infinitiv(psát, péci), příčestí minulé/činné (užívá se ve složených slovesných tvarech: v minulém čase, např. psal jsem, psali jsme, v podmiňovacím způsobu přítomném a minulém, např. psal bych, byli bychom psali), příčestí trpné (užívá se v opisných tvarech trpného rodu, např. dům je stavěn) a přechodník minulý

Zápis: slovesa Slovesa vyjadřují děj, tj. činnost, stav, změnu stavu. Časují se, určujeme u nich osobu, číslo, čas, způsob, rod a vid, dále třídu a vzor. Jsou plnovýznamová, ve větě plní nejčastěji funkci přísudku. Podle formy rozlišujeme slovesné tvary jednoduché (psát), složené (budu psát) a zvratná slovesa (učit se). Slovesné tvary určité vyjadřují osobu, číslo, způsob, čas, patří sem oznamovací způsob, rozkazovací způsob, podmiňovací způsob.

Slovesné tvary neurčité nevyjadřují kategorie osoby a způsobu, patří sem infinitiv, příčestí minulé a trpné a přechodníky. Od kmene přítomného tvoříme oznamovací způsob přítomného času, rozkazovací způsob, přechodník přítomný. Od kmene minulého tvoříme infinitiv, příčestí minulé, příčestí trpné, přechodník minulý.

OTÁZKY PRO OPAKOVÁNÍ 1. Co vyjadřují slovesa, co u nich určujeme? 2. Jaké slovesné tvary rozlišujeme podle formy? 3. Co vyjadřují slovesné tvary určité, které to jsou? 4. Co vyjadřují slovesné tvary neurčité, které to jsou? 5. Jak utvoříme kmen přítomný, co z něj tvoříme? 6. Jak vytvoříme kmen minulý, co z něj tvoříme?

MUŽÍKOVÁ, Olga, MARKVARTOVÁ, Barbora, KLUSÁČKOVÁ, Lenka, JEŘÁBKOVÁ, Eleonora, ADÁMKOVÁ, Petra. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7358 – 082 – 9 DOBEŠOVÁ, Věra, FIALOVÁ, Vladimíra. Průvodce českým jazykem. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7538 – 019 - 5 SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007,ISBN 978 – 253 – 0298 – 0