Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám"— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_449 Jméno autora: Mgr. Blanka Fajkisová Datum vytvoření: Třída: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Dějepis Tematická oblast: Modernizace společnosti Průmyslová revoluce Druh učebního materiálu: prezentace

2 Popis a použití výukového materiálu
výklad nového učiva a následné procvičování prostřednictvím připojených otázek žák na konkrétních příkladech dokáže, jak se změnila společnost v důsledku průmyslové revoluce dle možností popíše změny sociální, ekonomické a politické, posoudí jejich negativa a pozitiva vyjmenuje některé významné vynálezy a jejich autory přemýšlí o vlivu průmyslové revoluce na životní prostředí a životní styl

3 Průmyslová revoluce

4 po napoleonských válkách se stala nejuznávanější mocností v Evropě
Británie po napoleonských válkách se stala nejuznávanější mocností v Evropě měla kolonie Obr. 1 Manchester, 1840

5 hospodářský rozmach změna způsobu práce a obživy (továrny s dělnickými koloniemi, průplavy, silnice, železnice) průmyslová revoluce

6 Wattův parní stroj Vývoj parního stroje začal průmyslovou revoluci v Anglii.
Obr. 2

7 složení společnosti - dělnictvo = proletariát - buržoazie = kapitalisté (továrníci, bankéři, obchodníci)

8 we rule you – my vám vládneme we fool you – my vás oblbujeme
Obr. 3 Plakát odborové organizace Industrial Workers of the World z r. 1911– Pyramida kapitalistického systému we rule you – my vám vládneme we fool you – my vás oblbujeme we shoot at you – my po vás střílíme we eat for you – my za vás jíme we work for all – pracujeme pro všechny we feed all – živíme všechny

9 Přínos průmyslové revoluce
nové stroje, nářadí - parní stroj parní lokomotiva (Watt, Stephenson) zvýšení těžby uhlí, železné rudy koksovací vysoké pece v hutích válcovací stolice v železárnách textilní stroje rozvoj potravinářství Obr. 4

10 Obr. 5 Stabilní (nebo také stacionární) parní stroj je umístěný na jednom místě, obvykle v budově či místnosti, zvané strojovna, s níž je pevně spojen.

11 Obr. 7 Obr. 6 James Watt George Stephenson

12 Trevithickova lokomotiva z roku 1804
Lokomotiva Rocket z roku 1829 Obr. 8 Obr. 9

13 Lokomotiva ROCKET v londýnském Science muzeu
Obr. 10

14 Animace chodu stroje Obr. 11

15 První osobní vlak r.1830 Obr. 12

16 Kolesové parníky třídy Britannia, 1840
Obr. 13 Kolesové parníky třídy Britannia, 1840 Obr. 14

17 SS Britannic někdy v letech 1890-1903
Obr. 15

18 výroba zboží ve velkém zboží není vyráběno na zakázku, ale pro neznámého odběratele
kapitalistický trh Světový trh doprava zboží na velké vzdálenosti snaha o odstranění překážek v podnikání (cla) hospodářský liberalismus

19 nezaměstnanost - stroje berou lidem práci => rozbíjení strojů
Sociální důsledky nezaměstnanost - stroje berou lidem práci => rozbíjení strojů => vznik odborových organizací sociální bída = snižování mezd nelidské pracovní podmínky Obr. 16

20 utopisté – chtěli zrušit soukromé vlastnictví
Řešení problémů utopisté – chtěli zrušit soukromé vlastnictví socialisté Marx a Engels – požadavek uchopení moci dělnickou třídou zřizování sociálních institucí – Robert Owen Obr. 17

21 Co to byla průmyslová revoluce?
Kdy průmyslová revoluce proběhla? Který vynález ji odstartoval? Které další vynálezy následovaly? Co znamená pojem kapitalistický trh? K jakým změnám došlo ve společnosti ? Vysvětli pojmy: liberalismus clo technologie utopista

22 Obrazový materiál Obr. 1 MAPMARK. Cottonopolis1.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 2 PÉREZ, N. Maquina vapor Watt ETSIIM.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 3 IWW. Anti-capitalism color.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 4 PANTHER. Steam engine in action.gif. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 5. BROCKHAUS,F.A. Dampfmaschinen1 brockhaus.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 6 LAWRENCE, T. James Watt Thomas Lawrence. [online] [ ]. Dostupný na WWW: <

23 Obr. 7 ARKESTEIJN, J. GeorgeStephenson. PNG. [online]
Obr. 7 ARKESTEIJN, J. GeorgeStephenson.PNG. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 8 URIZZATO. Locomotive trevithick.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 9 Stephenson's Rocket drawing.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 10 CONNOLLEY, W. M. Stephenson's Rocket.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 11 PANTHER. Steam locomotive work.gif. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 12 TOLNAI. First passenger railway 1830.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 13 WIKID77. RMS Britannia 1840 paddlewheel.jpg. [online].1840 [ ]. Dostupný na WWW: <

24 Obr. 14 Columbia 1841. jpg. [online]. 1841 [2012-10-19]
Obr. 14 Columbia 1841.jpg. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 15 JOHNSTON, J. S. SS Britannic.jpg. [online]. mezi [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 16 HINE, L. Andrew Stefanik, a bobbin boy, works as spare boy. Chicopee, Mass. - NARA tif. [online] [ ]. Dostupný na WWW: < Obr. 17 Marx and Engels.jpg. [online]. před 1883 [ ]. Dostupný na WWW: < Literatura HLAVAČKA, M. Dějepis pro 8. ročník základní školy a 3. ročník osmiletého gymnázia vydání. Praha : SNP – pedagogické nakladatelství, akciová společnost, s. ISBN


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám"

Podobné prezentace


Reklamy Google