Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_252_TÉMA_Daň z přidané hodnoty Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Advertisements

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.15 Ročník2. ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_256_TÉMA_ Rozdělení nákladů Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 AnotaceFormou.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomická příprava výroby.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Autor: Ing. Alice Horáčková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ekonomika– národní hospodářství
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Digitální učební materiál
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Název: Normy spotřeby času Autor: Ing. Petr Mareš
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Není příloha, jako příloha
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ZÁSOBOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Digitální učební materiál
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu 1 název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor Ing. Bc. Štěpánka Jáglová Tématický celek Podnikové činnosti Ročník druhý Datum tvorby 2.3.2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01

Anotace: Materiál je zaměřený na téma „Plánování zásob podnikání“, zejména vysvětlení dílčích činností, které v podniku při zásobovací činnosti probíhají. Vše je doplněné praktickým příkladem. Metodické pokyny: Materiál slouží pro usnadnění výkladu dané problematiky, žákům současně jako podklad pro poznámky. Na snímku č. 14 jsou uvedené otázky, které slouží pro fixaci probírané látky a současně jako zpětná vazba pro učitele.

ZÁSOBOVACÍ ČINNOST

ZÁSOBOVACÍ ČINNOST logistika zabezpečuje na trhu výrobní činitele potřebné pro výkon hlavní funkce podniku (výroba, obchod, služby) zásob by v podniku mělo být správné množství (ani málo, ani moc)

Zásobovací činnost Zahrnuje tyto jednotlivé činnosti: Plánování materiálových zásob Výběr vhodného dodavatele Nákupní činnost Skladování Výdej zásob za skladu do výroby

1. Plánování materiálových zásob Abychom naplánovali požadovaný konečný stav zásob na skladě, je nutné si uvědomit, že závisí na počátečním stavu zásob na skladě, na množství nakoupených zásob a spotřebě zásob Neboli platí: KS = PS + nákup – spotřeba Abychom zjistili, kolik zásob musíme v daném období nakoupit, platí: nákup = KS – PS + spotřeba

Plánování materiálových zásob Ze vzorce je nepracnější zjistit budoucí spotřebu zásob (tzn. kolik zásob nám ze skladu za dané období ubyde) Možností pro výpočet spotřeby je několik: Podle technické dokumentace (podle norem, například v hotelnictví), pak platí: SPOTŘEBA = NORMA SPOTŘEBY * POČET VÝROBKŮ

Plánování materiálových zásob Podle výtěžnosti (na 1 výrobek, například na Šumavě se z 1 km2 lesa získá jiné množství dřeva než ze stejného lesa v Krkonoších) Indexní metoda (vycházíme ze spotřeby v loňském roce (nárůst výroby o 20% znamená nárůst spotřeby také o 20%)

Plánování materiálových zásob Ilustrativní příklad na výpočet spotřeby: Na Silvestra si dáme předsevzetí, že budeme žít zdravě a každý den sníme 1 jablko. Doma máme 20 jablek, které jsme nakoupili na Vánoce a na konci roku chceme mít v zásobě 40 jablek. Kolik jablek tedy musíme v příštím roce nakoupit? Řešení: KS = PS + nákup – spotřeba Nákup = KS – PS + spotřeba (spotřeba = 1 jablko * 365 dní) Nákup = 40 – 20 + 1*365 = 385 jablek V příštím roce tedy budeme muset nakoupit 385 jablek 

Plánování materiálových zásob Příklad - zadání: Restaurace plánuje uvařit přes víkend 500 ks knedlíků. Na jeden knedlík spotřebuje 300 g mouky, cena za 1 kg mouky je 15 Kč. Na skladě mají v pátek 5 kg mouky, v neděli večer plánují mít na skladě 20 kg mouky. Kolik kg mouky a v jaké hodnotě musí restaurace na víkend nakoupit?

Plánování materiálových zásob Příklad – řešení: PS …. 5 kg KS …. 20 kg Počet knedlíků 500 ks, na jeden knedlík 300 g mouky po 15 Kč Spotřeba mouky = norma spotřeby * počet knedlíků = 500*0,3 kg = 150 kg KS = PS + nákup – spotřeba Nákup = KS – PS + spotřeba Nákup = 20 – 5 + 150 = 165 kg mouky (165 kg * 15 Kč = 2475 Kč) Restaurace musí na víkend nakoupit 165 kg mouky v hodnotě 2475 Kč.

Normy zásob na skladě Nakoupené zásoby podnik musí nakoupit, přivézt, skladovat a zaplatit – tzn. zásoby váží podniku finanční prostředky, nemělo by jich být příliš moc Naopak pokud má podnik zásob málo, není zabezpečena plynulost výroby NORMA ZÁSOB NA SKLADĚ - určuje průměrnou (optimální) velikost příslušného druhu zásob

Normy zásob na skladě Při určení optimální výše zásob je nutné pracovat s těmito pojmy: Zásoba běžná – má vystačit na spotřebu mezi dvěma dodávkami Zásoba pojistná – vyrovnává odchylky v běžné spotřebě („kdyby něco“) Zásoba technologická – na přípravu některých druhů zásob (třídění, sušení) Dodávkový cyklus – čas mezi dvěma dodávkami

OTÁZKY NA ZÁVĚR Jaký jiný termín se často používá pro zásobování? Které metody se využívají při zjišťování plánované spotřeby zásob? Vysvětlete význam pojistné zásoby. Co je to dodávkový cyklus?

Použité zdroje KOČÍ J., ŠAMŠOVÁ L.: Základy ekonomiky pro střední a vyšší hotelové školy. Praha, Fortuna, 2009. 144 stran. Obrázky dostupné na: http://vytvarkaznojmo.blogspot.cz/2012/09/jablko.html (cit. 2.3.2013) http://ekonomika.idnes.cz/nakupy-a-ceny-v-nemecku-07e-/eko-zahranicni.aspx?c=A121221_1869573_usti-zpravy_alh (cit. 2.3.2013) http://www.cz.all.biz/hruba-psenicna-mouka-mouka-t-450-g28810 (cit. 2.3.2013)

DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST