Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024 Grafika – druhy
Základní informace Škola: Soukromé gymnázium AD FONTES, o. p. s. Autor: Mgr. Aleš Petráček Předmět: Informatika Anotace: Prezentace předvádí základní charakteristiky hlavních druhů grafiky a umožňuje aktivní zapojení žáků do výuky vyhledáváním dalších potřebných informací pomocí tabletů. Téma je určeno pro tercie víceletých gymnázií a osmé třídy základních škol. Materiál je zpracován v rámci projektu Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/51.0024
Rastrová grafika (bitmapová) obrázky tvořeny z bodů (pixelů) body uspořádány do řádků a sloupců (bitmapa) každý bod má určenou přesnou polohu v mřížce a barvu v určitém barevném modelu kvalitu určuje: ROZLIŠENÍ – počet bodů na palec (DPI – dots per inch); 1 inch = 2,54 cm; pro tisk je třeba větší rozlišení než pro zobrazení na monitoru BAREVNÁ HLOUBKA – počet bitů potřebných k popisu určité barvy (pixelu); kvalitní je True Color (16,8 mil. barev) a Super True Color (4,3 mld. barev), případně Deep Color (281,5 bil. barev)
Rastrová grafika (bitmapová) Způsob zpracování obrázku v rastrové grafice Rozdíl v potřebném rozlišení pro zobrazení monitorem a tiskárnou
Rastrová grafika (bitmapová) VÝHODY: snadné používání grafických efektů, tvorba fotomontáží, věrné zachování původní scény (fotografie, videozáznam) NEVÝHODY: velké paměťové nároky, při změnách velikosti obrázků dochází ke zhoršení kvality, zvětšování obrázku je možné jen v omezené míře UŽITÍ: digitální fotografie, skenování, video atd. EDITORY rastrové grafiky: vyhledejte alespoň 3 příklady takových editorů GRAFICKÉ FORMÁTY: vyhledejte alespoň 3 příklady takových formátů Úkol: Uložte do společného uložiště dvě ukázky rastrové grafiky
Vektorová grafika základem je analytická geometrie obrázky tvořeny z matematicky definovatelných křivek – vektorů (body, přímky, křivky, mnohoúhelníky) křivky spojují jednotlivé kotevní body a mohou mít definovanou výplň metodu popisu vyvinul francouzský matematik Pierre Bézier
Rozdíl mezi rastrovou a vektorovou grafikou Ukázky vektorové grafiky Vektorová grafika Rozdíl mezi rastrovou a vektorovou grafikou Ukázky vektorové grafiky
Vektorová grafika VÝHODY: menší paměťová náročnost, změna velikosti obrázku bez ztráty kvality, s každým objektem obrázku lze pracovat odděleně, možnost dodatečných úprav křivek NEVÝHODY: nemožnost uložit fotorealistické scény, při velké složitosti obrázku vysoká náročnost na operační paměť a procesor, složitější pořízení obrázku UŽITÍ: počítačová sazba, tvorba písem, diagramů, ilustrací a animací, konstrukce a modelování atd. EDITORY vektorové grafiky: vyhledejte alespoň 3 příklady takových editorů GRAFICKÉ FORMÁTY: vyhledejte alespoň 3 příklady takových formátů Úkol: Uložte do společného úložiště dvě ukázky vektorové grafiky
Zdroje POKORNÝ, Martin. Digitální technologie ve výuce. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2009, 80 s. ISBN 978-80-7402-013-1. NAVRÁTIL, Pavel. S počítačem nejen k maturitě. 7. vyd. Kralice na Hané: Computer Media, 2009, 176 s. ISBN 978-80-7402-021-6. Rastrová grafika. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-12]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Rastrov%C3%A1_grafika Vektorová grafika. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-12]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vektorov%C3%A1_grafika Pierre Bézier l'Ingénieur. [online]. [cit. 2013-01-13]. Dostupné z: http://rocbo.perso.infonie.fr/Max/culture/bezier/bezier.htm http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bitmap_VS_SVG.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Scalable_Vector_Graphics_Fill-opacity.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Svg.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%D0%91%D0%BB%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%8C_%D0%BE%D1%82_%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B0_%D0%9C%D1%83%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%8F_%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%8C.svg