Smrt a umírání ve zdravotní péči

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
ERIK Einsteini. ERIK Je mi 28 let. Jsem svobodný a bezdětný. Jmenuji se.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Některé právní důsledky zrušení anonymity dárců spermií JUDr. Jan Mach
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
Divadlo Klauniky uvádí Stranu mírného pokroku v mezích zákona tedy přírodního.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
„PANÍ, NECHCETE SE NAPÍT?“ aneb JAK SE OCITNOUT NA MOŘI VE STÁTĚ, KTERÝ ŽÁDNÉ MOŘE NEMÁ?
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_11_test, osobnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Provázanost zdravotních a sociálních služeb v péči o umírající
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti Autor: Pavla.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Úvod do tržní hodnoty a hromadného oceňování
Vznik a vývoj života.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název vzdělávacího materiálu
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Proxy server a Firewall
Psychologie zdraví.
Hřích 3. vítězit nad hříchem
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Filozofické disciplíny
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Životní cyklus.
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti  
Správa sociálního zabezpečení
ETIKA Etické problémy umírání a smrti 1.
Děti odsouzených rodičů
Psychologie test.
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
Psychologie pro učitele 4.přednáška
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Institucionální program pro veřejné vysoké školy pro rok 2017
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Život bez střeva , Praha.
Věda a etika.
Seminář o stavebním spoření
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Každý den jsme trochu starší…
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
PERLY MOUDROSTI.
Transkript prezentace:

Smrt a umírání ve zdravotní péči Jiří Šimek ZSF JU

Pro všechny konec života na zemi Smrt Pro všechny konec života na zemi Křesťan má naději, že život po smrti nějak pokračuje Sekulární postoje složitější Od víry, že po smrti nic není až po „něco by mohlo být“

Proti smrti jsem zajištěn Smrt není, netýká se mne (ještě) Nejistota o smrti Provokuje úzkost Obranné mechanizmy nekritické pojetí mýtu popření, skotomizace neautentický modus bytí Proti smrti jsem zajištěn Smrt není, netýká se mne (ještě)

Kübler-Ross – proces vyrovnání se s umíráním Jde o proces prolomení obran Jak to mají lékaři? Je možná autenticita?

Smrt v autentickém modu Ještě tu není Ještě je možné něco vykonat Rozvrh života Hedonistický Stoický – obsahuje smysl Nemusí být v protikladu

Eric Eriskon Integrita ve stáří Schopnost obhájit si sám před sebou svůj život tak jak byl prožit Smrt je pak završením života jako smysluplného celku

Inscenace závěru života Není pravda, že je možné zjistit, co si žádá většina Jan Lucemburský zemřel v boji Karel IV. zemřel doma na lůžku obklopen rodinou Dnešní člověk má stejný výběr

Inscenace závěru života Smrt v boji (Jan Lucemburský) je jednodušší psychicky i sociálně ale lze zemřít i pod kopyty koní Smrt na lůžku více naplňuje ale je nutné být schopen loučení a mít se s kým loučit

Inscenace závěru života Není možné předepisovat Vždy znovu se ptát, jak je na tom umírající a co si aktuálně přeje

Aporie dnešní etiky Jedině pacient smí dát pokyn k ukončení léčby Jenomže pacient je v bezvědomí

Jediné řešení Pacient sepíše pokyny předem Nad jeho textem se sejde skupina – lékaři, sestry, příbuzní pacienta, etik

Euthanasie Vysokou hodnotu lidského života nikdo nezpochybňuje Ale proč dále žít když ve výhledu je jen nesnesitelné trápení nic příjemného již člověka nečeká (hédonismus) žádná další možnost v životě nedává smysl (stoická filosofie)

Euthanasie Procento zastánců euthanasie narůstá Vývoj podobný sporu o interrupci Nutno zabránit zneužití

Zneužití euthanasie Kontextuální Nelze zabíjet lidi, aby se ušetřily finanční prostředky Euthanasie nesmí být alternativa k nedůstojnému umírání

Děkuji za pozornost