průkopník a nositel tradice postpenitenciární Sociální kurátor průkopník a nositel tradice postpenitenciární péče
Sociální kurátor v oblasti terciární prevence je specializovaný sociální pracovník v oblasti terciární prevence
Cílové skupiny sociálních kurátorů a) je propuštěna z výkonu zabezpečovací detence, z výkonu vazby nebo z výkonu trestu odnětí svobody, nebo b) je po ukončení léčby chorobných závislostí propuštěna ze zdravotnického zařízení poskytovatele zdravotních služeb, psychiatrické léčebny nebo léčebného zařízení pro chorobné závislosti, nebo c) je propuštěna ze školského zařízení pro výkon ústavní či ochranné výchovy nebo z pěstounské péče po dosažení zletilosti, respektive v 19 letech, nebo d) nemá uspokojivě naplněny životně důležité potřeby vzhledem k tomu, že je osobou bez přístřeší, nebo e) je osobou, jejíž práva a zájmy jsou ohroženy trestnou činností jiné osoby.
Sociální kurátoři poskytují sociální služby odsouzeným za účelem vedení soběstačného života po propuštění a v souladu se zákonem
Sociální služby na kterých se sociální kurátoři podílejí jsou zabezpečovány především a) poskytováním sociálního poradenství, b) pomocí při řešení obtížné sociální situace obviněných a jejich rodin, c) spoluprací se všemi ostatními zaměstnanci věznice při zajišťování a realizaci práv a oprávněných zájmů obviněných.
Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR POČET SOCIÁLNÍCH KURÁTORŮ V ČESKÉ REPUBLICE Celkem působí na 205 obcích s rozšířenou působností 325 sociálních kurátorů (z toho více než 2/3 mají minimálně jednu další kumulovanou funkci, průměrně dvě až tři. V jednom případě dokonce i sedm nejrůznějších kumulací) Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
RŮZNÉ SKUTEČNOSTI: Dlouhodobá nezastupitelnost MPSV v roce 2005 vyhodnotilo význam a opodstatněnost agendy SK Okresní úřady / obce s rozšířenou působností
Sekce sociálních kurátorů
Tři nástroje profesní podpory I.Elektronická diskuse Google groups II. Metodická příručka III. Celostátní konference
ZVYŠOVÁNÍ ODBORNÉ ZPŮSOBILOSTI Dvě metodické příručky pro sociální kurátory a metodiky Dvakrát realizované specializační vzdělávání sociálních kurátorů Možnost odborných stáží
Mimo klientské aktivity Navrhnutí a prosazení § 2, v zákoně 111/2006 o pomoci v hmotné nouzi.
SOCIÁLNÍ KURÁTOŘI A Amnestie v letech 1990 a 2013
Počty amnestovaných osob v roce 1990 a 2013 Rozhodnutím prezidenta Československé socialistické republiky o amnestii ze dne 1. ledna 1990 bylo propuštěno: 13 800 osob Rozhodnutím prezidenta České republiky o amnestii ze dne 1. ledna 2013 bylo propuštěno: 6 443 osob
poměr propuštěných osob, které vyhledaly pomoc sociálních kurátorů Počet propuštěných na základě amnestie, za rok 2013 činil 5 886 osob To je 91% z celkového počtu propuštěných Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Společnost sociálních pracovníků ČR Sekce sociálních kurátorů
POROVÁNÍ POČTU KLIENTŮ ZA ROK Rok 2013 – 30 971 nárůst je o necelé 1% (265 klientů) Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
KRIZOVÁ INTERVENCE A DLOUHODOBÁ SPOLUPRÁCE I. vlna – Krizová intervence (rozmezí 1 až 2 týdnů od výstupu) Žádosti amnestovaných o pomoc SK byly směřovány na uspokojování základních životních potřeb a zajištění momentální situace – ošacení, strava, hygienické potřeby, nocleh, jednorázové dávky, okamžité mimořádné pomoci, vyřízení osobních dokladů II. vlna – Dlouhodobá intervence (rozmezí 1 až 2 let od výstupu) Žádosti amnestovaných o pomoc SK byly směřovány na uspokojování psychosociálních potřeb – zajištění pravidelného přijmu, trvalejšího ubytování nebo bydlení, zastupování před úřady, doprovázení, zprostředkování kontaktu s rodinou, atd.
Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR I. POČET SOCIÁLNÍCH KURÁTORŮ V ČESKÉ REPUBLICE Celkem působí na 205 obcích s rozšířenou působností 325 sociálních kurátorů (z toho více než 2/3 mají minimálně jednu další kumulovanou funkci, průměrně dvě až tři. V jednom případě dokonce i sedm nejrůznějších kumulací) II. POROVÁNÍ POČTU KLIENTŮ ZA ROK 2012 A 2013 Rok 2012 – 30 706 Rok 2013 – 30 971 nárůst je o necelé 1% (265 klientů) III. Průměrný počet klientů na jednoho soc. kurátora Za rok 2012 celkově – Ø 94 osob Za rok 2013 celkově - Ø 95 osob (amnestovaných za rok 2013 – Ø 18 osob) Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Zásadní překážky při poskytování sociálních služeb
Sociálním kurátorům chybí Rozhodování o dávce mimořádné okamžité pomoci z důvodu ohrožení sociálním vyloučením (MopS) a jejího využívání jako jednoho z motivačních nástrojů k vedení řádného a soběstačného života.
Anti preventivní opatření Novelou zákona o pomoci v hmotné nouzi byl zrušen § 20 - program individuálního motivačního postupu.
Podnět na řešení vzniklé situace ohledně kompetentnosti sociálních kurátorů zprostředkovávat klientům rodné listy pro úřední potřebu na žádosti o vyřízení OP Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Od ledna roku 2014 přestali oddělení občanských průkazu úřadů městských částí na území hlavního města Prahy přijímat žádosti o OP Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR „Konkrétně, hlavním důvodem je skutečnost, že podmínky pro vydání rodného listu pro úřední potřebu jsou zcela odlišné, než podmínky pro vydání rodného listu fyzické osobě, která musí prokázat právní zájem a především totožnost, což neplatí pro vydání rodného listu pro úřední potřebu.“JUDr. Zdeňky Tomášové, CSc., vedoucí oddělení OP a cestovních dokladů, odboru správních činností MV ČR Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Osoby bez přístřeší, mají objektivní problém si zažádat o svůj rodný list, protože nejsou schopni splnit, nebo zajistit tyto zákonem stanovené podmínky: Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR žadatel se ztotožní občanským průkazem nebo dva svědkové, kteří se ztotožní nebo rodinný příslušník eventuálně si ho vyžádá úřad (R.L. pro úřední potřeby), což pro některé osoby bez přístřeší je jediné možné řešení Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR osobně si o rodný list nemohou požádat, protože se nemohou ztotožnit regulérním dokladem totožnosti bez osobních dokladů si nemohou vydělat finanční prostředky na cestu na matriku v místě narození, která v případě, že není ve městě, kde se současně klient zdržuje, musí dopravit buď dva svědky s OP, nebo, pokud udržuje kontakt se svojí rodinou, alespoň jednoho jejího příslušníka, to je rovněž pro převážnou část klientů nesplnitelné. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Důsledky: Důsledky omezení žádostí pro úřední potřeby přináší celou řadu komplikací, jak pro samotné klienty, tak v konečném důsledku pro další občany nebo organizace, kteří s ním přicházejí do každodenního kontaktu. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Například: klient si nemůže zaregistrovat na Úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání nemůže se ubytovat na komerční ubytovně nemůže se legitimovat před policií nebo jinými organizacemi nemůže si vybrat doporučenou korespondenci nebo finanční prostředky na poště především nesplnil povinnost vlastnit doklad totožnost Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Pomoc při vyřizování žádosti o OP patří k jednomu z nejčastějších požadavků výše jmenovaných osob, které doklad totožnosti ztrácí nebo jsou o něj okradeny. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Četnost těchto případů je podmíněná jejich mimořádně tíživou sociální situací a prostředím ve kterém se nacházejí. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Tato skutečnost může zásadním způsobem ohrozit práva, zdraví a možnost resocializace dotčených osob. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Závěr: Sociální kurátoři mají ze zákona povinnost, zprostředkovávat občanům, kterým hrozí nebo již jsou sociálně vyloučeni, integrující služby. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Resumé: Je nezbytné, aby kompetentní úřady hledaly řešení, jakým způsobem zásadní nepříznivou situaci v důsledku absence osobních dokladů řešit. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Email: pavel.penkava@praha1.cz Děkuji za pozornost a vaše reakce Pavel Pěnkava Mob: 777 658 811 Email: pavel.penkava@praha1.cz Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR