Národní jazyk a jeho útvary

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Advertisements

1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PŮVOD A ZÁKLADY VÝVOJE ČEŠTINY
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Risk - lexikologie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
NÁRODNÍ JAZYK jazyk, který používají příslušníci jednoho národa
Dělení slovní zásoby Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.4.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Tvoření slov II
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Útvary národního jazyka
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
Vývojové tendence češtiny v současnosti Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Obecné výklady o českém jazyce
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Útvary národního jazyka, cvičení. Národní jazyk Jeden ze základních znaků národa Vyvíjí se s vývojem společnosti Společný pro všechny příslušníky národa,
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Útvary.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
VY_12_INOVACE_Rů_I_05 Slovní zásoba a její obohacování – úvod
Rozvrstvení národního jazyka
9. ročník Michaela Hantková
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
Obecné poučení o jazyce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
POJEM A VÝZNAM PRÁVA.
Národní jazyk a jeho útvary
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických.
Transkript prezentace:

Národní jazyk a jeho útvary Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0535 Škola: Soukromá střední odborná škola Břeclav, s.r.o., Mládežnická 3, 690 02 Břeclav Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 4. Tematický okruh: Národní jazyk a jeho útvary Téma: Spisovný jazyk a jeho útvary Jméno autora: Mgr. Milan Zachodil Datum tvorby: 29. 1. 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_ČJL 1_ ZA_01 Soubor: VYSTUPY/VY_32_inovace_ČJL 1_ZA_02 Anotace: Materiál seznamuje žáky se spisovnou podobou národního jazyka a jejími varietami.

Národní jazyk Národním jazykem hovoří příslušníci jednoho národa, hovoří-li svou mateřštinou. Národní jazyk je znakem národa a má funkci národně reprezentativní. Vedle národních jazyků existují i takové, které charakter národního jazyka nemají (např. esperanto, ido, …) Čeština má několik podob, které se vzájemně překrývají.

Spisovný jazyk Základní rozdělení je na jazyk spisovný a nespi-sovný. Spisovná čeština vznikla na základě středočeského nářečí, formovala se jako jazyk literárních památek již od 14. století.

Útvary jazyka spisovného Spisovná čeština má nejvypracovanější a nejvyspělejší formu. Má se jí využívat ve školách a na úřadech, v literatuře a v médiích. V mluvené podobě využívá minimum knižních a archaických slov, převládají výrazy ne-utrální, často se užívá slov hovorových.

Útvary jazyka spisovného Hovorová čeština se označuje jako mluvená podoba spisovného jazyka, zbavená archaických a knižních prvků. Stavba vět je jednodušší a volnější, slovní zásoba je obohacena slovy z obecné češtiny (legrace). Často dochází k univerbizaci (zkrá-cení v jedno slovo), např. spacák, náklaďák apod.

Útvary jazyka spisovného Výrazy knižní jsou slova, užívaná ve veřejných projevech slavnostního rázu, v některých literárních dílech a řídce také v odborných projevech. (např.  počin, chrabrý, odvětit, dlít,prodlévat, nicméně, arci  nebo obraty jít v ústrety, být s podivem apod.) Neutrální podoba: Můžeme čekat, že se brzy vrátí. Knižní podoba: Lze se nadíti jeho brzkého návratu. Hovorová podoba: Můžem čekat, že bude brzo zpátky.

Útvary jazyka spisovného Archaismy – zastaralé výrazy, které se dnes již neužívají (např. háv, kýžený,slynouti ). Historismy - slova, která označují zaniklou skutečnost (např. halapartna, píď, grešle). Historismy a archaismy relativně nejdéle přežívají v místních jménech (Postoloprty), v ustálených rčeních (nestojí za zlámanou grešli ), příslovích a lidových písních.

Otázky a úkoly Odkdy a na jakém základě se začala utvářet spisovná čeština? Čím se vyznačuje hovorová čeština? Kde se můžeme setkat s knižními výrazy? Jaký je rozdíl mezi archaismy a historismy? Odpovědi: Od 14. století ze středočeského nářečí. Absencí archaických a knižních prvků, jednodušší a volnější větnou stavbou, univerbizací, výrazy z obecné češtiny. Ve slavnostních projevech, v některých knihách umělecké a odborné literatury. Archaismy jsou zastaralé výrazy, které pojmenovávají existující skutečnost, zatímco historismy označují zaniklou skutečnost.

Použitá literatura a další zdroje M. Čechová a kol.: Český jazyk pro 4. ročník SOŠ. SPN, Praha 2007 D. Mašková: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Petra Velanová-vyuka.cz, Třebíč 2006 http://www.absi.cz/absi/eshop/106-1-Ucebnice-a-prirucky-VS/0/5/16473-SLOVNIK-SPISOVNE-CESTINY-PRO-SKOLU-A-VEREJNOST http://www.osu.cz/fpd/kcd/dokumenty/cestinapositi/igstema1.htm