Plán postupu při řešení mimořádné situace - nástroj, který byl využit v Ostravě při mimořádných situacích Co to je? Jak vznikl? Příklady použití Co přesně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pracovní skupina národnostní menšiny a cizinci
Advertisements

ŠKOLENÍ STAROSTŮ OBCÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE V OBLASTI KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ
Podpora meziobecní spolupráce
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
EStrategie statutární město Ostrava Ing.Jaromír Tomala
Odborná diskuze o prevenci konzumace alkoholu mladistvými v Plzni Ing.Aleš Průša.
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
Územní plán Prahy: Jaká je situace? Martin Skalský / Vendula Zahumenská Praha  listopad 2013.
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Policie ČR partner dalších orgánů státu a samosprávy Senát Parlamentu ČR Ing. Jaroslav Salivar 1. náměstek ministra vnitra.
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
CZ / /0390 Posílení role Odborového svazu KOVO při zvyšování adaptability jeho členů Příjemce dotace: OBSLUŽNÁ SPOLEČNOST,a.s. Partner: Odborový.
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Jak funguje vládní Agentura pro sociální začleňování – s důrazem na oblast bydlení Praha, 26. března 2014 Václav Zeman.
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu - rekapitulace dosavadní činnosti a úkoly.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Aktivity v rámci projektu „Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadu Plzeňského kraje” Seminář pro věcně příslušné zaměstnance a zastupitele PK Strategie.
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
Konference Brno - město pro rodiny Poradní sbor Rady města Brna pro rodinu Shrnutí realizovaných pro-rodinných činností Mgr. Ing. Pavel Šmýd,
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Účel a cíle zřízení TPS z pohledu MZe Praha Ing. Pavel Sekáč, Ministerstvo zemědělství Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje.
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Informace o stavu přípravy střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období 2008 – 2011 informační seminář k PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
Nová pravidla bezpečnosti na fotbalových stadionech Ivan Langer ministr vnitra Praha
© 2012 OIKT Plzeň Mobilní Monitorovací Centrum a jeho využití v roce 2011 v rámci projektu „Předcházení a postih projevů extremismu při hromadných akcích“
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
VÝMĚNA ZKUŠENOSTÍ S REALIZACÍ PROJEKTŮ OP VK SEMINÁŘ.
Intervenční centrum pro osoby ohrožené domácím násilím Ostrava © Bílý kruh bezpečí, o. s.
Ing. Aleš Průša. Co bylo na počátku ? Primárně je nutné předcházet protiprávním jednáním ve městě, obci Společná odpovědnost samosprávy a PČR za oblast.
Strategie rozvoje základního vzdělávání v oblasti ORP Ostrov vznikla v rámci projektu: „Podpora vzdělávání ve školách oblasti ORP Ostrov“ Jak na společné.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Sopop.cz Městská knihovna a komunitní plánování Web SOciální POmoci Písecka.
Bezpečnost: Koordinovaný postup při konání nenávistných akcí a návazná preventivní opatření v Přerově Martin Navrátil (ASZ) pplk.Michaela Sedláčková (styčná.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Neziskový sektor jako partner. Národní úroveň Pracovní skupina „NNO a regionální rozvoj“ - otevřená platforma NNO na národní úrovni - téma: regionální.
Manuál pro obce k zákonu o právu shromažďovacím. Proč? K dispozici není žádný kvalitní komentář k zákonu č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, který.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
MUDr. Stanislav Wasserbauer
Odbor sociální péče Magistrátu města Brna Helena Krištofová
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
ČINNOST PANELU HO ÚSTECKÉHO KRAJE V ROCE 2016
Je kybernetická bezpečnost dostačující?
Sdružení AMIGA - Agency for Migration and Adaptation
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje Policejní bezpečnostní opatření na 1. květen 2015 V Brně dne 27. ledna 2018.
Akční plán Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období
Zhodnocení projektu plk. Mgr. Pavla KOPECKÁ Vedoucí
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” - Ostrava,
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” - Ostrava,
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
ORP a NNO Petr Holý.
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
KOMUNITNÍ PLÁN PÉČE Benešov nad Ploučnicí
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Činnost pracovní skupiny styčného důstojníka pro národnostní menšiny
společensky významných objektů v zónách havarijního plánování
Transkript prezentace:

Plán postupu při řešení mimořádné situace - nástroj, který byl využit v Ostravě při mimořádných situacích Co to je? Jak vznikl? Příklady použití Co přesně obsahuje? Co se osvědčilo? Co je potřeba změnit?

Plán postupu při řešení mimořádné situace - Co to je? „Plán postupu při řešení  mimořádné situace hrozící eskalace napětí ve vyloučených lokalitách z důvodu hrozby akce s extremistickým podtextem“ nyní již pouze „Plán postupu při řešení  mimořádné situace“ je mnohostranná dohoda mezi policií, samosprávou, neziskovými organizacemi o společném postupu v definovaných mimořádných situacích: možného zvýšeného napětí ve vyloučených lokalitách (ohrožených), neopodstatněné poplašné zprávy a aktivizace domobrany v ohrožených lokalitách, opodstatněné informace o hrozícím útoku extremistů, akce s extremistickým podtextem. „Plán“ určuje zainteresované subjekty a jejich součinnost při předcházení a řešení stavů „mimořádné situace“. „Plán“ vymezuje ohrožené lokality. „Plán“ definuje úkoly spolupracujících subjektů.

Plán postupu při řešení mimořádné situace - Co to je? „Z „Plánu“ vyplývá zejména nutnost vzájemně se informovat při mimořádných situacích možného zvýšeného napětí tj. nutnost neodkladného vzájemného informování všech určených subjektů, především Policie ČR o neklidu v lokalitách, hrozícím konfliktu nebo o oznámení konání jakéhokoliv shromáždění, v případě, že již došlo k mimořádné situaci, je nutná vzájemná informační propojenost všech určených subjektů, plnění stanovených úkolů a určení jednotné komunikační strategie vůči obyvatelům v lokalitách. Z „Plánu“ vyplývá, že je nezbytné, aby byla ve vyloučených lokalitách zabezpečena terénní sociální práce na úrovni města a zajištěna součinnost těchto subjektů s Policií ČR a dalšími. Přílohou „Plánu“ je seznam kontaktních osob a kontaktů, schéma informačního toku a materiál MV ČR: Manuál pro obce k zákonu o právu shromažďovacím.  

Plán postupu při řešení mimořádné situace – Jak vznikl? „Plán“ reagoval na zvyšování napětí ve vyloučených lokalitách, na zvyšování interetnického napětí a aktivitu extremistických skupin. Tuto situaci vyhodnotila Policie ČR z hlediska bezpečnosti jako rizikovou. „Plán“ využil zkušenosti ze zásahu v závěru roku 2008 v lokalitě Železná, kdy se podařilo úspěšně uklidnit vyhrocenou situaci (konkrétně se jednalo o šíření poplašné zprávy o příjezdu extremistů, následné aktivizaci obyvatel a formování domobrany v lokalitě). Policie a neziskové organizacemi uklidňovali situaci v lokalitě, udržovali informační propojení, dodržovali jednotnou komunikační strategii – drželi obyvatele v klidu a zejména doma – kdy je může policie chránit, vytipovali vůdce, který byl následně obviněn. O situaci se nedozvěděla média. Následovalo: v roce 2009 jednání na magistrátu města s cílem započetí práce na vytvořit základní pravidla postupu v situaci, kdy hrozí eskalace napětí ve vyloučených lokalitách z důvodu hrozby extremistické akce. „Plán“ byl následně vytvořen, projednán vedením města a byl zabezpečen (objednávky, posílení policejní asistence…).

Plán postupu při řešení mimořádné situace – Jak vznikl? Na přípravě plánu se přímo podíleli: Policie ČR – MŘ Ostrava ÚO Karviná KŘ Severomoravského kraje Městská policie Ostrava Služba policejní asistence Podaná ruka o. s. Vzájemné soužití Bílý nosorožec, o.p.s. Odbor sociálních věcí a zdravotnictví MMO Odbor kultury, sportu a volnočasových aktivit MMO Materiál připomínkovali: Ministerstvo vnitra – odbor bezpečnostní politiky Sbor starostů SMO Odbor krizového řízení MMO  

Plán postupu při řešení mimořádné situace – Jak byl použit? 2009 – Vzájemné soužití (neklid na Železné) 2010 – Vzájemné soužití (žhářský útok zápalnou lahví, udržení klidu v lokalitách především Bedřiška, Železná) 2011 – Vzájemné soužití, SPOLEČNĚ-JEKHETANE, Centrom (mítink Dělnické strany sociální spravedlnosti s následným pouličním průvodem po trase Masarykovo náměstí – Husův sad dne 28.10.2011 ) 2013 – Vzájemné soužití, SPOLEČNĚ-JEKHETANE, Centrom, Bílý nosorožec, Poradna pro lidská práva („Demonstraci proti rasismu“, 24.8.2013) 2014 – kauza Marka Leška (pouze informační akce) 2015 – Vzájemné soužití (shromáždění proti migraci, monitoring) 2016 - 000

Plán postupu při řešení mimořádné situace – Jak byl použit? 2011 Mítink Dělnické strany sociální spravedlnosti s následným pouličním průvodem Policie ČR požádala magistrát o zajištění koordinační schůzky v souvislosti s mítinkem Dělnické strany sociální spravedlnosti s následným pouličním průvodem po trase Masarykovo náměstí – Husův sad dne 28.10.2011 (státní svátek) v době do 13 do 16, který byl charakterizován jako rizikový, zde bylo domluveno následující: terénní pracovníci zapojených organizací Vzájemné soužití (16 osob) , Společně-Jekhetane (2 osoby), Centrom (6 osob) a Bílý nosorožec budou působit v jednotlivých identifikovaných rizikových lokalitách, nejpozději od 14 hodin, pracovníci Pomocné ruky budou v domluvený čas (12 hodin) na služebnách OOP Poruba, OOP Přívoz, OOP Slezská Ostrava, OOP Vítkovice, OOP Hrabůvka, OOP Zábřeh, tak jak se domluvili v úterý s kpt. Prokopcem a budou dále působit v terénu dle domluvy s PČR, pokud bude vyhodnoceno v lokalitě případné otevření komunitního centra jako přínosné, mělo by být otevřeno,

Plán postupu při řešení mimořádné situace – Jak byl použit? koordinaci zajistí kpt. Kozák a kpt. Prokopec, v případě vyhodnocení neklidu v lokalitách v období před akcí je nutné vše hlásit PČR!!!, jinak komunikace a průběh působení v souladu „Plánem“ Akce proběhla v klidu terénní pracovníci se pohybovali ve svých lokalitách, pracovníci komunitních center v centrech, probíhala vzájemná výměna informací policie – vedoucí – pracovníci - klienti v terénu se nic „nešířilo“, pouze menší snahy o aktivizaci v Radvanicích, po 16. hodině informoval p. Prokopec kontaktní osoby, že je klid a mohou terénní pracovníky „propustit“, činnost terénních pracovníků ukončena v 17 hodin, později proběhla na magistrátu hodnotící schůzka, aktualizační schůzky probíhají průběžně (zmapování rizikových míst, průběžná aktualizace Plánu) další opatření „Policejní buňky“, komunitní plánování apod.

Plán postupu při řešení mimořádné situace – Podrobně. Úkoly všech spolupracujících subjektů Všechny spolupracující subjekty se snaží předcházet vzniku mimořádné situace včasným předáváním informací o rizikových situacích určeným subjektům, aby bylo zajištěno jejich včasné působení v ohrožených lokalitách. Zajišťují vhodnou informovanost obyvatel ohrožených lokalit o bezpečnostních doporučeních, zajišťují jednotnou komunikační strategii. V případě vzniku mimořádné situace se všechny zainteresované subjekty drží plánu a dbají pokynů PČR.

Plán postupu při řešení mimořádné situace – Podrobně Úkoly samosprávy SMO a MOb zajistí účast PČR a MP na jednáních a akcích, které se týkají problematiky ohrožených lokalit. SMO, MOb neodkladně informují PČR a MP o jakémkoliv hrozícím konfliktu. SMO, MOb neprodleně informují PČR, MP oznámení konání jakéhokoliv shromáždění, aby bylo možno vyhodnotit rizikovost shromáždění. MOb a SMO určí zaměstnance pověřeného k plnění úkolů úřadu dle zákona o právu shromažďovacím; především zajistí přítomnost zaměstnance na místě konání oznámeného shromáždění. SMO a MOb dodržují domluvenou komunikační strategii. SMO a MOb zajišťuje informování veřejnosti (vydání tiskové zprávy) s cílem zklidnit situaci. SMO zodpovídá za aktualizaci Plánu, seznamu kontaktních osob a seznamu ohrožených lokalit, zajišťuje vyhodnocení akce do dvou týdnů po jejím ukončení. SMO zabezpečí po organizačně-technické stránce koordinační schůzku, která předchází působení spolupracujících subjektů, na základě pokynu PČR. SMO se finančně podílí na úkolech NNO, které vycházejí z Plánu. SMO a MOb zodpovídají za informování PČR, MP.

Plán postupu při řešení mimořádné situace – Podrobně Úkoly NNO Pracují s obyvateli ohrožených lokalit dle aktuální situace a v souladu s instrukcemi dohodnutými na koordinační schůzce, která předchází působení spolupracujících subjektů v mimořádné situaci a v souladu s dohodnutou komunikační strategií. Využívají důvěry, kterou mají u místních obyvatel zejména k ovlivňování jejich chování žádoucím směrem a ke získávání informací o bezpečnostní situaci v lokalitě. Spolupracují s dalšími subjekty na místě, zejména s komunitními centry. Průběžně konzultují situaci s PČR. Ověřují získané informace. Uklidňují obyvatele, předávají základní pokyn. Vytipovávají vhodné místní obyvatele pro jednání s PČR (jednak místní autority k podpoření záměrného působení na obyvatele a dále ovlivnitelné jedince, u kterých je pravděpodobné, že uposlechnou pokynů). Mohou svolat komunitní setkání s obyvateli a  přizvanými zástupci PČR a MP (svou oficialitou a strukturovaností může setkání přispět ke zklidnění obyvatel). Po ukončení akce mohou monitorovat situaci v lokalitě. Zaměstnanci služby Pomocná ruka navíc využívají svého propojení s PČR a s obyvateli zejména ke zvyšování jejich důvěry k práci policie. NNO zodpovídají za informování PČR.

Plán postupu při řešení mimořádné situace – Podrobně Základní pokyny: základní pokyny (informace) musí být ohroženým obyvatelům poskytovány jednotně: Důvěřujte policii. Jsme tady spolu. Abyste byli v bezpečí, měli byste dbát pokynů policie. Pokud byste fyzicky, verbálně nebo jinak napadali druhé osoby, porušili byste zákon a policie by proti Vám mohla zakročit. Komunikujeme s policií, kdyby se něco dělo, budeme Vás informovat. Nemáme důvod Vám zatajovat informace. Pokud potřebujete ověřit informace, obracejte se na nás. Pokud se dozvíte jakékoliv informace z vašeho pohledu důležité, přijďte za námi.

Plán postupu při řešení mimořádné situace – reflexe. Co je důležité? podstatným prvkem jsou informace, komunikační strategie se osvědčila všechny informace předávat po ověření policii, pokud není čas a síla raději neověřené, to je podstata plánu Co je potřeba? Průběžně „Plán“ vyhodnocovat, aktualizovat a schválit. Otevřená komunikace. Zajištění „Plánu“ zajištění pracovníků (dohody s městem nebo objednávky města od organizací) zajištění zázemí, technického zázemí (telefon, odvoz) zajištění supervize a instruktáže zajištění většího množství informací pro organizace působící v terénu (o pochodu například) zajištění navazující strategie v rámci organizace (propojení na obyvatele z lokality….) nutnost průběžného působení pracovníků v lokalitách (aby je lidi znali) otázka označení působících pracovníků návrh aplikace pro SMO – informační propojení mezi jednotlivými obvody a MMO (odbor vnitřních věcí a SVZ) – sdílení informací o nahlášených shromážděních

Děkuji za pozornost. Helena Kuzníková Magistrát města Ostravy odbor sociálních věcí a zdravotnictví Prokešovo náměstí 8 729 30 Ostrava +420 599 443 858 h.kuznikova@ostrava.cz