NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2880 ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT NÁZEV A ČÍSLO MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_11_S02-Čj-3 VYTVOŘENO: Září 2012 AUTOR: Anna Matějovicová VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura SADA: Český jazyk pro 3. ročník NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Vyjmenovaná slova po L procvičování
ANOTACE: Materiál slouží k opakování a procvičení vyjmenovaných slov po L. OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Žák umí vybrat správné slovo příbuzné k vybranému vyjmenovanému slovu a uvědomuje si, že doplňujeme y,ý po obojetné souhlásce l. ROČNÍK: 3. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace – pracovní list STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ: Základní vzdělávání – první stupeň POMŮCKY: Učebnice, obrázky CÍL – INOVACE: Podporuje aktivní zopakování a procvičování vyjmenovaných slov po L a slov s nimi příbuzných METODICKÉ POKYNY: Žáci pracují s řadou vyjmenovaných slov po L, doplňují i,í/y,ý ve slovech se souhláskou l.. Vybírají vhodná slova podle významu, slova doplňují do Třídí slova podle pravopisu. První obraz lze použít jako pracovní list.
Vyjmenovaná slova po L - procvičování Český jazyk 3 Vyjmenovaná slova po L - procvičování
l_že mléko, běžecké l_že, ml_t kávu, skl_čko, pl_š, při bouřce se Vyjmenovaná slova po l . slyšet, mlýn, blýskat se, polykat, plynout, plýtvat, vzlykat, lysý, lýtko, lýko, lyže, pelyněk, plyš Vypiš všechna slovesa. __________________________________________________________________________ Vypiš všechna podstatná jména. Napiš je seřazená podle abecedy. __________________________________________________________________________ Které vyjmenované slovo jsi nezařadil ? Proč? __________________________________________________________________________ Nabídka (škrtej): i, i, í, í, í, í, í, í, í, y, y, y, y, y, y, y, y, y, ý, ý, ý, ý, ý Doplň i,í/y,ý. l_ška, ml_n, pol_kat, l_stek, l_ko, kl_ček, pol_t se, čas pl_ne, vzl_kat, l_že mléko, běžecké l_že, ml_t kávu, skl_čko, pl_š, při bouřce se bl_ská, prstýnek se na sluníčku bl_ská, maminka je mi bl_zká, l_sá hlava, hořký pel_něk, pl_tvat jídlem, malé dítě vzl_ká, sl_ny, pl_nout
U řeky klape starý ________ , ale už tam nikdo POZOR ! Do vět doplň vhodná slova. Kontroluj hned kliknutím. mlýn mlít U řeky klape starý ________ , ale už tam nikdo nepřijíždí ________ obilí. Maminka je mému srdci nejvíce ________.. V bouřce se stále ________ . Koťátko se k babičce rádo ________ . Hlava bez vlasů je ________ . Černý pták s bílou skvrnkou na hlavě je ________ . Lískové oříšky rostou na ________ . Petr ________ zmrzlinu. Nezapomeň si navosko- vat dobře ________ . mlýn mlít blýská blízká blízká blýská lysá lísá lísá lysá Žáci vyberou slova a doplní do vět , kontrola kliknutím (animace). lyska lyska líska líska líže lyže líže lyže
Doplň i,í/y,ý a kartičky roztřiď. Kontrolu proveď kliknutím. Čekej. bl_ská se bl_ská se l_stopad l_stopad l_ný člověk l_ný člověk b_l doma b_l doma kob_lka kob_lka PLECHOVKA I PLECHOVKA II pl_n pl_n i,í y,ý plyn bub_nek bub_nek blízká zbil dítě vzlykání babička kobylka byl doma hbitě nedosl_chá nedosl_chá líný člověk blýská se bubínek Liduška l_že si rány l_že si rány nové lyže plyš mlít kávu nedoslýchá listopad L_duška L_duška Nejprve doplňujeme a pro kontrolu odklikneme animace. pl_š pl_š líže si rány lysinka větrný mlýn bab_čka bab_čka nové l_že nové l_že ml_t kávu ml_t kávu hb_tě hb_tě větrný ml_n větrný ml_n bl_zká bl_zká l_sinka l_sinka vzl_ kání vzl_ kání zb_l dítě zb_l dítě
V DUMu byly použity vlastní materiály.