ZŠ Malá Losenice dne 14.2.2017 Mgr. Marie Linhartová ZDRAVÁ VÝCHOVA ZŠ Malá Losenice dne 14.2.2017 Mgr. Marie Linhartová
CHCEME BÝT MILOVÁNI (PŘIJÍMÁNI) NEUSPĚJEME- LI, CHCEME BÝT OBDIVOVÁNI NEUSPĚJEME- LI, CHCEME BÝT OBÁVÁNI NEUSPĚJEME- LI, CHCEME BÝT NENÁVIDĚNI A ZAVRŽENI
ZÁKLADNÍ LIDSKÉ POTŘEBY Potřeba místa Potřeba péče Potřeba podpory Potřeba jistoty a bezpečí Potřeba hranic Potřeba uznání Potřeba smysluplnosti Potřeba seberealizace
ZÁKLADNÍ EMOCIONÁLNÍ POTŘEBY Potřeba lásky Svoboda sebevyjádření Samostatnost a mocnost Emocionální bezpečí Sebevědomí
VÝVOJOVÁ STÁDIA Důvěra versus nedůvěra Autonomie versus stud (já sám) Iniciativa versus vina (záměr a nutnost přijetí) Snaživost versus méněcennost (poměřování, důležitost neztratit vítr z plachet, zjišťovat v čem jsem dobrý)
EMOCE A JEJICH ZVLÁDÁNÍ - SALVE S – stop, zpracovat vlastní emoce, klid A – pozornost situaci, dítěti, okolí L – naslouchání V – potvrď, uznej, nedramatizuj E – umožni, dovol dítěti vypořádat se s emocí
PÁR SLOV K ZAMÝŠLENÍ Naomi Aldortová Umění tvořit dohody a vést své děti Buď připraven říkat ANO Slova jsou symboly – porozumění Než vydám pokyn, dvakrát zapřemýšlím Hněv versus laskavost Stres, strach versus klid Děláme-li z věcí drama, situaci komplikujeme. Děti nechtějí zůstávat v nepříjemných emocích.
PROGRESIVNÍ RODIČOVSTVÍ Přináší mír a jasno do těžkých situací, děti mají právo na emoční vyjádření Otvírá srdce – láska, respekt, laskavost, čitelnost, opravdovost Děti potřebují dělat to, co dělají Děti vstupují do světa, který má svá pravidla a laskavost neznamená, že dítě může mít vše, co chce Z lidí se stávají šílenci díky vlastním myšlenkám – prozkoumat pravdivost svých myšlenek, zbavte se své závislosti na myšlenkách
PROGRESIVNÍ RODIČOVSTVÍ – pokrač. Děti jsou naším zrcadlem Podmínky se musí slučovat s potřebami dětí, nestrkejte děti do podmínek, které nemohou zvládnout nebo jim předem vysvětleme, jak to bude vypadat Děti milují pravidla!!! Když jde dítě proti vám, uvědomte si, kde či kdy jdete proti němu