SPIRITUÁLNÍ PROJEVY V KULTUŘE MLÁDEŽE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Poslání, principy a metoda skautingu
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Morální teologie – etika následování. víra – hermeneutický klíč Bůh je zakoušen nikoliv v jevech mimo nás, nýbrž v událostech, tj. v porozumění a interpretaci.
Víra: pomoc nebo zátěž? Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS JEP.
Fundament a jeho strukturace Fundamentální teologie, Denisa Červenková.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Jaký smysl má takové setkání? - upevnit vztah s Bohem - nalézt inspiraci pro další dynamiku tohoto vztahu - týdenní program je zaměřen na rozvoj osobnosti.
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
IDEOVÁ KONFERENCE TOP 09 Olomouckého kraje Konzervativní hodnoty a politika 21. století – , Olomouc Anna Putnová.
z pohledu pedagogiky a katechetiky
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Salesiáni spolupracovníci ASC
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Osvícenství.
Náboženská mapa současného světa
Doprovázení nemocných a jejich příbuzných P. Mgr. Václav Tomiczek Čeladná Mezinárodní konference hospicové a paliativní péče Ostrava, 26. listopadu 2009.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
naslouchání Bohu.  Je naslouchání Bohu. Ježíš často také při své modlitbě mlčí naslouchá Otci. – naslouchá Otci.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Sociální patologie SCPT SCPA
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Služebníci modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Zdravá škola.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Náboženská mapa současného světa
SEKTÁŘSTVÍ.
Albert Camus Barbora Vaňková.
REAKCE NA SEKTÁŘSTVÍ. MOŽNOSTI INTERVENCE organizace, studující vliv náboženských hnutí  Ústavu religionistiky  pardubická Katedra religionistiky a.
Odpuštění a smíření 4 teze. 1. Proces smíření začíná u oběti cílem je obnovit lidskou důstojnost oběti, kterou viník poničil cílem je obnovit lidskou.
RELIGIONISTIKA představení oboru Religionistika jako věda, náboženství jako její předmět, studijní literatura.
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Modely mentální retardace
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Od moderní k nové společnosti
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Srdečně vás vítáme Kdo jsme a co nabízíme? Jsme křesťanský sbor církve adventistů sedmého dne v Karlových Varech Chceme naplnit potřeby lidí žijících v.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Motivace mladých lidí ke vstupu do církve Výsledky výzkumu 28. dubna 2006 Michal Kaplánek.
ROZVOJ OS A TŘETÍHO SEKTORU V ČESKÝCH ZEMÍCH Přednáška OS, ZS 2011/12, KAP FF ZČU Lenka Strnadová.
Úvod do náboženského života čínské společnosti
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
Nepřátelé pokroku, demokracie a ducha svobody
Něcisté, ateisté a agnostici: Čemu v Česku věříme?
Digitální učební materiál
ZÁKLADNÍ POJMY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_12
Stát Definice, funkce, typy.
Náboženská mapa současného světa
Socializace Kejřová.
Fundament a jeho strukturace
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
GO XIV S. LEM LEM.
Psychoterapie a náboženství
5. Kultura jako řešení problémů přežití
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Základní filozofické otázky
Jak se dívat na mystiku? KSV/RM Ruští mystikové Pavel Ambros
Transkript prezentace:

SPIRITUÁLNÍ PROJEVY V KULTUŘE MLÁDEŽE Přednáška – 28. února 2012 doc. Michal Kaplánek, Th.D.

Role pedagoga volného času ??? Dimenze osobnosti Fyzická Sociální Psychická Spirituální Mravní a duchovní život Duševní stav Sociální vztahy Životní funkce Role pedagoga volného času ???

Transcendence Transcendence = „přesažnost“ z lat. trans-ire = překračovat (hranice) O jaké hranice se jedná? Hranice sebe sama (antropologická tr.) Hranice poznání (noetická tr.) Hranice „stvořeného světa“ (teologická tr.)

Luckmann: The Invisible Religion Noetické východisko: svět je vysvětlitelný jen ve vztahu ke skutečnosti, která ho přesahuje, na které závisí = k transcendenci, a proto se v každé společnosti tradují vysvětlující schémata (jaký je smysl bytí, jak si představit to, co nás přesahuje – společenské zákonitosti, příroda, Bůh, jaké jsou vztahy těchto transcendentních veličin mezi sebou) = světový názor. Světový názor potřebuje a má každý člověk. Světový názor plní základní funkci náboženství = překročení sebe sama, tzn. zakotvení člověka v symbolickém světě (symbolische Universa). „Symbolické světy“ jsou „sociálně objektivizované interpretační systémy, které jsou na jedné straně ve vztahu k světu každodenní zkušenosti a na druhé straně k onomu světu..., který tuto každodennost přesahuje“. Konkrétní náboženské systémy jsou „speciálně institucionalizované projevy symbolických světů“. Neviditelné náboženství = individualizovaná forma náboženství, která se neváže na žádný tradiční náboženský systém a funkci zakotvení díky „náboženské“ zkušenosti se odehrává v oblasti seberealizace, mobility, sexuality a zážitku rodinné blízkosti.

Tajemství 19. století a první polovina 20. století byly poznamenány vírou v lidský rozum – „objevíme všechny přírodní a společenské zákonitosti“, „neexistuje žádné tajemství, před nímž by se měl lidský rozum sklonit“ Vědecký pokrok přinesl poznání: Naše síly – rozumové a mravní – jsou omezené Vědecký pokrok nepřináší jenom zlepšení kvality života, ale stává se současně globálním nebezpečím (ekologické katastrofy, války) Vynálezy mohou být zneužity, pokud se neuplatní etická kritéria Znovuobjevení posvátna a tajemna „mysterium tremendum et fascinosum“ (R. Otto)

Etablovaná náboženství dnes Situaci „osvědčených“ náboženských systémů v postmoderním prostředí vyznačují následující změny: Dekonstrukce Deformace Inverze Difúze Mediální adaptace

„Náboženství mládeže“ Čemu věří mladí lidé? Co je pro ně svaté? ……………………………………… Vlastnosti: svoboda výběru, eklekticismus, synktretismus individualismus a „efektivita“ (co mi to dává?) důraz na zážitek - zaměření na přítomnost neochota věřit zaslíbením, neochota k askezi spontánnost, upřímnost, ale i odtržení od života

Zvláštnosti České republiky Zbytky křesťanské tradice Křesťanské hodnoty platí, ale ztrácí na samozřejmosti Náboženské pojmy se užívají, ale jsou nepochopitelné Náboženské obřady při významných událostech jsou aktuální „Posvátno a tajemno“ přitahuje Zbytky ateistické tradice Náboženská témata jsou na veřejnosti tabu Materialismus je považován za „vědecký světový názor“ Nedůvěra – někdy i nepřátelství – vůči církvi

Typologie náboženských postojů Tradiční náboženství Reflektované tradiční náboženství Individualizované náboženství Alternativní náboženské proudy: radikální hnutí uvnitř církví esoterické a synkretistické skupiny „nová náboženství“ a sekty okultismus

Kultivace víry věřícího člověka Předpoklady – východiska : Základní životní postoj (bazální důvěra) Obraz Boha Obraz o sobě (super-ego) Původ (tradiční x reflektovaná víra) Duševní stav (jistota x nejistota) Náboženské vzdělání

Kultivace víry věřícího člověka Směr: od „zlého Osudu“ k „dobrému Otci“ od „Velkého bratra“ k Partnerovi od „Boha filozofů“ k Otci Ježíše Krista od kultu k ’Αγαπή od samoty ke společenství od mluvení k naslouchání od slova ke znamení (svátosti)

Mravní život Žebříček hodnot Smysl života Kontingence Minulost a budoucnost Svědomí Zásady Vztahy