KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26
JAK BYCHOM ROZDĚLILI TYTO PŘEDMĚTY? borůvky tvarůžky mléko citrony jahody hermelín, sýr hrozny smetana soda, mýdlo ocet pytel vápna kysané zelí
Tyto předmět mají různou povahu, kterou v chemii nazýváme KYSELOST ZÁSADITOST citrony mléko borůvky tvarůžky jahody hermelín, sýr hrozny smetana ocet soda, mýdlo kysané zelí pytel vápna Kyselost je dána vyšší koncentrací kyselin v roztoku.
který je příčinou kyselosti roztoků Čím je dána kyselost roztoků? kyseliny se ve vodném roztoku štěpí na kationty vodíku H+ a anionty kyseliny př. štěpení kyseliny dusičné HNO3 H+ (NO3) – kation vodíku ve vodném roztoku reaguje s molekulou vody: H+ H2O H3O+ vzniká oxoniový kation, který je příčinou kyselosti roztoků
Co je naopak zásaditost roztoků? způsobuje ji přítomnost hydroxidových aniontů hydroxidy se ve vodném roztoku štěpí na kationty kovu a hydroxidové anionty OH- př. štěpení hydroxidu sodného NaOH Na+ (OH)- vzniká hydroxidový anion (OH)- který je příčinou zásaditosti roztoků
Jak zjistím, zda je roztok kyselý nebo zásaditý? laboratoř – použijeme tzv. indikátor, který v roztoku mění barvu lakmus - roztok nebo papírek se stupnicí fenolftalein - roztok doma - můžeme použít lakmusový papírek – volně k dostání
pH stupnice Roztok je : Kyselý 0 ≤ pH < 7 Neutrální pH = 7 Zásaditý 7 < pH ≤ 14
POKUS Určování kyselosti roztoku 2 kádinky – citronová šťáva 2 kádinky – mýdlový roztok do kádinek postupně přidáme malé množství a) fenolftaleinu b) vložíme lakmusový papírek pozorujeme změnu barvy roztoku a změnu barvy papírku podle stupnice pH určíme pH roztoku
Pokud pracujeme správně … výsledné zbarvení je: fenolftalein lakmusový papírek citronová šťáva bezbarvý fialový mýdlový roztok fialový modrý
ODKAZY ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. CHEMIE 8. 1. Plzeň: FRAUS, 2006. ISBN 80-7238-442-2. Texty jsou vlastní originální tvorbou autora.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2637 Název výukového materiálu: KYSELOST A ZÁSADITOST Autor: Ing. Pavlína Ptáčková Vytvořeno: 14. 1. 2012 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: CHEMIE Tematický okruh: KYSELOST A ZÁSADITOST Téma: KYSELOST A ZÁSADITOST ROZTOKŮ Pomůcky: interaktivní tabule, počítač, nosič flesh Anotace: Vzdělávací materiál je určen k výkladu učiva o vlastnostech roztoků – jejich pH. Součástí prezentace je samostatný úkol, který slouží žákům k procvičení nového učiva. Na závěr je uvedeno správné řešení.