Pracovní výchova (ZŠ Praktická)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
Advertisements

DOMOV HÁJ LEDEČ NAD SÁZAVOU
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Úvod do předmětu Technologie
Analýza a popis pracovního místa
v 1. ročníku Praktické školy jednoleté
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Má žák ZŠ dostatek informací pro volbu technického vzdělávání ? Miroslav Strouhal ZŠ Velké Němčice.
Taktická příprava Michal Lehnert.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
POTRAVINY A VÝŽIVA 2. ročník učebního oboru KUCHAŘ, ČÍŠNÍK třída K2
Struktura výuky.
VÍTÁME VÁS u přijímacího řízení pro školní rok 2014/2015 Praktická škola jednoletá Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, příspěvková.
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Zdravá škola.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Projekt Pšov Evropský sociální fond Operační program rozvoje lidských zdrojů ZÁVĚREČNÁ KONFERENCE Most Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Průřezová témata.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Vyučovací formy-výuka v bloku
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Vyučovací metody v přírodopise
Teorie a didaktika karate III Didaktika a trénink.
Mgr. Kateřina Lojdová  odlišná organizační forma od hromadného vyučování  záměrně vytváří takové didaktické situace, v nichž žáci.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Cvičení z techniky a technického vzdělávání 2
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
Didaktické metody Androdidaktika.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Didaktické metody Androdidaktika.
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Vyučovací metody v přírodopise
STOLOVÁNÍ sebeobsluha.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pracovní výchova (ZŠ Praktická) Fialová Marta, Kozová Pavla Pitrunová Lea, Tobková Lenka | Specializace: Psychopedie 1

Metodika pracovního vyučování Vytváří základní pracovní vědomosti Rozvíjí manuální i intelektově pracovní dovednosti a návyky Vytváří základní předpoklady pro socializaci osob s MP v období dospívání a dospělosti Jeden z nejdůležitějších prostředků profesní orientace

Odraz zvláštností osobnostní struktury žáků s MP v hodinách I zde se uplatňuje trénink dovedností intelektových a samozřejmě manuálních dovedností Pro děti s MP je charakteristická motivační nevyhraněnost

Odraz zvláštností osobnostní struktury žáků s MP v hodinách Vliv charakteru pracovního úkolu prakticky upotřebitelný logická návaznost jednotlivých výrobků (doplňky pro dětský pokoj) společensky důležitý úkol – co nejkvalitnější práce – uznání (stejně jako u intaktních dětí) „role instruktora“ či korektora (pomoc slabším) nejmenší deficit vykazuje komparace analýza a syntéza (mají zde značný deficit) postupem času - dokončení práce, kterou začal někdo jiný, najít a opravit chybu, apod.

Odraz zvláštností osobnostní struktury žáků s MP v hodinách Vliv charakteru pracovního úkolu generalizace – nejznatelnější deficit nedostatečné zevšeobecnění - přenos prvků v nezměněné podobě pojmotvorný proces (tváření pojmů zevšeobecňováním) Malá řídící funkce se výrazně promítá do plánování jejich pracovní činnosti

Tvorba plánu Kreslený pracovní plán  verbální Skupinová práce celého kolektivu Nedokáží kontrolovat prováděnou operaci z hlediska 3 a více požadavků současně Dokáží rozeznat chyby u svého souseda, ale nedostatky vlastní práce jim unikají

Didaktické zásady Názornost (jedna z nejdůležitějších) V nižších ročnících využíváme trojrozměrné předměty a pomůcky (modely, …) dvojrozměrné, odrážející přesně realitu (obraz, fotografie, filmová smyčka, …) Ve starších ročnících pomůcky znakové podstaty (schémata, nákresy, …)

Didaktické zásady Uvědomělost Musí být jasné, co se od něj očekává Nutnost motivace (neschopnost kompenzace volním úsilím) Žák musí být přesvědčen o praktickém významu své činnosti

Didaktické zásady Cílevědomost Soustavnost Nutnost opakovaného instruování k cíli, srovnávání se vzorem Pomoc: odpovědnost za „své“ pracovní místo a pracovní nástroje Soustavnost Plynulé a posloupné osvojování vědomostí, dovedností i návyků

Didaktické zásady Přiměřenost Trvalost Dle individuálních zvláštností žáků Trvalost Schopnost uplatnění poznatků v praxi Prostředek – samostatná práce a časté opakování podstatných prvků učiva

Metody pracovního vyučování Rozhovor motivační metoda Instruktáž seznámení s podstatou činnosti a praktickým využitím Praktické cvičení stěžejní metoda – vedení učitelem Práce s technickou literaturou nácvik dovednosti zhotovit si jednoduchý technický nákres a pracovat podle něj (pouze u starších dětí) + Interdisciplinární charakter (tematické bloky)

Hodnocení a klasifikace Metody: dlouhodobé pozorování žáků rozbor žákovských produktů

Organizační formy pracovního vyučování Základní organizační forma - vyučovací jednotka (tzn. 2-3 hodinové bloky) Příklad: vyučovací jednotka dílenské práce: 1.) úvodní část - kontrola přítomnosti žáků a připravenost na výuku, instruktáž s motivací 2.) příprava pracovního místa a pozorování pracovního úkonu prováděného učitelem, připomenutí pravidel bezpečnosti práce 3.) hlavní část – žákovské cvičení, kontrola a oprava chyb učitelem 4.) závěrečná etapa – vyhodnocení pracovní kázně a úsilí žáků, výsledek činnosti

Struktura pracovního vyučování 3 základní složky: -dílenské práce -pěstitelské práce -práce v domácnosti

Pracovní vyučování v 1. - 3. ročníku Dílenské práce: činnosti s drobným materiálem (navlékání korálků, zvířátka z přírodnin, …), práce s modelovací hmotou, montážní a demontážní činnosti (hra se stavebnicemi), práce s papírem a kartonem Vlastnosti papíru, výroba papíru (výchovné využití ke sběru starého papíru), vlastní činnosti s papírem – trhání, lepení, překládání a stříhání Nácvik sebeobslužných návyků Práce v domácnosti: nácvik sebeobsluhy a osobní hygieny Pěstitelské práce: drobné praktické činnosti (ošetřování pokojových květin, sběr bylin, pomoc při sklizni na zahrádce), vycházky a exkurze do parku, pole, sadu, …

Pracovní vyučování ve 4. – 6. ročníku Dílenské práce: zpracování dřeva, práce s kovem, práce s plasty, technická grafika, komplexní práce s různými materiály Práce v domácnosti: osobní hygiena rozšířená o základy zdravotní výchovy, hygiena provozu domácnosti, výživa a příprava pokrmů, péče o dítě, práce s textilem, háčkování, pletení , … Pěstitelské práce: péče o pokojové květiny, tématika ovoce, zeleniny, okopaniny, zabývají se půdou

Pracovní vyučování v 7. – 9. ročníku Dílenské práce: práce s papírem a kartonem, práce montážní a demontážní, údržba a oprava jízdního kola, práce se dřevem a kovem, práce se sklem, elektromontážní práce Práce v domácnosti: péče o dítě, prohloubení vědomostí a dovedností při přípravě pokrmů a práce s textilem i dalšími materiály Pěstitelské práce: prohlubování znalostí a dovedností v tematických okruzích stanovených osnovami ve 4. – 6. ročníku

RVP ZV-LMP Vzdělávání v této vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k: rozvoji motoriky, získání základních manuálních zručností a vytváření pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí pozitivnímu vztahu k práci a jejím výsledkům porozumění pojmům, návodům, orientaci v jednoduché technické dokumentaci, zvládnutí pracovních postupů a dovednosti řešit nejrůznější praktické situace práci v kolektivu a odpovědnosti za své i společné výsledky práce

RVP ZV-LMP osvojení dovedností při používání a zacházení s vhodně zvolenými nástroji, pomůckami a drobným nářadím přesnosti, systematičnosti a vytrvalosti při plnění pracovních úkolů poznání pracovních činností, které napomáhají vytváření možných zálib a využití volného času orientaci v různých oborech lidské činnosti a osvojení potřebných poznatků a dovedností pro uplatnění při volbě povolání a společenském uplatnění dodržování hygienických a bezpečnostních pravidel při práci

RVP ZV-LMP: Časové dotace Předmět/Ročník 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Pracovní výchova 3 4 5 6 8 Zdroj: Učební plán vzdělávacího programu zvláštní školy platný od 1.9.2006

RVP ZV-LMP 1. stupeň: Práce s drobným materiálem Práce montážní a demontážní Pěstitelské práce Příprava pokrmů 2. stupeň: Práce s technickými materiály Práce s ostatními materiály Práce montážní a demontážní Pěstitelské práce, chovatelství Provoz a údržba domácnosti Příprava pokrmů Svět práce (8. a 9. ročník)

Praktický příklad hodiny Příklad pro žáky 7. – 9. ročníku: Očekávané výstupy: žák by měl používat základní kuchyňský inventář a bezpečně obsluhovat spotřebiče připravit pokrmy podle daných postupů v souladu se zásadami zdravé výživy dodržovat základní principy stolování a obsluhy u stolu dodržovat zásady hygieny a bezpečnosti práce, poskytnout první pomoc při úrazech v kuchyni

Praktický příklad hodiny Kontrola zásoby surovin, případné doplnění zásob Prostření stolu Příprava horkého nápoje (čaj/káva) Příprava jednoduchého pokrmu Kontrola spotřebičů, úklid nádobí