DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
Advertisements

Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa ČÁST WERICHOVY DVOJROLE PENÍZE NEBO … WERICHOVO JMÉNO PUDR A … … POCKET.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11- 09_Národní divadlo TÉMA: Národní divadlo ČÍSLO PROJEKTU: CZ.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Divadlo Járy Cimrmana Divadlo Járy Cimrmana mystifikace inteligentní humor.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/ Třída: IX.A.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_28_Jevištní hudební formy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Zpracovala: Mgr. Iva Novotná Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
OPAKOVÁNÍ(KŘÍŽOVKA), MUZIKÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Portrét podle Jan van Eycka
Člověk a vývoj civilizace
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Hudba a tanec Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_17_HUDBA A TANEC Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
ARTE POVERA Tematická oblast
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_06 Název Josef Kajetán Tyl Téma hodiny Josef.
Vznik řeckého divadla Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Požadavky na okna
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Mýty a pověsti Tematická oblast
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/01 
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Číslo klíčové aktivity: III/2 Název klíčové aktivity:
Zvuky hudebních nástrojů
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.24_Kultura_a_umeni.
EU_32_sada1_08_SV_Advent_Cup
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VĚC - POMNÍK Tematická oblast
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Hudební akustika Mgr. Petr Kalina, Ph.D
D I V A D L O.
Volný čas – kultura: kina, divadla, koncerty, výstavy, muzea
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
jak budovat kulturu školy společně
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
STÁTNÍ SYMBOLY 1) 2) 3).
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_ Hudební skladatelé TÉMA: Antonín.
Orientujeme se v prostoru
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Transkript prezentace:

DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk D I V A D L O DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk

D I V A D L O druh syntetického umění (kolektivní umění) divadelní věda = TEATROLOGIE spočívá v hraní herců, zpěvu zpěváků nebo v tanci tanečníků na jevišti (předvádění určitého výchozího textu na scéně) před diváky, kteří se nacházejí v hledišti vzniká tak, že kolektiv tvůrců a technických spolupracovníků společně tvoří divadelní inscenaci - je předvedena buďto jednorázově, nebo ve vícero reprízách divákům fáze tvorby: volba dramatického textu + zkoušky, na kterých je dramatický text převáděn do jevištní podoby hry pod vedením režiséra

ZNAKY DIVADLA kolektivní pojetí - jedná se o kolektivní umění, tedy o společné dílo několika tvůrců (dramatik, režisér, herec, scénograf, hudební skladatel) interaktivní pojetí - zatímco u výtvarných umění a literatury divák a čtenář vnímá definitivně ukončené umělecké dílo, v divadle se zúčastňuje jako aktivní složka při jeho dotváření tematická omezenost - tématem klasického divadla musí být vždy nějaká lidská nebo společenská událost, divadlo se musí zabývat člověkem, neboť hlavním nositelem divadelního výrazu je vždy člověk - herec paralelnost smyslových vnímání - divadlo je umění opticko-akustické a časově-prostorové, ostatní druhy umění vnímáme buď zrakem, nebo jen sluchem, kdežto divadlo všemi lidskými smysly současně podíl jiných umění - do divadelní struktury vstupují i jiné druhy umění jako její složky (malířství, hudba, architektura, zpěv, tanec, herectví, režie, scenáristika)

FUNKCE DIVADLA estetická etická výchovná politická zábavná náboženská didaktická

D I V A D L O základem divadla je jevištní provedení dramatického díla = INSCENACE (divadelní představení) text divadelní inscenace = SCÉNÁŘ, předloha k opeře = LIBRETO divadelní představení se odehrává na jevišti, diváci představení sledují v hledišti první představení divadelní hry = PREMIÉRA, další představení stejné hry = REPRÍZA, její poslední představení = DERNIÉRA, představení, jehož výtěžek je věnován dobročinným účelům = BENEFICE veškeré předměty, které se vyskytují na jevišti, tvoří DEKORACI, její součástí jsou KULISY předscéna = FORBÍNA (prostor před oponou), budka na jevišti = NÁPOVĚDA, zakončení předscény = RAMPA, pozadí scény = PROSPEKTY, stupínek = PRAKTIKÁBL

D I V A D L O – ŽÁNRY jevištní formy – činohra, hudební divadlo (opera, opereta, muzikál), pohybové (balet, pantomima, tanec), loutkové divadlo (stínové nebo černé divadlo) nejevištní audiovizuální formy - rozhlasová hra a televizní hra, film a video lidové divadlo - dramatické prvky v různých projevech lidové kultury (lidové zvyky a obřady, pohádky, pověsti, dětské hry, lidové tance, lidové písně) a samostatné lidové dramatické útvary (vánoční kolední a pašijové hry)

LIDÉ V DIVADLE herci dramaturg (sestavuje repertoár) režisér (zodpovídá za nastudování, uvedení a úroveň hry) choreograf (tvůrce tanečního vystoupení) výtvarnice kostymérka osvětlovač zvukař nápověda (suflér) inspicient (pomocník režiséra, řídí divadelní představení) scénárista scénograf (divadelní výtvarník, realizuje scénu) rekvizitář korepetitor (hudební doprovod)

DIVADELNÍ HRA skládá se z jednání (aktů) – aktovky, dvouaktovky a víceaktovky vlastnímu ději někdy předchází prolog, v němž autor naznačuje hlavní myšlenku hry, seznamuje diváky z prostředím a postavami, po dovršení děje může následovat epilog (závěr díla, doslov) každé jednání otevírá a uzavírá opona jednání sestávají z scén (části děje, nějakým způsobem uzavřené) menšími úseky jsou výstupy jednotlivých herců, popř. jejich repliky

DIVADELNÍ BUDOVA stavba sloužící k předvádění divadelního umění - vytváří se vztah mezi diváky v hledišti a herci i dalšími účinkujícími na jevišti existuje více druhů divadel, záleží zde vždy na typu představení - podle druhu divadelní formy a jí odpovídajícího jevištního vybavení i velikosti jevištního prostoru rozlišujeme divadla pro operu, operetu, balet, činohru, muzikál, pantomimu a divadla malých forem univerzální typ divadla, který by stejnou měrou odpovídal všem druhům her, neexistuje

HISTORICKÝ VÝVOJ řecké divadlo – nejstarší typ divadla, děj probíhal na kruhové orchestře a později s větším počtem herců na logeionu, stoupající terén pod širým nebem, tvořící hlediště divadla, ovlivňoval jeho tvar, obvykle půlkruhový římské divadlo – mělo půdorys hlediště vždy ve tvaru půlkruhu, stoupání hlediště bylo vytvořeno uměle, po obvodu orchestry se nacházela čestná místa, hrálo se v pravoúhlém mělkém jevišti, později krytém středověk – neměl vlastní divadelní tvorbu, hrávala se náboženská dramata odehrávající se v prostorách kostelů a katedrál, později na náměstích před katedrálou, jeviště bylo přemístěno na pódium nebo i několik pódií, umístěných do středu náměstí humanistické divadlo – ovlivněno antikou, rozvinulo se v Itálii anglické alžbětinské divadlo – má základ v antickém divadle, jeviště s přístřeškem mělo téměř čtvercový tvar, hlediště bylo vystavěno na rovném povrchu a diváci na něm stáli barokní divadlo – prostor byl přísně rozdělen na jeviště, orámované portálem, a hlediště, využívaly se kulisy a divadelní opona, mělo tvar podkovy Wágnerovské divadlo – mezník současného tvaru divadel se stupňovitým uspořádáním sedadel, bez radiálně vedených přístupových uliček, diváci se nacházejí v jednom prostoru a je zde dobrá viditelnost a slyšitelnost, orchestr je vysunut do předcény, divadelní lóže se nalézají vzadu, poprvé je hlediště v době představení zatemněno moderní divadlo – experimentální divadlo, univerzální prostor, ve kterém se dají vytvořit formy všech předcházejících divadel jakož i další nové varianty

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Divadlo http://travelasist.vachta.cz/index.php?&right=praha&topcategory=759&mapa=false&Start=N http://www.pragap.com/cs/divadla/narodni-divadlo/ http://www.topzine.cz/v-unoru-laka-na-divacke-darky-take-divadlo-pod-palmovkou/divadlo-pod-pamlovkou/ https://cs.wikipedia.org/wiki/Divadlo_(budova) https://cs.wikipedia.org/wiki/Opern%C3%AD_sc%C3%A9na https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A9_divadlo