Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Občanská nauka (klíčová aktivita III/2) Téma Metody sociologického výzkumu Ročník 4. Jméno autora Bc. Lenka Přichystalová Anotace Prezentace má za úkol přiblížit metody sociologického výzkumu. Datum tvorby 10. 09. 2013
Metody sociologického výzkumu
Předmět sociologie – problémy Sociální problém je to, co určitá společnost za problém považuje Když něco ve společnosti nefunguje tak, jak by mělo Postihuje více lidí, popřípadě celou společnost Sociologický problém Problém sociologie jako vědy Proč něco funguje právě určitým způsobem Jaké vnitřní a vnější vztahy ve společnosti to způsobují
Výzkum jako vědecká metoda poznání 4 obecné způsoby poznání (Pierce): Metoda tradice Za pravdu se považuje to, co po dlouhou dobu jako pravda platí, co lidé odjakživa jako pravdu znají a po celý život tomu věří Metoda autority Přijetí pevně stanoveného názoru nějaké významné autority Metoda a priori Metoda vědy Situace, kdy nám intuice říká, že naše poznání je správné, tvrzení pokládáme za samozřejmé, ve shodě s naším rozumem Metoda musí být taková, aby konečný závěr každého člověka byl stejný
Sociologický výzkum Výzkum ve společenských vědách – úkol řešit určitý problém na základě shromážděných faktů = empiricky podložených informací o jevu Teoreticky podložené výchozí předpoklady = hypotézy Dvě základní výzkumné strategie (metody): Kvantitativní a kvalitativní výzkum
Kvantitativní výzkum Extenzivní šetření zkoumané skutečnosti Dedukce: nejprve formulace vztahů, pak sběr dat Sběr a analýzu dat lze provést poměrně rychle Statistické zpracování dat nezbytné Kvantifikace dat, unifikace výpovědí vysoká Zobecnění výsledků možné a očekávané Výsledky relativně nezávislé na výzkumníkovi
Kvantitativní výzkum Předpokládá, že fenomény soc. světa, které jsou předmětem zkoumání, jsou měřitelné, či nějak tříditelné, uspořadatelné Informace o nich získáváme v kvantifikovatelné a co nejvíce formálně porovnatelné podobě Omezený rozsah informací o mnoha jedincích Redukce počtu pozorovaných proměnných a redukce počtu sledovaných vztahů mezi těmito proměnnými Snadná generalizace na populaci Měřitelná validita ( platnost) Testování pravdivosti či nepravdivosti hypotéz zjištění platnosti či neplatnosti dopředu zformulovaného tvrzení
Kvalitativní výzkum Mnoho informací o malém počtu jedinců Redukce počtu sledovaných jedinců Intenzivní šetření zkoumané skutečnosti Indukce: nejprve sběr dat, pak formulace vztahů Sběr a analýza dat časově náročná Využití statistiky nulové či minimální Výpověď nekvantifikovatelná, jedinečná Zobecnění na populaci problematické či nemožné Výsledky mohou být ovlivněny výzkumníkem
Kvalitativní výzkum Řada rozdílných postupů, které se snaží najít porozumění zkoumanému soc. problému Je to nenumerické šetření a interpretace sociální reality Nejde o testování hypotéz, ale o hledání motivů, které stojí za jednáním lidí a hledání významů, jež lidé přisuzují okolním věcem a událostem
Základní techniky sběru dat Kvantitativní přístup Přímé pozorování – pečlivě a systematicky se zaznamenává Rozhovor (interview) – přímá interakce s respondentem Dotazník – respondent odpovídá písemně na otázky Analýza dokumentů
Základní techniky sběru dat Kvalitativní přístup Zúčastněné pozorování – výzkumník se podílí na každodenním životě lidí Analýza osobních dokumentů - respondentova výpověď o svém životě (deníky, autobiografie, dopisy..) Nestandardizovaný rozhovor - rozhovor s velmi obecným plánem
Některé specifické způsoby získávání informací Prognostické, expertní, kreativní metody Brainstorming – diskuze expertů, příznivá atmosféra pro vznik nových, tvůrčích myšlenek, úvah, postupů, nápadů a řešení problémů Brainwriting - písemná obdoba brainstormingu Delfská metoda
Otázky Jaké jsou 4 obecné způsoby poznání dle Pierce? Jaký je rozdíl mezi sociálním a sociologickým problémem? Charakterizujte kvantitativní výzkum. Charakterizujte kvalitativní výzkum. Jaké techniky sběru dat použijeme při kvalitativním a které při kvantitativním výzkumu? Jaké znáte specifické způsoby získávání informací?
zdroje REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 184 s. ISBN 9788024730066. BURIÁNEK, Jiří. Sociologie: pro střední školy a vyšší odborné školy. Vyd. 2. Praha: Fortuna, c2001, 126 s. ISBN 8071687545. DVOŘÁK, Jan, a kol. Odmaturuj ze společenských věd. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2008, 256 s. ISBN 978-80-7358-122-0