Uplatňování didaktických zásad ve školní tělesné výchově

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Vyučovací a výchovné činnosti učitele - složka didaktického procesu, podstatou je interakce učitele a žáka učitele a žáka - spojení vyučovacích činností.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
H ODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Martin Malčík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Plánování ve školní TV Zpracoval: Ondřej Šimko. Plánování ve školní TV je záměrná a cílevědomá činnost učitele k stanovení co nejracionálnějšího způsobu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Pedagogická psychologie. Názory na vymezení předmětu pedagogické psychologie Předmětem pedagogické psychologie je aplikace poznatků z obecné psychologie.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Základy automatického řízení 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické metody Androdidaktika.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Vyučovací a výchovné činnosti učitele TV
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Techniky práce s mentálně postiženými
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
UČENÍ.
Didaktické zásady Literatura:
Schůzka fakultních cvičných učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Kateřina Lojdová Klima školní třídy Kateřina Lojdová
Didaktika sportovních činností
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
3. Metody pedagogické diagnostiky
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
OBSAH prezentace: Zásady bezpečnosti v pohybových volnočasových aktivitách Didaktické metody Hlavní didaktické zásady výchovy ve volnočasových aktivitách.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Andragogika Vzdělávání.
Obecné výklady o důkazech
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Synergie manažerského týmu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Centra kolegiální podpory
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Uplatňování didaktických zásad ve školní tělesné výchově Vyučovací metody Výchovné metody Bc. Vendula Tomšíková UTV-ZE

Z historie W. Ratke – 17. století tento pojem poprvé Jan Ámos Komenský – vyučovací metody, zásady, výchova a mravnost 19. století – didaktika se soustřeďuje na teorii, je to zvláštní část pedagogiky

Didaktické zásady (principy) Didaktická zásada – návod, pravidla k efektivnosti vyučování Vyučovací zásada – požadavky, které určují charakter vyučování a platí pro všechny druhy vyučování

Didaktické principy a zásady musíme je chápat souběžně a komplexně tak, aby se prolínaly s ostatními prostředky vyučování. -podmínky společenské -materiální vybavení školy

Rozdělení didaktických zásad Zásada uvědomělosti a aktivity Zásada komplexního rozvoje žáka Zásada vědeckosti Zásada spojení teorie s praxí Zásada přiměřenosti Zásada individuálního přístupu Zásada emocionálnosti Zásada názornosti Zásada soustavnosti Zásada zpětné vazby

Zásada uvědomělosti a aktivity Kladný vliv - motivace - aktivita - osobní rozvoj Záporný vliv - puberta - demotivující rodinné prostředí - postoj celé společnosti ke vzdělání

Zásada komplexního rozvoje žáka Rozvoj osobnosti žáka- oblasti poznávací oblast afektivní oblast psychomotorická Rozvoj inteligence žáka- oblast jazyková oblast logického myšlení oblast vizuální oblast hudební oblast vizuálních vztahů oblast rozvoje jedince oblast tělesná Z hlediska pedagogické výchovy- výchova rozumová výchova mravní výchova estetická výchova pracovní výchova tělesná

Zásada vědeckosti Nové poznatky z vědy (informatika, biologie aj.) Nové trendy z učitelské profese (nové pedagogické metody)

Zásada spojení teorie s praxí Využití teorie s praxí Probírané učivo - další využití - praxe, studium Přenos dovednosti Přenos znalosti Návaznost na další stupeň studia

Zásada přiměřenosti Vyžaduje, aby cíle, proces i prostředky vzdělávání byly přiměřené Přiměřenost k věku vzdělávaných

Zásada individuálního přístupu Závislá na poznatcích z psychologie Pomalejší žáci Přístup k jednotlivcům Pomoc druhých žáků

Zásada emocionálnosti Vzájemné ovlivnění žáka a učitele Pozitivní atmosféra Učitel důvěrník, rádce Ideální stav

Zásada trvalosti Expozice Opakování učiva Získání požadovaných dovedností Pochopení učiva

Zásada názornosti Nejstarší didaktická zásada (1613) Představy Názor – chuťový, čichový, hmatový, sluchový, zrakový, pohybový Podstata spočívá ve vzájemném působení 1.a 2. signální soustavy a ve svém důsledku je relativně dokonalá představa o pohybové činnosti. Prostředek názorného výcviku může být ukázka přímá (provedená trenérem) i nepřímá (schéma, obrázek, video)

Zásada soustavnosti Návaznost celků vyučování Od jednoduchého ke složitějšímu Vyučování a hodnocení soustavné a průběžné

Zásada zpětné vazby Informace o vytyčeném cíly Kvalita výuky Výsledky výuky Diagnostikuje chyby Nalezení chyby Opakování nepochopeného učiva

Vyučovací metody Z pedagogického hlediska znamená záměrné, plánovité uspořádání učiva, vyučovacích činností žáka tak, aby vzhledem k spolupůsobícím podmínkám byl co nejefektivněji dosažen cíl vyučování (Mojžíšek, 1975) Z hlediska učitele – záměrný výběr učiva, jeho uspořádání, i způsob interakce se žáky. Mohou být zaměřeny na různé vyučovací cíle, jak na utváření optimální motivace žáků, řízení a rozvíjení procesu poznávání nového učiva, fixace a kontrola vědomostí a dovedností i efektivní organizace práce.

Klasifikace vyučovacích metod MOTIVAČNÍ METODY EXPOZIČNÍ METODY FIXAČNÍ METODY DIAGNOSTICKÉ METODY

Motivační metody Motivace je prioritním faktorem, který rozhoduje o příští efektivitě učení Smyslem je zajistit jejich vyšší aktivitu a osobní zainteresovanost vzhledem k cílům uč. procesu Motivační stránka aktivity žáka ve vyuč. procesu je tvořena mimo zákl. biolog. potřeb (potřeba pohybu, odpočinku…) třemi dalšími zdroji motivů. Jsou záměrnými, cílevědomými, dlouhodobými i situačními zásahy učitele do motivační struktury žáka

Motivační zdroje Vnější incentivy v podobě odměny a trestu - vnější zásahy, nejčastěji ze strany učitele Druhou oblastí motivačních zdrojů- soutěžení -srovnání výsledků s ostatními -vhodné sociálně psychologické klima třídy Třetím zdrojem – motivy vnitřní-svobodná činnost žáka. Projevuje se v iniciativě, samostatnosti i tvůrčím přístupu k řešení úkolů

Expoziční metody Jejich cílem je zajistit předání obsahu učiva žákovi učitelem Dle Mojžíška (1975) se užívají ve 4 zákl. přístupech: Přímý přenos poznatků od učitele na žáka (popis, výklad, vysvětlení..) Zprostředkovaný přenos pomocí názoru (ukázka, model, schéma) Heuristickým přístupem (tvůrčí aktivita žáků, řízená i neřízená učitelem) Metody samostatné činnosti žáků

Fixační metody Jejich podstatou je procvičování, upevňování a zdokonalování již naučeného učiva Základem všech fixačních metod je podávání zpětných informací a optimalizace počtu opakování nebo dávkování zátěží Nároky na poskytování zpětné informace jsou závislé: - na věku žáků (mladší jedinci potřebují častější info) - na povaze nacvičované dovednosti (složité operace, dovednosti je třeba častěji posilovat) -na osobnostních vlastnostech (nízká sebedůvěra-více podněcovat zpětnou informací, žáky sebevědomé lze informovat méně Pokles motivace

Diagnostické metody Vždy když žáky učíme něčemu novému, je třeba dosažené výsledky hodnotit, kontrolovat Diagnostickou činnost učitele dělíme na: vstupní, průběžnou a závěrečnou

Vstupní diagnostika Cíl: zjistit vstupní předpoklady žáků pro nácvik dovedností a činností Zařazují se na začátek školního roku, tématického bloku, před začátkem nácviku nového učiva Může jít o standardní motorické testy nebo testy k ověření stavu rozvoje dovedností (žáci přicházejí z různých škol – vnitřní diferenciace – rozdělení na lyžáku

Průběžné diagnostiky Prověřují dílčí úspěšnost v učení Tyto informace jsou pro učitele velmi potřebné. Podle nich koriguje, mění učební program, jeho cíle, postupy, metody Mají úzký vztah k motivaci žáků

Finální diagnostiky Mají význam v půlroční či roční klasifikaci Kritéria finálního hodnocení by měli žáci znát již na začátku vyučovacího cyklu

Výchovné metody Vyplývají z pedagogických teorií a empirických zkušeností Jejich tvořivá aplikace závisí na teoretických vědomostech a praktických zkušenostech učitele

Kladení požadavků Dosažení cílů by nemělo být pro žáka bezproblémovou záležitostí Ke splnění cílů je třeba vyvíjet úsilí Učitel ovlivňuje aspirační úroveň žáků, koriguje ji vzhledem k jejich schopnostem, učí je postupnému stanovení samostatných cílů

Přesvědčování Učitel usiluje o zvnitřnění konkrétních a pravdivých podnětů (pokynů, návodů, příkazů aj.) a jejich účinné převedení do vnitřních motivů žáka

Cvičení Jde o záměrné vytváření pedagog.situací, ve kterých je vyžadována určitá reakce žáka Výběr těchto situací, přiměřenost i frekvence jejich opakování zvyšují kvalitu výchovného působení učitele

Odměna a trest Měřítka v užití odměny a trestu jsou široká (pochvala, veřejné hodnocení, vyslovení nesouhlasu, pokárání aj.). Při uplatnění odměny-třeba zvážit:druh odměny, její velikost, stupňování v čase Při použití trestů (méně časté) je třeba respektovat: přiměřenost, povahu trestu, neužívat tělesné tresty, které snižují lidskou důstojnost

Příklad Příklad učitele stupňuje i snižuje účinky jeho výchovného působení Věnovat pozornost případným rozporům mezi požadavky učitele a jeho konkrétním jednáním Zasahovat pozitivně i negativně může i oblečení učitele mimo vyučování

Skupinová výchova Atmosféra ve skupině, vztahy mezi žáky (např. spolupráce, konkurence, soutěživost) stimulují nebo nestimulují chování učících se žáků

Zdroje MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1975 in VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 103 s. ISBN 80-7315-033-6. RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: UK Karolinum, 1998, 171 str. in VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 103 s. ISBN 80-7315-033-6. SÝKORA, F. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Státní pedagogické nakladatelství Praha, 1985, 212 s. VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 103 s. ISBN 80-7315-033-6.