Zkušenosti „zpracovatele posudku“ z posuzování bezpečnostní dokumentace podle zákona č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií Martina Pražáková Emanuel.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Zapojení veřejnosti do SEA Integra Consulting Services Jana Svobodová Jana Hrnčířová.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
GRANTOVÝ SYSTÉM MČ Praha 21 ZMĚNY ŽÁDOST VYÚČTOVÁNÍ ÚJEZD NAD LESY 7. LEDNA 2012.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČASTÉ CHYBY PŘI ZPRACOVÁNÍ ŽÁDOSTI O DOTACI 8. října 2013 Ing. Petra Salačová, OAP Ústí nad Labem 1.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
Právo na informace Tereza Danielisová,
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Oddělení Evaluační jednotky SF Předběžné hodnocení programových dokumentů: Ex-ante evaluace NRP/NSRF - zpracováno: –Ex-ante hodnocení NRP –Pracovní.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Přístup k posouzení rizika
Nový zákon v prevenci závažných havárií
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Zjednodušení administrativních postupů – výpisy z Evidence rejstříku trestů Mgr. Marek Souček Konference ISSS 2006 Hradec Králové, 3. – 4. dubna 2006.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Dokumentace k zajištění BOZP
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Prevence závažných havárií Ing. Libuše Sedláková 2006.
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.
1 Centralizovaný rozvojový program 2017 a Institucionální program Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Nový zákon o prevenci závažných havárií a úloha VÚBP, v.v.i. + Příklady dotazů Ing. Martina Pražáková Ing. Lenka Frišhansová Výzkumný ústav bezpečnosti.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Datové centrum sociálních služeb v Libereckém kraji Interaktivní softwarový program určený pro poskytovatele sociálních služeb, zadavatele a také pro.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
POH krajů Problémové oblasti jejich přípravy Porada (MVČR) 7
Ekonomika malých a středních podniků
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Česká inspekce životního prostředí
Standardizace odborné zdravotní péče
Metodický pokyn k § 23a vodního zákona
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Interní postupy MAS Brdy
Posuzování vlivů na ŽP Jana Dudová.
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
SCHVALOVÁNÍ ÚČETNÍCH ZÁVĚREK
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
Porada s pracovníky školství obcí s rozšířenou působností
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Setkání se starosty obcí Karlovarského kraje Téma: Novela stavebního zákona v oblasti územního plánování s účinností od VÝBĚR.
Zkrácený postup pořizování aktualizace ZÚR
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Kontroly výkonu přenesené působnosti v oblasti editace dat RÚIAN
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
PODNIKATELSKÁ RADA 23. zasedání
Transkript prezentace:

Zkušenosti „zpracovatele posudku“ z posuzování bezpečnostní dokumentace podle zákona č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií Martina Pražáková Emanuel Dušek, Lenka Frišhansová, Veronika Mikošková, Vilém Sluka, Mária Skřínská, Jan Skřínský, Linda Vachudová Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v.v.i. (VÚBP, v.v.i.) Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií (OPPZH) prazakova@vubp-praha.cz oppzh@vubp-praha.cz Konference „APROCHEM“ 22. – 23. 3. 2017 1

Právní předpisy a zdroje informací SEVESO III → Zákon o prevenci závažných havárií č. 224/2015 Sb. Vyhláška č. 227/2015 Sb. o náležitostech bezpečnostní dokumentace a rozsahu informací poskytovaných zpracovateli posudku Metodické, výkladové a pomocné materiály: → http://www.mzp.cz/cz/rizika_zivotni_prostredi →Věstníky MŽP – únor a červen 2016 →JOSRA speciální číslo PZH http://www.bozpinfo.cz/kategorie/josra-prevence-zavaznych-havarii →JOSRA 4-2016 (leden 2017) Úloha zpracovatele posudku v systému PZH Naplňování zákona č. 224/2015 Sb. – Informace z praxe „Systém řízení PZH“

Základní pojmy Systém se týká právnické nebo podnikající fyzické osoby nakládající s nebezpečnou chemickou látkou nebo směsí Kritérium pro zařazení – množství látky → V ČR je aktuálně celkem 216 provozovatelů (podle 59/2006 - 210) Příloha č. 1 zákona č. 224/2015

Základní úkony provozovatel krajský úřad zpracuje bezpečnostní dokumentaci – BP/BZ (skupina A/B) předloží KÚ se zpoplatněnou žádostí o schválení krajský úřad zašle dokument dotčeným orgánům, dotčeným obcím a „zpracovateli posudku“ a zpřístupní jej veřejnosti o dokumentu rozhoduje na základě posudku, vyjádření dotčených orgánů, vyjádření dotčených obcí a připomínek veřejnosti vyzve provozovatele k odstranění nedostatků nebo dokument schválí vydá rozhodnutí nebo závazné stanovisko

Zpracovatel posudku podle § 44 odst. 1 písm. d) a tým posuzovatelů MŽP pověřilo zpracováním posudků bezpečnostní dokumentace právnickou osobu zřízenou MPSV - VÚBP, v.v.i. plní úkoly odborného pracoviště pro prevenci závažných havárií (OPPZH) Skupina posuzovatelů interní – OPPZH externí OPPZH provádí kontrolu podkladů zpracovaných externími posuzovateli a nese odpovědnost za konečný posudek Max. 20 lidí, kteří posuzují, ale ne na 1,0 uvazek

§ 55 Přechodná ustanovení - lhůty AKTUALIZACE → protokoly o nezařazení (P_NEZAŘ), návrhy na zařazení (N_ZAŘ), posouzení rizik závažné havárie (PR), dokumentaci bezpečnostní (BD) a havarijní (HAV) měli/mají předložit do: 1. 6. 2016 ti, co zůstali zařazeni ve stejné skupině - N_ZAŘ + BD + HAV →1. 10. 2016 ti, co se přeřadili do jiné skupiny - N_ZAŘ + PR, a ti, co nebyli zařazeni a ti, co nespadali pod zákon 59/2006 - P_NEZAŘ nebo N_ZAŘ 1. 10. 2017 ti, co se přeřadili do jiné skupiny – BD + HAV, a ti, co se nově zařadili – BD + HAV

rozpracovaných posudků 63 zatím neposuzovaných dokumentací Aktuální stav Rok Měsíc Počet přijatých BD 2016 leden – květen 11 červen – červenec 90 srpen – prosinec 59 2017 leden – únor 30 Celkem 190 (160 poprvé + 30 oprav) hotových posudků rozpracovaných posudků 63 zatím neposuzovaných dokumentací

Zásadní problém – nápor BD na OPPZH červen + červenec 2016 - na OPPZH doručeno 90 dokumentů z celkového počtu provozovatelů zatím aktualizovalo cca 160 (jen cca 30 z celkového počtu BD je doplněných/opravených verzí) „NĚKDE“ je ještě cca 50 BD – přijdou/nebudou aktualizovány? (dokumenty přicházejí průběžně a přicházet budou) říjen 2016 – OPPZH zaslalo vysvětlující materiál na KÚ ani se zapojením všech kapacit není v možnostech OPPZH zajišťovat zpracování posudků v požadovaných termínech

Jaký je postup posuzování ? až na výjimky dokumenty posuzovány v pořadí podle přijetí BD posuzování probíhá pomalejším tempem, než se očekávalo aktualizace rozsáhlé, i celkové přepracování některých BD připomínky závažné i drobné Příloha posudků - hodnotící tabulka doporučení ke schválení ANO/NE, … chybí „ANO, ale…“ vracení BD i pro drobné připomínky – není jiný mechanizmus, jak odstranění nedostatků uložit… kontrolována je obsahová náplň, naplnění nových požadavků, i formální stránka, soulad struktury Cílem je důkladné posouzení nových verzí dokumentů

BEZPEČNOSTNÍ DOKUMENTACE Vyhláška č. 227/2015 Sb., o náležitostech bezpečnostní dokumentace Bezpečnostní dokument musí obsahovat tyto části  Bezpečnostní program Bezpečnostní zpráva Základní informace o objektu Ano Popisné, informační a datové části (technický popis objektu, informace o složkách ŽP v okolí objektu) Ne Posouzení rizik závažné havárie Popis zásad, cílů a politiky prevence závažných havárií Popis systému řízení bezpečnosti Popis preventivních bezpečnostních opatření Závěrečné shrnutí

BZ -Popisné, informační a datové části o objektu BP – Popis objektu NEDOSTATKY Technický popis objektu (nebo v BP Popis objektu) mapové podklady (nečitelné, chybějící měřítko a legendy popisující prvky) nedostačující popis staveb a zařízení – chybějící informace nesrovnalosti v přehledech a množstvích umístěných nebezpečných chemických látek a směsí Informace o okolí objektu a složkách životního prostředí (v BP Charakter okolí) neuvedeny v požadovaném rozsahu, nebo neposkytnuty vůbec nový požadavek, který klade větší důraz na popis životního prostředí Co se očekává: popis životního prostředí se zaměřením na to, co je v okolí objektu chráněné, citlivé, významné a v části „Posouzení rizik“ by měly být uvedeny bližší informace k hodnocení dopadů na životní prostředí pro konkrétní zdroje rizik.

Posouzení rizika NEDOSTATKY viz přednáška kolegy Viléma Sluky

Systém řízení bezpečnosti (SŘB) NEDOSTATKY Neúplné organizační/funkční schéma (absence důležitých pracovních pozic, nižší kvalita zobrazení, ztížená čitelnost), nebo absence funkčního schématu, přehledy vnitřních dokumentů souvisejících se SŘB Nedostatečný popis klíčových prvků SŘB organizačního zajištění např. zpracování havarijní dokumentace Absence odkazu na vnitřní předpis stanovující povinnost: posuzovat provozní činnosti z hlediska možnosti vzniku závažné havárie zpracovat a zavést bezpečné postupy pro identifikované rizikové činnosti s jednoznačným stanovením odpovědných pracovních pozic JOSRA „PZH“ – výklad + JOSRA 4-2016 - vysvětlení častých nedostatků

Je třeba dbát na provázanost všech částí BD Preventivní bezpečnostní opatření – kap. 2 přiměřenost opatření + Závěrečné shrnutí NEDOSTATKY navazuje na výsledek posouzení rizik → pokud jsou nalezeny zásadní nedostatky v „Posouzení rizik“ a „SŘB“ je nutné po jeho doplnění či přepracování, znovu vyhodnotit přiměřenost preventivních bezpečnostních opatření a doplnit relevantní informace ne vždy shrnuty zásadní informace o zajištění prevence závažné havárie v předmětném objektu, o rizicích a opatřeních k jejich omezení, a to způsobem srozumitelným i pro neodborníka + nedoplněny relevantní informace po opravách „Posouzení rizik“ (příp. i „SŘB“) Je třeba dbát na provázanost všech částí BD

NEDOSTATKY - shrnutí nenaplnění požadavků v klíčových částech dokumentů nedostatky týkající obsahové náplně bezpečnostních dokumentací, i nedostatky formální nepřehledné slučování informací z několika kapitol, modifikované znění požadavků vyhlášky chybné odkazy na přiložené soubory nebo přílohy vynechané položky → ne vždy je jednoznačné, zda záměrně, nebo opomenutí 3. + 4. + 5. → ztížená orientace v textu/dokumentu Doporučení – kontrola za pomoci výkladových a podpůrných materiálů

Jak probíhá spolupráce s KÚ ? nastaveny nové procesy a postupy spolupráce není jednotná, ale je funkční zahrnuje množství administrativních úkonů některé dílčí kroky nejsou novým zákonem jednoznačně popsány není vyjasněn další postup při přetrvávajících zásadních nedostatcích v BD, bude patrně rozdílně chápán a realizován

A co ekonomická stránka ? podle pokynů MŽP jsou náklady hrazeny ve výši správních poplatků podle pokynů MŽP je předmětem jednoho správního poplatku 1 posouzení dokumentu a zároveň i 1. kontrola odstranění nedostatků jen 4 KÚ hradí náklady ihned po odeslání posudku, 10 KÚ uhradí náklady až po provedené 1. kontrole ekonomický rozbor se opírá o hrubé odhady Až po kompletním posouzení dokumentů, které bude zakončeno vydáním rozhodnutí krajských úřadů o schválení dokumentů, bude možné učinit závěry  

Závěry SHRNUTÍ Dodržení lhůt odevzdání posudků není v současné době a v nastaveném systému reálně v možnostech zpracovatele posudku Závažné problémy se dotýkají mnoha subjektů zapojených do tohoto systému Situace je komplikovaná a obtížně řešitelná v krátkém časovém horizontu CÍL komplexní zvyšování úrovně zpracování BD výrazný kvalitativní posun u BD

DĚKUJI ZA POZORNOST