Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Manažerské kvantitativní metody I Literatura Gros I.: Matematické modely pro manažerské rozhodování. Vydavatelství VŠCHT Praha ISBN
Advertisements

Strategické otázky výzkumníka 1.Jaký typ výzkumu zvolit? 2.Na jakém vzorku bude výzkum probíhat? 3.Jaké výzkumné metody a techniky uplatnit?
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ ČESKÉ BUDĚJOVICE ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autor bakalářské práce: Jitka Macháčková Vedoucí bakalářské práce: Ing.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Procesní management v oddělení logistiky
Pracovní motivace a její naplnění u zaměstnanců ve vybraném kraji
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Interpolace funkčních závislostí
Doporučený vzor individuální prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Základy pedagogické metodologie
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Logika a metody výběru vzorku
Název projektu: Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Poměr v základním tvaru.
RIZIKO.
Základy zpracování geologických dat testování statistických hypotéz
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Test z Metodologie – náměty k přípravě
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
RIZIKO.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Základní statistické pojmy
Hledáme klíč k právům dětí
Metodologie vědeckého výzkumu
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Poměr v základním tvaru.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Věda a etika.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Občanská nauka (klíčová aktivita III/2) Téma Metody sociologického výzkumu Ročník 4. Jméno autora Bc. Lenka Přichystalová Anotace Prezentace má za úkol přiblížit metody sociologického výzkumu. Datum tvorby 10. 09. 2013

Metody sociologického výzkumu

Předmět sociologie – problémy Sociální problém je to, co určitá společnost za problém považuje Když něco ve společnosti nefunguje tak, jak by mělo Postihuje více lidí, popřípadě celou společnost Sociologický problém Problém sociologie jako vědy Proč něco funguje právě určitým způsobem Jaké vnitřní a vnější vztahy ve společnosti to způsobují

Výzkum jako vědecká metoda poznání 4 obecné způsoby poznání (Pierce): Metoda tradice Za pravdu se považuje to, co po dlouhou dobu jako pravda platí, co lidé odjakživa jako pravdu znají a po celý život tomu věří Metoda autority Přijetí pevně stanoveného názoru nějaké významné autority Metoda a priori Metoda vědy Situace, kdy nám intuice říká, že naše poznání je správné, tvrzení pokládáme za samozřejmé, ve shodě s naším rozumem Metoda musí být taková, aby konečný závěr každého člověka byl stejný

Sociologický výzkum Výzkum ve společenských vědách – úkol řešit určitý problém na základě shromážděných faktů = empiricky podložených informací o jevu Teoreticky podložené výchozí předpoklady = hypotézy Dvě základní výzkumné strategie (metody): Kvantitativní a kvalitativní výzkum

Kvantitativní výzkum Extenzivní šetření zkoumané skutečnosti Dedukce: nejprve formulace vztahů, pak sběr dat Sběr a analýzu dat lze provést poměrně rychle Statistické zpracování dat nezbytné Kvantifikace dat, unifikace výpovědí vysoká Zobecnění výsledků možné a očekávané Výsledky relativně nezávislé na výzkumníkovi

Kvantitativní výzkum Předpokládá, že fenomény soc. světa, které jsou předmětem zkoumání, jsou měřitelné, či nějak tříditelné, uspořadatelné Informace o nich získáváme v kvantifikovatelné a co nejvíce formálně porovnatelné podobě Omezený rozsah informací o mnoha jedincích Redukce počtu pozorovaných proměnných a redukce počtu sledovaných vztahů mezi těmito proměnnými Snadná generalizace na populaci Měřitelná validita ( platnost) Testování pravdivosti či nepravdivosti hypotéz  zjištění platnosti či neplatnosti dopředu zformulovaného tvrzení

Kvalitativní výzkum Mnoho informací o malém počtu jedinců Redukce počtu sledovaných jedinců Intenzivní šetření zkoumané skutečnosti Indukce: nejprve sběr dat, pak formulace vztahů Sběr a analýza dat časově náročná Využití statistiky nulové či minimální Výpověď nekvantifikovatelná, jedinečná Zobecnění na populaci problematické či nemožné Výsledky mohou být ovlivněny výzkumníkem

Kvalitativní výzkum Řada rozdílných postupů, které se snaží najít porozumění zkoumanému soc. problému Je to nenumerické šetření a interpretace sociální reality Nejde o testování hypotéz, ale o hledání motivů, které stojí za jednáním lidí a hledání významů, jež lidé přisuzují okolním věcem a událostem

Základní techniky sběru dat Kvantitativní přístup Přímé pozorování – pečlivě a systematicky se zaznamenává Rozhovor (interview) – přímá interakce s respondentem Dotazník – respondent odpovídá písemně na otázky Analýza dokumentů

Základní techniky sběru dat Kvalitativní přístup Zúčastněné pozorování – výzkumník se podílí na každodenním životě lidí Analýza osobních dokumentů - respondentova výpověď o svém životě (deníky, autobiografie, dopisy..) Nestandardizovaný rozhovor - rozhovor s velmi obecným plánem

Některé specifické způsoby získávání informací Prognostické, expertní, kreativní metody Brainstorming – diskuze expertů, příznivá atmosféra pro vznik nových, tvůrčích myšlenek, úvah, postupů, nápadů a řešení problémů Brainwriting - písemná obdoba brainstormingu Delfská metoda

Otázky Jaké jsou 4 obecné způsoby poznání dle Pierce? Jaký je rozdíl mezi sociálním a sociologickým problémem? Charakterizujte kvantitativní výzkum. Charakterizujte kvalitativní výzkum. Jaké techniky sběru dat použijeme při kvalitativním a které při kvantitativním výzkumu? Jaké znáte specifické způsoby získávání informací?

zdroje REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 184 s. ISBN 9788024730066. BURIÁNEK, Jiří. Sociologie: pro střední školy a vyšší odborné školy. Vyd. 2. Praha: Fortuna, c2001, 126 s. ISBN 8071687545. DVOŘÁK, Jan, a kol. Odmaturuj ze společenských věd. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2008, 256 s. ISBN 978-80-7358-122-0