Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015 Evaluace a práce s publikem OPEN UP!
Evaluace projektu těchto rozměrů je povinnost 3,4 milionu návštěvníků Plzně za rok 2015 Celková návštěvnost akcí EHMK dosáhla 1,2 milionu osob 0,25 milionu ubytovaných hostů v hotelích a penzionech 31% nárůst počtu přenocování oproti roku 2013 Zapojilo se 515 dobrovolníků (6231 odprac.hodin) 3.500 mediálních výstupů v ČR (pouze zpravodajství) 22.500 fanoušků na facebooku 44.000 návštěvníků na výstavách Jiřího Trnky Přes 10.000 návštěvníků nové turistické trasy Adolf Loos (2015) 2.800 prodaných kšiltovek #copatutoje, 330.000 co-brandovaných kartonů Pilsner Urquell Celkový rozpočet bez investic do infrastruktury cca 493 mil. Kč Celkový rozpočet souvisejících investic cca 1.100 mil. Kč Tady bych jen vypíchnul 2 čísla, nechal je to přečíst a řekl, že evaluace je „must“
Ekonomické dopady a další tvrdá data jsou klíčová pro politiky a média Na evaluaci se podílelo mnoho subjektů: ZČU, CzechTourism, UK, vlastní terénní tým dobrovolníků a stážistů, profesionálové v oboru kultura. Řešily se postoje obyvatelstva, kulturní prostředí, dopady na image města, cestovní ruch atd. Tvrdá data každopádně fungují jako advokacie pro kulturní projekty, takže smysl to má, můžeme lépe řídit do budoucna objem peněz atd.
Ekonomické dopady 564,3 mil Kč – výdaje návštěvníků, které souvisely přímo s návštěvou akcí EHMK Zvýšení produkce o 711 mil Kč, z toho 90 mil Kč díky zahraničním návštěvníkům (čisté přínosy) Zvýšení HDP o 222,5 mil. Kč Zvýšení zisku firem o 70,5 mil. Kč Vytvoření 388 pracovních míst (v přepočtu na celý rok) Zaměstnancům vyplaceny mzdy 99,3 mil. Kč Celkem do veřejných rozpočtů (2015): min. 164,3 mil. Kč Opět vypíchnout jen pár čísel – zajímavost – stát investoval prostřednictvím MK ČR 100 mil. Kč a jenom na daních a poplatcích se státu vrátilo přes 164 mil. Kč
Jak ale využít data pro práci s publikem?
Evaluace EHMK v širším kontextu EHMK se objevilo ve strategických dokumentech Plzně už v roce 2007 – participace, návrh 4letých grantů (úspěšně fungují…) Program rozvoje kultury města Plzně na léta 2009 – 2019 Plzeň se otevřela, je živější, zkušenější, sebevědomější a s lepší infrastrukturou, ale co dále? -> UDRŽITELNOST Plzeňské publikum vyrostrlo, potvrzují to provozovatelé zavedených i novějších zařízení…publikum je ale nyní náročnější, zmlsanější…prožívá i zklamání „že se toho tolik neděje“
BLIK BLIK 50.000 lidí už 2.rok po sobě…úplně nové publikum, navíc ve 2016 v netradiční „neturistické“ oblasti uprostřed paneláků…to je Audience Development jak tygr
Západočeské baroko Perla, kterou zatím využíváme max. na 20% potenciálu…ale také nové publikum
Česko-bavorská spolupráce
VELKÉ KONCERTY NA „MALÉM MĚSTĚ“ Další koncerty…začalo jen díky budgetu EHMK….V úterý NIK WEST
Electroswing
Nový cirkus? Zájem veliký. Přes 13.000 lidí na Sezóně nového cirkusu 2015, ale bez dotací neumíme udělat druhou „Letní letnou“
Evropský den sousedů, Skryté město, Dobrovolnictví a další participativní projekty
Koncept sdílení a otevřenosti, DEPO2015, MAKESPACE
Design a interaktivní výstavy
Trnka, Lindauer, Sutnar a další slavní rodáci? Bude mít ještě někdy příležitost Trnka, Lindauer nebo Sutnar zažít takové pocty a projekty jako ve 2015? Asi jen tak ne…Trnka 40.000 diváků, Lindauer 13.000…Sutnar celkem 10 projektů…
Plzeň se otevřela, má širší publikum, ale zároveň je zvyklá na vyšší kvalitu…je „mlsná“.
Ondřej KAŠPÁREK /manažer pro kreativní průmysly DEPO2015/ +420 737 826 109 kasparek@depo2015.cz