VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ Doc. Ing. Petr Tománek, CSc. Katedra veřejné ekonomiky, Ekonomická fakulta VŠB – TU Ostrava petr.tomanek@vsb.cz Ostrava, KÚ MSK, 19. 4. 2017
Zákony a novely od roku 2017 23/2017 Sb., o rozpočtové odpovědnosti 24/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (novela) 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní (novela) 25/2017 Sb., o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí
Dopady zákona o rozpočtové odpovědnosti na obce Hospodaření obcí ve vazbě na hospodaření všech veřejných institucí (dluhová brzda) Hospodaření obcí resp. zadlužování Hospodaření příspěvkových organizací zřízených obcí
Rozpočtová odpovědnost Dluhová brzda (týká se celého sektoru veřejných institucí) při výši dluhu 55 % procent HDP (platí dluhová brzda od prvního dne druhého měsíce) po dni vyhlášení. ÚSC na následující rok schválí rozpočet vyrovnaný nebo přebytkový; deficitní jen v případě pokrytí deficitu finančními prostředky z minulých let nebo návratnou finanční výpomocí. Pokrytí půjčkou apod. je možné jen případě předfinancování projektů EU. Poznámka: V nejbližších letech je uplatnění dosti nereálné - stav je o cca 10 procentních bodů nižší
Nástroje hospodaření obcí Střednědobý výhled rozpočtu (změna názvu) zveřejnění návrhu (min. 15 dnů před zahájením projednávání) schvalování = zastupitelstvo obce zveřejnění schváleného střednědobého výhledu (do 30 dnů po jeho schválení – do schválení nového střednědobého výhledu) období (zpravidla 2 – 5 let, resp. na dobu trvání závazků) Rozpočtové provizorium pravidla stanovuje zastupitelstvo obce při uplatnění zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti = měsíční výdaje max. 1/12 schváleného rozpočtu předchozího roku (+ předfinancování projektů EU) zveřejnění po schválení (do 30 dnů)
Nástroje hospodaření obcí Rozpočet zveřejnění návrhu (min 15 dnů před schvalováním) schválení zastupitelstvem obce zveřejnění schváleného rozpočtu (do 30 dnů po schválení - do dalšího rozpočtu) vyrovnanost (vyrovnaný, přebytkový, deficitní) v případě uplatnění opatření dle zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (55 % HDP): vyrovnaný či přebytkový deficitní: jen při vyžití prostředků z minulých let či návratné finanční výpomoci nebo pokrytí půjčkou, úvěrem apod. jen při předfinancování projektů EU při překročení dluhu 60 % průměrných příjmů za poslední 4 roky = nutnost snížení dluhu minimálně o 5 % (rozdílu mezi dluhem a 60 % příjmů) pokud nebude sníženo = uplatní se pozastavení převodu podílu na výnosu daní (z RUD)
Povinnost zveřejňování návrhu min. 15 dnů před projednáním (ÚSC): Shrnutí změn pravidel rozpočtového procesu v důsledku zákona o rozpočtové odpovědnosti (2017) Povinnost zveřejňování návrhu min. 15 dnů před projednáním (ÚSC): střednědobý výhled rozpočtu (změna názvu – dříve rozpočtový výhled) rozpočet závěrečný účet rozpočet příspěvkové organizace střednědobý výhled rozpočtu příspěvkové organizace „Neaplikovatelně“ (dle zpráv MF ČR č. 2., 2017) pak: pravidla rozpočtového provizoria rozpočtová opatření Povinnost zveřejňování do 30 dnů po schválení (ÚSC): střednědobý výhled rozpočtu
Zadlužování obcí: ÚSC hospodaří tak, aby výše dluhu nepřekročila k rozvahovému dni 60 % průměru příjmů za poslední 4 roky. Pokud překročí, musí ÚSC v následujícím roce snížit nejméně o 5 % rozdílu mezi výši dluhu a 60 % průměru příjmů za 4 roky (např. překročení v roce 2017, snížení o 5 % = do konce 2018). Pokud nesníží = ministerstvo financí rozhodne o pozastavení převodu podílu na výnosu daní (budou použity ke splácení dluhu).
Propočet zadluženosti obce a minimálních splátek dluhu (příklad, kdy je překračována zadluženost každoročně přes 60 %, každoročně je zadluženost zvyšována a musí být hrazeny minimální splátky dluhu) *Poznámka: Uvedená hodnota nesplňuje podmínku minimální splátky dluhu a tedy v dalším roce bude zadrženo obci ( 6,2 – 5) = 1,2 příjmů z daní na splácení dluhu. obec příjmy 2014 2015 2016 2017 2018 2019 příjmy 2020 průměrné příjmy (za předcházející 4 roky) dluh na začátku roku (konec předch. roku) 60 % pr. příjmů za předch. 4 roky překročení dluhu (sl. 8 - sl.9) minimální nutná splátka (min 5 % ze sl.10) přijetí úvěru dluh na konci roku Sloupec 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 hospodaření - - 89 100 110 120 130 115 (77,4 %) 69 (60%) 20 -1 51 138 140 125 (110 %) 75 63 - 3,2 43,2 174,8 2020 150 135 (129,5 %) 81 93,8 - 4,7 44,7 210,1 2011 160 145 (144,9 %) 87 (60 %) 123,1 - 6,2 203,9 - 5* 205,1*
Zdroj informací pro stanovení minimálních splátek dluhu každé obce na „Monitor“ (www stránky MF ČR) http://monitor.statnipokladna.cz/2016/obce/detail/00300021 (záložka rozpočtová odpovědnost, lze zjistit pro každou obec a rok nutnou minimální splátku dluhu (ex post pro schvalování rozpočtu na další rok))
Nemotechnická pomůcka pro kontrolu plnění podmínek zadluženosti obce (zjednodušení hodnocení): 1. krok: Celkový dluh obce na počátku roku (na konci minulého roku) (D) podělit 20 a zjistit splátku (S) ( S = D / 20 ): = Pokud skutečná splátka jistin dluhu v daném roce (Sj) je vyšší než tato hodnota S (Sj > S) je kritérium plněno (není nutno nic dále zjišťovat). Poznámka: Podmínky splácení dluhu jsou nastaveny zákonem velmi mírně a pro 99 % obcí bude i uvedený zjednodušený způsob zjištění pozitivní a tím dostačující. = Pokud skutečná splátka jistin dluhu v daném roce (Sj) je nižší, než hodnota S (Sj < S) přistoupit ke kroku 2. 2. krok: Provést vyhodnocení plnění kritéria na základě celkového přesného propočtu (viz např. Monitor)
STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9) ROZPOČET 2017 Příjmy celkem (P) 7,0 Výdaje celkem (V) 7,9 Financování (F) 0,9 Rozpočet je? DEFICITNÍ, VYROVNANÝ, PŘEBYTKOVÝ P – V + F = 0 STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9) Změna stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech - 0,02 Aktivní krátkodobé operace řízení likvidity - příjmy 0,4 Dlouhodobé přijaté půjčené prostředky 0,8 Uhrazené splátky dlouhodobých přijatých půjčených prostředků - 0,28 DLUH A SPLÁTKY DLUHU Dluh 2,1 Nutná splátka dle „monitoru“ 0 Splátka - nemotechnická pomůcka = (dluh / 20) 0,1 Skutečná splátka 0,28
STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9) ROZPOČET 2017 Příjmy celkem (P) 7,0 Výdaje celkem (V) 7,9 Financování (F) 0,9 Rozpočet je DEFICITNÍ P – V + F = 0 STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9) Změna stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech - 0,02 Aktivní krátkodobé operace řízení likvidity - příjmy 0,4 Dlouhodobé přijaté půjčené prostředky 0,8 Uhrazené splátky dlouhodobých přijatých půjčených prostředků - 0,28 DLUH A SPLÁTKY DLUHU Dluh 2,1 Nutná splátka dle „monitoru“ 0 Splátka - nemotechnická pomůcka = (dluh / 20) 0,1 Skutečná splátka 0,28
STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9) ROZPOČET 2017 Příjmy celkem (P) 7,0 Výdaje celkem (V) 7,9 Financování (F) 0,9 Rozpočet je DEFICITNÍ P – V + F = 0 STRUKTURA FINANCOVÁNÍ (F = 0,9) Změna stavu krátkodobých prostředků na bankovních účtech - 0,02 Aktivní krátkodobé operace řízení likvidity - příjmy 0,4 Dlouhodobé přijaté půjčené prostředky 0,8 Uhrazené splátky dlouhodobých přijatých půjčených prostředků - 0,28 DLUH A SPLÁTKY DLUHU Dluh 2,1 Nutná splátka dle „monitoru“ 0 Splátka - nemotechnická pomůcka = (dluh / 20) 0,1 Skutečná splátka (0,28 > 0,1) 0,28 splněno
Děkuji za pozornost petr.tomanek@vsb.cz