Výtvarné aktivizační činnosti Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_14 Kresba: Lidská postava Téma sady: Výtvarné aktivizační činnosti Obor, ročník: Sociální činnost, Výchovná a humanitární činnost - sociální činnost – 2. ročník Datum vytvoření: prosinec 2013 Anotace: Kánon lidské postavy, správné proporce při kresbě postavy Metodický obsah: Výklad nového učiva, kresba
KÁNON KÁNON – pravidla určující ideální proporce lidského těla Ideální proporce postavy řešili už v antickém Řecku (z řečtiny pochází i pojem, kánon = norma, soubor pravidel) Zabýval se jím Polykleitos, Vitruvius, Leonardo da Vinci a další Během historie se několikrát ideální proporce mění, umělci se nemohou dohodnout na ideálu
IDEÁLNÍ PROPORCE Průměrné proporce, běžná populace: hlava se do celé výšky těla vejde 7,5x Ideální proporce: Hlava se vejde do výšky těla 8x
KRESLENÁ POSTAVA, KOMIKS Pro komiksy, zobrazení superhrdinů (např. Superman) se používá výška postavy, kam se hlava vejde 8,5x až 9x. Na podobném principu funguje i karikatura.
IDEÁLNÍ KÁNON (MUŽ) Jako jednotku bereme výšku hlavy (hlava 8x ve výšce těla) Brada na 1 Délka paže (od ramene po konečky prstů) je 3,5x hlava – tedy necelá polovina celé postavy Bradavky na 2 Lokty na stejné úrovni jako pas, mírně nad pupíkem Pupík těsně pod 3 Stydká kost a zápěstí jsou v polovině těla, na 4 Ruka je velká přibližně jako obličej Koleno na 6 Postava „stojí“ na 8 Obr. 1
ROZDÍL MEZI POSTAVOU MUŽE A ŽENY - Žena má proporčně užší pas a ramena - Prsa a pupík má níž - Širší boky Průměrně bývá menší než muž Tělo je oblejší, svaly jsou méně prokresleny Ideální ženská postava se mění s dobou – srovnejte ideály z doby baroka nebo dnešní doby Obr. 2
POSTAVA DÍTĚTE - Velká hlava - Krátké nohy - Baculaté tělíčko Novorozenec má vůči tělu hlavu poměrově větší než dospělý člověk Obr. 3
KOSTRA A SVALY NEZAPOMEŇTE! Každý člověk má kostru, přestože kosti nevidíme, je dobré si uvědomit, že tam je např. lebka, hrudní koš, pánev, klíční kosti, kolena… Také nezapomínejte na svaly (např. stehenní, lýtkový, hýžďový, prsní, břišní, svaly paží…)
KOSTRA, SVALY Obojí nám pomůže nakreslit postavu tak, že nebude vypadat „gumově“ Obr. 4
POSTAVA V POHYBU Uvědomte si, jak se mění poloha určitých částí těla při pohybu Nachýlí-li se ramena, boky se natočí na druhou stranu Šikovným pomocníkem pro kreslení postavy v různých pozicích je dřevěná figurína Obr. 5
POSTAVA V POHYBU Také nezapomínejte, že pokrčená ruka/noha by měla délkou odpovídat té natažené Děláme-li postavu oblečenou, načrtněte si obrys, jakoby byla nahá – zabráníte tak disproporcím a „propadlým“ částem těla
Úkol: Vezměte si tužku a skicák a pokuste se s pomocí nabitých vědomostí načrtnout několik postav podle modelu (spolužáka). Nejdříve budeme kreslit jednoduché pozice, poté složitější.
ZDROJE Obrázky Obr. 1 – Obr. 5: archiv autorky Literatura PARRAMÓN, José María: Anatomie člověka. 1. vyd. Praha : Svojtka a Vašut, 1995. 112 s. ISBN 80-7180-029-5.
AUTORSKÁ PRÁVA „Dílo smí být šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna necitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového SW Smart Notebook a MS Office.“