Motory – mazání a chlazení Ročník: Název SŠ: SOU Uherský Brod Autoři: Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Účel mazání Tematická oblast: Motory – mazání a chlazení Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku: listopad 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – mazání a chlazení je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Účel mazání.
Obrázek 1: Řez motoru
Účel mazání - mazat pohybující se části – snížit tření, zmenšit opotřebení - utěsňovat jednotlivé součásti motoru – spalovacího prostoru, zejména pístu, pístních kroužků a stěny válce - napomáhat chlazení – odvádět část tepla do vany motoru
- odvádět nečistoty z motoru a mazací soustavy - odvádět nečistoty z motoru a mazací soustavy – karbon a kovové třísky do olejového filtru - snižovat hlučnost – tlumení hluku a vibrací - konzervovat vnitřek motoru – zabránění korozi
Způsoby mazání Mazání čtyřdobých motorů K mazání čtyřdobých motorů se používá mazání tlakové. Podle umístění zásobníku oleje se tlakové mazání rozděluje na - mazání z klikové skříně (s mokrou klikovou skříní) - mazání z nádrže (se suchou klikovou skříní).
Obrázek 2: Tlakové mazání
Mazání dvoudobých motorů K mazání dvoudobých motorů se používá mazání ztrátové (mastnou směsí) - olej je přimíchán do paliva v palivové nádrži - doprava oleje dávkovacím čerpadlem za šoupátko karburátoru, kde se vytvoří směs - doprava oleje dávkovacím čerpadlem přímo k mazaným místům.
Obrázek 3: Jawa 550
Obrázek 4: Jawa Californian
Mazání motoru Wankel U Wankelova motoru se používá mazání ztrátové - těsnící lišty - píst i mazání tlakové - ložiska hřídele - ozubení pístu a věnce
Obrázek 5: Wankelův motor
Zdroje [1] ANDRT, Jaroslav. Údržba a opravy automobilů Škoda 105, 120, 125, 130, 135, 136, Garde, Rapid. 2., nezm. vyd. Praha: T. Malina, 1995, 510 s. ISBN 80-900-7598-3. [2] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN 80-030-0568-X. [3] PILÁRIK, Milan. Automobily pro 2. a 3. ročník středních odborných učilišť. Vyd. 3. Praha: SNTL, 1988, 308 s.
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. enginerebuilderspb.com [online]. [cit. 10.11.2013]. Dostupný na WWW: http://www.enginerebuilderspb.com/images/honda_engine.jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. alfaromeogtv.files.wordpress.com [online]. [cit. 10.11.2013]. Dostupný na WWW: http://alfaromeogtv.files.wordpress.com/2013/06/alfa-romeo-engine-cut-away-view-3.jpg [3] AUTOR NEUVEDEN. dachl.estranky.cz [online]. [cit. 10.11.2013]. Dostupný na WWW: http://www.dachl.estranky.cz/img/original/3/jawa-550-pionyr.jpg [4] AUTOR NEUVEDEN. motorcycleclassics.com [online]. [cit. 10.11.2013]. Dostupný na WWW: http://www.motorcycleclassics.com/~/media/Images/MCC/Editorial/Articles/Magazine%20Articles/2011/03-01/The%20Jawa%20Californian%20350/Jawa-cobbed.jpg
[5]. AUTOR NEUVEDEN. gr8autotech. files. wordpress. com [online]. [cit [5] AUTOR NEUVEDEN. gr8autotech.files.wordpress.com [online]. [cit. 10.11.2013]. Dostupný na WWW: http://gr8autotech.files.wordpress.com/2013/06/wankel-engine-cut-away-view.jpg