Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Porada ředitele Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Porada ředitele Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky"— Transkript prezentace:

1 Porada ředitele Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky
obecních úřadů obcí typu I, II, III Brno, 27. březen 2018

2 Zhodnocení hospodaření obcí a DSO Jihomoravského kraje za rok 2017
01 Hospodaření obcí JMK v roce 2017

3 Finanční hospodaření obcí a DSO Jihomoravského kraje
| hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 – OPĚT VELMI DOBRÉ | rok 2009 – schodek ,0 mil. Kč (dopady hospodářské krize) | rok 2010 – přebytek ,2 mil. Kč (484 přebytek, 322 schodek) | rok 2011 – přebytek ,4 mil. Kč (532 přebytek, 273 schodek) | rok 2012 – přebytek ,8 mil. Kč (524 přebytek, 283 schodek) | rok 2013 – přebytek ,2 mil. Kč (596 přebytek, 210 schodek) | rok 2014 – přebytek ,8 mil. Kč (544 přebytek, 258 schodek) | rok 2015 – přebytek ,8 mil. Kč (527 přebytek, 274 schodek) | rok 2016 – přebytek ,2 mil. Kč (587 přebytek, 215 schodek) | rok 2017 – přebytek ,2 mil. Kč (589 přebytek, 212 schodek) 01 | 01 Hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 3

4 Finanční hospodaření obcí a DSO Jihomoravského kraje
| pokračující trend | vliv statutárního města Brna – na celkovém přebytku se podílí 19 % (390,9 mil. Kč) | dřívější okresní města | rok vesměs výrazné přebytky | rok velmi proměnlivé (Znojmo +139,0 mil. Kč; Blansko + 43,8 mil. Kč; Hodonín -30,9 mil. Kč, Břeclav -18,9 mil. Kč) | významné přebytky i u některých DSO s VAK-infrastrukturou | DSO VAK Znojemsko +143,4 mil. Kč (převod z účtu hospodářské činnosti) | extrémní výsledek v hospodaření obcí JMK | obec Chvalovice | 2015 – přebytek +124,0 mil. Kč (položka 1355 – 132,7 mil. Kč) | 2016 – přebytek +147,0 mil. Kč (položka 1355 – 211,8 mil. Kč) | 2017 – přebytek +107,0 mil. Kč (příjmy z hazardu 161,1 mil. Kč). 01 | 02 Hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 4

5 Financující operace v hospodaření obcí a DSO JMK 2017
| krátkodobě přijaté půjčené prostředky z tuzemska – SPLÁCENÍ NEVÝZNAMNĚ PŘEVYŠUJE ČERPÁNÍ | dlouhodobě přijaté půjčené prostředky z tuzemska – VÍCE SPLÁCENY NEŽ ČERPÁNY | dlouhodobě přijaté půjčené prostředky ze zahraničí – pouze splácení – vliv výhradně města Brna (úvěr od EIB) | žádný ÚSC v rámci JMK nevykazuje komunální dluhopisy. 01 | 03 Hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 5

6 Financující operace v hospodaření obcí a DSO JMK 2017
| operace řízení likvidity – výdaje srovnatelné s příjmy | obce „hledají“ zhodnocení volných peněžních prostředků zejména krátkodobě | zůstatky na základních běžných účtech ÚSC – zvýšení o 1 330,7 mil. Kč | výrazná část výsledku hospodaření (2 063,2 mil. Kč) | zbytek snížení zadlužení (631,6 mil. Kč) | stav k na "rozpočtových" účtech – ,7 mil. Kč | stav k – 6 649,7 mil. Kč. 01 | 04 Hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 6

7 Významné ukazatele hospodaření obcí JMK 2017 / 2016
| daňové příjmy – růst o 8,7 % | nominální přírůstek obce ,6 mil. Kč na ,2 mil. Kč | sdílené daně | vlastní Jihomoravský kraj +9,5 % | obce +9,4 % ( ,6 %; ,9 %; ,8 %; ,2 %) | příjmy z hazardu +22,8 mil. Kč na celkových 712,2 mil. Kč | daň z hazardních her 498,7 mil. Kč, zbytek dobíhající odvody z loterií | daň z nemovitých věcí +17,4 mil. Kč. 01 | 05 Hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 7

8 Významné ukazatele hospodaření obcí a DSO JMK 2017 / 2016
| kapitálové příjmy - 834,5 mil. Kč | trend v jednotlivých obdobích značně nevyrovnaný - hodnota 2017 srovnatelná s rokem 2015 → nejnižší hodnoty za sledované roky | rok ,2 mil. Kč | přijaté dotace – rok 2016 → výrazný propad o 47,9 % | přijaté dotace – rok 2017 → stagnace | pokles IV ze SR → nulový objem ROP → růst NIV ze SR (EU-projekty) | celkové výdaje – růst o 12,8 % (nominálně činí ,6 mil. Kč) | běžné výdaje - růst o 8,0 % (nominálně činí ,1 mil. Kč) | kapitálové výdaje – růst o 25,9 % (nominálně činí 8 599,5 mil. Kč) | obrat proti roku 2016 → nejnižší hodnota za sledované období | nejvyšší kapitálové výdaje - bydlení, komunální služby, územní rozvoj | obnovení investiční aktivity obcí → rozběh čerpání EU 01 | 06 Hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 8

9 Další ukazatele hospodaření obcí a DSO JMK 2017
| objem sjednaných úvěrů a půjček – 1 154,2 mil. Kč (růst oproti 2016) | ukazatel neobsahuje půjčky od OSS a SF | sjednané, nikoli skutečně čerpané → hodnota ovlivněna výší úvěrových rámců | Česká spořitelna, Komerční banka, ... | úrokové míry bez vazby na PRIBOR – rozmezí od 0,27 do 2,05 %, Ø 0,96 % | výrazná část objemu sjednaných úvěrů - refinancování dřívějších úvěrů | pokles zadluženosti | pokles úvěrů o 494,4 mil. Kč, hodnota k ,7 mil. Kč | klesla i složka PNFV o 137,2 mil. Kč, hodnota k ,5 mil. Kč | ČR – zásadní vliv 4 největších měst (na celkové zadluženosti obcí se podílejí více než 50%). 01 | 07 Hospodaření obcí a DSO JMK v roce 2017 9

10 Rozpočtová odpovědnost

11 Ústavní stížnost | skupina 64 senátorů (postačuje 17), historicky nejvyšší počet | výtky protiústavnosti, diskriminace a ochromení investice obcí a krajů | zásah do Ústavou garantovaného práva územně samosprávných celků samostatně hospodařit s vlastním rozpočtem | napadená ustanovení zákona č. 23/2017 Sb. | § 14 písm. c) - schvalování rozpočtu ÚSC při dluhu > 55 % HDP | § 17 - fiskální pravidlo | § 18 odst. 2 - zveřejnění seznamu ÚSC porušujících § 14 písm. c) | napadená ustanovení zákona č. 24/2017 Sb. (změnový zákon) | část dvanáctá zákona - změna zákona č. 243/2000 Sb. | část čtrnáctá zákona - změna zákona č. 250/2000 Sb. | nový odst. 6 v § 4 - pravidla schvalování rozpočtu ÚSC při dluhu > 55 % HDP. 02 | 01 Rozpočtová odpovědnost 11

12 Ústavní stížnost | 12. březen návrh zamítnut Plénem Ústavního soudu | nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 6/17 (včetně disentů) | Ústavní soud v nálezu plně uznává, že právo obcí a krajů na samosprávu patří k pilířům demokratického právního státu | přípustné zasáhnout do tohoto práva i běžným zákonem za určitých podmínek | Ústavní soud nepřitakal ani námitce ohledně retroaktivity | přijatá úprava není retroaktivní, nýbrž retrospektivní | retrospektivní působení nově přijatého zákona je zásadně přípustné, je-li nově přijatá právní regulace vhodná a potřebná k dosažení zákonem sledovaného cíle. 02 | 02 Rozpočtová odpovědnost 12

13 Fiskální pravidlo | § 17 + §§ 6a – 6d zákona o RUD
| ÚSC hospodaří tak, aby výše jeho dluhu nepřesáhla 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky POKUD JE TATO HRANICE PŘEKROČENA | ÚSC má povinnost postupně splácet předchozí dluhy alespoň o 5 % z rozdílu mezi výší dluhu a 60 % jeho průměrných příjmů za poslední 4 rozpočtové roky POKUD ÚSC NESNIŽUJE DLUHY ALESPOŇ O ZÁKONNÉ MINIMUM | Ministerstvo financí v následujícím kalendářním roce rozhodne o pozastavení převodu jeho podílu na výnosu daní. 02 | 03 Rozpočtová odpovědnost 13

14 Fiskální pravidlo - dopady
| ÚSC může hospodařit i s dluhem vyšším než 60 % jeho průměrných příjmů | k pozastavení převodu podílu na výnosu daní může dojít pouze za současného splnění obou podmínek | ÚSC svůj dluh nesníží minimálně o stanovenou částku a současně | jeho dluh nadále převyšuje 60 % průměru jeho příjmů. | fiskální pravidlo nebrání obcím vzít si na financování svých projektů úvěr i v případě, kdy obec překračuje 60% limit, pokud je v letech následujících splácen alespoň o 5 % z rozdílu mezi dosaženou úrovní dluhu a 60 % průměrného příjmu za poslední 4 rozpočtové roky | Ústavní soud | zakotvení tzv. dluhového stropu nepředstavuje hranici pevnou a neprostupnou. Obcím a krajům není zcela zapovězeno vytvářet dluh. Zákonná úprava pouze klade důraz na omezení dluhu a na splácení vzniklého dluhu v určité výši. Stanovení takové hranice a navazující povinnosti postupně snižovat dluh Ústavní soud považuje nejen za přípustné, ale i žádoucí. 02 | 04 Rozpočtová odpovědnost 14

15 Fiskální pravidlo - harmonogram náběhu hodnocení
| rok 2018 – první oficiální hodnocení | jaro 2018 → oficiální vyhodnocení (dluh k , Ø příjmů 2014 – 2017) | zveřejnění seznamu ÚSC překračujících hodnotu pravidla | MF → písemná informace dotčeným ÚSC o minimální částce, o kterou musí být dluh snížen do | rok 2019 | jaro 2019 → MF vyhodnotí hospodaření ÚSC, jejíchž dluh k překračoval 60 % průměrných příjmů za roky 2014 – 2017) | účel zjištění → zda snížily do dluh vzniklý do | nesníží-li ÚSC svůj dluh k a současně jeho dluh převyšuje 60 % průměru jeho příjmů za roky 2015 – 2018 | MF rozhodne podle zákona o RUD ve správním řízení o pozastavení převodu podílu na výnosu daní ve výši 5 % z rozdílu mezi výší dluhu a 60 % průměru příjmů za roky 2014 – 2017 | MF zároveň vyhodnotí plnění fiskálního pravidla k 02 | 05 Rozpočtová odpovědnost 15

16 Fiskální pravidlo - obce na území JMK
| rok 2015 → neplnilo 73 obcí z 672 | rok 2016 → neplnilo 69 obcí z 672 | na základě dopisu MF informovány dopisem hejtmana JMK (květen 2017) | rok 2017 → neplní 63 obcí z 672 | nejvyšší % → 208,15 % → nutné snížení dluhu o 314,9 tis. Kč | údaje z hospodaření žádné nové přijaté půjčky, splácení 553 tis. Kč | pouze 1 obec s POÚ, zbytek obce I. typu | § 18 odst. 1 zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti Ministerstvo každý rok vyhodnocuje údaje o příjmech a dluzích územních samosprávných celků a ministr financí informuje o výsledcích hodnocení vládu. Současně ministerstvo uveřejňuje seznam územních samosprávných celků, jejichž výše dluhu převyšuje 60 % průměru jejich příjmů za poslední 4 rozpočtové roky. | vazba na tzv. monitoring hospodaření ÚSC - usnesení vlády č. 742/17. 02 | 06 Rozpočtová odpovědnost 16

17 Krajský úřad Jihomoravského kraje
Děkuji za pozornost Ing. Antonín Špaček Odbor ekonomický Krajský úřad Jihomoravského kraje tel.: 17


Stáhnout ppt "Porada ředitele Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky"

Podobné prezentace


Reklamy Google