Reforma veřejné správy v České republice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Zpráva o činnosti Státního úřadu inspekce práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Změny v systému financování sociálních služeb od roku 2014 Sociální reforma soc. služby v bodech PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociálního.
ZLÍNSKÝ KRAJ. MAPA Základní statistiky Krajské město: Zlín Hejtman: Libor Lukáš Rozloha: km² Počet obyvatel: Hustota zalidnění: 149 obyvatel/km².
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení neškolských příspěvkových organizací Pracovně právní oblast, oblast odměňování, organizační záležitosti.
Reforma veřejné správy v České republice Mgr. Oldřich Hájek.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
OBCE S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ: EFEKTIVNOST A DOSTUPNOST ING. IVETA VRABKOVÁ, PH.D. 8. října 2014 Club Hotel Harmony Ostrava.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech - co by bylo, kdyby… Ing. Jiří Štochel, VITA software s.r.o. 1.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Bezpečnostní systém ČR
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
model fungování a praxe
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Seminář Evaluace poskytovatelů „Zajištění vybraných služeb sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z.
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Úřad práce České republiky
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Společné a koordinované politiky EU
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Výrobní faktory v organizaci
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
eRecept – komunikace se základními registry
Regionální politika a regionální rozvoj
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
2. ČNB a její role v platebním styku.
Organizace veřejné správy blok č. 1
Správa sociálního zabezpečení
METODICKÁ PODPORA ŘÍZENÍ KVALITY V ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELCÍCH
Výchova k občanství Státní správa a samospráva
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví ORP Chrudim Podpora sociální práce v obci Chrudim a ve správním obvodu obce s rozšířenou.
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
SPRÁVNÍ ODBOR MĚSTSKÉHO ÚŘADU NOVÝ BOR
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Odbor dopravy - Bc. Petr Fehér
Transkript prezentace:

Reforma veřejné správy v České republice RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.

Výchozí stav Období minulé Rok 1990 Zrušena dělba moci Veřejná a státní správa byla vyňata z demokratické kontroly parlamentu Politická účelnost nadřazena zákonům Kádrový systém úřednictva jedné strany Veřejná správa nepodléhala soudní kontrole svých rozhodnutí Rok 1990 Nejde jen o územní reformu, ale o kvalitativní změnu celé veřejné správy Obnova západoevropského modelu meziválečného období Ale také modernizace a transformace veřejné správy vzhledem k aktuálním podmínkám v EU a světě

Možnosti transformace Modely Horizontální reforma Úkoly plněny jedním územně-správním celkem v celém svém obvodu Územní reforma Územní uspořádání dle určitých kritérií (velikost obvodů, počet stupňů) Funkcionální reforma Dělba úkolů a kompetencí mezi jednotlivými stupni. Je prostředkem decentralizace a dekoncentrace. Demokratická transformace veřejné správy Vytváření organizací a institucí, které jsou základem veřejné správy, zejména ústavněprávní, správněprávní a finančně právní. Funkcionálních změn obsahu a rozsahu správních kompetencí Demokratických a personálních kvalitativních změn státní a veřejné správy.

Základní tendence, metody a prostředky modernizace veřejné správy Aplikace tržních mechanismů a moderního ekonomického managementu Využívání informační a komunikační techniky (E-government) Nejde o změnu organizace, jen o změnu výkonnosti a efektivnosti Reforma veřejné správy: Zavedení soutěže do poskytování služeb Orientace na výsledky Orientace na podnikatelskou funkci veřejné správy a trh Decentralizaci Týmovou práci

New public management Nové hnutí v 90tých letech Trend ve vyspělých zemích OECD a EU Občan: Jako daňový poplatník Jako klient a zákazník Důvody: Omezené možnosti veřejných financí Strukturální hospodářské krize Cíle: Snížení byrokratické zátěže Zvýšení produktivity Vnitřní racionalizace veřejné správy Hospodárnost a úspornost ve veřejné správě Metody: Benchmarking porovnávání Efficienty Efektivita fungování Cost effectivenes Efektivnost nákladů Swot analysis Swot analýza Human resources management Řízení lidských zdrojů

Potřeba územní reformy Před rokem 1989 Systém „velkých“ krajů Okresní národní výbory Krajské národní výbory Jak změnit územní uspořádání? Vymezení nového územního členění Dekoncentrace Decentralizace Subsidiarita

Kraje Zákon o vytvoření vyšších územních celků z.č. 347 / 1997 Sb. Následně: z.č. 129 / 2000 Sb. Zákon o krajích Kraje

Obce Přenesení pravomocí veřejné správy na obce Obce s rozšířenou působností z.č. 128 / 2000 Sb. O obcích zákon č. 313/2002 Sb. Upravuje dále legislativní situaci Přenesení pravomocí veřejné správy na obce Decentralizace pravomocí Pověřené obecní úřady 388 Obce s rozšířenou působností 192, 194 a nyní 205

Obec s rozšířenou působností Obce s rozšířenou působností, rozumí se s přenesenou, zahájily svoji činnost v ČR od 1. ledna 2003. Vznikly na základě II. etapy reformy územní veřejné správy, která proběhla ke konci roku 2002. Je to celkem 205 měst. Obce s rozšířenou působností vykonávají v přenesené působnosti (tj. státní správa) většinu veřejné správy. Obce s rozšířenou působností jsou mezičlánkem veřejné správy mezi kraji a obcemi.

Obec s rozšířenou působností Pro přenos působností byla zvolena následující kritéria: lepší dostupnost počet obyvatel správního obvodu cca 15 000 přenos prvoinstančního rozhodování na co nejnižší možnou úroveň veřejné správy četnost vydaných prvoinstančních rozhodnutí na jednotlivých úsecích státní správy efektivnost, kvalita a hospodárnost výkonu veřejné správy na příslušném stupni náročnost přenášených působností na kvalifikovanost zaměstnanců v úřadu Obce s rozšířenou působností vykonávají následující potřebné agendy, které lidé nejčastěji využívají: evidence obyvatel, vydávání cestovních a osobních dokladů, řidičských průkazů, technických průkazů, evidence motorových vozidel, živnostenské oprávnění, výplata sociálních dávek, sociálně-právní ochrana dětí, péče o staré a zdravotně postižené, vodoprávní řízení, odpadové hospodářství a ochrana životního prostředí, státní správa lesů, myslivosti a rybářství nebo doprava a silniční hospodářství.

Obec s rozšířenou působností Holešov Kroměříž Luhačovice Otrokovice Rožnov pod Radhoštěm Uherské Hradiště Uherský Brod Valašské Klobouky Valašské Meziříčí Vizovice Vsetín Zlín