eRecept aktuální stav a plánovaný vývoj do

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
[ 1 ] RNDr. Pavla Coufalová Symposium Strategie servisní podpory zdravotnických pracovišť, Praha, © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv.
Pilotní projekt základního registru územní identifikace a nemovitostí („PP ZRÚIN“) Vít Suchánek, ČÚZK.
Vakcinační strategie Markéta Hellerová Praha,
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Výstupy projektu „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ Kontrolní šetření kvality sociálních služeb Mgr. Blanka Mikaušová Odbor sociálních.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
1.VYHLÁŠENÍ RESORTNÍCH BEZPEČNOSTNÍCH CÍLŮ MZ na období červen 2011– duben PODEPSÁNÍ PROHLÁŠENÍ WHO „Čistá péče je bezpečnější“
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Tvorba Národní strategie elektronického zdravotnictví České Republiky 2015 – 2020 Prezentace pro Zdravotní výbor PSP ČR 27. ledna
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
JAN FABIANEK, CS-PROJECT spol. s r.o. Konference Centralizované zadávání veřejných zakázek Praha, VYUŽITÍ ČÍSELNÍKU NIPEZ.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Pracovní skupina Portál elektronického zdravotnictví NSeZ – neveřejná prezentace Emauzy, MUDr. Pavel VEPŘEK předseda pracovní skupiny.
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
Ministerstvo vnitra ČR, leden 2012 Centrální nákup v resortu MV.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Kontrolní činnost ve zdravotnictví
Stávající informační systém
eRecept – aktuální stav a plánovaný vývoj do
Pojem přeměna obchodní společnosti
Úřad práce České republiky
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
Aplikace Monitorovací systém
Rozpočet přímých NIV na rok 2017
eRecept – komunikace se základními registry
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Monitorování realizace projektu, věcná část monitorovací zprávy
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Aplikace Monitorovací systém
VÝHLED IISSDE RNDr. Jiří Malátek Zástupce ředitele OIVS MV
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
GDPR aneb to chceme.
Pozemkové úpravy.
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Centralizované rozvojové projekty 2017
Problematika uzavírání smluv mezi pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními PharmDr. Ivana Cimalová, MBA ředitelka zdravotnického odboru ZPMV ČR Čestlice,
Čím vším se řídí reklama pro odborníky
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Dopadová a nákladová evaluace CDZ
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Seminář AMG, Písek 2018 GDPR.
Novela zákona o léčivech v souvislosti se změnou EU legislativy
Dotazníkové šetření II – koncepce a nastavení
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Život bez střeva , Praha.
Informační systém základních registrů
eRecept – aktuální stav
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

eRecept aktuální stav a plánovaný vývoj do 1. 1. 2018 PharmDr. Zdeněk Blahuta, MHA Praha, 23. března 2017

Obsah prezentace Vývoj v minulosti Současný stav eRecept - obsah prezentace Obsah prezentace Vývoj v minulosti Současný stav eRecept – kdo s ním pracuje a jak to funguje VZ na Informační systém eRecept – příprava, administrace Informační systém eRecept Harmonogram dodání IS eRecept a jeho plnění – 2017 Specifikace IS eRecept IS eRecept – přístup SÚKL k ZR IS eRecept – hlavní rozdíly proti stávajícímu řešení, plánované rozšíření funkcionalit

Vývoj v minulosti 10/2008 VŘ SW pro CÚeRp Aquasoft eRecept – vývoj v minulosti Vývoj v minulosti 10/2008 VŘ SW pro CÚeRp Aquasoft 2/2012 VŘ Tronevia (smlouva 1. 10. 2012) 2 - 10/2014 VŘ SW + JŘBÚ Jednání o Dohodě, Tronevia 10 – 11/2015 VŘ Tronevia 12/ 2015 2 předběžná opatření Městského soudu v Praze 2/2016 předběžná opatření Vrchním soudem zrušena (provoz zastaveného systému eRp nebyl již obnoven) soudní řízení s Tronevií probíhá od 2015 přípravné práce na vytvoření koncepce nového řešení 2/2016 JŘBU - Zajištění úpravy CÚeR a zajištění jeho provozu - Aquasoft spol. s r. o. 30. 3. 2016 nasazen náhradní systém pro eRp do ostrého provozu 30. 5. 2016 nasazení 2. etapy náhradního systému pro eRp do ostrého provozu včetně opakovacího eRp

eRecept – současný stav Aktuálně pracuje systém ve stejném rozsahu jako na podzim roku 2015 Elektronická preskripce funguje na bázi dobrovolnosti V lednu 2017 bylo vystaveno 241.405 eRp, což je nejvíc od začátku fungování systému, denní počty již stabilně překračují 12 tisíc vystavených eRp V tuto chvíli je v systému zapojeno celkem 2.034 lékáren 5.630 lékárníků 6.063 lékařů 831 zdravotnických zařízení

eRecept Lékař Lékárník Pacient Státní ústav pro kontrolu léčiv eRecept – kdo s ním pracuje Ministerstvo zdravotnictví Lékař Lékárník eRecept Pacient Státní ústav pro kontrolu léčiv Pracovník zdravotní pojišťovny Policie ČR

eRecept – jak to funguje

VZ na Informační systém eRecept - příprava eRecept – VZ VZ na Informační systém eRecept - příprava 3-5/ 2016 vytvoření Enterprise Architektury SÚKL, příprava podkladů pro ZD v souladu s cíli strategie eHealth a výstupy PS Elektronická preskripce projektu Národní strategie elektronického zdravotnictví 4-5/2016 Jednání se zástupci Odboru hlavního architekta MV ČR k naplnění zásad postupu realizace projektů ICT služeb veřejné správy v souladu s usnesením vlády ČR č. 889 ze dne 2. listopadu 2015, k dalšímu rozvoji ICT služeb veřejné správy 6/2016 Souhlasné stanovisko Hlavního architekta eGovernmentu k plánovanému ICT projektu IS eRp

VZ na Informační systém eRecept - administrace eRecept – VZ VZ na Informační systém eRecept - administrace 4/2016 Zveřejněno oznámení předběžných informací 6/2016 Zveřejněna VZ na Informační systém eRp Předmět VZ vývoj, dodání a implementace IS eRp a poskytování servisní podpory tohoto systému po dobu 4 let (IS zahrnuje Centrální úložiště elektronických receptů dle § 81 zákona o léčivech, Registr pro léčivé přípravky s omezením dle § 81a zákona o léčivech a další komponenty) 16. 12. 2016 Podepsána smlouva s dodavatelem Solitea Business Solutions s. r. o.

Informační systém eRecept eRecept – jaký bude Informační systém eRecept Harmonogram postupu elektronizace zdravotnictví je závislý na znění současné legislativy Dle § 80 zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech) a dále pak ve vyhlášce č. 54/2008 Sb., o způsobu předepisování léčivých přípravků, údajích uváděných na lékařském předpisu a o pravidlech používání lékařských předpisů, ve znění pozdějších předpisů, bude od 1. 1. 2018 používání elektronických receptů povinné Harmonogram IS eRp nemůže zohledňovat případné legislativní změny účinné od 1. 1. 2018 či před tímto datem

Harmonogram dodání IS eRecept - 2017 eRecept – harmonogram IS Harmonogram dodání IS eRecept - 2017 Do 31. ledna Vytvoření a akceptace prováděcího projektu Únor - srpen Vývoj SW ve dvou etapách, testování, vytvoření dokumentace Duben Zpřístupnění testovacího prostředí pro dodavatele lékárnických, lékařských, nemocničních IS a pro ZP Červenec - srpen Ověřovací (pilotní) provoz ve vybraných lokalitách Do srpna Paralelní provoz stávajícího náhradního řešení a nového IS eRp

Harmonogram dodání IS eRecept - 2017 eRecept – harmonogram IS Harmonogram dodání IS eRecept - 2017 Září Migrace dat, vypnutí stávajícího systému pro předepisování Od září zahájení plošného pilotního provozu v trvání 3 měsíců Listopad Akceptace díla, zahájení provozu všech částí systému pro všechny subjekty Listopad - prosinec Spuštění rutinního provozu Připojování všech subjektů může probíhat již nyní i v průběhu pilotního provozu

Plnění harmonogramu dodání IS eRecept eRecept – harmonogram IS Plnění harmonogramu dodání IS eRecept 15. ledna Předání prováděcího projektu k akceptaci v termínu 31. ledna Akceptace prováděcího projektu v termínu únor a březen Příprava testovacího prostředí 21. března Předání prototypu k akceptaci v termínu Od ledna Workshopy pro dodavatele lékařských, lékárnických, nemocničních SW a IS ZP Od února příprava realizace pilotního provozu ve vybraných lokalitách Od března příprava informační kampaně pro odbornou i laickou veřejnost

Specifikace IS eRecept eRecept – specifikace IS 1/2 Specifikace IS eRecept Připravované řešení bude: Plně respektovat současné znění legislativy pro všechny realizované funkcionality, zajistí realizaci maximálního rozsahu požadovaných funkcionalit v rámci platných zákonů Plně respektovat již existující systémy eGovernmentu a využije je v maximální možné míře plně v souladu se Strategií eGovernment (Základní registry, JIP, ISDS, KMVS – CzechPoint, CMS, eIDAS - NIA)

Specifikace IS eRecept eRecept – specifikace IS 2/2 Specifikace IS eRecept Připravované řešení bude: Modulární otevřený systém, který bude připraven odpovídajícím způsobem reagovat na případné změny legislativy a zprovozňování nových systémů v rámci státní správy a zejména v oblasti eHealth Odpovídat technicky i bezpečnostně všem nárokům na významný systém státní správy (vysoké zatížení, rychlé odezvy, maximální zabezpečení osobních dat)

IS eRecept – přístup SÚKL k Základním registrům eRecept – přístup k ZR IS eRecept – přístup SÚKL k Základním registrům Přístup k ZR je plně v souladu se Strategií eGovernmentu, Národní strategií elektronického zdravotnictví (schválenou vládou ČR) a zásadami postupu realizace projektů ICT služeb veřejné správy v souladu s usnesením vlády ČR č. 889 ze dne 2. 11. 2015, k dalšímu rozvoji ICT technologií služeb veřejné správy V případě, že systém eRp nebude mít možnost využívat přístup k základním registrům, využívání systému eRp nebude možné tak, jak ho předpokládá nynější koncepce elektronizace zdravotnictví ve smyslu používání tohoto systému jednotlivými skupinami uživatelů

IS eRecept – přístup SÚKL k Základním registrům – hlavní rizika eRecept – přístup k ZR – hlavní rizika 1/3 IS eRecept – přístup SÚKL k Základním registrům – hlavní rizika Nebude možné jednoznačně ztotožnit pacienta – ve svém důsledku nebude možno záznam bezpečně přidat k evidenci receptů konkrétního pacienta Po vymezení pojmu a funkce lékového záznamu pacienta, nebude možné věrohodně tyto evidence naplnit (a to ani zpětně) Bude ohrožena bezpečnost přístupu k osobním datům pacienta – pokud nedojde k jednoznačnému ztotožnění, není možné vyloučit, že v evidenci receptů daného pacienta budou i recepty jiné osoby

IS eRecept – přístup SÚKL k ZR – hlavní rizika eRecept – přístup k ZR – hlavní rizika 2/3 IS eRecept – přístup SÚKL k ZR – hlavní rizika Nebude možné zajistit přístup pacienta ke spolehlivým údajům o preskripci, tedy kompletní a důvěryhodný zdroj dat o předepsaných léčivých prostředcích, což ohrožuje naplnění §31 zákona č. 372/2011 o zdravotních službách Nebude možné zajistit přístup pacientem určených osob k údajům o preskripci, tedy jednoznačné ztotožnění přistupující osoby, což ohrožuje naplnění §33 zákona č. 372/2011 o zdravotních službách Problematické bude v budoucnu i napojení identifikace občanů pomocí elektronického občanského průkazu popř. jiné zaručené identity

IS eRecept – přístup SÚKL k ZR – hlavní rizika eRecept – přístup k ZR – hlavní rizika 3/3 IS eRecept – přístup SÚKL k ZR – hlavní rizika Nebude naplněn jeden ze základních benefitů pro pacienta – využití lékového záznamu pacienta a využití mobilních zařízení pacientem Nebude naplněn jeden ze základních požadavků i benefitů pro lékaře a lékárníky – využití lékového záznamu pacienta Nebude naplněn jeden ze základních požadavků i benefitů pro lékaře a lékárníky – využití nadstavbových funkcionalit (kontrola duplicit a interakcí) Problematické bude v budoucnu i komunikace se všemi ostatními systémy státní správy či ZP, které ztotožnění vůči ROB využívají

IS eRecept – hlavní rozdíly proti stávajícímu řešení eRecept – nové funkcionality 1/2 IS eRecept – hlavní rozdíly proti stávajícímu řešení Odstranění nutnosti pro uživatele používat routery pro komunikaci Zkrácení identifikátoru eRp – 12 místný alfanumerický kód s vyloučením některých sporných znaků 4 cesty předání identifikátoru pacientovi (SMS, e-mail, papírová průvodka, webová/mobilní aplikace) Plné využívání systémů a funkcionalit eGovernmentu (Základní registry, JIP, ISDS, KMVS – CzechPoint, CMS, eIDAS - NIA)

IS eRecept – hlavní rozdíly proti stávajícímu řešení eRecept – nové funkcionality 2/2 IS eRecept – hlavní rozdíly proti stávajícímu řešení Využití webového rozhraní pro vybrané skupiny uživatelů (lékaři, pacienti) Využití mobilních aplikací pro vybrané skupiny uživatelů (přístup lékaře k preskripci bez nutnosti být u „svého“ lékařského systému v ordinaci) Umožnění přístupu pacienta k veškerým vystaveným a vydaným receptům jeho osobě – závislé na umožnění ztotožnění osoby v ROB při vystavování eRp

IS eRecept – plánované rozšíření funkcionalit eRecept – plánované funkcionality IS eRecept – plánované rozšíření funkcionalit Etapa II (2018 – 2020) závisí na schválení navržených legislativních změn zákona o léčivech, zákona o návykových látkách a příslušných vyhlášek je navržena na základě jednání Pracovní skupiny ePreskripce, která pracovala 3-12/2016 pod vedením MZ ČR Spuštění lékového záznamu pacienta Úprava legislativy, definování práv přístupu (rozsahu oprávněných osob) Kontrola duplicit Závisí na spuštění lékového záznamu pacienta Interakce Závisí na spuštění lékového záznamu pacienta Rozšíření počtu položek LP na eReceptu Úprava legislativy eRecepty na OPL Úprava legislativy

eRecept Děkuji za pozornost