Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Téma 2: Učitel a jeho pedagogická činnost 2. část
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě v praxi
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Aktivita C1 Vzájemné učení škol v oblasti autoevaluace celostátní závěrečná konference Praha Prezentují: Kateřina Žežulová - workshopy Jana.
Vzájemná hospitační činnost
Návrh plánu mentoringu ZŠ Kunratice. Cíle a směr Prost ř ednictvím zavedení udr ž itelného systému mentoringu na škole u č itelé i ž áci dosahují svého.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
Projekt Podpora učitelů ve zvyšování kvality jejich práce „PUČ“
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Autoevaluace školy ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s.r.o. Aviatiků 462, Ostrava-Hrabůvka Mgr. René Macháč.
Kvalitní škola – kritéria a indikátory hodnocení
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Evropské jazykové portfolio v praxi
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
ROZVOJEM OSOBNOSTNÍCH A PROFESNÍCH KOMPETENCÍ UČITELŮ MŠ A ZŠ K VYŠŠÍ KVALITĚ VZDĚLÁVÁNÍ (CZ.1.07/1.3.00/ ) LUCIE CHALOUPKOVÁ PEDAGOGICKÁ FAKULTA.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
S POLUPRÁCE PŘESHRANIČNÍCH REGIONŮ V OBLASTI VZDĚLÁVÁNÍ projektový záměr Evropská územní spolupráce (EUS), INTERREG V-A AT-CZ.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Klíčová aktivita 3 Profesní portfolio Ing. Aleš Jurečka Praha,
ZA JEDEN PROVAZ Vzdělávací centrum Turnov, o.p.s.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Projekt Podpora práce učitelů - PPUČ
VÍTÁME VÁS NA SPOLEČNÉM SETKÁNÍ PARTNERSTVÍ MAP ORP BEROUN
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Evaluace v mateřských školách
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Evaluace v mateřských školách
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Budování kapacit pro rozvoj škol II
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
První zkušenosti s evaluací
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
Model intenzivní podpory
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Vítejte na třetí místní konferenci Strategické řízení a plánování
Kariérové poradenství a podnikavost
Intenzivní podpora škol
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
PS Vzdělávání NS MAS ČR pro IPo MAP
Transkript prezentace:

Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol Hana Schenková Profesní portfolio v praxi mateřské školy Mateřská škola SLUNÍČKO, Brno Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz

Hodnocení učitelů, pracovní výkon, odměňování, 1994 Periodické pracovní hodnocení Co je kvalitní práce učitele? RVP PV, 2004, vlastní profesionální kompetence učitele Kompetence využívány pro sebehodnocení a sestavení plánu samostudia a DVPP, 2007 Proč se tvorbou portfolia zabýváme, jaká byla motivace ředitele, význam motivace pro učitele

Potřeba řádu a jistoty - PORTFOLIO Kde hledat? Sebereflexe k profesním kompetencím Plán osobního rozvoje: samostudium a DVPP Periodické hodnocení Přehled studijní literatury Autoevaluační dotazníky k ŠVP PV Osvědčení a zpětná vazba z DVPP Záznamy z hospitací, vzájemných hospitací Vlastní projekty, prezentace Potřeba řádu a jistoty - PORTFOLIO

Od sebereflexe kompetencí k dokladování 2010 2014 Pilotáž nástroje Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy (Syslová, 2013) -Ohnisková skupina Rozhovor ve skupině Kompetentní učitelka Pilotáž dokladového portfolia Profesní a dokladové portfolio Plán profesního rozvoje Dokladování kompetencí a činností ze SU Základní znaky všech vytvořených dokladů Významné mezníky Od sebereflexe kompetencí k dokladování

Kritéria kvality RÁMEC PROFESNÍCH KVALIT UČITELE MATEŘSKÉ ŠKOLY 1. Plánování 2. Prostředí pro učení 3. Procesy učení 4. Hodnocení vzdělávacích pokroků dětí 5. Reflexe vzdělávání 6. Rozvoj školy a spolupráce s kolegy 7. Spolupráce s rodiči a širší veřejností 8. Profesní rozvoj učitele KOMPETENTNÍ UČITEL 21. STOLETÍ: MEZINÁRODNÍ PROFESNÍ RÁMEC KVALITY ISSA Profesní kompetence učitele mateřské školy, Z. Syslová, 2013, ISBN 978-80-247-4309-7 Kritéria kvality

Kompetence a indikátory Umožňují vyhodnocovat a průběžně reflektovat svoji práci podle jasně daných kritérií získat konkrétní a jasnou zpětnou vazbu o oblasti, která učitele v jeho dalším profesním rozvoji aktuálně zajímá plánovat další kroky a postupy, které povedou ke zvýšení kvality práce učitele posuzovat kvalitu práce učitele, analyzovat vzdělávací potřeby, plánovat DVPP mentorskou podporu Indikátory kvality – toho, co je žádoucí, co oceňujeme, podporujeme. Východisko pro plány osobního rozvoje, mentorské zakázky Kompetence a indikátory

DOSAŽENÍ OSOBNÍHO MAXIMA U KAŽDÉHO DÍTĚTE PROCESY UČENÍ: Učitel používá takové výukové strategie, které umožňují každému dítěti porozumět obsah vzdělávání, rozvíjet žádoucí kompetence a získat vnitřní motivaci i dovednosti k celoživotnímu učení a poznávání. DIFERENCUJE A INDIVIDUALIZUJE VZDĚLÁVÁNÍ vzhledem k možnostem a potřebám jednotlivých dětí, snaží se o dosažení osobního maxima u každého dítěte Cílem je zvyšování kvality a efektivity vzdělávání na naší škole. Cesta musí být vedena k jasným cílům, s porozuměním, v bezpečném a inspirujícím prostředí, s možností vyžádat si zpětnou vazbu. Proč – co je cílem?

PORTFOLIO – komplexní nástroj sebehodnocení Výběr dokumentů a struktura – Rámec profesních kvalit Analýza dokumentů a dokladů - Reflexe Sebereflektivní techniky - trénování Vnitřní dialog, pozorování, cíl pozorování Záměrná sebereflexe a seberealizace VIDEONAHRÁVKY - Videotrénink interakcí Principy úspěšné komunikace Výuková videa, Komentovaná videa HOSPITACE, ukázkové hodiny, příklady praxe Soubory indikátorů, Pozorovací archy, Nástroj pro hodnocení kvality Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy, Projekt „Rozvojem osobnostních a profesních kompetencí učitelů MŠ a ZŠ k vyšší kvalitě vzdělávání“, 2015 Jaké nástroje pro hodnocení a sebehodnocení kvality učitele využíváme, formy rozvíjení reflektivních dovedností, sebereflexe a společného sdílení zkušeností

Rozvoj reflektivních dovedností učitelů Hledání příčinných vztahů co učitel dělá - jak komunikuje s dětmi, jak organizuje vzdělávání atd. a výsledky vzdělávání - jak se děti chovají, co se naučily, jak se u nich rozvíjí kompetence apod. RVP PV Pedagogové se sebevzdělávají, ke svému dalšímu vzdělávání přistupují aktivně. Ředitelka podporuje profesionalizaci pracovního týmu, sleduje udržení a další růst profesních kompetencí všech pedagogů (včetně svojí osoby), vytváří podmínky pro jejich další systematické vzdělávání. Rozvoj reflektivních dovedností učitelů

Bezpečné prostředí: respekt a důvěra Bezpečná podpora: Bezpečné prostředí: respekt a důvěra Podporující prostředí: budování týmu, formativní zpětná vazba, materiální podmínky Společná vize a hodnoty Vytváření podmínek: Notebooky, I pady, videokamery, fotoaparáty, tiskárny, hovorny Jaké podmínky pro profesní rozvoje a naplňování vzdělávacích potřeb vytváříme, kultura školy, spolupráce a kolegiální podpora

Přínosy z DVPP: jednotlivec, dvojice, trojice, tým – ZPĚTNÁ VAZBA, zavádění inovací, realizace burzy nápadů, vyladění, podpora

Formy profesního rozvoje Další vzdělávání zpětná vazba a reflexe Sdílení ve škole trénink dovedností program uvádění nových zaměstnanců – důvěrný průvodce Sdílení mezi školami S-dílny, workshopy Mentoring sebereflexe a hledání vlastních cest Formy profesního rozvoje

Pedagogické portfolio Rámcová struktura obsahu Prezentační portfolio Plán profesního rozvoje Cíl – strategie – doklady – reflexe Rozvojové rozhovory Podpora profesního růstu Pracovní, prezentační, dokladové portfolio (roční cyklus) a Profesní portfolio (záznamy o rozvoji v definovaných oblastech - kronika) Tvorba portfolia učitele jako cesta dokladování profesních kompetencí, plány pedagogického rozvoje, význam zpětné vazby a rozvojové rozhovory

Proces plánování rozvoje Analýza vzdělávacích potřeb: učitelka x ředitelka Plánování cílů rozvoje SMART/ER cílů z Rámce, strategie Podpora realizace Učení se prací, vzájemné učení, supervize, akce a úkoly, čeho jak se má dosáhnout Tvorba výstupů Prezentační portfolio Rozvojový rozhovor Reflexe učitelky x ředitelky Velkou pozornost věnujeme SMART/ER cílům, zejména MĚŘITELNOSTI Proces plánování rozvoje

Pedagogická rada Sdílíme zkušenosti Poskytujeme si zpětnou vazbu Učíme se vzájemně Sdílíme zkušenosti Poskytujeme si zpětnou vazbu Reflektujeme Oceňujeme se „ZLATUŠKY“, pozitivní sebehodnocení, trénujeme popisný jazyk, formativní zpětnou vazbu, schopnost reflexe

Vzájemné hospitace, ilustrace dobré praxe, semináře, reflektivní techniky, podpora, ocenění. Budujeme zázemí pro vzdělávání: knihovna, kabinet učitelů. knihovna

Diskuse ke kompetencím a indikátorům Sebehodnotící formulář Kritéria kvality a škála Pravidelný termín a diskuse Východisko pro plán pedagogického rozvoje Užitečně formulovaný cíl – SMART/ER Výstupy a dokladování písemná reflexe, komentáře, zdůvodnění k naplnění cíle, kompetence Vedení rozvojových rozhovorů – reflektivní praktik Zveřejňování cílů, výstupů Proces tvorby pedagogického portfolia, přínosy a výstupy v souvislostech překážek a limitů

Otázky? Děkuji za pozornost.