Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Předmět: Práce s počítačem Ročník: 1. ročník čtyřletého maturitního oboru Autor: Vít Michalec Grafické programy Anotace: Materiál se zabývá významem grafických programů, jeho využitím, druhy a rozdělením. Klíčová slova: bitmapová grafika, vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vít Michalec Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 – Výuka nového tisíciletí Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 30 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_PRPBG1_14
Grafický editor Je program pro tvorbu a úpravu grafických dokumentů Počítačová grafika je velmi široký obor výpočetní techniky Počítačová grafika je oblast, která vyžaduje vysoký výkon počítače (dobré hardwarové vybavení) Má využití při práci profesionálů i při tvorbě běžných grafických dokumentů
Oblasti využití počítačové grafiky Tiskoviny – časopisy, noviny, knihy, letáky se tvoří pomocí grafických programů Reklama – billboardy, propagační materiály, televizní reklama Film, televize – tvorba titulků, filmové efekty, filmová grafika používá speciální tzv. FX efekty Multimédia – graficky provedené výukové a e-learningové programy programy Internetové stránky – grafické prvky - obrázky, animace
Oblasti využití počítačové grafiky 3D grafika – prostorové modelování objektů – interiéry, automobily, budovy CAD – profesionální programy pro tvorbu technických výkresů ve strojírenství, stavebnictví Hry – obsahují vyspělé grafické prvky
Grafické programy Existuje mnoho druhů grafických programů Programy pro prohlížení obrázků a jejich jednoduchou úpravu Programy pro tvorbu grafických prvků internetových stránek Programy pro úpravu fotek – například Adobe Photoshop Programy pro tvorbu profesionálních grafických dokumentů – například Corel Draw, Zoner Callisto Programy pro tvorbu 3D grafiky
Rozdělení grafických editorů Bitmapové(rastrové) editory – pro tvorbu bitmapové grafiky Vektorové editory – pro tvorbu vektorové grafiky 2D editory – pro tvorbu dvojrozměrné grafiky 3D editory – pro tvorbu třírozměrné grafiky
Bitmapová (rastrová) grafika Obrázek v počítači je uložen jako mozaika mnoha malých bodů Bod se nazývá pixel Každý bod má svou přesnou pozici a barvu Vlastnosti bitmapové grafiky Velikost obrázku – počet bodů na výšku krát na šířku Barevná hloubka – počet použitých barev – 8,16,24, 32 bitů Barevná hloubka 8 bitů znamená, že v obrázku je použito 28 barev = 256 barev
Bitmapová (rastrová) grafika Výhody Lze upravovat jas, kontrast, barvy v obrázku U fotek věrné zachování původní scény Nevýhody Velké prostorové nároky na uložení Při zvětšování dochází ke snížení kvality obrazu (rozmazání) Bitmapová grafika je uložena ve formátech: bmp, jpeg, gif, tiff, png a dalších
Vektorová grafika Obraz je složen z jednotlivých objektů – úseček, křivek, kružnic a dalších Tyto objekty lze samostatně upravovat – např. zvětšovat, otáčet, posouvat Objekty se mohou překrývat, prolínat Využití vektorové grafiky Tvorba tiskovin (oblast DTP) Technické výkresy, schémata, diagramy Počítačové animace
Vektorová grafika Výhody Neomezené možnosti zvětšení obrázku Malá velikost souboru při ukládání Možnost úpravy objektů v obraze Nevýhoda Nedají se uložit fotorealistické scény Vektorová grafika je uložena ve formátech: cdr, zmf, adp a dalších
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje Veškeré použité informace pocházejí z uvedené literatury a portálu Wikipedie z níže uvedených adres: [1] Navrátil, Pavel: Počítačová grafika a multimédia. Computer Media s.r.o., 112 stran, 2007 [2] http://cs.wikipedia.org/wiki/Bitmapov%C3%BD_grafick%C3%BD_editor[cit. 2013-01-11] [3] http://cs.wikipedia.org/wiki/Vektorov%C3%BD_grafick%C3%BD_editor [cit. 2013-01-11] [4] http://cs.wikipedia.org/wiki/Rastrov%C3%A1_grafika [cit. 2013-01-11] [5] http://cs.wikipedia.org/wiki/Vektorov%C3%A1_grafika [cit. 2013-01-11] Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vít Michalec Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.