Průmyslová revoluce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Průmyslová revoluce v 18. století
Život na počátku 19. století
Člověk a společnost - dějepis
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE DĚJEPIS.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE 1. pol. 19. století.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Svět v první polovině 19 století
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_114.
Průmyslová revoluce Viktorie Blahová, I.A.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_458.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Mezi Vídeňským kongresem a revolucí 1848
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Průmyslová revoluce.
Ponapoleonská Evropa.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: Datum:
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1189_ROZVOJ VĚDY A TECHNIKY Téma: MANUFAKTURA,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Soldánová Dáša Název: VY_32_INOVACE_12C_7_Průmyslová revoluce Téma:
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
Sluneční soustava. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Sluneční soustava NÁZEV MATERIÁLU VY_32_INOVACE_7B_Př5_02_Sluneční.
Průmyslová revoluce 3 Velká Británie 18. a 19.století Průmysl, obchod, doprava, ekonomie.
Léta krize v ČSR. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Léta krize v ČSR.
Světová hospodářská krize. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Světová.
Pokus o sjednocení Itálie. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Pokus o.
České země ve 2. polovině 18. století
Versailleská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Versailleská.
Konec absolutismu ve Francii. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Konec.
Předpoklady přechodu k průmyslové společnosti 18.stol. Základní škola Čelákovice VY_32_INOVACE_114_Přechod k průmyslové společnosti.
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE V ČECHÁCH
Průmyslová revoluce V Anglii.
Průmyslová revoluce průběh
Průmyslová revoluce 9 Technická revoluce.
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
Habsburská monarchie a české země – porážka revoluce
Třídění přírodnin.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
Novověk – průmyslová revoluce
Dýchací soustava.
Lidské tělo - kůže.
Ludvík Napoleon a druhé císařství
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Habsburská monarchie a české země v 18. století
Vídeňský kongres.
České země v 18. století Josef II..
VZNIK USA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Císařství Napoleona I..
Opakujeme dějepis na II. stupni
MEZI VÍDEŇSKÝM KONGRESEM A REVOLUCÍ 1848
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Revoluce ve Francii
Průmyslová revoluce 10 Technická revoluce.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Průmyslová revoluce.
Společnost na počátku 19. století
Dějepis - 8. ročník 1.
Železniční doprava 19. stol.
Průmyslová revoluce v Anglii
Transkript prezentace:

Průmyslová revoluce

ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace TÉMA ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Průmyslová revoluce NÁZEV MATERIÁLU VY_32_INOVACE_4C_D8_10_Průmyslová revoluce ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/21.3534 PŘEDMĚT Dějepis ROČNÍK 8. KLÍČOVÁ SLOVA James Watt, parní stroj, strojírenství, lokomotiva, George Stephenson. DATUM 24.11.2012

Anotace Tato prezentace je určena pro žáky 8. tříd základní školy, pro vzdělávací obor Člověk a společnost – dějepis. Jedná se o výukový program, který žákům rozšíří vědomosti v oblasti nových technických vynálezů.

Velká Británie – kolébka průmyslové revoluce Anglie prožila mezi lety 1770 až 1830 jako první země světa rozsáhlý hospodářský rozmach, který nazýváme průmyslová revoluce. Byly zde vybudovány: továrny, průplavy, silnice, železnice. Venkovské obyvatelstvo odcházelo pracovat do nových hutí, továren, dolů, obchodů a dopravy.

Nové složení společnosti Dělnictvo – nejpočetnější. Střední vrstva – ostatní zaměstnanci, úředníci, inteligence, továrníci, bankéři, obchodníci = buržoazie. Osu kapitalistické společnosti tvořili dělníci (proletariát) a kapitalisté (buržoazie).

Nové technické vynálezy 60. léta 18. století – James Watt – zdokonalený parní stroj – použití v dolech, hutích, při válcování železa, k tažení vozů a k pohonu lodí. Nové technické a technologické postupy – zavádění koksovacích vysokých pecí v hutích, válcovacích stolic v železárnách, strojního spřádání a tkaní lnu, vlny a bavlny v textilnictví.

James Watt Obrázek číslo 1

Wattův parní stroj Obrázek číslo 2

Nové technické vynálezy Nový průmyslový obor – strojírenství (výroba strojů). Vrcholným dílem strojnické dovednosti byla lokomotiva – první stroj umístěný na koleje.

Revoluce v dopravě George Stephenson(stývnson) – sestrojil v roce 1814 první funkční lokomotivu pro potřeby dolů. Robert Fulton (faltn) – sestrojil v roce 1807 první funkční paroloď, která nesla jméno Clermont. V roce 1819 přeplul první britský parník Atlantský oceán. Od 30. let 19. století přispěl k rychlému přenosu zpráv na dálku elektrický telegraf.

George Stephenson Obrázek číslo 3

Lokomotiva George Stephensona Obrázek číslo 4

Robert Fulton Obrázek číslo 5

Paroloď Obrázek číslo 6

Sociální důsledky průmyslové revoluce Průvodním jevem zrodu nové kapitalistické industriální společnosti byla sociální bída a nelidské pracovní podmínky. Nové stroje nahrazovaly lidskou pracovní sílu. Dělníci se bránili rozbíjením strojů, později se začali sdružovat v odborové organizace. Anglický průmyslník Robert Owen – pro své dělníky zřizoval sociální instituce, stavěl domy a staral se o jejich vzdělání.

Robert Owen Obrázek číslo 7

Slovníček Clo – daň z dováženého zboží. Industrializace – zprůmyslnění. Liberalismus – politický a hospodářský systém, který vyznává náboženskou toleranci, nedotknutelnost soukromého vlastnoctví, politickou svobodu a omezování role státu. Technologie – výrobní postup.

Opakovací otázky 1. V jakých letech probíhal ve Velké Británii velký hospodářský rozmach? 2. Jaké bylo nové složení obyvatelstva v období průmyslové revoluce? 3. Jaký vynález přispěl k rychlému přenosu zpráv? 4. jaké byly sociální důsledky průmyslové revoluce? 5. Doplň co sestrojili: James Watt – George Stephenson – Robert Fulton –

Zdroje Novověk – Doc. PhDr. Milan Hlavička, CSc.- učebnice dějepisu pro 8.ročník základní školy a 3. ročník osmiletého gymnázia, 1. vydání 2002, SNP – pedagogické nakladatelství, akciová společnost, Bělehradská 47, Praha 2, 120 00, ISBN – 7235 – 053 – 6 – text.

Zdroje k obrázkům Obr. Č.1 HOWARD, Henry. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 25.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:James_Watt_by_Henry_Howard.jpg Obr.č.2 NEUVEDEN, Neuveden. converter.cz [online]. [cit. 25.11.2012]. Dostupný na WWW: http://www.converter.cz/fyzici/watt.htm Obr.č.3 DUYCKINICK, EVERT A. PORTRAIT GALLERY OF EMINENT MEN AND WOMEN IN EUROPE AND AMERICA. NEW YORK: JOHNSON, WILSON & COMPANY, 1873. [1]. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 25.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:George_Stephenson.jpg Obr.č.4 NEUVEDEN, Neuveden. profimedia.cz [online]. [cit. 25.11.2012]. Dostupný na WWW: http://www.profimedia.cz/fotografie/george-stephenson-je-raketa/0090503524/ Obr.č.5 NEUVEDEN, Neuveden. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 25.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Fulton.jpg Obr.č.6 NEUVEDEN, Neuveden. historieweb.cz [online]. [cit. 25.11.2012]. Dostupný na WWW: http://www.historieweb.cz/plnou-parou-vpred Obr.č.7 NEUVEDEN, Neuveden. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 25.11.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Robertowen.jpg