DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk D I V A D L O DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
D I V A D L O druh syntetického umění (kolektivní umění) divadelní věda = TEATROLOGIE spočívá v hraní herců, zpěvu zpěváků nebo v tanci tanečníků na jevišti (předvádění určitého výchozího textu na scéně) před diváky, kteří se nacházejí v hledišti vzniká tak, že kolektiv tvůrců a technických spolupracovníků společně tvoří divadelní inscenaci - je předvedena buďto jednorázově, nebo ve vícero reprízách divákům fáze tvorby: volba dramatického textu + zkoušky, na kterých je dramatický text převáděn do jevištní podoby hry pod vedením režiséra
ZNAKY DIVADLA kolektivní pojetí - jedná se o kolektivní umění, tedy o společné dílo několika tvůrců (dramatik, režisér, herec, scénograf, hudební skladatel) interaktivní pojetí - zatímco u výtvarných umění a literatury divák a čtenář vnímá definitivně ukončené umělecké dílo, v divadle se zúčastňuje jako aktivní složka při jeho dotváření tematická omezenost - tématem klasického divadla musí být vždy nějaká lidská nebo společenská událost, divadlo se musí zabývat člověkem, neboť hlavním nositelem divadelního výrazu je vždy člověk - herec paralelnost smyslových vnímání - divadlo je umění opticko-akustické a časově-prostorové, ostatní druhy umění vnímáme buď zrakem, nebo jen sluchem, kdežto divadlo všemi lidskými smysly současně podíl jiných umění - do divadelní struktury vstupují i jiné druhy umění jako její složky (malířství, hudba, architektura, zpěv, tanec, herectví, režie, scenáristika)
FUNKCE DIVADLA estetická etická výchovná politická zábavná náboženská didaktická
D I V A D L O základem divadla je jevištní provedení dramatického díla = INSCENACE (divadelní představení) text divadelní inscenace = SCÉNÁŘ, předloha k opeře = LIBRETO divadelní představení se odehrává na jevišti, diváci představení sledují v hledišti první představení divadelní hry = PREMIÉRA, další představení stejné hry = REPRÍZA, její poslední představení = DERNIÉRA, představení, jehož výtěžek je věnován dobročinným účelům = BENEFICE veškeré předměty, které se vyskytují na jevišti, tvoří DEKORACI, její součástí jsou KULISY předscéna = FORBÍNA (prostor před oponou), budka na jevišti = NÁPOVĚDA, zakončení předscény = RAMPA, pozadí scény = PROSPEKTY, stupínek = PRAKTIKÁBL
D I V A D L O – ŽÁNRY jevištní formy – činohra, hudební divadlo (opera, opereta, muzikál), pohybové (balet, pantomima, tanec), loutkové divadlo (stínové nebo černé divadlo) nejevištní audiovizuální formy - rozhlasová hra a televizní hra, film a video lidové divadlo - dramatické prvky v různých projevech lidové kultury (lidové zvyky a obřady, pohádky, pověsti, dětské hry, lidové tance, lidové písně) a samostatné lidové dramatické útvary (vánoční kolední a pašijové hry)
LIDÉ V DIVADLE herci dramaturg (sestavuje repertoár) režisér (zodpovídá za nastudování, uvedení a úroveň hry) choreograf (tvůrce tanečního vystoupení) výtvarnice kostymérka osvětlovač zvukař nápověda (suflér) inspicient (pomocník režiséra, řídí divadelní představení) scénárista scénograf (divadelní výtvarník, realizuje scénu) rekvizitář korepetitor (hudební doprovod)
DIVADELNÍ HRA skládá se z jednání (aktů) – aktovky, dvouaktovky a víceaktovky vlastnímu ději někdy předchází prolog, v němž autor naznačuje hlavní myšlenku hry, seznamuje diváky z prostředím a postavami, po dovršení děje může následovat epilog (závěr díla, doslov) každé jednání otevírá a uzavírá opona jednání sestávají z scén (části děje, nějakým způsobem uzavřené) menšími úseky jsou výstupy jednotlivých herců, popř. jejich repliky
DIVADELNÍ BUDOVA stavba sloužící k předvádění divadelního umění - vytváří se vztah mezi diváky v hledišti a herci i dalšími účinkujícími na jevišti existuje více druhů divadel, záleží zde vždy na typu představení - podle druhu divadelní formy a jí odpovídajícího jevištního vybavení i velikosti jevištního prostoru rozlišujeme divadla pro operu, operetu, balet, činohru, muzikál, pantomimu a divadla malých forem univerzální typ divadla, který by stejnou měrou odpovídal všem druhům her, neexistuje
HISTORICKÝ VÝVOJ řecké divadlo – nejstarší typ divadla, děj probíhal na kruhové orchestře a později s větším počtem herců na logeionu, stoupající terén pod širým nebem, tvořící hlediště divadla, ovlivňoval jeho tvar, obvykle půlkruhový římské divadlo – mělo půdorys hlediště vždy ve tvaru půlkruhu, stoupání hlediště bylo vytvořeno uměle, po obvodu orchestry se nacházela čestná místa, hrálo se v pravoúhlém mělkém jevišti, později krytém středověk – neměl vlastní divadelní tvorbu, hrávala se náboženská dramata odehrávající se v prostorách kostelů a katedrál, později na náměstích před katedrálou, jeviště bylo přemístěno na pódium nebo i několik pódií, umístěných do středu náměstí humanistické divadlo – ovlivněno antikou, rozvinulo se v Itálii anglické alžbětinské divadlo – má základ v antickém divadle, jeviště s přístřeškem mělo téměř čtvercový tvar, hlediště bylo vystavěno na rovném povrchu a diváci na něm stáli barokní divadlo – prostor byl přísně rozdělen na jeviště, orámované portálem, a hlediště, využívaly se kulisy a divadelní opona, mělo tvar podkovy Wágnerovské divadlo – mezník současného tvaru divadel se stupňovitým uspořádáním sedadel, bez radiálně vedených přístupových uliček, diváci se nacházejí v jednom prostoru a je zde dobrá viditelnost a slyšitelnost, orchestr je vysunut do předcény, divadelní lóže se nalézají vzadu, poprvé je hlediště v době představení zatemněno moderní divadlo – experimentální divadlo, univerzální prostor, ve kterém se dají vytvořit formy všech předcházejících divadel jakož i další nové varianty
ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Divadlo http://travelasist.vachta.cz/index.php?&right=praha&topcategory=759&mapa=false&Start=N http://www.pragap.com/cs/divadla/narodni-divadlo/ http://www.topzine.cz/v-unoru-laka-na-divacke-darky-take-divadlo-pod-palmovkou/divadlo-pod-pamlovkou/ https://cs.wikipedia.org/wiki/Divadlo_(budova) https://cs.wikipedia.org/wiki/Opern%C3%AD_sc%C3%A9na https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk%C3%A9_divadlo