Doc. Ing. Milan Hutyra, CSc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Advertisements

INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Název projektu: Student – praxe – excelence CZ.1.07/2.1.00/ Zahájení projektu: Ukončení projektu:
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Presentation Title.
Management kvality na VŠB TU Ostrava
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Ing. Miroslav Pivovarčík, MBA
Fakulta stavební Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava 17. listopadu 15, Ostrava – Poruba.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
1 Grantové schéma Vyrovnávání šancí žen a mužů Národní vzdělávací fond.
Ceny MV ČR za kvalitu a inovaci v územní veřejné správě za rok 2006 Aktuální stav.
Hodnocení škol a školských zařízení
KULATÝ STŮL PRO STUDENTY FBI VŠB-TUO “Safety AGENT“ Posilování partnerství v oblasti bezpečnosti průmyslu r.č. CZ.1.07/2.4.00/ , Podnikatelský.
Audit IT procesů ve FNOL
Výstupy projektu Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
1.Management? 2.Management jakosti?
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Národní konference kvality ve veřejné správě – Brno 2013
Systém managementu jakosti QMS
Systém managementu jakosti
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
Záměr založení 16. odborné sekce Rady kvality ČR „KVALITA V ENERGETICE“ Daniel Jarchovský, ČEZ, a. s. Praha,
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Komplexní produktivní údržba (TPM)
marketingové poradenství
Řízení a kontrola ve veřejné správě
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Hodnocení firem, aneb co je to úspěšná firma. Obsah Metoda Balanced Scorecard Metoda EFQM (Evropský model podnkatelské úspěšnosti)
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Strategie Smart Administration David Zeisel Odbor programového řízení Ministerstvo vnitra ČR
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
JUDr. Ing. Robert Szurman ředitel odboru předseda Rady kvality ČR 8. Národní konference kvality ve veřejné správě, Praha Národní konference.
NKK Praha CAF-Externí zpětná vazba ověření efektivního fungování úřadu Mgr.Stanislav Loskot, MBA Mgr.Stanislav Loskot, MBA AQE advisors a.s.
Národní cena ČR za jakost 2006 Pavel Ryšánek – listopad 2005.
Podpora kvality ve výzvách Analýza výsledků proběhlých výzev
Ohlédnutí za deseti lety řízení kvality na Městském úřadě Kopřivnice
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Systém managementu jakosti
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Střední škola služeb a cestovního ruchu, Varnsdorf
Společenská odpovědnost a školy
Systém managementu jakosti 3
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Seminář z cyklu „Hodnocení kvality VŠ“
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

Doc. Ing. Milan Hutyra, CSc Zkušenosti VŠB s hodnocením kvality na bázi EFQM Modelu Excelence TU Ostrava Doc. Ing. Milan Hutyra, CSc VŠB- TU Ostrava Proč jsme se rozhodli využívat EFQM Model Excelence pro hodnocení kvality na VŠB-TU Ostrava Jak jsme to realizovali Přínosy z prováděného hodnocení kvality Doporučení

je první a zatím jedinou veřejnou VŠ v ČR, která je jako celek držitelem certifikátu ISO 9001 Fakulta strojní byla oceněna Národní cenou ČR za jakost 2007 v kategorii veřejný sektor

V existujícím prostředí globální konkurence, jíž jsou vysoké školy vystaveny, se VŠ musí prezentovat jako: organizace poskytující služby. Služby, které naplňují potřeby a očekávání odběratelů jejich produktů, tedy služby kvalitní.

Hlavní produkty VŠ a jejich odběratelé Charakteristika Odběratel/ Zákazník Požadavky zákazníka Bakalářské, magisterské, doktorandské vzdělávání Získaná kvalifikace Studenti Připravenost pro praxi Zaměstnavatelé Způsobilost pro výkon funkce Společnost Shoda s rozvojovými záměry Celoživotní vzdělávání Prohloubení nebo změna kvalifikace Frekventanti Možnost růstu, změna kariéry Plánované uplatnění Vědecké projekty Hledání nových principů a řešení Společnost (podniky) Nový princip, realizovatelnost řešení Spolupráce s praxí Řešení konkrétních zadání Podniky Použitelná řešení, efektivita řešení

Odběratelé činnosti organizace Vlastní zaměstnanci Organizace (VŠ) Veřejnost Zákazník (QMS) Životní prostředí ????????

Realizace produktů organizace Produkty Procesy Management organizace

Postavení měření a monitorování v systému řízení organizace Chceme-li chod organizace cíleně ovlivňovat – řídit, musíme ji monitorovat a měřit Co neumím měřit, to neumím řídit

ISO 9000:2005 8 zásad managementu kvality Orientace na zákazníka Princip “příkladu” vedoucích pracovníků Zapojení všech pracovníků Procesní přístup Systémový přístup k managementu Neustálé zlepšování Přístup k rozhodování zakládající se na faktech Vzájemně výhodné dodavatelské vztahy

Měření a monitorování Systémová měření Měření na produktu

Hodnocení kvality VŠ Akceptujeme-li současné vnímání kvality jako stupeň plnění požadavků, pak kvalitu organizace posuzujeme prostřednictvím toho: jak produkty organizace splňují požadavky a očekávání odběratelů produktů organizace – zpětné hodnocení (lagging indikátory) jaké metody a nástroje má organizace k dispozici – dopředné hodnocení (leading indikátory)

EFQM Model Excelence 2003 Nástroje a prostředky Výsledky Vedení 100 bodů (10 %) Lidé 90 bodů (9 %) Politika a strategie 80 bodů (8 %) Partnerství a zdroje Procesy 140 bodů (14 %) Výsledky vzhledem k zaměstnancům 90 bodů (9 %) k zákazníkům 200 bodů (20 %) ke společnosti 60 bodů (6 %) Klíčové výsledky výkonnosti 150 bodů (15 %) Nástroje a prostředky Výsledky Inovace a učení se

RADAR Sebehodnocení - kvantifikace Stanovit žádoucí VÝSLEDKY Plánovat a rozvíjet PŘÍSTUPY ROZŠÍŘENÍ přístupů POSOUDIT a PŘEZKOUMAT přístupy a jejich rozšíření

Principy systému managementu kvality EFQM Model Excelence 2010 EFQM Model Excelence 2003 1. Achieving Balanced Results 1. Results Orientation 2. Adding Value for Customer 2. Customer Focus 3. Leading with Vission, Inspiration & Integrity 3. Leadership & Constancy of Purpose 4. Managing by Processes 4. Management by Processes & Facts 5. Succeeding through People 5. People Development & Involvement 6. Nurturing Creativity & Innovation 6. Continuous Learning, Improvement & Innovation 7. Building Partnership 7. Partnership Development 8. Taking Responsibility for a Sustainable Future 8. Corporate Social Responsibilities

Revize EFQM Modelu Excelence - 2010

Zapojení spolupracovníků Sebehodnocení – porovnání technik Simulace EQA Zapojení spolupracovníků Stupeň objektivity Pro forma Workshop Dotazníková Maticový diagram Náročnost na zdroje

Národní ceny kvality ČR Volba metody sebehodnocení Program oceňování výkonnosti organizací v rámci programu Národní ceny kvality ČR (do r. 2007 Národní cena ČR za jakost) Od r. 2006 Zřízena nová kategorie – Veřejný sektor

Národní ceny ČR za jakost Postup programu Národní ceny ČR za jakost Podání přihlášky Vypracování sebehodnotící zprávy Vyhodnocení zprávy hodnotiteli Hodnocení na místě Korekce hodnocení

Národní ceny ČR za jakost Postup programu Národní ceny ČR za jakost (pokračování) Korekce hodnocení Udělení stupně ocenění Zpětná zpráva od hodnotitelů

Účast jednotlivých fakult VŠB-TUO v Soutěži o Cenu. Rok Fakulta Ocenění Bodové ohodnocení 2006 FS 2.stupeň 379 2007 Vítěz Ceny 401 HGF 376 2008 Oceněný finalista 409 FMMI 315 2009 VŠB-TUO 328

Výsledky Hodnocení VŠB-TU Ostrava - 2009

Přínosy z prováděného hodnocení kvality na bázi EFQM Modelu Excelence Sebereflexe Externí zpětná vazba Presentace univerzity

FS VŠB-TU Ostrava vítěz Národní ceny ČR za jakost 2007

Národní cena kvality ČR 2009

Doporučení Na základě zkušeností s realizací hodnocení kvality na bázi EFQM Modelu Excelence na VŠB-TU Ostrava doporučujeme: Pro hodnocení kvality VŠ využívat EFQM Model Excelence – neplýtvat dalšími prostředky hledáním toho, co již bylo vytvořeno a ověřeno v praxi Definovat sledované položky a algoritmus jejich stanovení zejména pro výsledková kriteria EFQM Modelu Excelence pro jednotlivé typy VŠ (technické, humanitní, umělecké) Realizovat proškolení pracovníků VŠ v problematice sebehodnocení na bázi EFQM Modelu Excelence Vyškolit meziuniverzitní tým hodnotitelů v použití metodiky RADAR

Děkuji za pozornost Kontakt: VŠB-TU Ostrava, management kvality - 9012 Tř. 17. listopadu, 708 33 Ostrava-Poruba Tel: 59 732 3714 Fax: 59 691 8507 E-mail: milan.hutyra@vsb.cz