Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz 2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol Hana Schenková Profesní portfolio v praxi mateřské školy Mateřská škola SLUNÍČKO, Brno Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
Hodnocení učitelů, pracovní výkon, odměňování, 1994 Periodické pracovní hodnocení Co je kvalitní práce učitele? RVP PV, 2004, vlastní profesionální kompetence učitele Kompetence využívány pro sebehodnocení a sestavení plánu samostudia a DVPP, 2007 Proč se tvorbou portfolia zabýváme, jaká byla motivace ředitele, význam motivace pro učitele
Potřeba řádu a jistoty - PORTFOLIO Kde hledat? Sebereflexe k profesním kompetencím Plán osobního rozvoje: samostudium a DVPP Periodické hodnocení Přehled studijní literatury Autoevaluační dotazníky k ŠVP PV Osvědčení a zpětná vazba z DVPP Záznamy z hospitací, vzájemných hospitací Vlastní projekty, prezentace Potřeba řádu a jistoty - PORTFOLIO
Od sebereflexe kompetencí k dokladování 2010 2014 Pilotáž nástroje Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy (Syslová, 2013) -Ohnisková skupina Rozhovor ve skupině Kompetentní učitelka Pilotáž dokladového portfolia Profesní a dokladové portfolio Plán profesního rozvoje Dokladování kompetencí a činností ze SU Základní znaky všech vytvořených dokladů Významné mezníky Od sebereflexe kompetencí k dokladování
Kritéria kvality RÁMEC PROFESNÍCH KVALIT UČITELE MATEŘSKÉ ŠKOLY 1. Plánování 2. Prostředí pro učení 3. Procesy učení 4. Hodnocení vzdělávacích pokroků dětí 5. Reflexe vzdělávání 6. Rozvoj školy a spolupráce s kolegy 7. Spolupráce s rodiči a širší veřejností 8. Profesní rozvoj učitele KOMPETENTNÍ UČITEL 21. STOLETÍ: MEZINÁRODNÍ PROFESNÍ RÁMEC KVALITY ISSA Profesní kompetence učitele mateřské školy, Z. Syslová, 2013, ISBN 978-80-247-4309-7 Kritéria kvality
Kompetence a indikátory Umožňují vyhodnocovat a průběžně reflektovat svoji práci podle jasně daných kritérií získat konkrétní a jasnou zpětnou vazbu o oblasti, která učitele v jeho dalším profesním rozvoji aktuálně zajímá plánovat další kroky a postupy, které povedou ke zvýšení kvality práce učitele posuzovat kvalitu práce učitele, analyzovat vzdělávací potřeby, plánovat DVPP mentorskou podporu Indikátory kvality – toho, co je žádoucí, co oceňujeme, podporujeme. Východisko pro plány osobního rozvoje, mentorské zakázky Kompetence a indikátory
DOSAŽENÍ OSOBNÍHO MAXIMA U KAŽDÉHO DÍTĚTE PROCESY UČENÍ: Učitel používá takové výukové strategie, které umožňují každému dítěti porozumět obsah vzdělávání, rozvíjet žádoucí kompetence a získat vnitřní motivaci i dovednosti k celoživotnímu učení a poznávání. DIFERENCUJE A INDIVIDUALIZUJE VZDĚLÁVÁNÍ vzhledem k možnostem a potřebám jednotlivých dětí, snaží se o dosažení osobního maxima u každého dítěte Cílem je zvyšování kvality a efektivity vzdělávání na naší škole. Cesta musí být vedena k jasným cílům, s porozuměním, v bezpečném a inspirujícím prostředí, s možností vyžádat si zpětnou vazbu. Proč – co je cílem?
PORTFOLIO – komplexní nástroj sebehodnocení Výběr dokumentů a struktura – Rámec profesních kvalit Analýza dokumentů a dokladů - Reflexe Sebereflektivní techniky - trénování Vnitřní dialog, pozorování, cíl pozorování Záměrná sebereflexe a seberealizace VIDEONAHRÁVKY - Videotrénink interakcí Principy úspěšné komunikace Výuková videa, Komentovaná videa HOSPITACE, ukázkové hodiny, příklady praxe Soubory indikátorů, Pozorovací archy, Nástroj pro hodnocení kvality Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy, Projekt „Rozvojem osobnostních a profesních kompetencí učitelů MŠ a ZŠ k vyšší kvalitě vzdělávání“, 2015 Jaké nástroje pro hodnocení a sebehodnocení kvality učitele využíváme, formy rozvíjení reflektivních dovedností, sebereflexe a společného sdílení zkušeností
Rozvoj reflektivních dovedností učitelů Hledání příčinných vztahů co učitel dělá - jak komunikuje s dětmi, jak organizuje vzdělávání atd. a výsledky vzdělávání - jak se děti chovají, co se naučily, jak se u nich rozvíjí kompetence apod. RVP PV Pedagogové se sebevzdělávají, ke svému dalšímu vzdělávání přistupují aktivně. Ředitelka podporuje profesionalizaci pracovního týmu, sleduje udržení a další růst profesních kompetencí všech pedagogů (včetně svojí osoby), vytváří podmínky pro jejich další systematické vzdělávání. Rozvoj reflektivních dovedností učitelů
Bezpečné prostředí: respekt a důvěra Bezpečná podpora: Bezpečné prostředí: respekt a důvěra Podporující prostředí: budování týmu, formativní zpětná vazba, materiální podmínky Společná vize a hodnoty Vytváření podmínek: Notebooky, I pady, videokamery, fotoaparáty, tiskárny, hovorny Jaké podmínky pro profesní rozvoje a naplňování vzdělávacích potřeb vytváříme, kultura školy, spolupráce a kolegiální podpora
Přínosy z DVPP: jednotlivec, dvojice, trojice, tým – ZPĚTNÁ VAZBA, zavádění inovací, realizace burzy nápadů, vyladění, podpora
Formy profesního rozvoje Další vzdělávání zpětná vazba a reflexe Sdílení ve škole trénink dovedností program uvádění nových zaměstnanců – důvěrný průvodce Sdílení mezi školami S-dílny, workshopy Mentoring sebereflexe a hledání vlastních cest Formy profesního rozvoje
Pedagogické portfolio Rámcová struktura obsahu Prezentační portfolio Plán profesního rozvoje Cíl – strategie – doklady – reflexe Rozvojové rozhovory Podpora profesního růstu Pracovní, prezentační, dokladové portfolio (roční cyklus) a Profesní portfolio (záznamy o rozvoji v definovaných oblastech - kronika) Tvorba portfolia učitele jako cesta dokladování profesních kompetencí, plány pedagogického rozvoje, význam zpětné vazby a rozvojové rozhovory
Proces plánování rozvoje Analýza vzdělávacích potřeb: učitelka x ředitelka Plánování cílů rozvoje SMART/ER cílů z Rámce, strategie Podpora realizace Učení se prací, vzájemné učení, supervize, akce a úkoly, čeho jak se má dosáhnout Tvorba výstupů Prezentační portfolio Rozvojový rozhovor Reflexe učitelky x ředitelky Velkou pozornost věnujeme SMART/ER cílům, zejména MĚŘITELNOSTI Proces plánování rozvoje
Pedagogická rada Sdílíme zkušenosti Poskytujeme si zpětnou vazbu Učíme se vzájemně Sdílíme zkušenosti Poskytujeme si zpětnou vazbu Reflektujeme Oceňujeme se „ZLATUŠKY“, pozitivní sebehodnocení, trénujeme popisný jazyk, formativní zpětnou vazbu, schopnost reflexe
Vzájemné hospitace, ilustrace dobré praxe, semináře, reflektivní techniky, podpora, ocenění. Budujeme zázemí pro vzdělávání: knihovna, kabinet učitelů. knihovna
Diskuse ke kompetencím a indikátorům Sebehodnotící formulář Kritéria kvality a škála Pravidelný termín a diskuse Východisko pro plán pedagogického rozvoje Užitečně formulovaný cíl – SMART/ER Výstupy a dokladování písemná reflexe, komentáře, zdůvodnění k naplnění cíle, kompetence Vedení rozvojových rozhovorů – reflektivní praktik Zveřejňování cílů, výstupů Proces tvorby pedagogického portfolia, přínosy a výstupy v souvislostech překážek a limitů
Otázky? Děkuji za pozornost.