Implementace KPP a příklady dobré praxe realizace komunitního plánování v obcích a svazcích obcí 11. 6. 2015, Vsetínsko
Roviny komunitního plánování, používané v obcích Z pohledu managementu se komunitní plánování uskutečňuje ve třech vzájemně propojených rovinách, ve kterých účastníci komunitního plánování pracují: politická rovina zde pracují zadavatelé plánů odborná rovina zde pracují poskytovatelé služeb a jiní odborníci uživatelská rovina zde pracují uživatelé služeb a veřejnost politická odborná uživatelská
Trvale udržitelné organizační struktury Zastupitelstvo obce Zastupitelstvo obce Tým pro Komunitní plánování Tým Pro práci s Informacemi Manažerský tým Služby Duševní zdraví Poskytav. Uživatel zadavatel Děti a mládež, rodina Posktytov. Sociálně vyloučení a nezaměst. Poskytov. Senioři Zdravotně postižení Jiné Osoby Závislé na drogách Mentálně občané Přechodná krize a nouze Uživatelé zadavatelé Zdravotní komise RM Rada města Ústí nad Labem Manažeři Instituce Externí organizace, úřad Oborové konference Koordinační skupiny za jednotlivé cílové skupiny obyvatel – pravidelná setkání
Trvale udržitelná organizační struktura Pracuje zde 9 Koordinačních skupin, které se scházejí každý měsíc, počet členů ve skupině je od 8 do 24. Každou skupinu vede jmenovaný manažer, který má smlouvu s městem a je RM schválen. Všichni poskytovatelé služeb jsou členy KS + další partneři (zástupci PČR, zdravotních služeb, zástupci UP atd.) Všichni manažeři se schází v Manažerském týmu, každý měsíc. Vede jej vedoucí MT, který zodpovídá městu za celý proces a naplňování KP. MT úzce spolupracuje s vedením města a SZK RM. Všechny výstupy z KS a MT jsou probírány na pravidelném jednání SZK RM. SZK RM zpětně úkoluje MT a KS (jsou to poradní sbory SZK RM). Zástupci města jsou zastoupeni ve všech KS a v MT. Celý systém je napojen na zástupce politické reprezentace, tedy přímo na politiku, prostřednictvím SZK RM a náměstkyně primátora. K dispozici je všem informační systém RISK ( katalog, informační systém, elektronické podávání a hodnocení projektů na dotace města)
Příklad struktury DSO region Taxis Bohemia Zastupitelstva jednotlivých obcí 1. skupina Senioři a zdravotně postižení občané 2. skupina Rodiny s dětmi, děti a mládež Valná hromada starostů obcí mikroregionu Správní rada DSO RTB + vedoucí skupin, případně nějaký poradce pro KP
Možnosti financování plánů Z vlastních prostředků měst, obcí, Svazků obcí Dobrovolné svazky obcí, svazky obcí se většinou skládají např. na jednoho občana v obci cca 10,- Kč ( na vytvoření plánu i na jeho implementaci) Pomocí projektů přes Evropské fondy Ve spolupráci a s pomocí Místních akčních skupin, takzvané MAS
Zamysleme se nad tím, proč vytvářet organizační struktury, jak řídit? Naše zkušenost z patnácti let komunitního plánování v české republice říká, že dobré organizační struktury a s nimi celkové řízení procesu komunitního plánování, je alfa a omega plánu. Organizační struktura vytvořená v komunitním plánování je jedním ze základů celkového úspěchu plánování. Pomocí organizačních struktur jsou vytvářeny relativně stabilní vztahy mezi různými pracemi a skupinami prací. Účelem organizačních struktur je vytvořit vhodné organizační prostředí pro dosahování cílů komunity a plánu. V komunitním plánu musíme koordinovat řadu aktivit v určitém čase, s vybranými lidmi za určité finanční prostředky, což je podstatou organizování.
Motivace účastníků komunitního plánování
Co vám pomohlo zapojit se do procesu komunitního plánování? „relevantnost celé akce“ „že to má smysl“ „možnost spolupracovat s ostatními“ „zapojit se do místní strategie města“ „dosáhnout na peníze pro svoje služby“ „porušení vstupních, zaběhaných, formálních pravidel“ „sblížení s ostatními“ „komunikace“ „nové informace“ „odolávání skupiny – prosazení jedince“ „oprostit se od zadavatele – co řekne, co si objedná, možnost to ovlivnit“ „charismatická osobnost paní doktorky a Michala“
Jak udržet motivaci velké skupiny účastníků procesu komunitního plánování? přinášet relevantní informace naslouchat potřebám účastníků udávat strukturu – řiďte procesy dávat rozhodnutím odborníků a uživatelů politickou podporu komponovat výstupy z procesu komunitního plánování do celkové obecní strategie konzultovat s veřejností a informovat média jednat s politiky a představiteli obce začít tam, kde máme šanci uspět přinášet informace o dotacích a zdrojích na sociální služby a nové projekty
Poskytovatelé a jejich motivace efektivnější business-plány svých zařízení rámec pro řízení jejich organizací efektivnější diverzifikace služeb – z rezidenční péče do komunity objevují se nové disciplíny pro poskytovatele – nové profesní požadavky komunitní plány daly rámec NNO pro jejich rozvoj služeb – počítá se s nimi v komunitě plánování v rámci poskytovatelských služeb služby, které chceme – forma kontraktů s jednotlivými poskytovateli, organizace, které vykazují dobrou službu smlouvy – uzlový bod – kontrakty mezi zadavatelem a poskytovatelem – hodnota za peníze – moje daně se využívají efektivně – zadavatelé odpovědnost
Zadavatelé a jejich motivace akce bez plánování je chaos, plánování bez akce nemá smysl rozhodování je racionálnější o různých prioritách zmapování a konfrontace s potřebami dozvíme se, jaké máme zdroje v centru odpovědnost politici se zprůhledňují komunitě – daleko jasněji vystupují a hovoří o tom, čeho se dosáhlo je dosaženo stability ve vývoji – změnou politiků zůstává plán rozvoje obce si uvědomují závislost obcí na poskytovatelích a uživatelích implementace – útlum služeb přesun zdrojů – rozhodování na bázi peněz finanční otázka jedna ze stěžejních motivací peníze nebudou stačit
Poskytovatelé a jejich motivace efektivnější business-plány svých zařízení rámec pro řízení jejich organizací efektivnější diverzifikace služeb – z rezidenční péče do komunity objevují se nové disciplíny pro poskytovatele – nové profesní požadavky komunitní plány daly rámec NNO pro jejich rozvoj služeb – počítá se s nimi v komunitě plánování v rámci poskytovatelských služeb služby, které chceme – forma kontraktů s jednotlivými poskytovateli, organizace, které vykazují dobrou službu smlouvy – uzlový bod – kontrakty mezi zadavatelem a poskytovatelem – hodnota za peníze – moje daně se využívají efektivně – zadavatelé odpovědnost
Monitorování naplňování cílů a opatření KP- roční
Revize 4. KPP Statutárního města Ústí nad Labem za období roků 2010 – 2013. Celkový přehled finančních prostředků, které byly získány k naplnění jednotlivých Cílů a Opatření 4. KPP, podle zdrojů do jednotlivých oblastí sociální pomoci, za období roku 2013 Oblasti sociální pomoci: rozpočet města ÚL ostatní zdroje ČR (ministerstva, úřady práce, kraje) jiné zdroje (zahraniční, nadace, klienti atd.) programy EU celkem péče o seniory: 11 771 930,00 6 577 020,00 34 899 021,00 15 000,00 53 262 971,00 péče o dlouhodobě duševně nemocné občany: 805 000,00 12 705 000,00 0,00 5 402 000,00 18 912 000,00 péče o osoby ohrožené drogou: 1 170 000,00 7 882 000,00 3 226 649,00 12 278 649,00 péče o mentálně postižené občany: 535 000,00 7 731 739,00 3 516 536,00 3 927 225,00 15 710 500,00 péče o děti, mládež a rodinu: 1 171 000,001 6 224 287,00 1 198 237,00 3 300 000,00 11 893 524,00 péče o zdravotně postižené občany: 856 236,00 7 607 935,00 1 458 455,00 2 769 852,00 12 692 478,00 péče o občany v přechodné krizi a nouzi: 2 234 100,00 10 945 000,00 2 157 403,00 15 336 503,00 péče o nezaměstnané a občany ohrožené sociálním vyloučením: 625 000,00 1 987 330,00 5 761 034,00 8 373 364,00 Společné cíle (průřezové): 728 101,00 120 000,00 60 000,00 908 101,00 Celkem finance: 19 896 367,00 61 660 311,00 46 576 301,00 21 235 111,00 149 368 090,00 Oblasti sociální pomoci: rozpočet města ÚL ostatní zdroje ČR (ministerstva, úřady práce, kraje) jiné zdroje (zahraniční, nadace, klienti atd.) programy EU celkem péče o seniory: 7 295 450,00 3 236 410,00 3 439 738,00 655 841,00 14 627 439,00 péče o dlouhodobě duševně nemocné občany: 1 181 200,00 12 528 900,00 0,00 2 592 051,00 16 302 151,00 péče o osoby ohrožené drogou: 1 155 000,00 6 031 311,00 1 314 994,00 8 501 305,00 péče o mentálně postižené občany: 563 000,00 6 626 272,00 3 139 326,00 1 511 424,00 11 840 022,00 péče o děti, mládež a rodinu: 965 000,00 4 272 045,00 1 245 611,00 4 168 261,00 10 650 917,00 péče o zdravotně postižené občany: 841 236,00 11 978 120,00 1 799 299,00 2 789 760,00 17 408 415,00 péče o občany v přechodné krizi a nouzi: 2 327 100,00 9 896 570 12 223 670,00 péče o nezaměstnané a občany ohrožené sociálním vyloučením: 740 000,00 1 989 830,00 680 909,00 3 920 742,00 7 336 481,00 Společné cíle (průřezové): 1 235 238,00 100 000,00 9 120 000,00 10 455 238,00 Celkem finance: 16 473 024,00 61 708 316,00 11 848 151,00 23 246 655,00 113 276 146,00
Celkový přehled finančních prostředků, které byly získány k naplnění jednotlivých Opatření 4.KPP, podle zdrojů do jednotlivých oblastí soc. pomoci, za období roku 2010 až 2013. Oblasti sociální pomoci: Celkem rok 2010 Celkem rok 2011 Celkem rok 2012 Celkem rok 2013 Celkem za celé období 4. KPP péče o seniory: 17 242 195,00 23 034 613,00 14 627 439,00 53 262 971,00 108 167 218,00 péče o dlouhodobě duševně nemocné občany: 19 240 175,00 16 492 202,00 16 302 151,00 18 912 000,00 70 946 528,00 péče o osoby ohrožené drogou: 10 869 000,00 15 133 681,00 8 501 305,00 12 278 649,00 46 782 635,00 péče o mentálně postižené občany: 12 189 281,00 11 296 543,00 11 840 022,00 15 710 500,00 51 036 346,00 péče o děti, mládež a rodinu: 20 873 750,00 19 423 655,00 10 650 917,00 11 893 524,00 62 841 846,00 péče o zdravotně postižené občany: 17 928 190,00 18 403 811,00 17 408 415,00 12 692 478,00 66 432 894,00 péče o občany v přechodné krizi a nouzi: 15 994 439,00 16 078 276,00 12 223 670,00 15 336 503,00 59 632 888,00 péče o nezaměstnané ,občany ohrožené sociálním vyloučením: 19 986 635,00 32 425 846,00 7 336 481,00 8 373 364,00 68 122 326,00 Společné cíle (průřezové): 103.082.000,001 16 790 937,00 10 455 238,00 908 101,00 131 236 276,00 Celkem finance: 237 405 665,00 169 079 564,00 109 345 638,00 149 368 090,00 665 198 957,00
Revize 4. KPP Statutárního města Ústí nad Labem za období roku 2010 – 2013, celkový přehled stavu naplňování jednotlivých opatření 4. KPP, podle jednotlivých oblastí sociální pomoci, za období roku 2010 až 2013 Oblasti sociální pomoci: počet stanovených opatření ve 4. KPP počet plněných opatření 4. KPP počet neplněných opatření 4. KPP počet nerealizovaných Nové služby či programy péče o seniory: 7,00 5,00 2,00 péče o dlouhodobě duševně nemocné občany: 17,00 16,00 1,00 1 služba péče o osoby ohrožené drogou: 11,00 9,00 péče o mentálně postižené občany: 0,00 2 sl. + 1 pr. péče o děti, mládež a rodinu: 12,00 10,00 1 sl. + 1 pr. péče o zdravotně postižené občany: péče o občany v přechodné krizi a nouzi péče o nezaměstnané a občany ohrožené sociálním vyloučením 21,00 19,00 společné cíle (průřezové) 15,00 13,00 Celkem naplňování opatření 4. KPP: 110,00 99,00
Oblasti sociální pomoci : rozpočet města ÚL ostatní zdroje ČR (ministerstva, úřady práce, kraje) jiné zdroje(zahraniční, nadace, klienti atd.) programy EU celkem péče o seniory : 32,6% 51,3% 13,2% 2,9% 100,00% péče o dlouhodobě duševně nemocné občany: 5,7% 30,8% 0% 63,5% péče o osoby ohrožené drogou : 8,6% 42,7% 14,8% 33,9% péče o mentálně postižené občany: 3,9% 19,5% 26,6% 50% péče o děti, mládež a rodinu: 6,2% 24,3% 9,5% 60% péče o zdravotně postižené občany : 4,6% 71,6% 7,5% 16,3% péče o občany v přechodné krizi a nouzi 14,6% 52,1% 0,2% 33,1% péče o nezaměstnané a občany ohrožené sociálním vyloučením 3% 19,3% 1,3% 76,4% společné cíle (průřezové) 6,9% 0,6% 92,5% Celkem finance : 9,8% 34,4% 7,2% 48,6%
Celkové shrnutí: 4. Komunitní plán péče na období let 2010 až 2013 obsahoval celkem 110 opatření, 99 opatření bylo naplněno, což činí 90 % naplněných opatření. Během období realizace 4. Komunitního plánu péče vzniklo pět nových služeb a dva nové programy, pro občany města Ústí nad Labem. Všechna opatření za období realizace 4. Komunitního plánu péče stála celkem 665 198 957,- Kč. Město Ústí nad Labem se podílelo na finančním naplnění jednotlivých opatření 11,75 %, včetně podpory příspěvkových organizací.
Program aktivní politiky 3 podprogramy: rozvoj lidských zdrojů rozvoj trhu práce rozvoj sociálních služeb Proces: Zpracování průvodních listů k projektům Zásobník projektových námětů Dotační management Udělení priority projektovým námětům v návaznosti na komunitní plán, v gesci, Sociálně zdravotní komise Rady města Je provázán na komunitní plánování Uzavření smluvního vztahu Monitoring zdrojů a výzev Zpracování projektových žádostí do vyhlášených opatření ESF EU a jiných fondů ze strukturální pomoci EU
Během let 2003 až 2011 se díky výše zmíněnému programu podařilo na nové projekty v oblasti rozvoje lidských zdrojů, trhu práce a sociálních služeb získat: Rok: Zpracováno projektů Podpořeno projektů Nepodpořeno projektů Projekt čekací na finanční zdroj Vloženo městem Kč na zpracování žádostí Získáno Kč pro rozvoj služeb, občany města 2003 20 14 6 1 146 000 19 013 103 2004 16 13 1 2 1 890 000 51 095 465 2005 15 1 223 000 31 650 700 2006 19 5 3 11 1 689 160 13 457 693 2007 7 1 600 000 28 500 430 2008 4 18 550 120 2009 10 1 000 000 22 350 140 2010 12 700 000 16 450 500 2011 400 000 23 129 450 Celkem 133 77 31 24 11 248 160 224.196.601
Z této tabulky je jednoznačně vidět finanční přínos pro zajištění definovaných služeb v komunitním plánu, pro občany města Ústí nad Labem. Město cca 11 248 160 milionů investovalo a za ně bylo získáno cca 224 milionů na služby a nové programy, obsažené v jednotlivých KP města. Dalšími efekty jsou: efektivní projekty – není duplicita, není přetahování klientů využití potenciálu zpracovatelů, nositelů projektů možnosti pro slabší organizace – partneři zvyšování projektové úrovně poskytovatelů, lepší platy, vybavení, budování ekonomického zázemí možno využít firem, které projekty píší a nemít vlastní projektové manažery, které nezaplatíme, organizace se mohou věnovat svému poslání – práce s klienty další volné finanční prostředky do systému (cca 11 mil.), celkem volné použití financí finanční informace pro město, propojenost s grantovým systémem města
Příklady dobré praxe – naplněné cíle z jednotlivých KP Komunitní škola Hestia Fórum pro rodinu Rok dobrovolníků Integra – přeshraniční spolupráce NZDM v Krásném Březně Rozvoj následné péče pro drogově závislé Zaměstnanecké programy pro duševně nemocné Programy Oblastní charity Ústí nad Labem Týdny duševního zdraví – mnohaletá a úspěšná akce Den prorodinné politiky v Městských sadech
Příklady dobré praxe: Manažer kvality RISK Vzdělávání dětí cizinců Art Brut – výstavy Zaměstnávání osob starších 50-ti let, dlouhodobě nezaměstnaných a osob ZP Prevence drog na školách Vzdělávání poskytovatelů SS Komunitní bydlení pro duševně nemocné Rozšíření počtu lůžek v DpS Bukov Založení sociální firmy a rozvoj sociálního podnikání Otevření dětské skupiny v Ústí nad Labem
1.Familyfest městský park 2013 Akce v rámci projektu HESTIA. Podpora prorodinných aktivit. Nositel CKP ÚL. 1.600 účastníků.
Centrum komunitní práce Ústí nad Labem
Otevření kavárny 17.května 2007
Catering Fokus oslavil 6 let sociálního podnikání Druhý příklad Catering s propojením na teplou kuchyň
Instituce veřejné správy ( „podpora neziskového sektoru, politické zviditelnění“ ) Magistráty měst, Krajské úřady, Úřady městských obvodů, Úřady práce, atd.
Dům Samaritán (Azylový dům a noclehárna), Dům pokojného stáří (senioři), Dům Světluška, Centrum pro rodinu Ovečka
La Buž Ústí, oslavila 3 roky sociálního podnikání Pařížská Ústí nad Labem Slavnostní otevření květen 2010 Uplatnění 8 klientů s podporou 1 odborného pracovníka La Buž Ústí, oslavila 3 roky sociálního podnikání
Komunitní bydlení pro dlouhodobě duševně nemocné Září 2012
Jako své základní služby zákazníkům nabízí: Údržba veřejné zeleně a prostranství Ekozahradnické práce permakulturního charakteru Drobné údržbářské práce
Otevření dětské skupiny v centru města Ústí n. L Otevření dětské skupiny v centru města Ústí n.L., CKP ve spolupráci s UJEP Velikost skupiny 15 dětí. Otevřeno s podporou ESF. Zaměstnány 2 účastnice projektu 50 + a 1 odbornice.
Druhá část lezecká stěna NZDM YMCA Finanční prostředky zajištěny v úzké spolupráci členů organizační struktury KP města a politiky zastupující občany ÚK v Parlamentu ČR. Státní rozpočet, finance města a na provoz - MPSV, vlastní zdroje, město, nadace, EF.
Co nás čeká v dalších letech Naplňování 5. KPP s cíli a opatřeními, které reagují na transformaci psychiatrické péče v ČR Rozvoj sociální ekonomiky – vytváření pracovních míst pro sociálně znevýhodněné klienty Udržení a zkvalitnění stávající sítě služeb Zachování finanční podpory z rozpočtu města Ústí n.L. Úspěšné čerpání finančních prostředků z EÚ Stálý rozvoj organizační struktury KP ve městě Větší propojení systému sociálních a zdravotních služeb
Závěrem Na úplný závěr ještě připomeňme, co je cílem společné práce při tvorbě komunitního plánu: cílem je vytvořit koncepci v oblasti sociálních služeb, která se bude odvíjet od potřeb klientů, a nalézat shodu v prioritách, které je třeba v sociální sféře řešit. Výstupy plánovacího procesu (komunitní plán) jsou podkladem a východiskem pro politické a ekonomické rozhodování, koordinaci a plánování sociálních služeb a jsou nástrojem pro realizaci změn.
Děkuji za pozornost Michal Polesný telefon: 603879688 vedoucí Manažerského týmu Statutárního města Ústí nad Labem