průkopník a nositel tradice postpenitenciární

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Zákon o sociálních službách
Stacionární terénní práce ve Věznici Jiřice Občanské sdružení Semiramis.
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
Osoby propuštěné z výkonu trestu a sociální pomoc poskytovaná veřejnou správou Mgr. Jiří Sejbal, Oddělení sociální prevence a pomoci , Odbor sociální.
Terénní sociální práce
Farní charita Prachatice
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
RODINA A FINANČNÍ KRIZE
Podrobnější popis legislativních změn v hlavních zákonech
1. Povinnosti KÚ jsou uvedené v § 93 písm. b) a c) ZSS, KÚ zajišťují metodickou, koordinační roli vůči činnostem sociální práce na úřadech obcí s rozšířenou.
ZD - změny, registrace Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
METODIKA - VÝKLAD MPSV pro poskytování dotací ze státního rozpočtu nestátním neziskovým subjektům v oblasti podpory rodiny pro rok 2008 Mgr. Ivana Grosskopfová,
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
Sociální zabezpečení Sociální služby
Příspěvek na péči v působnosti Úřadu práce ČR
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Centrum sociálních služeb Praha je příspěvkovou organizací Magistrátu hlavního města Prahy.
 průkopník a nositel tradice postpenitenciární péče.
Projekt je financován z prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Spolupráce ÚP ČR a LPS konference - Poslanecká sněmovna parlamentu ČR Mgr. Zdeňka Cibulková, Odbor pro sociální věci Generálního ředitelství.
Na Liščině 2 Ostrava - Hrušov ÚMOb Slezská Ostrava odbor sociálních věcí oddělení sociálních služeb.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Sociálně právní ochrana dětí Historický vývoj SPO (chudinská péče, sirotčí pokladny, okresní komise pro péči o mládež …) Současná úprava – zákon č. 359/1999.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
FINANCOVÁNÍ SOCILÁNÍCH SLUŽEB V ROCE 2016 SPOLUÚČAST OBCÍ ORP NA FINANCOVÁNÍ.
Prevence jako strategie přístupu k ohroženým dětem a rodinám z pohledu novely zákona o sociálně-právní ochraně Praha Říjen 2011 Verze: _FV Mgr.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Domy na půli cesty. pobytové služby zpravidla pro osoby do 26 let věku, které po dosažení zletilosti opouštějí školská zařízení pro výkon ústavní nebo.
Pracovní právo pro veřejné správu Prameny práva Vznik pracovního poměru.
Mgr. Petr Hanuš KOORDINÁTOR ODBORNÝCH SEKCÍ ASOCIACE POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ČR ŘEDITEL SEKCE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB UNIE ZAMĚSTNAVATELSKÝCH SVAZŮ ČR.
KA 05 – Poradenství pro osoby ohrožené recidivou drogové závislosti a osoby blízké Název projektu: Individuální projekt města Chebu na změnu situace sociálně.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Odbor sociální péče Magistrátu města Brna Helena Krištofová
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Informace ze sociální oblasti
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Sociální pomoc Mirka Wildmannová.
Kvalita v sociálních službách jako proces
Minimální standard sociální práce orgánu pomoci v hmotné nouzi
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Novela zákona o místních poplatcích
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Sociální šetření a legislativa
Právo sociálního zabezpečení
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

průkopník a nositel tradice postpenitenciární Sociální kurátor průkopník a nositel tradice postpenitenciární péče

Sociální kurátor v oblasti terciární prevence je specializovaný sociální pracovník v oblasti terciární prevence

Cílové skupiny sociálních kurátorů a) je propuštěna z výkonu zabezpečovací detence, z výkonu vazby nebo z výkonu trestu odnětí svobody, nebo b) je po ukončení léčby chorobných závislostí propuštěna ze zdravotnického zařízení poskytovatele zdravotních služeb, psychiatrické léčebny nebo léčebného zařízení pro chorobné závislosti, nebo c) je propuštěna ze školského zařízení pro výkon ústavní či ochranné výchovy nebo z pěstounské péče po dosažení zletilosti, respektive v 19 letech, nebo d) nemá uspokojivě naplněny životně důležité potřeby vzhledem k tomu, že je osobou bez přístřeší, nebo e) je osobou, jejíž práva a zájmy jsou ohroženy trestnou činností jiné osoby.

Sociální kurátoři poskytují sociální služby odsouzeným za účelem vedení soběstačného života po propuštění a v souladu se zákonem

Sociální služby na kterých se sociální kurátoři podílejí jsou zabezpečovány především a) poskytováním sociálního poradenství, b) pomocí při řešení obtížné sociální situace obviněných a jejich rodin, c) spoluprací se všemi ostatními zaměstnanci věznice při zajišťování a realizaci práv a oprávněných zájmů obviněných.

Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR POČET SOCIÁLNÍCH KURÁTORŮ V ČESKÉ REPUBLICE Celkem působí na 205 obcích s rozšířenou působností 325 sociálních kurátorů (z toho více než 2/3 mají minimálně jednu další kumulovanou funkci, průměrně dvě až tři. V jednom případě dokonce i sedm nejrůznějších kumulací) Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

RŮZNÉ SKUTEČNOSTI: Dlouhodobá nezastupitelnost MPSV v roce 2005 vyhodnotilo význam a opodstatněnost agendy SK Okresní úřady / obce s rozšířenou působností

Sekce sociálních kurátorů

Tři nástroje profesní podpory I.Elektronická diskuse Google groups II. Metodická příručka III. Celostátní konference

ZVYŠOVÁNÍ ODBORNÉ ZPŮSOBILOSTI Dvě metodické příručky pro sociální kurátory a metodiky Dvakrát realizované specializační vzdělávání sociálních kurátorů Možnost odborných stáží

Mimo klientské aktivity Navrhnutí a prosazení § 2, v zákoně 111/2006 o pomoci v hmotné nouzi.

SOCIÁLNÍ KURÁTOŘI A Amnestie v letech 1990 a 2013

Počty amnestovaných osob v roce 1990 a 2013 Rozhodnutím prezidenta Československé socialistické republiky o amnestii ze dne 1. ledna 1990 bylo propuštěno: 13 800 osob Rozhodnutím prezidenta České republiky o amnestii ze dne 1. ledna 2013 bylo propuštěno: 6 443 osob

poměr propuštěných osob, které vyhledaly pomoc sociálních kurátorů Počet propuštěných na základě amnestie, za rok 2013 činil 5 886 osob To je 91% z celkového počtu propuštěných Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Společnost sociálních pracovníků ČR Sekce sociálních kurátorů

POROVÁNÍ POČTU KLIENTŮ ZA ROK Rok 2013 – 30 971 nárůst je o necelé 1% (265 klientů) Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

KRIZOVÁ INTERVENCE A DLOUHODOBÁ SPOLUPRÁCE I. vlna – Krizová intervence (rozmezí 1 až 2 týdnů od výstupu) Žádosti amnestovaných o pomoc SK byly směřovány na uspokojování základních životních potřeb a zajištění momentální situace – ošacení, strava, hygienické potřeby, nocleh, jednorázové dávky, okamžité mimořádné pomoci, vyřízení osobních dokladů II. vlna – Dlouhodobá intervence (rozmezí 1 až 2 let od výstupu) Žádosti amnestovaných o pomoc SK byly směřovány na uspokojování psychosociálních potřeb – zajištění pravidelného přijmu, trvalejšího ubytování nebo bydlení, zastupování před úřady, doprovázení, zprostředkování kontaktu s rodinou, atd.

Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR I. POČET SOCIÁLNÍCH KURÁTORŮ V ČESKÉ REPUBLICE Celkem působí na 205 obcích s rozšířenou působností 325 sociálních kurátorů (z toho více než 2/3 mají minimálně jednu další kumulovanou funkci, průměrně dvě až tři. V jednom případě dokonce i sedm nejrůznějších kumulací) II. POROVÁNÍ POČTU KLIENTŮ ZA ROK 2012 A 2013 Rok 2012 – 30 706 Rok 2013 – 30 971 nárůst je o necelé 1% (265 klientů) III. Průměrný počet klientů na jednoho soc. kurátora Za rok 2012 celkově – Ø 94 osob Za rok 2013 celkově - Ø 95 osob (amnestovaných za rok 2013 – Ø 18 osob) Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

Zásadní překážky při poskytování sociálních služeb

Sociálním kurátorům chybí Rozhodování o dávce mimořádné okamžité pomoci z důvodu ohrožení sociálním vyloučením (MopS) a jejího využívání jako jednoho z motivačních nástrojů k vedení řádného a soběstačného života.

Anti preventivní opatření Novelou zákona o pomoci v hmotné nouzi byl zrušen § 20 - program individuálního motivačního postupu.

Podnět na řešení vzniklé situace ohledně kompetentnosti sociálních kurátorů zprostředkovávat klientům rodné listy pro úřední potřebu na žádosti o vyřízení OP Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Od ledna roku 2014 přestali oddělení občanských průkazu úřadů městských částí na území hlavního města Prahy přijímat žádosti o OP Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR „Konkrétně, hlavním důvodem je skutečnost, že podmínky pro vydání rodného listu pro úřední potřebu jsou zcela odlišné, než podmínky pro vydání rodného listu fyzické osobě, která musí prokázat právní zájem a především totožnost, což neplatí pro vydání rodného listu pro úřední potřebu.“JUDr. Zdeňky Tomášové, CSc., vedoucí oddělení OP a cestovních dokladů, odboru správních činností MV ČR Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Osoby bez přístřeší, mají objektivní problém si zažádat o svůj rodný list, protože nejsou schopni splnit, nebo zajistit tyto zákonem stanovené podmínky: Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR žadatel se ztotožní občanským průkazem nebo dva svědkové, kteří se ztotožní nebo rodinný příslušník eventuálně si ho vyžádá úřad (R.L. pro úřední potřeby), což pro některé osoby bez přístřeší je jediné možné řešení Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR osobně si o rodný list nemohou požádat, protože se nemohou ztotožnit regulérním dokladem totožnosti bez osobních dokladů si nemohou vydělat finanční prostředky na cestu na matriku v místě narození, která v případě, že není ve městě, kde se současně klient zdržuje, musí dopravit buď dva svědky s OP, nebo, pokud udržuje kontakt se svojí rodinou, alespoň jednoho jejího příslušníka, to je rovněž pro převážnou část klientů nesplnitelné. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Důsledky: Důsledky omezení žádostí pro úřední potřeby přináší celou řadu komplikací, jak pro samotné klienty, tak v konečném důsledku pro další občany nebo organizace, kteří s ním přicházejí do každodenního kontaktu. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Například: klient si nemůže zaregistrovat na Úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání nemůže se ubytovat na komerční ubytovně nemůže se legitimovat před policií nebo jinými organizacemi nemůže si vybrat doporučenou korespondenci nebo finanční prostředky na poště především nesplnil povinnost vlastnit doklad totožnost Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Pomoc při vyřizování žádosti o OP patří k jednomu z nejčastějších požadavků výše jmenovaných osob, které doklad totožnosti ztrácí nebo jsou o něj okradeny. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Četnost těchto případů je podmíněná jejich mimořádně tíživou sociální situací a prostředím ve kterém se nacházejí. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Tato skutečnost může zásadním způsobem ohrozit práva, zdraví a možnost resocializace dotčených osob. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Závěr: Sociální kurátoři mají ze zákona povinnost, zprostředkovávat občanům, kterým hrozí nebo již jsou sociálně vyloučeni, integrující služby. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Resumé: Je nezbytné, aby kompetentní úřady hledaly řešení, jakým způsobem zásadní nepříznivou situaci v důsledku absence osobních dokladů řešit. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

Email: pavel.penkava@praha1.cz Děkuji za pozornost a vaše reakce Pavel Pěnkava Mob: 777 658 811 Email: pavel.penkava@praha1.cz Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR