INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE JAK SE NAUČIT ROZUMĚT ROZHOVORŮM INTERAKCE ZÁSADY EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE KOMUNIKACE KONFLIKTNÍ ROZHOVOR PROCES POSTUP, STRUKTURA PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE E- mail rozhovorc e KRITICKÝ ROZHOVOR
KOMUNIKACE VÝUKA KOMUNIKACE KOMUNIKACE VE SPOLEČNOSTI VĚDĚNÍ I. ZÁSADY EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE VÝUKA KOMUNIKACE KOMUNIKACE VE SPOLEČNOSTI VĚDĚNÍ 1.Otevřenost 2.Empatie 3.Pozitivnost VI. JAK SE NAUČIT ROZUMĚT ROZHOVORŮM KOMUNIKACE 4.Bezprostřednost 5.Schopnbost interakce 6.Expresivita Rodičovské Já hodnotí, moralizuje ochraňuje, hlídá 7.Orientace na druhé II. PROCES POSTUP, STRUKTURA Dospělé Já a) naslouchá b) konstatuje, hodnotí Dětské Já nesamostatný, poddajný, agresivní Impulzivní, hravý ,lhostejný 1.Před rozhovorem 2. Během rozhovoru V. KONFLIKTNÍ ROZHOVOR III. PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE 3. Zpětná vazba IV. KRITICKÝ ROZHOVOR E- mail rozhovor 1. Interakce učitel-žák 1.Vysvětlení faktů 2. Struktura komunikace /tříčlenná/ e 3.Příčiny 2.Shoda 5.Formulace řešení 3. Vyučovací strategie 4.Návrh řešení 4. Výuková metoda 6. Domluva konkrétních kroků 5. Verbální, neverbální
ZÁSADY EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE 1.Otevřenost 7.Orientace na druhé ZÁSADY EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE 6.Expresivita 2.Empatie 5.Schopnbost interakce 3.Pozitivnost 4.Bezprostřednost
6. Domluva konkrétních kroků E- mail rozhovor 6. Domluva konkrétních kroků 1.Vysvětlení faktů KRITICKÝ ROZHOVOR 5. Formulace řešení 2.Shoda 4.Návrh řešení 3.Příčiny
PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE NEVERBÁLNÍ PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE VERBÁLNÍ OBSAH KOMUNIKACE UČITEL ŽÁK METODY PODMÍNKY VYUČOVÁNÍ CÍLE DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY
2. Struktura komunikace /tříčlenná/ 1. Interakce učitel-žák 5. Verbální, neverbální UČITELOVY OTÁZKY 4. Výuková metoda 2. Struktura komunikace /tříčlenná/ 3. Vyučovací strategie
1. otázka 2. odpověď 3. reflexe VERBÁLNÍ KOMUNIKACE postup/struktura výukový rozhovor heuristický rozhovor žákovský rozhovor dialog řízený rozhovor debata beseda motivační, expoziční, fixační/opakovací/, diagnostický 1. otázka 2. odpověď 3. reflexe zjišťovací Celá věta? procesu učení otevřená dosažení cíle Ucelená myšlenka motivace zavřená vědomosti expozice dovednosti Jazyková správnost konvergentní/divergentní fixace postoje hodnoty hodnocení na pozorování aplikace Umět klást otázky problémová Neúplná na posouzení situace otázka rozhodovací Nevhodné otázky: Řetězová, sugestivní, nejasná
motivační, expoziční, fixační/opakovací/, diagnostický VERBÁLNÍ KOMUNIKACE postup/struktura výukový rozhovor heuristický rozhovor dialog řízený rozhovor beseda žákovský rozhovor debata motivační, expoziční, fixační/opakovací/, diagnostický
OTÁZKY PODLE VÝUKOVÝCH METOD I. Klasické III. Komplexní II. Aktivizující 1. Frontální 2. Skup a kooperativ. 1. Slovní 1. Diskusní 3. Partnerská 4. Projektová 2.Názorně - demonstrační 2.Řešení problémů 5. Dramatem 6.Kritické myšlení 3. Situační 7. Televizní 4. Inscenační 3.Dovednostně-praktické 8.Interaktivní 9.Sugestopedie 5.Didaktické hry 10.Hypnopedie
KONSTRUKTIVISTICKÁ VÝUKA uvědomění si významu informace OTÁZKY PODLE FÁZÍ VÝUKY KLASICKÁ VÝUKA KONSTRUKTIVISTICKÁ VÝUKA motivace evokace expozice uvědomění si významu informace fixace opakování reflexe diagnóza aplikace
Co z toho můžeš vytvořit? I. ZAPAMATOVAT Popiš, jak to vpadá VI. TVOŘIT Co z toho můžeš vytvořit? I. ZAPAMATOVAT Popiš, jak to vpadá V. HODNOTIT Argumentuj, je to dobře, špatně, proč? II. POROZUMĚT Porovnej, čemu se to podobá, od čeho se liší? OTÁZKY PODLE Bloomovy cognitivní taxonomie V. HODNOTIT Argumentuj, je to dobře, špatně, proč? III. APLIKOVAT Co tě napadá při pohledu na tu věc? IV. ANALYZOVAT Z čeho se to skládá?
KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logicKÉM sledu vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně písemně i ústně naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně reaguje účinně se zapojuje do diskuse obhajuje svůj názor vhodně argumentuje rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, gest, jin. komunikačních prostředků, reaguje na ně tvořivě je využívá ke svému rozvoji, aktivnímu zapojení do společenského dění využívá informační a komunikační prostředky pro komunikaci s okolním světem využívá komunikativní dovednosti k vytváření vztahů k soužití, spolupráci