Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Advertisements

Kombinatorika a klasická pravděpodobnost
Zabývá se různými způsoby výběru prvků z daného souboru.
„EU peníze středním školám“
Zdroj: Kombinatorika Zdroj:
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATI KA1_10 Tematická.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
MATEMATIKA Variace.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Permutace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0109 Mgr. Jakub Němec.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Kombinace VY_32_INOVACE_M4r0108 Mgr. Jakub Němec.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Materiály jsou určeny pro výuku matematiky: 3. ročník Učivo v elektronické podobě zpracovala Mgr. Iva Vrbová.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Peníze do.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.XXXX.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Irena Kotalíková Název: VY_32_INOVACE_180 _Dělitel a násobek Vzdělávací oblast: Matematika.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_09 Název materiáluKombinatorické.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_11 Název materiáluZákladní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Permutace s opakováním
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
KOMBINATORIKA Je část matematiky, která se zabývá uspořádáním daných prvků podle určitých pravidel do určitých skupin Máme množinu n různých prvků, z níž.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_61.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Matematika Variace.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední škola Cheb, Obrněné brigády 6, 350 11 Cheb Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0290 Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_INOVACE_02Eff_1 Název DŮM: 1 Kombinatorika I. – Historie, komb. pravidlo součtu a součinu Jméno autora: Mgr. Věra Effenberger Ročník: 3. a 4. ročník Vzdělávací oblast: matematika - kombinatorika Vzdělávací obor: studijní Klíčová slova: kombinatorika, kombinatorické pravidlo součtu a součinu Anotace: materiál zavádí základní kombinatorická pravidla a procvičuje je Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: znalost historie kombinatoriky, používání základních kombinatorických pravidel, výpočty příkladů Metodika učebního materiálu: Jedná se o prezentaci, která se se slovním doprovodem přehraje krok za krokem žákům. K prezentaci patří též pracovní list 2 Kombinatorické pravidlo součtu a součinu, jehož součástí jsou příklady v prezentaci a další příklady na procvičení látky.

KOMBINATORIKA I. Historie Kombinatorické pravidlo součinu Kombinatorické pravidlo součtu

Kombinatorika Finitní matematika, tj. zabývá se pouze vlastnostmi konečných množin. Je obor matematiky, který se zabývá určováním počtů možností, jak uspořádat dané prvky podle určitých pravidel do určitých skupin.

Kombinatorika - historie „S náznaky kombinatoriky se setkáváme již u starořeckých matematiků. Počátky hlubšího studia otázek spojených s kombinatorikou však spadají do období 16. století.“ [1] „Zájem o kombinatoriku podnítily v té době různé hazardní hry, např. vrchcáby neboli hra v kostky. Matematici se začali zabývat otázkami, jaká možná seskupení mohou nastat při házení určitého počtu hracích kostek, jaké jsou pravděpodobnosti výher.“ [1]

Kombinatorika - současnost V současné době kombinatorika neřeší pouze problémy týkající se hazardních her, ale pomáhá řešit mnohem širší problémy. Její aplikace se uplatňují v odvětví vědy, techniky i ekonomie.

Pravidlo součinu Kombinatorické pravidlo součinu Počet všech uspořádaných k-tic, jejichž první člen můžeme vybrat n1 způsoby, druhý člen po výběru prvního členu n2 způsoby atd. až k-tý člen po výběru všech předcházejících členů nk způsoby, je roven součinu: [2] značí součin

Pravidlo součinu Příklad: Skupinka chlapců si chtěla vytvořit vlastní vlajku (viz obrázek). Každá část vlajky má mít jinou barvu. K dispozici mají látky následujících barev: bílou, modrou, červenou, černou, zelenou, fialovou a žlutou. Kolik různých vlajek mohou z těchto látek sestavit?

Pravidlo součinu Výpočet: Příklad – řešení: Vlajka je rozdělena do pěti různých částí, každá má mít různou barvu. K dispozici je 7 různých barev. I. část může mít 7 různých barev, II. část (po vybrání barvy I. části) může mít už pouze 6 zbylých barev, III. pak jen 5 barev a tak dále, až V. část může mít 3 různé barvy. Výpočet: Chlapci mohou z těchto látek vytvořit 2520 různých vlajek.

Pravidlo součtu Kombinatorické pravidlo součtu Jsou-li A1, A2, … , An konečné množiny, které mají po řadě p1, p2, … , pn prvků, a jsou-li každé dvě disjunktní, pak počet prvků sjednocení daných množiny A1U A2U…U An je roven součtu: [2] značí součet

Pravidlo součtu Příklad: Určete počet všech přirozených čísel, v jejichž dekadickém zápisu se objevují pouze číslice 0, 2, 5, 7 a to každá maximálně jednou.

Pravidlo součtu Příklad - řešení: Počet jednociferných čísel = 3 (jsou to pouze čísla 2, 5, 7. Číslo 0 není přirozené) Počet dvouciferných čísel určíme pomocí komb. pravidla součinu: 3.3 = 9 (pozn.: nula nemůže být na místě jednotek) Počet trojciferných čísel určíme stejně: 3.3.2 = 18 Počet čtyřciferných čísel je: 3.3.2.1 = 18 Výsledek, tedy počet všech možných přirozených čísel, určíme pomocí komb. pravidla součtu: 3+9+18+18 = 48.

Zdroje: [1] FARSKÁ, Jana. Výuka kombinatoriky na střední škole s využitím webových stránek. [vid. 2012-09-22] Dostupné z: http://carolina.mff.cuni.cz/~jana/kombinatorika/ [2] CALDA, Emil a DUPAČ, Václav. Matematika pro gymnázia Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika. Praha, Prometheus 1993, ISBN 80-85849-10-0