ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
B) Křivka poptávky.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při poklesu ceny  Řešení.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Formování trhu Základní elementy trhu.
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při růstu ceny  Řešení.
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
2 JAK FUNGUJE TRH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Poptávka a poptávané množství
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
2 JAK FUNGUJE TRH.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_08_Trh_Konkurence a ceny TEMA:Finanční.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_04_Osobní aktiva a pasiva TEMA:Finanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.13 Ročník1. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_14_Hotovostní placení TEMA:Finanční.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Seminář 3. Trh a tržní mechanismus
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Marcela Zahrádková NÁZEV: VY_62_INOVACE_01B_07_Trh_Poptávka a působení tržních sil TEMA: Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0816 DATUM TVORBY: 1.11. 2013

Materiál je určen k interaktivní výuce Anotace Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“ Žáci se seznamují s pojmy poptávka, zákon klesající poptávky, substitut, komplement rovnovážná cena a konkurence Na základě získaných poznatků prostřednictvím digitálního pera plní úkoly zadané na snímcích 5; 7; 12 a 17 Cílem je porozumění principu fungování zákona klesající poptávky, získání kompetence ke konstrukci poptávkové křivky a jejím posunům v závislosti na jiných než cenových faktorech, pochopení vzájemného působení tržních sil v podmínkách dokonalé konkurence Časová dotace – cca 45 minut Materiál je určen k interaktivní výuce

Základní pojmy Poptávka Substitut, komplement Vzájemné působení poptávky a nabídky Rovnovážná cena Konkurence

Poptávka ( demand; „D“ ) Celkové množství statků a služeb, které jsou kupující ochotni za určitou cenu koupit Kupující má opačný zájem než prodávající, chce koupit zboží nebo službu za co nejnižší cenu Zákon klesající poptávky Se zvyšující se cenou klesá množství poptávaného zboží.

Doplňte tabulku při dodržení zásady „za jinak stejných podmínek“

Řešení

Úkol Sestrojte pomocí digitálního pera podle tabulky předcházejícího snímku poptávkovou křivku, kde na ose „y“ bude cena (P) a na ose „x“ množství poptávaného zboží (Q)

Poptávková křivka - řešení P = cena Q = množství P D Q

Proč tomu tak je? Důchodový efekt – při konstantní výši důchodů se při vzrůstající ceně zmenšuje možnost koupě zboží 2) Substituční efekt – při konstantní ceně substitutu (výrobek, který stejně či obdobně uspokojí naše potřeby) a zvyšující se ceně námi sledovaného zboží poptávka po tomto zboží klesá

Druhy poptávky agregátní – souhrn všech zamýšlených koupí na trhu dílčí – poptávka po jednom výrobku různých výrobců individuální – poptávka jediného kupujícího po jednom druhu zboží

Jiné faktory, ovlivňující velikost poptávky Cena = konstanta Změna cen substitutů a komplementů (komplement – zboží, které je nutné koupit jako „doplněk“ pro námi sledované zboží) Změna výše důchodů Změny v preferencích (potřeby, zájmy, nálada, reklama, podmínky spotřeby) Tyto faktory (při stabilní ceně) způsobují posuny poptávkové křivky v grafu doleva či doprava

Úkol pro studenty Zamalujte do grafu na následujícím snímku posun poptávkové křivky, označte, vysvětlete a přiřaďte pod příslušný faktor (1;2;3): D1 – Průměrná mzda v ČR ve třetím čtvrtletí 2013 stoupla o 300,- Kč na 24 830,- Kč. D2 – Sledujeme poptávku po autech. Stoupla cena benzínu. D3 – V únoru 1998 sledujeme poptávku po hokejové výzbroji. Čeští hokejoví reprezentanti se právě vrátili z Nagana. D4 – Sledujeme poptávku po stolních PC. Klesla cena notebooků.

Řešení Zakreslete do grafu poptávkovou křivku D1;D2;D3 a D4 Q Řešení: D1 a D3 posun doprava, D2 a D4 posun doleva

Rovnovážný stav na trhu Jestliže bude poptávka převyšovat nabídku, bude cena stoupat Jestliže bude poptávka menší než nabídka, bude cena klesat Tímto pohybem cen dojde postupně k tomu, že se cena ustálí na určité výši

Rovnovážná cena Cenu, při které se vyrovnává poptávka a nabídka, nazýváme rovnovážnou cenou Při této ceně bude poptáváno i nabízeno stejné množství tzv. rovnovážné množství Pokud bude cena vyšší než rovnovážná, vznikne na trhu přebytek zboží Bude-li cena nižší než rovnovážná, bude na trhu nedostatek zboží Proto nazýváme rovnovážnou cenu cenou vyčišťující trh

Bod tržní rovnováhy P D S Q

Úkol pro studenty Zamalujte pomocí digitálního pera následující situaci do grafu a pozorujte, jak se mění rovnovážná cena. Využijte graf na předcházejícím snímku. Vláda ČR pod vlivem evropské právní normy chce omezit a postupně do roku 2014 zrušit výrobu a prodej klasických žárovek, které budou nahrazeny úspornými. Co se stane s poptávkou po klasických žárovkách (př.1), co s poptávkou po lampičkách na klasické žárovky (př.2). Jak se změní rovnovážný bod v těchto 2 případech?

Řešení Příklad 1 Poptávka se zvýší, křivka D1 se posune doprava, rovnovážná cena vzroste (na ose P se posune směrem nahoru) Příklad 2 Poptávka se sníží, křivka D2 se posune doleva, rovnovážná cena klesne (na ose P se posune směrem dolů)

Závěr - shrnutí Množství poptávaného zboží Q je závislé především na ceně P – je funkcí ceny Hovoříme o zákonu klesající poptávky Při konstantní ceně se může měnit množství poptávaného zboží v důsledku působení jiných faktorů – křivka poptávky se posouvá doleva či doprava Všechny výše uvedené zákonitosti platí „za jinak stejných podmínek“ (např. při konstantní nabídce) Vzájemným působením poptávky a nabídky vzniká rovnovážná cena, která určuje množství a strukturu výroby – Smithova „neviditelná ruka trhu“ Podstatným faktorem určujícím výše uvedené jsou podmínky dokonalé konkurence v tržním prostředí

Zdroje KLINSKÝ,P.; CHROMÁ,D.; TESAŘOVÁ,S. aj. Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚOV, 2008. ISBN 978-80-87063-13-2. ŠVARCOVÁ,J. a kol. Ekonomie – stručný přehled. Zlín: CEED, 2013. ISBN 978-80-87301-17-3. Archiv autora