ZEMĚPIS - 6. ročník Povodně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Advertisements

Více než miliarda lidí na světě nemá přístup ke kvalitnímu zdroji pitné vody. Nejhorší je situace v subsaharské Africe, kde má přístup k nezávadné pitné.
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 01 Anotace.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
El Niño (ENSO). Co je El Niño? ◆ A: skate shop na palačáku ◆ B: esp. ježíšek ◆ C: pražský pingpongový club ◆ D: klimatický jev, který se objevuje v atmosféře.
Rizika spojená s dopady změny klimatu v Dobrušce.
POVODEŇ Povodeň je přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda zaplavuje území mimo koryto vodního toku.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory –Ochrana před živelními pohromami ve vztahu k cyklu krizového managementu Operační program Vzdělávání pro.
Studie možného VD Hanušovice Generel LAPV Strana 2 Proč byl Generel LAPV pořízen: za posledních 50 let se postupně zvyšuje průměrná roční.
Budování cyklostezek z pohledu správce vodních toků Mladá Boleslav Ing. Růžena Divecká Povodí Labe, státní podnik.
HYDROSFÉRA VY_32_Inovace_11 TR-1 Mgr.Ivana Trčková ZŠ a MŠ Nedašov.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Hlásná předpovědní a povodňová služba a odborné pokyny pro její provádění Mgr. Ondřej Kosík Regionální předpovědní pracoviště ČHMÚ, pobočka Ostrava.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Střední rybářská škola a Vyšší odborná škola vodního hospodářství
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_09.
Boží hněv Novotná, Sahanová.
Základy automatického řízení 1
ZEMĚPIS - 6. ročník Silný vítr
„Váš kraj, Váš rozpočet“
VY_32_INOVACE_36_Jihoceske_rybniky Vlastivěda - 4.,5. ročník
Mezinárodní vzdělávací projekt TESEUS
Státní organizace.
N. Petrovičová, A. M. Šimková, T. lányiová, M. MATUŠKOVÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Stavební uzávěra základní informace
Ing.Lenka Bombera Piskačová
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Přírodní katastrofy AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
RIZIKO.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Ochrana člověka za mimořádných událostí
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
RIZIKO.
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Atmosféra Země.
Globální problémy lidstva
Předpověď živelních pohrom
Vytváření podmínek pro podporu populací vranky obecné (Cottus gobio) v EVL Krkonoše Přednášející : Jiří KŘESINA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
HYDROSFÉRA pohyb vody na zemi
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Modely popisu hydraulicko-morfologického chování toku
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Technická specifika využití solární energie
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Terénní krizová služba
Výstrahy ČHMÚ DISTRIBUCE
Transkript prezentace:

ZEMĚPIS - 6. ročník Povodně I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP ZEMĚPIS - 6. ročník Povodně Mgr. Roman Starý

Povodně přírodní jev způsobený rozlitím nadměrného množství vody v krajině mimo koryta vodních toků

vznik povodní některé povodně se vyvíjejí pomalu, zatímco jiné, jako přívalové povodně, se mohou vyvinout během několika minut, a to i daleko od vodních toků (např. z erozí ohrožených polí, rozsáhlých nepropustných ploch)

rozsah povodní lokální rozsáhlé ovlivňují blízké okolí vzniku ovlivňují velmi rozsáhlé okolí, většinou celé povodí

následky povodní různě velké škody na majetku oběti na lidských životech ekologické škody povodně způsobují škody zejména domácnostem, infrastruktuře a podnikatelským subjektům, které se nacházejí v přirozených záplavových územích

význam povodní v některých oblastech byly nebo jsou pravidelné povodně očekávanou podmínkou zemědělství každoroční cyklus povodní měl velký význam v mnoha raných zemědělských kulturách, nejznámější jsou Starověký Egypt na řece Nil a Mezopotámie na řekách Eufrat a Tigris, velkou roli hrály povodně i ve staré Číně

další příčiny povodní monzunové deště mohou způsobit ničivé povodně v některých rovníkových zemích, např. v Bangladéši hurikány mají množství různých vlastností, které spolu mohou způsobit devastující povodně (např. vlny vysoké až 8 metrů, způsobené předním okrajem hurikánu, když se hýbe z moře na pevninu)

druhy povodní v ČR letní jsou způsobené déletrvajícími regionálními srážkami o velké intenzitě s vysokými úhrny, projevující se výraznými důsledky na středních a větších vodních tocích

druhy povodní v ČR přívalové jsou způsobené krátkodobými srážkami s velkou intenzitou a představují lokální ohrožení, jehož výskyt je možný na celém území státu s možnými katastrofálními důsledky na menších vodních tocích

druhy povodní v ČR zimní a jarní jsou způsobené rychlým táním sněhové pokrývky, často v kombinaci s dešťovými srážkami, zasahují nejčastěji podhorské vodní toky a při rozsáhlejším oteplení zasahují i velké nížinné vodní toky

dělení povodní Přirozené povodně - povodně vzniklé především shodou přírodních podmínek v povodí vodního toku v daném místě Zvláštní povodně - povodně, jež nevznikly z přírodních příčin, ale v důsledku technické závady či havárie na nějakém vodním díle v povodí příslušného vodního toku

může vznikat také v horských a podhorských oblastech blesková povodeň vzniká po krátkém přívalovém dešti a je typická pro suché, pouštní nebo polopouštní oblasti může vznikat také v horských a podhorských oblastech

protipovodňová ochrana slouží k úplné eliminaci povodní nebo alespoň k minimalizaci povodňových škod jejich smyslem je vodu za vysokých vodních stavů nechat rozlít mimo lidská sídla a naopak v oblasti zástavby vodu z území co nejrychleji odvést je nutné provádět i tzv. technická protipovodňová opatření, mezi ně lze zařadit např. stavbu vodních nádrží, protipovodňových hrází, suchých a polosuchých polderů v oblasti zástavby je též nezbytné regulovat, zpevnit a pravidelně čistit koryto toku

stupně povodňové aktivity stav bdělosti první stupeň nastává při nebezpečí povodně, situaci na vodním toku nebo vodním díle je třeba věnovat zvýšenou pozornost, zahajuje hlídková služba

stupně povodňové aktivity stav pohotovosti druhý stupeň nastává v případě, že již nebezpečí přerostlo do skutečné povodně, při jeho vyhlášení se aktivizují orgány protipovodňové ochrany a provádějí se opatření podle povodňového plánu

stupně povodňové aktivity stav ohrožení třetí stupeň se vyhlašuje při nebezpečí vzniku škod většího rozsahu nebo ohrožení životů a majetku v záplavovém území, probíhají zabezpečovací a případně i záchranné a evakuační činnosti

Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Povodn%C4%9B http://www.denikinsider.cz/dobry-den-hleda-se-symbol-povodne- 2013/ http://www.zelpage.net/?cat=21&region=17 http://hasici-rybna.net/foto/1208/ http://zpravy.idnes.cz/zanikle-rameno-delty-nilu-ukazalo-kudy-mohl- mojzis-vest-lid-pres-more-1k5- /zahranicni.aspx?c=A100923_164653_zahranicni_jw http://www.cas.sk/clanok/84760/pri-monzunovych-dazdoch- zahynulo-najmenej-35-ludi.html http://ekonomika.idnes.cz/prirodnich-katastrof-pribyva-letos-vsak- zpusobily-jen-ctvrtinu-skod-proti-lonsku-ge1-/eko- zahranicni.aspx?c=A091229_134055_eko-zahranicni_spi http://zpravy.ihned.cz/c1-59998620-povodne-v-melniku-hrozi- evakuace

http://www.sindlar.cz/cs/czech-division/project/p-privalove- povodne-v-rychlebskych-horach?v=projectsAnalysis http://www.denik.cz/z_domova/usti-nad-labem-hrozi-stoleta-voda- labe-ma-kulminovat-zitra-20130604.html http://www.priroda.cz/clanky.php?detail=1245 http://www.chmi.cz/files/portal/docs/poboc/CB/pruvodce/verejnos t_povodnova_ochrana.html Červený P., Dokoupil J., Kopp J., Matušková A., Mentlík P.: Zeměpis 6, Nakladatelství Fraus, Plzeň, 2003.