VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti a limity kontroly obcí
Advertisements

PŘÍJMY A VÝDAJE, CASH FLOW
Novela zákona č. 218/2000 Sb. – povinnost zřídit účty u ČNB
Rozpočtové hospodaření obcí
Daňová teorie a politika
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Rozpočtové deficity a dluhové krytí Rozpočtové deficity jsou běžné, přebytky vyjímečné. Chyby v minulosti podporují nezodpovědnost v současnosti. Za co.
Rozpočtové právo II 7. května 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočty územních samosprávných celků
Novela RUD účinná k Novela RUD účinná k Hospodaření ÚSC Jan Zikl Ředitel odboru financování územních rozpočtů a prog. financování Ministerstvo.
Ministerstvo financí ČR Výsledky auditu návrhu státního rozpočtu na rok 2007 Ministr financí Vlastimil Tlustý 1. náměstek Eduard Janota Poradce Miroslav.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
§ 1 Předmět úpravy a působnost zákona – zákon upravuje:
Rozpočtový proces státního rozpočtu
„Realistický pohled na stav veřejných financí“ Ministerstvo financí ČR Praha květen 2010 Jan Zikl.
Rozpočtový proces a jeho kontrola
Zák. č. 250/2000 Sb..  Tento zákon je rozdělen do 5ti částí  Upravuje tvorbu, postavení, obsah a funkce rozpočtů územních samosprávných celků, jimiž.
Ekonomické aspekty veřejné správy
Finanční a rozpočtové právo
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Pár poznámek k fiskálnímu federalismu
Účetnictví ÚSC, rozpočet ÚSC
VYBRANÉ POSTUPY ÚČTOVÁNÍ ÚSC (2)
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
Rozpočtové právo-pojem
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
STATUTÁRNÍ MĚSTO CHOMUTOV Ing. Jan Mareš Závěrečný účet města za rok 2013.
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Nástroje finančního řízení - rozpočet obce PRSUR,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň 25. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Finance a řízení - rozpočty.
Dotace, půjčky a řízení likvidity. Dotace Projev přerozdělovacích procesů - uvnitř veřejného sektoru, -směřující k jiným subjektům – NNO, ziskový sektor.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
1 Vývoj hlavních makroekonomických indikátorů české ekonomiky a jejich predikce I. Zdroj: Predikce makroekonomického vývoje na rok 2004, MFČR, 2004.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Pracovní porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací JMK
Soustava veřejných rozpočtů
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Zákony upravující pravidla rozpočtové odpovědnosti z pohledu ÚSC
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočet Evropské unie
Rozpočtový proces 10. dubna 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Ivana Pařízková Rozpočtové právo ÚSC.
Seminář pro příjemce podpory z OP VK
Finanční účetnictví RADNICE
Ekonomické aspekty veřejné správy
Porada ředitele Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky
Závěrečný účet a účetní závěrka 2013
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2019
Odbor ekonomický KÚPK Ing. Karel Hladký.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Financování silnic II. a III. třídy
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ Doc. Ing. Petr Tománek, CSc. Katedra veřejné ekonomiky, Ekonomická fakulta VŠB – TU Ostrava petr.tomanek@vsb.cz Ostrava, KÚ MSK, 19. 4. 2017

Zákony a novely od roku 2017 23/2017 Sb., o rozpočtové odpovědnosti 24/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (novela) 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní (novela) 25/2017 Sb., o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí

Dopady zákona o rozpočtové odpovědnosti na obce Hospodaření obcí ve vazbě na hospodaření všech veřejných institucí (dluhová brzda) Hospodaření obcí resp. zadlužování Hospodaření příspěvkových organizací zřízených obcí

Rozpočtová odpovědnost Dluhová brzda (týká se celého sektoru veřejných institucí) při výši dluhu 55 % procent HDP (platí dluhová brzda od prvního dne druhého měsíce) po dni vyhlášení. ÚSC na následující rok schválí rozpočet vyrovnaný nebo přebytkový; deficitní jen v případě pokrytí deficitu finančními prostředky z minulých let nebo návratnou finanční výpomocí. Pokrytí půjčkou apod. je možné jen případě předfinancování projektů EU. Poznámka: V nejbližších letech je uplatnění dosti nereálné - stav je o cca 10 procentních bodů nižší

Nástroje hospodaření obcí Střednědobý výhled rozpočtu (změna názvu) zveřejnění návrhu (min. 15 dnů před zahájením projednávání) schvalování = zastupitelstvo obce zveřejnění schváleného střednědobého výhledu (do 30 dnů po jeho schválení – do schválení nového střednědobého výhledu) období (zpravidla 2 – 5 let, resp. na dobu trvání závazků) Rozpočtové provizorium pravidla stanovuje zastupitelstvo obce při uplatnění zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti = měsíční výdaje max. 1/12 schváleného rozpočtu předchozího roku (+ předfinancování projektů EU) zveřejnění po schválení (do 30 dnů)

Nástroje hospodaření obcí Rozpočet zveřejnění návrhu (min 15 dnů před schvalováním) schválení zastupitelstvem obce zveřejnění schváleného rozpočtu (do 30 dnů po schválení - do dalšího rozpočtu) vyrovnanost (vyrovnaný, přebytkový, deficitní) v případě uplatnění opatření dle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (55 % HDP): vyrovnaný či přebytkový deficitní: jen při vyžití prostředků z minulých let či návratné finanční výpomoci nebo pokrytí půjčkou, úvěrem apod. jen při předfinancování projektů EU při překročení dluhu 60 % průměrných příjmů za poslední 4 roky = nutnost snížení dluhu minimálně o 5 % (rozdílu mezi dluhem a 60 % příjmů) pokud nebude sníženo = uplatní se pozastavení převodu podílu na výnosu daní (z RUD)

Povinnost zveřejňování návrhu min. 15 dnů před projednáním (ÚSC): Shrnutí změn pravidel rozpočtového procesu v důsledku zákona o rozpočtové odpovědnosti (2017) Povinnost zveřejňování návrhu min. 15 dnů před projednáním (ÚSC): střednědobý výhled rozpočtu (změna názvu – dříve rozpočtový výhled) rozpočet závěrečný účet rozpočet příspěvkové organizace střednědobý výhled rozpočtu příspěvkové organizace „Neaplikovatelně“ (dle zpráv MF ČR č. 2., 2017) pak: pravidla rozpočtového provizoria rozpočtová opatření Povinnost zveřejňování do 30 dnů po schválení (ÚSC): střednědobý výhled rozpočtu

Zadlužování obcí: ÚSC hospodaří tak, aby výše dluhu nepřekročila k rozvahovému dni 60 % průměru příjmů za poslední 4 roky. Pokud překročí, musí ÚSC v následujícím roce snížit nejméně o 5 % rozdílu mezi výši dluhu a 60 % průměru příjmů za 4 roky (např. překročení v roce 2017, snížení o 5 % = do konce 2018). Pokud nesníží = ministerstvo financí rozhodne o pozastavení převodu podílu na výnosu daní (budou použity ke splácení dluhu).

Propočet zadluženosti obce a minimálních splátek dluhu (příklad, kdy je překračována zadluženost každoročně přes 60 %, každoročně je zadluženost zvyšována a musí být hrazeny minimální splátky dluhu) *Poznámka: Uvedená hodnota nesplňuje podmínku minimální splátky dluhu a tedy v dalším roce bude zadrženo obci ( 6,2 – 5) = 1,2 příjmů z daní na splácení dluhu. obec  příjmy 2014 2015 2016 2017 2018 2019 příjmy 2020 průměrné příjmy (za předcházející 4 roky) dluh na začátku roku (konec předch. roku) 60 % pr. příjmů za předch. 4 roky překročení dluhu (sl. 8 - sl.9) minimální nutná splátka (min 5 % ze sl.10) přijetí úvěru dluh na konci roku Sloupec 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 hospodaření -  - 89 100 110 120 130 115 (77,4 %) 69 (60%) 20 -1 51 138 140 125 (110 %) 75 63 - 3,2 43,2 174,8 2020 150 135 (129,5 %) 81 93,8 - 4,7 44,7 210,1 2011 160 145 (144,9 %) 87 (60 %) 123,1 - 6,2 203,9 - 5* 205,1*

Zdroj informací pro stanovení minimálních splátek dluhu každé obce na „Monitor“ (www stránky MF ČR) http://monitor.statnipokladna.cz/2016/obce/detail/00300021 (záložka rozpočtová odpovědnost, lze zjistit pro každou obec a rok nutnou minimální splátku dluhu (ex post pro schvalování rozpočtu na další rok))

Nemotechnická pomůcka pro kontrolu plnění podmínek zadluženosti obce (zjednodušení hodnocení): 1. krok: Celkový dluh obce na počátku roku (na konci minulého roku) (D) podělit 20 a zjistit splátku (S) ( S = D / 20 ): = Pokud skutečná splátka jistin dluhu v daném roce (Sj) je vyšší než tato hodnota S (Sj > S) je kritérium plněno (není nutno nic dále zjišťovat). Poznámka: Podmínky splácení dluhu jsou nastaveny zákonem velmi mírně a pro 99 % obcí bude i uvedený zjednodušený způsob zjištění pozitivní a tím dostačující. = Pokud skutečná splátka jistin dluhu v daném roce (Sj) je nižší, než hodnota S (Sj < S) přistoupit ke kroku 2. 2. krok: Provést vyhodnocení plnění kritéria na základě celkového přesného propočtu (viz např. Monitor)

STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9) ROZPOČET 2017 Příjmy celkem (P) 7,0 Výdaje celkem (V) 7,9 Financování (F) 0,9 Rozpočet je? DEFICITNÍ, VYROVNANÝ, PŘEBYTKOVÝ P – V + F = 0 STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9) Změna stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech - 0,02 Aktivní krátkodobé operace řízení likvidity - příjmy 0,4 Dlouhodobé přijaté půjčené prostředky 0,8 Uhrazené splátky dlouhodobých přijatých půjčených prostředků - 0,28 DLUH A SPLÁTKY DLUHU Dluh 2,1  Nutná splátka dle „monitoru“ 0  Splátka - nemotechnická pomůcka = (dluh / 20) 0,1  Skutečná splátka 0,28 

STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9) ROZPOČET 2017 Příjmy celkem (P) 7,0 Výdaje celkem (V) 7,9 Financování (F) 0,9 Rozpočet je DEFICITNÍ P – V + F = 0 STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9) Změna stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech - 0,02 Aktivní krátkodobé operace řízení likvidity - příjmy 0,4 Dlouhodobé přijaté půjčené prostředky 0,8 Uhrazené splátky dlouhodobých přijatých půjčených prostředků - 0,28 DLUH A SPLÁTKY DLUHU Dluh 2,1  Nutná splátka dle „monitoru“ 0  Splátka - nemotechnická pomůcka = (dluh / 20) 0,1  Skutečná splátka 0,28 

STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9) ROZPOČET 2017 Příjmy celkem (P) 7,0 Výdaje celkem (V) 7,9 Financování (F) 0,9 Rozpočet je DEFICITNÍ P – V + F = 0 STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9) Změna stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech - 0,02 Aktivní krátkodobé operace řízení likvidity - příjmy 0,4 Dlouhodobé přijaté půjčené prostředky 0,8 Uhrazené splátky dlouhodobých přijatých půjčených prostředků - 0,28 DLUH A SPLÁTKY DLUHU Dluh 2,1  Nutná splátka dle „monitoru“ 0  Splátka - nemotechnická pomůcka = (dluh / 20) 0,1  Skutečná splátka (0,28 > 0,1) 0,28 splněno

Děkuji za pozornost petr.tomanek@vsb.cz