Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná moc a veřejná správa
Advertisements

SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Součástí státního území
Česká republika-demokratický stát
Česká republika-demokratický stát
ZPŮSOB VLÁDY Politická moc ve státě je uplatňována způsobem demokratickým nebo totalitním.
Vznik státních útvarů V.
Formy státu b.wz.cz/st/h/huspo_wz_cz/bartonova_07_zsv.ppt.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
VY_32_INOVACE_51_06 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁT A PRÁVO.
Česká republika – demokratický stát
Česká republika Demokratický stát.
Státy světa podle způsobu vlády
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Osvícenství.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Politická geografie III
STÁTY A JEJICH SESKUPENÍ
Moc zákonodárná VY_32_INOVACE_ 06 - Moc zákonodárná.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
TEST 17. POLITOLOGIE
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
VY_32_INOVACE_SVF33260DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Demokracie a její hodnoty
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Demokracie x totalita 20. ledna 2006 Politická geografie IV.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86  Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice  Registrační.
ÚSTAVA.
Dělba státní moci 1. Zákonodárná moc
Teorie státu.
Demokracie Seminář politologie.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Právní základy státu.
Formy státu, demokracie
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Státověda.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Název školy: Základní škola Městec Králové
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Stát Definice, funkce, typy.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Kdo rozhoduje v ČR Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Číslo projektu: Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.09_Principy demokracie.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Demokracie.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol, 16.9.2016 Formy státu Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol, 16.9.2016

Stát CO NÁM DÁVÁ (+) CO NÁM BERE (-)

Thomas Hobbes Anglický filosof ze 17. století „Člověk člověku vlkem.“ – lidem je přirozené spolu bojovat Stát je společenskou smlouvou Stát má být silný, má koncentrovat moc a zajistit mír a obranu

Minimální definice státu Území (hranice) Obyvatelé Vláda Stát = monopol na násilí

3 formy státu podle toho, kdo stojí v čele Republika prezident Monarchie král Teokracie náboženský vůdce

3 formy státu podle způsobu uplatňování moci Demokracie Lid vládne skrz volené zástupce či přímo Autokracie Vládne nevolený vůdce (diktátor) a jemu věrní Totalita Stát usiluje o totální kontrolu obyvatel

Totalita Vlajka Strany práce Lidé přicházejí uctít „věčného prezidenta“ Kim Ir- Sena.

Totalita

Totalita Kult osobnosti - kalendář počítaný od narození „věčného prezidenta“ Kim Ir-Sena. Vláda jedné strany - V zemi vládne pouze jedna strana, a to Strana práce. Státní ideologie - tzv. čučche („spoléhání se na sebe“) - „originální, skvělý a revoluční příspěvek drahého vůdce Kim Ir-Sena k národnímu a mezinárodnímu myšlení“. Totální podřízení a kontrola občanů – 2) Musíme uctívat skvělého vůdce soudruha Kim Ir-Sena celou svou bytostí. 3) Autorita skvělého vůdce Kim Ir-Sena je absolutní. 5) Musíme přísně dodržovat princip bezpodmínečné poslušnosti… Lidská práva jsou velmi limitována - v pracovních táborech v zemi je drženo proti své vůli mezi 80 000 a 120 000 lidmi na základě „politických zločinů“ Ekonomické problémy – země závislá na potravinové pomoci

Autokracie

Autokracie Mezistupeň mezi demokracií a totalitou Vůdce na doživotí – přestože v Íránu je republika, skutečnou moc drží nejvyšší duchovní vůdce na doživotí Vláda jedné strany – ale jiné strany mohou existovat, nedostanou se však k moci Státní ideologie – existuje, nechává však určitou volnost občanům (např. ekonomickou) Kontrola občanů jen v politické rovině, ale relativní ekonomická svoboda Trestání občanů za kritiku vlády Zastrašování opozice, zatýkání a věznění odpůrců Lidská práva limitována – omezená svoboda slova, shromažďování atd. Ekonomické problémy – izolace, ale ne tak velká jako u totality

Demokracie

Demokracie Demokracie = forma vlády Občané se rovně podílejí – přímo nebo nepřímo skrze volené zástupce – na navrhování a přijímání zákonů, kterými se řídí jejich společnost. Pojem pochází z řeckého demokratía, „vláda lidu“, složeno z demos svobodný občan země a kratos vládnout.

Základní principy demokracie Dodržování lidských práv Včetně politických práv – zejm. práva volit a být volen Včetně svobody projevu (svobodná média) Rovnost před zákonem Rozdělení státní moci Moc výkonná Moc zákonodárná Moc soudní

Demokracie 1) Přímá 2) Nepřímá Občané rozhodují přímo (prostřednictvím referenda) 2) Nepřímá Občané rozhodují nepřímo (prostřednictvím volených zástupců) Volení zástupci v ČR: Poslanci Senátoři Zastupitelé (v obci, na kraji) Prezident Poslanci Evropského parlamentu