Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Písemné vyjadřování, zefektivňující kontakt s médii a institucemi

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Písemné vyjadřování, zefektivňující kontakt s médii a institucemi"— Transkript prezentace:

1 Písemné vyjadřování, zefektivňující kontakt s médii a institucemi
Přednáška 3 od 14:00 do 15:30 Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

2 Činnosti v média relations – mluvit a psát
Vladimír Menšík mluví o tom, jak jednoduché je vyprávět a jak těžké potom je to vyprávění napsat – tedy mezi mluveným a psaným textem je velký rozdíl! 2

3 Mluvit nebo psát? Mluvené slovo Psané slovo
více prostředků ke sdělení/vyvolání emocí (neverbální komunikace, intonace, rytmus, barva hlasu, hlasitost, interpunkce, mimika, gestikulace), situační vazba, asertivní komunikace jasná personifikace, možnost grafického doplnění, ale je: více náročné na vnímavost posluchačů, víc improvizace, větší možnost adaptace plyne lineárně a jiné než lineární strukturování je obtížné; výhody se uplatní zejména při sdělování jednodušších faktů a souvislostí, v případech, kdy chceme vzbudit určité pocity Psané slovo umožňuje také vzbudit emoce, ale jinými prostředky, více času na přípravu, možnost korekcí nemáme pod kontrolou prostředí, atmosféru, situaci, ve které bude text čten, a zda vůbec bude přečten může být obsažnějkší, čtenář se k textu může vracet, aktivujeme zrakovou paměť, text lze graficky strukturovat uplatní se zejména k exaktní formulaci (právní aspekt), složitějšímu popisu, objasnění složitějších souvislostí, shrnutí více stanovisek, pozdějšímu doložení; Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

4 Efektivní psaní Cílem je vytvořit: přesvědčivý text, který
najde uplatnění v médiích, splní komunikační cíl, podpoří image. Efektivní není to, co se líbí nám, nýbrž to, co vezmou na vědomí ti, o které nám jde Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

5 Podmínky úspěchu Dobrá příprava; Kvalitní text;
co je cílem psaní, co chceme sdělit, jakou reakci očekáváme a na základě čeho bychom sami reagovali oním žádoucím způsobem pro koho píšeme (cílová skupina, médium), tomu je potřeba přizpůsobit styl, rozsah a formát Kvalitní text; méně je více! (napsat více a pak škrtat), efekt fotografie (portrét ostrý, ostatní rozmazané - naznačené). vnitřní propojenost textu (zejména delšího) jasné a čtivé psaní (lehké pero): jednoduchá, srozumitelná slova, krátké věty, neotřelé a jasné formulace. Využití headlinů, sloganů, mott, metafor, řečnických otázek, humoru Příliš dlouhý text je dobré rozbít (nadpisy, odrážky, poznámek pod čarou atp). Doplňky textu: fotogrtafie, kresby, grafy, tabulky Korektura: obsahová, jazyková, slohová (víc očí víc vidí) Správné umístění; médium, čas, způsob Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

6 Efektivní text by měl být
Přesvědčivý jasná a srozumitelná fakta, eliminace všech nesouvisejících tvrzení, logické uspořádání (obecné – konkrétní, časová posloupnost, technologická, hvězdicová atp., induktivní, deduktivní) úloha čísel, statistik, srovnání, příběhů, Mediální (obsahující informace DZDP = důležité, zajímavé a dobře podané) Důležité je to, co lidé chtějí (potřebují) vědět; Zajímavé je vše, co je originální, negativnní, konfliktní; Důležitost informace zdůrazníme, když Uvedeme, kolika lidí v regionu nebo ve státě se tato skutečnost dotýká, Ji dáme do souvislosti s jinou známou skutečností, spojíme s osudem konkrétního člověka, firmy atp., Když se v ní angažuje konkrétní osobnost – citát ředitele, starosty, jiného odborníka Zajímavé informace jsou takové, které jsou veřejností očekávané, jednoznačné a spojené s celebritami. Sdělný: výstižný, stručný, osobitý Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

7 Osobitost - příklady Bohumil Hrabal: …. Když Pepin hulákal, tak pan podstarší, aby se zbavil jeho hlasu, tak dal strýce do prázdného kotle, kde strýc, osvětlen žárovkou a obtočen kabelem, vyklepával vodní kámen, sanytr. Tak vdutý do kotle strýc čtrnáct dní ležel nepřirozeně stočený a kladivem vyklepával kousek za kouskem, žžlutý prach vířil, prach jemný jako kakao, ale strýc Pepin si zpíval, sehnutý nebo vleže na zádech a jeho hlas se vznášel nad pivovarským komínem... Jiří Hanák: Nedávno z úst mladé političky, která začala stoupat na žebříčku funkcí, vypadla věta: Budeme komunikovat dohodu! Zajisté, mladá česká zákonodárkyně, ba co dím, dozorkyně nad vládními zákony: Není ho tuto, odešlo ho! Koukaje se z okna pršelo! Co ty lidi ve školách v hodinách češtiny učili? Snad vybraná slova před „š“: myš, plyš, slyš atd.? Možná má za to, že k funkci patří i jakási basic czech. Ostatně u velké části poslanců je běěné, že jejich čeština řítí se do ďáblovy řiti. Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

8 Typy textů z pera TM Tisková zpráva
Press kit (soubor tiskových informací) Článek („PR článek“) Newsletter Firemní časopis Direct mail Dopisy Pozvánky Tiskoviny k akcím Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

9 Tisková zpráva Základní struktura: Nejdůležitější zásady:
Relativně krátký text, sdělující novou skutečnost, připravený tak, aby mohl být převzat do médií (zásada převrácené pyramidy – od základní informace k těm ostatním). Základní struktura: Titulek: výstižný, korektní, nápaditý, vzbuzující zájem o obsah Domicil: důležité pro novináře, zdůraznění místa i času může mít velký význam Hlavní sdělení: „kdo, co, kdy, kde“, to jsou hlavní sdělení, pak následuje „jak a proč“ další části: argumentace, rozvíjející „proč“, souvislosti, reference, citace, informace o subjektu Kontakt Nejdůležitější zásady: hlavní sdělení jako první, pak vše ostatní; neobohacovat zprávu o další souvislosti, nejsou-li úplně podstatné; odstranit všechna nedůležitá adjektiva, zejména sebechválu; krátké věty; každé slovo musí být důležité, žádná vata. Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

10 Zásady dobrého psaní Tvořivá práce s pravdivými informacemi
Obsah je prvotní, forma jej podporuje Styl (osobitost, emoce, respektování některých tabu) žánry: popis + citace, poznámky, označené komentáře, dodatečná fakta, infotaiment rozsah Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

11 Zdá se to být samozřejmé, ale
Gramatika: Umíme oslovovat? p. Němec … pane Němec, pane Němče, Němci? Vem (vezmi) hrábě a jdi něco dělat! Jak skloňovat EURO? Mluvili jsme o soustruzích nebo o soustruhách? Gong? Padouch? Slimák? Povrch? Jazyk? Oni ví (vědí) jak na to? Byla tam spousta lidí nebo tam bylo spoustu lidí? Vyplň vše, kromě data (datumu) narození? Koukal na ni nebo na ní? Číslovky: na 202. kilometru, na 201. kilometru dálnice atp. Stylistika: trpný rod, více jak - více než, movitý – mohovitý, respektive, díky hurikánu přišlo o život 150 lidí, nejoptimálnější, druhak), mimo nebezpečí života … změny času a pohledu Pravdivost (litera scripta manet) Jazyková čistota (cizojazyčné zlozvyky: adresovat problém, Düsseldorf) (vše se lze naučit nebo se v případě potřeby poučit) V Češtině oslovujeme zásadně 5. pádem, Němec prodle vzoru muž, podle vzoru otec, tedy pane Němče; lze i pane Němci Vezmi, vezměme, vezměte, vezmi to pořádně do ruky EURO neskloňujeme Převážně soustruzích, možno i soustruhách, protože je neživotný Oni vědí, data, koukal na ni Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

12 Při tvorbě PR textů lze vycházet z
Výběru vhodného stylu Výběr slov (příměry, atgumenty, přesnost určení) Volba stylistiky (sdělovací, odborná, úřední atp.) Kompozice (paralelní, kontrastní, konvergentní, gradační, chronologická, hvězdizová atp.) Hlavně však Buďte při psaní sami sebou! (a nejen při psaní) V Češtině oslovujeme zásadně 5. pádem, Němec prodle vzoru muž, pofvzoru otec, tedy pane Němče; lze i pane Němci Vezmi, vezměme, vezměte, vezmi to pořádně do ruky EURO neskloňujeme Převážně soustruzích, možno i soustruhách, protože je neživotný Oni vědí, data, koukal na ni Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

13 Vezmi, vezměme, vezměte, vezmi to pořádně do ruky EURO neskloňujeme
V Češtině oslovujeme zásadně 5. pádem, Němec prodle vzoru muž, pofvzoru otec, tedy pane Němče; lze i pane Němci Vezmi, vezměme, vezměte, vezmi to pořádně do ruky EURO neskloňujeme Převážně soustruzích, možno i soustruhách, protože je neživotný Oni vědí, data, koukal na ni Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::


Stáhnout ppt "Písemné vyjadřování, zefektivňující kontakt s médii a institucemi"

Podobné prezentace


Reklamy Google