Peníze a peněžní trh Pavel Seknička.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Peněžní trh Ekonomika podniku 2. ročník Peněžní trh - každý vyspělý ekonomický systém je postavený na toku peněz.
Advertisements

Finanční gramotnost Autor: Mgr.Eva Burdová Určeno pro 2. stupeň ZŠ speciální.
Vznik a vývoj peněz Funkce peněz Současné peníze
Finanční trh Peníze. PENÍZE  PROSTŘEDEK SMĚNY  MÍRA HODNOT  UCHOVATEL HODNOT  MÍRA INFLACE.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
BANKOVNICTVÍ Ing. Šárka HYBLEROVÁ, Ph.D. Tel
Peníze a peněžní trh Pavel Seknička. Směna naturální Přímá naturální směna – zboží za zboží, Z - Z Zprostředkovaná, nepřímá naturální směna – směna zboží.
Měna Měnové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Cíle, funkce a nezávislost centrální banky Pavel Seknička.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Soukromá hotelová škola Bukaschool s. r. o. Most Kmochova 1823, Most DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
EU_62_A_sada 1_03_M_Vznik peněz_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Materiál.
Národní hospodářství Měnová politika. Centrální banky půjčky panovníkovi monopol - emise oběživa „věřitel poslední instance“ dohled nad bankami provádění.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Téma č. 4: Peníze a bankovní soustava Petr Musil Základy ekonomie II.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Hospodářský cyklus Pavel Seknička. Hospodářský cyklus - základní charakteristika Hospodářský cyklus představuje výkyvy ve výstupu, příjmech a zaměstnanosti,
Ing. Veronika Dostálková MBA
Obchod, trh Základy hospodaření.
Finanční politika 8. března 2017 Mgr. Lukáš Hrdlička
Cíle, funkce a nezávislost centrální banky
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Peníze
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Finanční politika 8. března 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Trh peněz a finančních aktiv
Měnová soustava, měnová politika
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příjmy z kapitálového majetku
Model agregátní poptávky a nabídky
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2. ČNB a její role v platebním styku.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Peníze a peněžní trh TNH 2 (S-5B)
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Digitální učební materiál
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
Základy účetnictví změny rozvahových položek
PENĚŽNÍ ÚSTAVY -BANKY Občanská výchova, 9.roč. Mgr. Renata Šimková.
Peníze a peněžní trh TNH 2 (S-6)
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
INVESTICE.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Peníze a peněžní trh Pavel Seknička

Směna naturální Přímá naturální směna – zboží za zboží, Z - Z Zprostředkovaná, nepřímá naturální směna – směna zboží za zboží zprostředkovaná komoditními penězi, jako ekvivalentem směny, Z – KP - Z

Komoditní peníze Komoditní peníze obecně jsou ekvivalentem směny Komoditní peníze fungovaly jako prostředek směny Komoditní peníze – dobytek, hlinění tabulky, mušle, nástroje (motyky, rýče, nože, sekyry apod.), jantar, kameny, vejce, ptačí péra, psí zuby, kousky železa, hřebíky, kožené peníze, zlatý prach, kakaové boby, tabák, koně, ovce, jehněčí kůže, rýže, obilí, sůl, čaj, sýr, eskymácké čluny, vodka, příze atd.

Peněžní směna Peněžní směna: peníze – zboží – peníze Peníze se stávají všeobecným ekvivalentem, peníze jsou tak prostředkem peněžní směny

Pojem měna Měnu definujeme jako národní formu peněz, resp. dohodnutou integrační nadnárodní formu peněz. Každá měna má technické a ekonomické znaky. Technické znaky – název měny, hotovostní druhy vč. Dané nominální struktury, dělení a kumulace, výlučnost měny, způsob stanovení měnového kurzu. Ekonomické znaky – charakter emise peněz, způsob zajištění měnové stability,

Koruna česká (Kč) Konkrétně koruna česká je charakterizována těmito znaky: Název měny, Dělení, Výlučnost měny ( zákonné platidlo na daném území, v ČR stanovuje zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance) Způsob stanovení měnového kurzu Charakter emise peněz (hotovostní a bezhotovostní)

Vývoj emise peněz Mincovnictví (založené na monometalismu nebo na bimetalismu, decentralizovaná a centralizovaná, emise plnohodnotných mincí a emise neplnohodnotných mincí) Státně rozpočtová emise (emise peněz panovníkem na krytí svých potřeb, dnes získávání prostředků do státního rozpočtu – emise státovek) Klasická bankovně úvěrová emise (vydávání bankovek, emise byla krytá směnkami, měnovými kovy, bez krytí – fiduciární emise) Moderní bankovně úvěrová emise (modifikovaná bankovně úvěrová emise)

Měnové standardy Zlatý standard Standard zlatého slitku Standard zlaté rezervy Standard zlaté devizy Zlatý dolarový standard Nařízený standard

Peníze a funkce peněz Z teoretického hlediska můžeme definovat peníze jako cokoliv, co je všeobecně přijímáno při placení za zboží nebo služby, nebo při úhradě dluhu. Funkce peněz: Prostředek směny Zúčtovací jednotka Uchovatel hodnoty

Proces utváření vkladů Příklad: Původní banka 1000 900 100 Banka 2. generace 900 810 90 Banka 3. generace 810 729 81

Multiplikátor peněžní nabídky Poměr nových vkladů ke zvýšení rezerv se nazývá multiplikátor peněžní nabídky. V jednoduchém případě, který je analyzován je dán poměrem: Změna peněz : změně rezerv

Úroková míra Úroková sazba je cena zaplacená za půjčení peněz. Úrok většinou počítáme jako procento z půjčených finančních prostředků za rok. Existuje mnoho druhů úrokových sazeb v závislosti na splatnosti, riziku, daňovém statusu a dalších vlastnostech dlužníka.

Nominální a reálná úroková sazba Nominální úroková sazba (někdy nazývaná peněžní úroková sazba) měří výnos v korunách za rok na jednu investovanou korunu. Reálná úroková sazba měří množství zboží, které dostaneme zítra za zboží, kterého se vzdáme dnes. Reálnou úrokovou sazbu dostaneme tak, že upravíme nominální úrokovou sazbu o míru inflace. Zvláště během období s vysokou mírou inflace musíme používat reálnou úrokovou sazbu k tomu abychom vypočítali výnos z investic ve formě zboží.

Poptávka po penězích Kvantitativní teorie peněz: Fisherova teorie poptávky po penězích (Fisherova rovnice směny – MxV = PxT) Cambridgeská teorie poptávky po penězích (A. Marshall, A. C. Pigou) rovnice směny MxV = PxQ Keynesova teorie preference likvidity Friedmanova moderní kvantitativní teorie peněz

Nabídka peněz Peněžní agregáty (označujeme M): M0 = oběživo, resp. měnová báze, M1 = oběživo + vklady na běžných účtech v bankách (úzké peníze) M2 = M1 + termínované vklady + ostatní vklady (střední peníze) M3 = M2 + krátkodobé cenné papíry nebankovních subjektů v cizí měně (široké peníze)