DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Advertisements

Téma hodiny: Bělorusko Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník
VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
Rakousko Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
AMERIKA.
Německo Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Island Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
Mimoevropské regiony – Jižní Amerika – Andské státy
IRSKO Robin Plch 8.A
Téma hodiny: Peru – základní údaje, přírodní a socioekonomické poměry
AMERIKA.
REGIONY EVROPY SEVERNÍ EVROPA.
Chile je přímořský stát na jihozápadě Jižní Ameriky, omývaný na západě a jihu Tichým oceánem. Pevninskou hranici má na severu s Peru, na severovýchodě.
Nizozemí Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
USA Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
USA United States of America
Lucembursko Jan Dařílek VIII.B 7.12.
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 7.ročník
PORTUGALSKO.
SLOVINSKO.
LITVA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Téma hodiny: Ekvádor – základní údaje, přírodní a socioekonomické poměry Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník Anotace: Seznámení se s jihoamerickým.
KANADA Státní uspořádání: F _ _ _ _ _ _ E _ _ provincií a _ teritoria
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
JAR Autor: Mgr. Marian Solčanský
Francie Miroslav Chmelka.
Téma hodiny: Argentina – základní údaje, přírodní poměry
Bulharsko България / Bălgarija
Chile Jan Lána.
Jižní Amerika - povrch Autor: Mgr. Marian Solčanský
Lotyšská republika Latvijas republika Kressl Martin 7.F.
Vzdělávací materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
CHILE. Přímořský stát, jihozápad Jižní Ameriky Hlavní město: Santiago de Chile Rozloha : km² Počet obyvatel: Jazyk: španělština Ostrovy:
Jihoamerické státy Peru Chile Bolívie.
Americké regiony Země jižního rohu VY_32_INOVACE_11_35 Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této.
AMERIKA Ekvádor, Peru, Chile. Ekvádor krajina je velmi různorodá – dá se rozdělit do 3 částí, které se od sebe liší klimatem, biotypem, zvyky,… 1.Pobřežní.
 Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice  Autor: Martin Klepl  Název: VY_52_INOVACE _13 Spojené státy americké  Téma: Zeměpis pro 2.
K A N A D A Druhá největší země světa VY_32_INOVACE_08_35 Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,
Rakousko I. základní data Mgr. Simona Steinbauerová Zeměpis cestovního ruchu Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12,
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_ZEMĚPIS Téma: Hlavní město Praha Ročník:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
Jiří Korec Sexta 2008/2009. VENEZUELA Hlavní město: Caracas Rozloha: km² Nejvyšší bod: Pico Bolivar- 5007m.n.m Počet obyvatel: Hustota.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Svatoňová Pavlína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1B_05_KANADA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Jezero Titicaca VY_32_INOVACE_14_38
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
EVROPA HOSPODÁŘSTVÍ VY_32_INOVACE_07-47 Ročník: VIII. ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Chilská republika Dostupné z :
13. JIŽNÍ AMERIKA ANDSKÉ STÁTY VY_32_INOVACE_12_Z5
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Téma hodiny: Bolívie – základní údaje, přírodní a socioekonomické poměry Předmět: Zeměpis Ročník: 2., 3. ročník Anotace: Seznámení se s jihoamerickým.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Vlastivěda, Rakousko Autor: Mgr. Marta Samlerová Název.
Bolívie
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektu Zlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školy Matiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, 728 04, Ostrava Název materiálu Chile Autor Mgr. Alena Tesařová Tematický okruh Zeměpis - Regionální geografie Chile Ročník Druhý ročník vyššího gymnázia a sekunda víceletého gymnázia Vytvořeno 30.4. 2014 Anotace Digitální učební materiál obsahuje geografickou charakteristiku Chile. Cílem je poskytnout a přiblížit žákům základní informace o státech, schopnost chápat látku v souvislostech. Metodický pokyn Digitální učební materiál je zpracován v programu Microsoft PowerPoint. Prezentace obsahuje učební materiál,obrázky, dynamické slidy, otázky a odpovědi. K výuce je potřeba dataprojektor, notebook, atlas. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

CHILE (Chilská republika)

Další význam – z kečuánského jazyka: „to nejlepší z nějaké věci“ Víte, že: název pochází z domorodého názvu „chilli“ (= „studený, zima“, popř. „tam, kde končí země“) Další význam – z kečuánského jazyka: „to nejlepší z nějaké věci“ Vlajka Státní znak (1) (2)

Poloha Určete státy, se kterými Chile sousedí. Chile je unikátní svým profilem. (3) (4)

Odhadněte, kolik země v průměru měří na šířku: a) 144 km b) 342 km c) 514 km Jaká je vzdálenost nejsevernějšího a nejjižnějšího bodu? a) 2 212 km b) 4 329 km c) 6 842 km Víte, že:pod chilskou správu patří i některé ostrovy v Tichém oceánu? Např. Velikonoční ostrov (v domorodém jazyce Rapa Nui)

Vyberte hodnoty, které náleží Chile: Rozloha a) 475 113 km2 b) 584 213 km2 c) 756 626 km2 Počet obyvatel (údaj k roku2011) a) 17 248 450 b) 19 321 554 c) 25 124 587 Hustota: 22 obyv./km2

Jaké je hlavní město Chile? Santiago de Chile Jakou měnu má Chile? chilské peso (CLR) = 100 centávů Jaké je hlavní město Chile? Santiago de Chile Jaký je úřední jazyk Chile? španělština Administrativní členění: 15 regionů (5)

Přírodní poměry Povrch: -velmi rozmanitý a členitý - V- Andy - Z – Pobřežní pohoří Víte, jakých výšek dosahují vrcholy And v severní části země? až 6 500 m n. m. - Celoročně se zde vyskytuje sněhová pokrývka.

Určete nejvyšší horu Chile: a) Popocatepetl (5 452 m n.m.) b) Ojos del Salado (6 885 m n.m.) c) Aconcagua (6 959 m n.m.) (6)

aktivní činné sopky => zemětřesení náhorní plošina Altiplano vyhaslé činné sopky aktivní činné sopky => zemětřesení náhorní plošina Altiplano poušť Atacama (nejsušší oblast) Centrální údolí (nejúrodnější oblast) (7) Vyhledejte uvedená místa na mapě.

Vodstvo řeky velmi krátké, závislé na podnebném pásu velká část řek není splavná; vodní elektrárny Aconcagua, Bío-Bío, Jak se nazývá nejdelší řeka? Loa (440 km) (8) množství jezer ledovcová jezera v regionu Los Lagos –významná turistická centra

Podnebí různorodé (dle podnebných pásů) poušť Atacama - nejsušší oblast vliv El Niňa - ničivé přívalové deště střední oblast Chile – podobné středomořské oblasti teploty klesají od S k J Víte, jak se nazývá studený mořský proud, který omývá břehy Chile? Peruánský proud směrem k J vzrůstá množství srážek (průměrně až 3 000mm, místy i 7 000 mm)

Vegetace pouští oblasti bez vegetace, endemické chilské kaktusy, ostnatý strom tamaguro listnaté stromy mírného pásu stálezelený deštný prales jižní Patagonie - tundra (9) Víte, že v Chile se nachází 33 národních parků? Nejstarší je Vicenze Péresz Rosales (1926)

Hospodářství země je bohatá na nerostné suroviny rudy mědi (20% světové těžby) (10) dále lithium, chilský ledek, různé soli, železná ruda, molybden

Ledkové doly Humberstone and Santa Laura nacházejí se na severu Chile V této oblasti je až 200 drobných ledkových dolů, které byly v provozu od konce 19. století. Ledek zde těžilo množství dělníků z Chile, Peru a Bolívie. Od roku 2005 jsou doly součástí světového dědictví UNESCO i seznamu světového dědictví v ohrožení. (11)

Průmysl zastoupení všech odvětví koncentrace průmyslu v aglomeracích: Santiago, Valparaiso, Cocepción těžký průmysl (přístav San Vicente), zpracování železa a oceli (Concepción), petrochemie lehký průmysl: domácí spotřebiče, chemické výrobky, potraviny, textil, oblečení, stavební materiály

Zemědělství v produkci zemědělských výrobků téměř samostatná Rostl. výroba- obilniny, kukuřice, luštěniny, brambory, cukrová třtina, slunečnice, vinná réva další ovoce:kiwi, jablka, hrušky, broskve, třešně, avokádo Živočišná výroba- chov skotu, prasat, ovcí, drůbeže významný je rybolov (lososů , sardinek, makrel, hejků) lov mořských korýšů a měkkýšů významný světový dodavatel (12)

Víte, že zvláštním vývozním artiklem je guano? Víte, co to je? Jedná se o trus mořských ptáků, který se těží z obrovských vrstev na jižním pobřeží (pro vysoký obsah dusíku a fosforu se využívá jako hnojivo). Trus produkují hlavně tito ptáci: kormorán Bougainvilův, terej druhu Sula variegata a pelikán hnědý.

Doprava limitována geografickým profilem země, vliv zemětřesení kvalita dopravy se pomalu zlepšuje páteř silniční dopravy-> Panamericana železniční doprava ve velmi zanedbaném stavu letecká doprava: LanChile (10. největší dopravce na světě), další menší společnosti (13) námořní doprava (hl. přístav Valparaiso)

Obyvatelstvo 93% obyv. má evropské předky 5% indiánské 2% hlavně židovské či palestinské silná urbanizace, 89% obyv. ve městech Náboženství: 75 % římští katolíci, protestanti 13%, ostatní 4,3%, bez vyznání 6% (14)

Města Santiago de Chile - nejstarší město Chile evropského původu - část staveb zničena zemětřese- ním - Charles Darwin zde má pamětní desku - Čtvrť Bellavista je typická svými romantickými zákoutími a klidnými uličkami. Zde chilský básník Pablo Neruda (nositel Nobelovy ceny za literaturu za rok 1971) postavil své milované ženě (15) dům, ve kterém dnes sídlí jeho muzeum.

- sídlí zde národní kongres - nejstarší burza v latinské Americe Valparaíso - sídlí zde národní kongres - nejstarší burza v latinské Americe - 9 univerzit jeden z největších a nejdůležitějších přístavů v zemi (16) Concepción - známa jako „La Perla del Biobío“ („Perla Biobía“)

Národní park Rapa Nui chilský národní park na Velikonočním ostrově, který je zapsán na seznamu Světového dědictví. (17)

Dějiny -dle některých archeologických nálezů -nejstarší lidská osídlení při pobřeží, ale i v poušti Atacama před 33 000 lety -jiné nálezy pochází z doby před 13 000 lety (osídlení v oblasti Valdivia) -1500-1800 -> koloniální období (Španělé) -nezávislost Chile -> 1811-1826 válka o nezávislost - samostatné Chile v 19. století – MAPA Chile před a po druhé Tichomořské válce (18)

- první polovina 20. stol. -> tvrdé konfrontace mezi odbory a menšinou vlastníků (reformy dosaženy na začátku 60.let ) - hluboké změny až v r. 1970 -> zvolen prezident Salvador Allende - r. 1973 – generál Pinochet -> vojenský puč => konec reforem - důsledky vojen. puče => mnoho umělců prchlo do zahraničí - vláda vojenské junty 1973 – 1989 - 1988 -> referendum o setrvání A. Pinocheta ve funkci prezidenta (54,6 %Chilanů proti) - 1989 -> prezidentem křesťanský demokrat Patricio Aylwin Azócar (v úřadě 1990-1994) - 2013->prezidentkou znovu zvolena Michelle Bachelet

Významné osobnosti Gabriela Mistralová - Nobelova cena za literaturu (19) Augusto Pinochet - Chilský diktátor (1973 -1990) (20)

Pablo Neruda - byl chilský komunistický básník, diplomat a politik - Nobelova cena za literaturu (1971) - vlastním jménem Ricardo Eliezer Neftalí Reyes y Basoalto - svůj literární pseudonym, který později přijal za své oficiální jméno, odvodil od (21) jména českého básníka a spisovatele Jana Nerudy.

Děkuji za pozornost

Použité zdroje 1. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Chile 2. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Chile 3. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Chile 4. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Chile 5. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Chile 6. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ojos_del_Salado 7. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Atacama 8. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Loa_%28%C5%99eka%29 9. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Torres_del_Paine 10. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/M%C4%9B%C4%8F

11. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30] 11. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ledkov%C3%A9_doly_Humberstone_a_Santa_Laura 12. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kor%C3%BD%C5%A1i 13. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Panamericana 14. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Chile 15. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Santiago_de_Chile 16. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Valpara%C3%Adso 17. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1rodn%C3%AD_park_Rapa_Nui 18. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Chile 19. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Chile

20. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30] 20. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Chile 21. Otevřená encyklopedie Wikipedie [online]. [cit. 2014-04-30]. Dostupné z WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Pablo_Neruda Knižní zdroje BAAR, Vladimír. Hospodářský zeměpis: regionální aspekty světového hospodářství : učebnice pro obchodní akademie a jiné střední školy. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2002, 111 s. ISBN 80-860-3450-X.. KAŠPAROVSKÝ, Karel. Zeměpis II. v kostce: pro střední školy : [regionální geografie]. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008, 184 s. Maturita v kostce. ISBN 978-802-5305-850.. [RED. CLP, [Red.Carlo Lauer, Milan BURSA a Jana PEŠTOVÁ. Encyklopedie Světa pro střední školy : [regionální geografie]. 1. vyd. Mnichov. Marco Polo, 2005, 207. ISBN 38-279-0006-9.