Reforma veřejné správy v České republice RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Výchozí stav Období minulé Rok 1990 Zrušena dělba moci Veřejná a státní správa byla vyňata z demokratické kontroly parlamentu Politická účelnost nadřazena zákonům Kádrový systém úřednictva jedné strany Veřejná správa nepodléhala soudní kontrole svých rozhodnutí Rok 1990 Nejde jen o územní reformu, ale o kvalitativní změnu celé veřejné správy Obnova západoevropského modelu meziválečného období Ale také modernizace a transformace veřejné správy vzhledem k aktuálním podmínkám v EU a světě
Možnosti transformace Modely Horizontální reforma Úkoly plněny jedním územně-správním celkem v celém svém obvodu Územní reforma Územní uspořádání dle určitých kritérií (velikost obvodů, počet stupňů) Funkcionální reforma Dělba úkolů a kompetencí mezi jednotlivými stupni. Je prostředkem decentralizace a dekoncentrace. Demokratická transformace veřejné správy Vytváření organizací a institucí, které jsou základem veřejné správy, zejména ústavněprávní, správněprávní a finančně právní. Funkcionálních změn obsahu a rozsahu správních kompetencí Demokratických a personálních kvalitativních změn státní a veřejné správy.
Základní tendence, metody a prostředky modernizace veřejné správy Aplikace tržních mechanismů a moderního ekonomického managementu Využívání informační a komunikační techniky (E-government) Nejde o změnu organizace, jen o změnu výkonnosti a efektivnosti Reforma veřejné správy: Zavedení soutěže do poskytování služeb Orientace na výsledky Orientace na podnikatelskou funkci veřejné správy a trh Decentralizaci Týmovou práci
New public management Nové hnutí v 90tých letech Trend ve vyspělých zemích OECD a EU Občan: Jako daňový poplatník Jako klient a zákazník Důvody: Omezené možnosti veřejných financí Strukturální hospodářské krize Cíle: Snížení byrokratické zátěže Zvýšení produktivity Vnitřní racionalizace veřejné správy Hospodárnost a úspornost ve veřejné správě Metody: Benchmarking porovnávání Efficienty Efektivita fungování Cost effectivenes Efektivnost nákladů Swot analysis Swot analýza Human resources management Řízení lidských zdrojů
Potřeba územní reformy Před rokem 1989 Systém „velkých“ krajů Okresní národní výbory Krajské národní výbory Jak změnit územní uspořádání? Vymezení nového územního členění Dekoncentrace Decentralizace Subsidiarita
Kraje Zákon o vytvoření vyšších územních celků z.č. 347 / 1997 Sb. Následně: z.č. 129 / 2000 Sb. Zákon o krajích Kraje
Obce Přenesení pravomocí veřejné správy na obce Obce s rozšířenou působností z.č. 128 / 2000 Sb. O obcích zákon č. 313/2002 Sb. Upravuje dále legislativní situaci Přenesení pravomocí veřejné správy na obce Decentralizace pravomocí Pověřené obecní úřady 388 Obce s rozšířenou působností 192, 194 a nyní 205
Obec s rozšířenou působností Obce s rozšířenou působností, rozumí se s přenesenou, zahájily svoji činnost v ČR od 1. ledna 2003. Vznikly na základě II. etapy reformy územní veřejné správy, která proběhla ke konci roku 2002. Je to celkem 205 měst. Obce s rozšířenou působností vykonávají v přenesené působnosti (tj. státní správa) většinu veřejné správy. Obce s rozšířenou působností jsou mezičlánkem veřejné správy mezi kraji a obcemi.
Obec s rozšířenou působností Pro přenos působností byla zvolena následující kritéria: lepší dostupnost počet obyvatel správního obvodu cca 15 000 přenos prvoinstančního rozhodování na co nejnižší možnou úroveň veřejné správy četnost vydaných prvoinstančních rozhodnutí na jednotlivých úsecích státní správy efektivnost, kvalita a hospodárnost výkonu veřejné správy na příslušném stupni náročnost přenášených působností na kvalifikovanost zaměstnanců v úřadu Obce s rozšířenou působností vykonávají následující potřebné agendy, které lidé nejčastěji využívají: evidence obyvatel, vydávání cestovních a osobních dokladů, řidičských průkazů, technických průkazů, evidence motorových vozidel, živnostenské oprávnění, výplata sociálních dávek, sociálně-právní ochrana dětí, péče o staré a zdravotně postižené, vodoprávní řízení, odpadové hospodářství a ochrana životního prostředí, státní správa lesů, myslivosti a rybářství nebo doprava a silniční hospodářství.
Obec s rozšířenou působností Holešov Kroměříž Luhačovice Otrokovice Rožnov pod Radhoštěm Uherské Hradiště Uherský Brod Valašské Klobouky Valašské Meziříčí Vizovice Vsetín Zlín