STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Tematická a kompoziční složka literárního díla
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 1
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: kvinta Anotace: výklad a procvičení třídění slov české slovní zásoby Klíčová slova:
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Božena Němcová - život o datu a místu narození se dosud vedou spory
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_006_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Číslo materiálu Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08 Škola: Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše, příspěvková organizace Adresa Adresa: Vrchlického 630/5, 40502,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
Vývojové tendence češtiny v současnosti Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kolik řečí znáš Petr Machala.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Vrstva jazykově stylistická
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_86.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Škola Název projektu Číslo projektu Šablona Autor DUM Název DUM
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Národní jazyk a jeho útvary
Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75
Naturalismus v české literatuře
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_77
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Národní jazyk a jeho útvary
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Slohové rozvrstvení slovní zásoby
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Charaktristika češtiny, národní jazyk a jeho útvary
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
VY_32_INOVACE_Jir_I-21 Pavel Kohout Název projektu: OP VK
Národní obrození Opakování
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
DRAMATICKÉ ŽÁNRY Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_73
Transkript prezentace:

STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA   Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_76

Osnova Plán tematický Plán kompoziční Plán jazykový Otázky Použitá literatura Závěr

Plán tematický Typy témat: - celkové téma = „nejvyšší“ téma díla (život na venkově během čtyř ročních období) hlavní téma = ústřední téma (postava babičky) vedlejší téma = drobnější téma (postava Barunky, způsob života na Starém bělidle)

motiv = nejdrobnější téma, dále nerozložitelné (dárky pro děti při příjezdu) epizoda = větší tematický celek, který má více méně samostatný charakter, s ostatními tématy je spjat volně (příběh Viktorky) vložka = vysloveně samostatný útvar vložený do díla (lidová písnička vložená do textu)

Druhy témat: děj (přírodní, lidský, nadpřirozený) postavy (téma člověka v díle) prostředí (veškerý vnější svět)

Plán kompoziční chronologické řazení (shoda s „přirozeným“ uspořádáním jevů) retrospektivní řazení (některé jevy jsou zobrazovány jakoby zpětným pohledem) rámcová kompozice (děj vychází z jednoho rámce = příběhu, do nějž se vždy vrací) paralelní řazení (souběžné) kombinované řazení (moderní literatura)

Plán jazykový Spisovná: neutrální, odborné termíny, knižní, Spisovatelé využívají všech jazykových vrstev a oblastí. Spisovná: neutrální, odborné termíny, knižní, obrazná pojmenování, archaismy, zastaralá, poetismy, neologismy

Nespisovná: obecná čeština, slang, profesní mluva, argot, expresivní, vulgarismy, dialektismy (nářeční)

Otázky: Které plány tvoří strukturu literárního díla? Jaké typy témat znáte? Seřaďte hierarchicky. Co tvoří prostředí v literárním díle? Jakou charakteristiku postavy může autor vytvořit? Jakým způsobem mohou být řazena témata v díle? Které jazykové vrstvy řadíme do spisovné oblasti?

Použitá literatura: Slovník literární teorie.Praha: Československý spisovatel, 1984. MARTINKOVÁ, V. Teorie literatury 1 - 4. Praha: Trizonia, 1995. Kresba: vlastní

Závěr Děkuji za pozornost