Písemný a mluvený projev

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno,
Advertisements

Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Média, PR a virtuální svět , VŠB – TU Ostrava.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Popularizace vědy a výzkumu – Svět vědy , VŠB – TU Ostrava.
Zásady písemného vyjadřování, zefektivňující kontakt s médii a institucemi Přednáška PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_12
Komunikace.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Prezentační dovednosti
Krizová komunikace a princip kontinuity Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Komunikace a informace „Schopnost prezentace, představí sebe a oddíl“ Zásady kvalitní prezentace Jan-Iáček-Konečný , Vídeň.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
ZÁSADY PREZENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Shrnutí základních tématických okruhů
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Mgr. Bc. Radka Burketová Písemné vyjadřování, krizová komunikace, zásady a pravidla mluveného projevu Mgr. Bc. Radka Burketová.
Shrnutí základních tématických okruhů
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
Zásady tvorby prezentace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Jak přednášet o fyzice.
Jak psát a jak mluvit 2. Přednáška (v) ; 13:45 – 15:15
Tvorba posterů *1* - Co je to poster? *2* - Jak vypadá?
Mooting – jak argumentovat JUDr. Maxim Tomoszek. Smysl simulace Příprava na reálné situace Příprava na reálné situace Kontrolované prostředí Kontrolované.
Michal Rameš, Martin Pína, Jan Panáček
Mediální monitoring, screening a audit
Jak prezentovat Dana Hlaváčková.
Prezentace Ing. Miluše Sedláčková.
Jak založit tiskový útvar Cvičení od 14:00 do 15: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Písemné vyjadřování, zefektivňující kontakt s médii a institucemi Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc.,
Marketing pro NNO aneb jak se nenechat semlít Postřehy z letošního ročníku soutěže Být vidět Tomáš Jindříšek & Matěj Novák
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Tomáš Seidl 1 c. Prezentace Podání většího množství informací v krátkém čase. Co je k dobré prezentaci třeba? Kvalitní vystupování Dokonalá prezentace.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
CHYSTÁME SE PSÁT DOPIS POKYNY A RADY ZÁSADY NA ÚVOD O DOPIS JE VIZITKOU AUTORA, ORGANIZACE O S P R Á V N O S T  VĚCNÁ  SLOHOVÁ  JAZYKOVÁ  ESTETICKÁ.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
PREZENTACE.  Základní principy prezentace  Příprava prezentace  Struktura prezentace  Závěr.
ZÁSADY PREZENTACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Krizová komunikace a princip kontinuity
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Tiskový mluvčí ZUR 295 Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU
Komunikace. Komunikace – neverbální „řeč těla“ zrakový kontakt mimika gesta pohyby doteky oblečení.
9. ročník Michaela Hantková
Shrnutí základních tématických okruhů
Písemné vyjadřování, zefektivňující kontakt s médii a institucemi
Zásady a zlatá pravidla mluveného projevu
Prezentační dovednosti Pavla Kotyzová
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Jak si připravit prezentaci
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Rozvoj IT kompetencí Pavla Kovářová.
Transkript prezentace:

Písemný a mluvený projev 4. přednáška – distanční studium 29. 11. 2016 od 15:45 do 17:30 Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Činnosti v média relations – mluvit a psát Vladimír Menšík 2

Mluvit nebo psát? Mluvené slovo Psané slovo více prostředků ke sdělení/vyvolání emocí (neverbální komunikace, intonace, rytmus, barva hlasu, hlasitost, interpunkce, mimika, gestikulace), situační vazba, asertivní komunikace jasná personifikace, možnost grafického doplnění, ale je: více náročné na vnímavost posluchačů, víc improvizace, větší možnost adaptace plyne lineárně a jiné než lineární strukturování je obtížné; výhody se uplatní zejména při sdělování jednodušších faktů a souvislostí, v případech, kdy chceme vzbudit určité pocity Psané slovo umožňuje také vzbudit emoce, ale jinými prostředky, více času na přípravu, možnost korekcí nemáme pod kontrolou prostředí, atmosféru, situaci, ve které bude text čten, a zda vůbec bude přečten může být obsažnějkší, čtenář se k textu může vracet, aktivujeme zrakovou paměť, text lze graficky strukturovat uplatní se zejména k exaktní formulaci (právní aspekt), složitějšímu popisu, objasnění složitějších souvislostí, shrnutí více stanovisek, pozdějšímu doložení; Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Podmínky úspěchu Dobrá příprava; Kvalitní text; co je cílem psaní, co chceme sdělit, jakou reakci očekáváme a na základě čeho bychom sami reagovali oním žádoucím způsobem pro koho píšeme (cílová skupina, médium), tomu je potřeba přizpůsobit styl, rozsah a formát Kvalitní text; méně je více! (napsat více a pak škrtat), jasné a čtivé psaní (lehké pero): srozumitelná slova, krátké věty, neotřelé, ale jasné formulace. Využití headlinů, sloganů, mott, metafor, řečnických otázek, humoru Příliš dlouhý text je dobré rozbít (nadpisy, odrážky, poznámek pod čarou atp). Doplňky textu: fotogrtafie, kresby, grafy, tabulky Korektura: obsahová, jazyková, slohová (víc očí víc vidí) Správné umístění; médium, čas, způsob Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Typy textů z pera TM Tisková zpráva Press kit (soubor tiskových informací) Článek („PR článek“) Newsletter Firemní časopis Direct mail Dopisy Pozvánky Tiskoviny k akcím Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Tisková zpráva Základní struktura: Nejdůležitější zásady: Relativně krátký text, sdělující novou skutečnost, připravený tak, aby mohl být převzat do médií (zásada převrácené pyramidy – od základní informace k těm ostatním). Základní struktura: Titulek: výstižný, korektní, nápaditý, vzbuzující zájem o obsah Domicil: důležité pro novináře, zdůraznění místa i času může mít velký význam Hlavní sdělení: „kdo, co, kdy, kde“, to jsou hlavní sdělení, pak následuje „jak a proč“ další části: argumentace, rozvíjející „proč“, souvislosti, reference, citace, informace o subjektu Kontakt Nejdůležitější zásady: hlavní sdělení jako první, pak vše ostatní; neobohacovat zprávu o další souvislosti, nejsou-li úplně podstatné; odstranit všechna nedůležitá adjektiva, zejména sebechválu; krátké věty; každé slovo musí být důležité, žádná vata. Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Srozumitelnost textu Článek z časopisu IT System: Nezbytné komponenty managementu informační kvality. K základním aspektům managementu informační kvality, tak aby se stal významným nástrojem společnosti, patří: Informační kvalita je obchodní problém, nikoliv IT problém, Zaměřte se na uživatele a dodavatele informací, ne jenom na data, Zaměřte se na všechny komponenty informační kvality - definice, obsah, prezentace, Vyhodnocujte přesnost, nikoliv správnost“. Srozumitelnější formulace: Základní předpoklady řízení kvality informací ... Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

(a nejen při psaní) Slovo bez myšlenky není ničím! Hlavně však Slovo bez myšlenky není ničím! Buďte při psaní sami sebou! (a nejen při psaní) V Češtině oslovujeme zásadně 5. pádem, Němec prodle vzoru muž, pofvzoru otec, tedy pane Němče; lze i pane Němci Vezmi, vezměme, vezměte, vezmi to pořádně do ruky EURO neskloňujeme Převážně soustruzích, možno i soustruhách, protože je neživotný Oni vědí, data, koukal na ni Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Vezmi, vezměme, vezměte, vezmi to pořádně do ruky EURO neskloňujeme V Češtině oslovujeme zásadně 5. pádem, Němec prodle vzoru muž, pofvzoru otec, tedy pane Němče; lze i pane Němci Vezmi, vezměme, vezměte, vezmi to pořádně do ruky EURO neskloňujeme Převážně soustruzích, možno i soustruhách, protože je neživotný Oni vědí, data, koukal na ni Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Mluvené slovo Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Výhody a úskalí mluveného slova Dodatečná sdělení Projev emocí Zdůraznění, zpochybnění, zlehčení Dodatečné nástroje Poloha a barva hlasu, intonace, výslovnost, frázování Mimika, gestikulace, řeč těla Zjev, oblečení, vystupování Podpůrné prostředky (kresby, grafy) Nevýhody Rušivý vliv prostředí Nižší úroveň zainteresovanosti a informovanosti posluchačů Snížená schopnost posluchačů vnímat a chápat daný problém Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Michale Douglas: Money never sleeps (2010) Šokující věta na začátku; bonmoty jako ninja generaqtion, stereoid banking, přímá řeč – bankéř: můj život je nudný, ve vězení: což jste se tam venku všichni zbláznili?, údarná čísla? 40% veškerého zisku z finančních operací; black-out typu – 75 lidí na světě ví, co to je; vtipná přirovnání – zbraně hromadného ničení; výrazná pointa na konci; 13. Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: 13

Šokující věta na začátku; bonmoty jako ninja generaqtion, stereoid banking, přímá řeč – bankéř: můj život je nudný, ve vězení: což jste se tam venku všichni zbláznili?, údarná čísla? 40% veškerého zisku z finančních operací; black-out typu – 75 lidí na světě ví, co to je; vtipná přirovnání – zbraně hromadného ničení; výrazná pointa na konci; 14

Co definuje kvalitního řečníka Paměť (rychlé vybavování argumentů, souvislostí, parametrů, definic, čísel) Inteligence (logické řazení, vtažení do problému) Slovní zásoba (přesné vystižení podstaty, zvýšení zajímavosti, gramatika, která neruší) Schopnost empatie (reflexe pocitů recipientů) Využití periferních výrazových prostředků (hlas, rytmus, mimika, gestikulace) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Jak se zdokonalit Paměť (pexeso, popis brázku, volná interpretace textu, včerejšek) Slovní zásoba (cílená četba beletrie) Trénink (diktafon, kamera) Důkladná příprava každého vystoupení Sebereflexe, skromnost Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Mluvení v médiích - interview Tři faktory úspěšnosti Kvalita přípravy Klíčová sdělení, argumenty, čísla, fakta Znalost daného média a novináře, charakter, styl, technologie Počítat i s nepříjemnostmi Schopnost přesvědčivé formulace Nasazení, energičnost, motivace Jasná a stručná vyjádření Reakce na otázky Logicky a přehledně řadit argumenty Neváhat Dobrý kontakt s novinářem (nepoučovat, bez konfrontace) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Specifika interview pro tisk Více času, hlubší záběr (30-60 min), připravení novináři, možnost variability témat! Natáčení rozhovoru – kontrola V projevu dobré respektovat, že Emoce se do výsledku nepromítnou Co se řeklo, to se může otisknout Nemusí být otištěno vše, přímá řeč se prokládá komentáři, dalšími sděleními, fakty Autorizace není povinná, ale kontrola je praktická Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Specifika interview pro rozhlas Zpravodajský rozhovor – pouze výňatek Publicistický rozhovor – větší prostor, vnitřní logika, záměr Účast v diskusi Čím stručnější a jasnější, tím úspěšnější Někdy je lepší mlčet Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Specifika interview pro televizi Úskalí a kouzla střihu Vystoupení ve zpravodajství a publicistice Účast v besedách Pár dobrých rad do studia Odpočatý, bez trémy a v dobré náladě Střízlivé oblečení (pozor na bílou a třpyt) Příměřená mimika a gestikulace Výhodná poloha Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Veřejné vystoupení Napsaný projev nebo zpaměti? Šikovná struktura Otevření tématu, které zaujme Popis problému Souvislosti, možnosti řešení, postoje zainteresovaných Cesta řešení, argumenty pro a proti Pointa = výzva nebo poučení Varianty Hvězdice (ukotvení a úvahy různými směry) Červená nit (soustavné opakování základního faktu) Substituční logika (rozvíjení tématu paralelně k jednoduchému a dobře známému příměru či příkladu) Úvod rozhoduje (pronikavá otázka, anekdota, historka) Jak skončit (zopakovat fakta, sugestivní otázka, výzva) Diskusní příspěvek (v panelových diskusích atp.): navázat na jiného účastníka, přímo k věci, jednoduše a logicky Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::