Vzniklo z projektu: CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

Sacharidy.
TŘÍDĚNÍ ODPADU Nožičková Monika.
Třídění odpadu Sabina Kotlárová.
VY_32_INOVACE_18 - KYSELINY
Papír Tenký, hladký materiál vyráběný zhutněním vlákna. Použitá vlákna jsou obvykle přírodní nebo založená na celulóze.
TŘÍDĚNÍ ODPADU.
TONDA OBAL NA CESTÁCH nás opět navštívil. Pamatujeme si z loňského roku co kam patří?????
Test šetrného spotřebitele. Negativní souvislosti těžby a zpracování hliníku: Plánovaný důl Juriti Velho v Brazílii na povrchovou těžbu Bauxitu si vyžádá.
SACHARIDY.
Odpady ( environmentální příručka – 5.ročník )
KAM S NÍM ? prezentace nového soutěžního systému
Jak třídit odpad - prezentace
Nebuďte líní: Třiďte odpad!!!
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Cukry Sacharidy, glycidy.
1. Minimalizace 2. Třídění a recyklace 3. Odstraňování Vypořádávání se s odpady zpět znovu 2.
Odpady.
Třídění odpadu V domácnosti. Každý moderní člověk třídí odpad a s novými pomocníky na třídění do domácnosti to jde jedna radost. Poradíme vám jak třídit,
Sacharidy a jejich význam ve výživě člověka
Jak je to s odpady ?.
Výroba a recyklace papíru
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
VY_V/2_INOVACE_65_Opakování – jak se co vyrábí Opakování – jak se co vyrábí Miroslav Kaňok.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Sacharidy ve výživě ryb
Recyklace a odpad.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Sacharidy (Cukry) VY_32_INOVACE_G2 - 18
DEN ZEMĚ TEST.
Název Třídění odpadů   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo 10
TŘÍDĚNÍ ODPADU JAK SPRÁVNĚ TŘÍDIT.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
TŘÍDĚNÍ ODPADU Vypracovala: Brychtová Markéta, SP/TE Učo:123831
Problematika využití papírových obalů Lukáš Lehovec TTZO 2007/2008.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Barbora Látalová, Tomáš Pavlík,
VÝROBA ŠKROBU Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov, Jiráskova 888.
PAPÍR Jak a proč třídit PAPÍR Mgr. Lukáš Kučera Gymnázium a obchodní akademie Mariánské Lázně Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem.
AnotacePrezentace k procvičení čtení s porozuměním a k rozvoji vědomostí z oblasti eviromentální výchovy o správném třídění odpadů. Je určeno pro práci.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Recyklace Umíte vysvětlit význam tohoto slova? -nakládání s odpadem, které vede k jeho dalšímu využití - jde o opakované (cyklické) uvedení materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
VÝROBA PAPÍRU Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov,
Třídíme se zvířátky Autorky: Michaela Mikolášová Nikola Smyčková Tereza Mžiková Jubilejní Masarykova ZŠ Sedliště.
CUKRY = SACHARIDY.
VÝROBA CELULÓZY (BUNIČINY) Chemie 9. ročník Ing. Bc. Jitka Moosová ZŠ Benešov, Jiráskova 888.
TŘÍDĚNÍ ODPADU VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Sada 3 Práce v domácnosti Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Třídění odpadu.
Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY _32_INOVACE_ENV_15.
Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY _32_INOVACE_ENV_14.
Výroba Papíru Jan střída
Přírodní látky 1. Sacharidy.
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
TŘÍDIT či NETŘÍDIT ?.
Zajímavé chemické pokusy
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
Název školy : Základní škola a Mateřská škola Prysk ,okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor : Eva Vavřinová Název materiálu : VY_52_INOVACE_14.
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_10
Organická chemie Chemie 9. r..
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
VYBRANÉ CHEMICKÉ VÝROBY II.
Látky a částice 6. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vítězslava Baborová. Dostupné z Metodického portálu
Třídění odpadů,recyklace
Název Recyklace papíru
Vzduch.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
Transkript prezentace:

Vzniklo z projektu: CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST Květen 2017 výroba papíru Vzniklo z projektu: CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_010/0000570

Zajímavosti na 1 tunu papíru je zapotřebí 2–3 tuny dřeva, což je přibližně dřeva z 1 vzrostlého stromu z 1 smrku se vyrobí asi 80 tis. archů kancelářského papíru A4 a asi 6800 výtisků deníku ve formátu A3 o 32 stranách průměrný člověk za svůj život spotřebuje zhruba takové množství papíru, na jehož výrobu bylo nutné pokácet asi půl hektaru lesa = plocha 1 menšího fotbalového hřiště plného vzrostlých stromů Zdroj: http://www.vitejtenazemi.cz/cenia/index.php?p=vyroba_papiru&site=spotreba http://ekonomika.idnes.cz/cesi-vrati-68-papiru-do-sberu-vic-uz-to-skoro-nejde-fbv-/ekonomika.aspx?c=A151105_151841_ekonomika_chrs

FSC papír k výrobě bylo použito dřevo získaná ze stromů rostoucích v lesích, které jsou obhospodařovány s ohledem k šetrnému využívání přírodních zdrojů

Co je to papír? Papír je vyroben z vláken celulózy (celulóza je řetězovou molekulou uhlohydrátů*). vstupní suroviny pro výrobu papíru: zrecyklovaný papír (cca 46 %) chemická buničina (celulóza) „dřevo stromů“ (cca 9 %) někdy i bavlněné hadry či konopí *uhlohydráty = sacharidy, jsou tvořeny uhlíkem, vodíkem a kyslíkem

Výroba papíru suroviny se namočí do vody pomalým mletím se z nich získávají vlákna celulózy po dalším čištění se tato vlákna naloží na síto a voda se nechá odtéct zbylá směs se vysuší, slisuje

výroba celulózy Cílem je z dřevoviny odstranit lignin. Postup: dřevo se zbaví kůry dřevo se naseká na kousky tzv. štěpky štěpky se vaří v tlakových nádobách vzniklá buničina (=celulóza) se zbaví výluhů na pracích filtrech nebo kontinuálních pračkách buničina se třídí, nevyhovující podíly se rozvlákňují nebělená buničina se bělí, odvodňuje, popř. suší. Složení varného roztoku: NaOH, Na2S, Na2CO3 Bělidla: sloučeniny chloru (chlornany a oxid chloričitý)

Proces výroby papíru

Recyklace papíru - význam nižší emise znečišťujících látek do vzduchu i do vody zpracování sběrového papíru potřebuje oproti výrobě papíru z buničiny méně energie a méně vody každá tuna recyklovaného papíru ušetří kolem 5 m3 (asi 14 stromů) díky recyklaci skončí méně odpadu na skládkách a ve spalovnách recyklací 1 tuny papíru ušetříme 0,47 až 0,9 tuny CO2 (při započtení uhlíku, které by vázaly neporažené stromy, by tato hodnota byla ještě podstatně vyšší).

Recyklace a zpracování v ČR Zdroj: http://arnika.org/recyklace-papiru Češi patří k nejlepším v Evropě ve třídění a recyklování starého papír. Za posledních patnáct let vzrostl podíl sběru papíru ze 43 % na 68 %, za maximální hranici se přitom považuje 78 %. Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/cesi-vrati-68-papiru-do-sberu-vic-uz-to-skoro-nejde-fbv-/ekonomika.aspx?c=A151105_151841_ekonomika_chrs

Recyklace papíru - význam celulózová vlákna se při zpracování zkracují a jejich využití je omezené papírové vlákno je možné recyklovat 6–7x papírové výrobky, které již nelze recyklovat: plata od vajec ruličky toaletního papíru nebo kuchyňských utěrek

Co se starým papírem vytřídění papíru do modrého kontejneru dotřiďovací linka lisování do balíků odvoz do papírny zpracování http://www.vitejtenazemi.cz/cenia/index.php?p=vyroba_papiru&site=spotreba http://www.psas.cz/psas/cache/file/270A8543-0323-3B2F-0C566AEED5C6D589.jpg http://www.prazskypatriot.cz/tridici-linka-na-papir/fotogalerie/?ret-url=L3YtbWFsZXNpY2ljaC1ieWxvLWxvbmktenByYWNvdmFuby1yZWtvcmRuaWNoLTMxNC10aXNpYy1vZHBhZHUv https://img.mf.cz/562/282/3-profimedia_0113644184.jpg

Co patří do modrého kontejneru? Třídění papíru Co patří do modrého kontejneru? patří Nepatří kancelářský papír voskový papír uhlový papír - kopírák sešity reklamní letáky časopisy použité papírové kapesníky krabice a karton obaly ze směsi papíru a např. hliníku - Tetrapack mokrý, mastný a znečištěný papír

Označení papíru na obalech PATŘÍ NEPATŘÍ Označení papírových obalů Vysvětlivky: 20 PAP vlnitá lepenka (papír) 21 PAP hladká lepenka (papír) 22 PAP papír Vysvětlivky: C/PAP převládá papír (Tetrapak) 84 C/PAP/ALU převládá papír a hliník

chemie a papír Fotosyntézou si strom vyrobí glukózu (C6H12O6) Z glukózy si strom vyrobí celulózu (polysacharid) a staví z ní své tělo. Krom celulózy je součástí jeho těla také lignin. Papír tvoří především vlákna celulózy, která jsou bohatá na uhlík. Celulóza je nejrozšířenějším biopolymerem na Zemi Důkaz uhlíku v papíru můžeme provést kápnutím koncentrované kyseliny sírové na papír. Zkuste si tipnout, co se stane. Nápověda: Kyselina sírová má dehydratační účinky a odjímá látkám vodu.

Výsledek pokusu Papír ve styku s koncentrovanou kyselinou sírovou zčerná. Princip: Kyselina sírová odnímá látkám vodík a kyslík v poměru 2:1 (v poměru vody – H2O). V případě celulózy dojde k odejmutí 11 molekul vody a zbyde pouze uhlík = pozorujeme hnědé zbarvení.

Zdroje informací www.trideniodpadu.cz/papir www.studiumchemie.cz/pokus.php?id=55 www.sleviste.cz/s/color+papir/ www.studiumchemie.cz/mpokus.php?ID=55 https://cs.wikipedia.org/wiki/Celul%C3%B3za http://ucitelchemie.upol.cz/materialy/vkpch/vyroba_papiru_jp.ppt www.psas.cz/psas/cache/file/270A8543-0323-3B2F-0C566AEED5C6D589.jpg www.vitejtenazemi.cz/cenia/index.php?p=vyroba_papiru&site=spotreba www.prazskypatriot.cz/tridici-linka-na-papir/fotogalerie/?ret-url=L3YtbWFsZXNpY2ljaC1ieWxvLWxvbmktenByYWNvdmFuby1yZWtvcmRuaWNoLTMxNC10aXNpYy1vZHBhZHUv https://img.mf.cz/562/282/3-profimedia_0113644184.jpg

CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST donátor Vzniklo z projektu: CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_010/0000570