Zkušenosti „zpracovatele posudku“ z posuzování bezpečnostní dokumentace podle zákona č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií Martina Pražáková Emanuel Dušek, Lenka Frišhansová, Veronika Mikošková, Vilém Sluka, Mária Skřínská, Jan Skřínský, Linda Vachudová Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v.v.i. (VÚBP, v.v.i.) Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií (OPPZH) prazakova@vubp-praha.cz oppzh@vubp-praha.cz Konference „APROCHEM“ 22. – 23. 3. 2017 1
Právní předpisy a zdroje informací SEVESO III → Zákon o prevenci závažných havárií č. 224/2015 Sb. Vyhláška č. 227/2015 Sb. o náležitostech bezpečnostní dokumentace a rozsahu informací poskytovaných zpracovateli posudku Metodické, výkladové a pomocné materiály: → http://www.mzp.cz/cz/rizika_zivotni_prostredi →Věstníky MŽP – únor a červen 2016 →JOSRA speciální číslo PZH http://www.bozpinfo.cz/kategorie/josra-prevence-zavaznych-havarii →JOSRA 4-2016 (leden 2017) Úloha zpracovatele posudku v systému PZH Naplňování zákona č. 224/2015 Sb. – Informace z praxe „Systém řízení PZH“
Základní pojmy Systém se týká právnické nebo podnikající fyzické osoby nakládající s nebezpečnou chemickou látkou nebo směsí Kritérium pro zařazení – množství látky → V ČR je aktuálně celkem 216 provozovatelů (podle 59/2006 - 210) Příloha č. 1 zákona č. 224/2015
Základní úkony provozovatel krajský úřad zpracuje bezpečnostní dokumentaci – BP/BZ (skupina A/B) předloží KÚ se zpoplatněnou žádostí o schválení krajský úřad zašle dokument dotčeným orgánům, dotčeným obcím a „zpracovateli posudku“ a zpřístupní jej veřejnosti o dokumentu rozhoduje na základě posudku, vyjádření dotčených orgánů, vyjádření dotčených obcí a připomínek veřejnosti vyzve provozovatele k odstranění nedostatků nebo dokument schválí vydá rozhodnutí nebo závazné stanovisko
Zpracovatel posudku podle § 44 odst. 1 písm. d) a tým posuzovatelů MŽP pověřilo zpracováním posudků bezpečnostní dokumentace právnickou osobu zřízenou MPSV - VÚBP, v.v.i. plní úkoly odborného pracoviště pro prevenci závažných havárií (OPPZH) Skupina posuzovatelů interní – OPPZH externí OPPZH provádí kontrolu podkladů zpracovaných externími posuzovateli a nese odpovědnost za konečný posudek Max. 20 lidí, kteří posuzují, ale ne na 1,0 uvazek
§ 55 Přechodná ustanovení - lhůty AKTUALIZACE → protokoly o nezařazení (P_NEZAŘ), návrhy na zařazení (N_ZAŘ), posouzení rizik závažné havárie (PR), dokumentaci bezpečnostní (BD) a havarijní (HAV) měli/mají předložit do: 1. 6. 2016 ti, co zůstali zařazeni ve stejné skupině - N_ZAŘ + BD + HAV →1. 10. 2016 ti, co se přeřadili do jiné skupiny - N_ZAŘ + PR, a ti, co nebyli zařazeni a ti, co nespadali pod zákon 59/2006 - P_NEZAŘ nebo N_ZAŘ 1. 10. 2017 ti, co se přeřadili do jiné skupiny – BD + HAV, a ti, co se nově zařadili – BD + HAV
rozpracovaných posudků 63 zatím neposuzovaných dokumentací Aktuální stav Rok Měsíc Počet přijatých BD 2016 leden – květen 11 červen – červenec 90 srpen – prosinec 59 2017 leden – únor 30 Celkem 190 (160 poprvé + 30 oprav) hotových posudků rozpracovaných posudků 63 zatím neposuzovaných dokumentací
Zásadní problém – nápor BD na OPPZH červen + červenec 2016 - na OPPZH doručeno 90 dokumentů z celkového počtu provozovatelů zatím aktualizovalo cca 160 (jen cca 30 z celkového počtu BD je doplněných/opravených verzí) „NĚKDE“ je ještě cca 50 BD – přijdou/nebudou aktualizovány? (dokumenty přicházejí průběžně a přicházet budou) říjen 2016 – OPPZH zaslalo vysvětlující materiál na KÚ ani se zapojením všech kapacit není v možnostech OPPZH zajišťovat zpracování posudků v požadovaných termínech
Jaký je postup posuzování ? až na výjimky dokumenty posuzovány v pořadí podle přijetí BD posuzování probíhá pomalejším tempem, než se očekávalo aktualizace rozsáhlé, i celkové přepracování některých BD připomínky závažné i drobné Příloha posudků - hodnotící tabulka doporučení ke schválení ANO/NE, … chybí „ANO, ale…“ vracení BD i pro drobné připomínky – není jiný mechanizmus, jak odstranění nedostatků uložit… kontrolována je obsahová náplň, naplnění nových požadavků, i formální stránka, soulad struktury Cílem je důkladné posouzení nových verzí dokumentů
BEZPEČNOSTNÍ DOKUMENTACE Vyhláška č. 227/2015 Sb., o náležitostech bezpečnostní dokumentace Bezpečnostní dokument musí obsahovat tyto části Bezpečnostní program Bezpečnostní zpráva Základní informace o objektu Ano Popisné, informační a datové části (technický popis objektu, informace o složkách ŽP v okolí objektu) Ne Posouzení rizik závažné havárie Popis zásad, cílů a politiky prevence závažných havárií Popis systému řízení bezpečnosti Popis preventivních bezpečnostních opatření Závěrečné shrnutí
BZ -Popisné, informační a datové části o objektu BP – Popis objektu NEDOSTATKY Technický popis objektu (nebo v BP Popis objektu) mapové podklady (nečitelné, chybějící měřítko a legendy popisující prvky) nedostačující popis staveb a zařízení – chybějící informace nesrovnalosti v přehledech a množstvích umístěných nebezpečných chemických látek a směsí Informace o okolí objektu a složkách životního prostředí (v BP Charakter okolí) neuvedeny v požadovaném rozsahu, nebo neposkytnuty vůbec nový požadavek, který klade větší důraz na popis životního prostředí Co se očekává: popis životního prostředí se zaměřením na to, co je v okolí objektu chráněné, citlivé, významné a v části „Posouzení rizik“ by měly být uvedeny bližší informace k hodnocení dopadů na životní prostředí pro konkrétní zdroje rizik.
Posouzení rizika NEDOSTATKY viz přednáška kolegy Viléma Sluky
Systém řízení bezpečnosti (SŘB) NEDOSTATKY Neúplné organizační/funkční schéma (absence důležitých pracovních pozic, nižší kvalita zobrazení, ztížená čitelnost), nebo absence funkčního schématu, přehledy vnitřních dokumentů souvisejících se SŘB Nedostatečný popis klíčových prvků SŘB organizačního zajištění např. zpracování havarijní dokumentace Absence odkazu na vnitřní předpis stanovující povinnost: posuzovat provozní činnosti z hlediska možnosti vzniku závažné havárie zpracovat a zavést bezpečné postupy pro identifikované rizikové činnosti s jednoznačným stanovením odpovědných pracovních pozic JOSRA „PZH“ – výklad + JOSRA 4-2016 - vysvětlení častých nedostatků
Je třeba dbát na provázanost všech částí BD Preventivní bezpečnostní opatření – kap. 2 přiměřenost opatření + Závěrečné shrnutí NEDOSTATKY navazuje na výsledek posouzení rizik → pokud jsou nalezeny zásadní nedostatky v „Posouzení rizik“ a „SŘB“ je nutné po jeho doplnění či přepracování, znovu vyhodnotit přiměřenost preventivních bezpečnostních opatření a doplnit relevantní informace ne vždy shrnuty zásadní informace o zajištění prevence závažné havárie v předmětném objektu, o rizicích a opatřeních k jejich omezení, a to způsobem srozumitelným i pro neodborníka + nedoplněny relevantní informace po opravách „Posouzení rizik“ (příp. i „SŘB“) Je třeba dbát na provázanost všech částí BD
NEDOSTATKY - shrnutí nenaplnění požadavků v klíčových částech dokumentů nedostatky týkající obsahové náplně bezpečnostních dokumentací, i nedostatky formální nepřehledné slučování informací z několika kapitol, modifikované znění požadavků vyhlášky chybné odkazy na přiložené soubory nebo přílohy vynechané položky → ne vždy je jednoznačné, zda záměrně, nebo opomenutí 3. + 4. + 5. → ztížená orientace v textu/dokumentu Doporučení – kontrola za pomoci výkladových a podpůrných materiálů
Jak probíhá spolupráce s KÚ ? nastaveny nové procesy a postupy spolupráce není jednotná, ale je funkční zahrnuje množství administrativních úkonů některé dílčí kroky nejsou novým zákonem jednoznačně popsány není vyjasněn další postup při přetrvávajících zásadních nedostatcích v BD, bude patrně rozdílně chápán a realizován
A co ekonomická stránka ? podle pokynů MŽP jsou náklady hrazeny ve výši správních poplatků podle pokynů MŽP je předmětem jednoho správního poplatku 1 posouzení dokumentu a zároveň i 1. kontrola odstranění nedostatků jen 4 KÚ hradí náklady ihned po odeslání posudku, 10 KÚ uhradí náklady až po provedené 1. kontrole ekonomický rozbor se opírá o hrubé odhady Až po kompletním posouzení dokumentů, které bude zakončeno vydáním rozhodnutí krajských úřadů o schválení dokumentů, bude možné učinit závěry
Závěry SHRNUTÍ Dodržení lhůt odevzdání posudků není v současné době a v nastaveném systému reálně v možnostech zpracovatele posudku Závažné problémy se dotýkají mnoha subjektů zapojených do tohoto systému Situace je komplikovaná a obtížně řešitelná v krátkém časovém horizontu CÍL komplexní zvyšování úrovně zpracování BD výrazný kvalitativní posun u BD
DĚKUJI ZA POZORNOST