Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ 15.12.2017 Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ Podklad ke cvičení Převzato a upraveno z ČSN 73 6021, TP81, TP 235, Kopecký M. DP,
Letecký pohled na řešenou křižovatku - stávající stav 15.12.2017 Letecký pohled na řešenou křižovatku - stávající stav
Schéma křižovatky s označením paprsků 15.12.2017 Schéma křižovatky s označením paprsků
Součásti návrhu křižovatky se SSZ 15.12.2017 Součásti návrhu křižovatky se SSZ Posouzení účelnosti zavedení SSZ (viz přednáška DI 1) Výsledky dopravních průzkumů - vlastní dopravní průzkumy (TP189) porovnání s výsledky celostátního sčítání dopravy, stanovení Išh nebo I50 Popis okolí křižovatky – rozvoj území dle územně plánovací dokumentace Dopravní prognóza – výhled intenzit. Návrh signálního plánu a ověření navrženého řešení (kapacity a ÚKD)
Výsledky vlastního průzkumu 15.12.2017 Výsledky vlastního průzkumu Vlastní dopravní průzkum v souladu s TP189 (běžný pracovní den, měsíc …) Je nutné zvážit časový interval sčítání dopravy při stanovení Išh Pozn. Išh nemusí odpovídat celé hodině jako na předložené tabulce, avšak pokud by byl zjištěn významný rozdíl, je nutné hledat zdůvodnění pro toto pozorování (např. blízkost objektu/tů generujícího dopravu v určitém časovém intervalu apod.) Pro tento příklad je Išh v době 7:00 - 8:00
15.12.2017 Výsledky Išh směrového dopravního průzkumu a skladba vozidel pro daný příklad byly následně hodnoty Išh upraveny na I50 pomocí koeficientu 1,13 (TP189) Pozn. označení směrů průsečné křižovatky je voleno z paprsku X do paprsku Y,
15.12.2017 Dopravní prognóza Cílem dopravní prognózy je stanovení budoucích objemů dopravy.Tento úkol je představuje využití všech dostupných zdrojů informací o plánovém rozvoji území, územně plánovací podklady, územně plánovací dokumentaci atd. Lze doporučit využití modelování rozvoje území a generování dopravy s pomocí moderních softwarů, které tuto úlohu zpřesňují. Nelze však nikdy vyloučit, že v průběhu budoucích let skutečný rozvoj dopravy nebude odpovídat dopravní prognóze!!!
Návrh dopravní prognózy pro I50 15.12.2017 Návrh dopravní prognózy pro I50 Každý paprsek s ohledem na rozvoj přilehlého území má odlišnou hodnotu koef. růstu
Výsledek dopravní prognózy na rok 2035 15.12.2017 Výsledek dopravní prognózy na rok 2035
Návrh řešení křižovatky se SSZ 15.12.2017 Návrh řešení křižovatky se SSZ Na paprsku A se vytvoří samostatný odbočovací pruh pro pravé odbočení a společný pro průjezd křižovatky rovně s odbočením vlevo. Zbylé tři paprsky budou navrženy opačně, tedy samostatný řadící pruh pro levé odbočení a společný pro pravé odbočení s jízdou přímým směrem; na paprsku A, B a C budou přechody pro chodce, které budou realizovány jako bezbariérové s vodícími pásy pro nevidomé; Zelenou si budou chodci přivolávat sami pomocí ovládacího tlačítka. Nemají pevně stanovený signální plán, jelikož křižovatkou prochází malé množství chodců; Křižovatka bude řízena pevným signálním plánem. Levé odbočení z paprsku B a z paprsku C ovlivňuje protisměr. V nočních hodinách (od 22:00 do 4:00) se SSZ vypne a křižovatka se stane neřízenou; viz následující výkres
Výkres navržené křižovatky 15.12.2017 Výkres navržené křižovatky
Kontrola kapacity křižovatky – přepočet na pvoz 15.12.2017 Kontrola kapacity křižovatky – přepočet na pvoz
Návrh řídícího cyklu SSZ 15.12.2017 Návrh řídícího cyklu SSZ Použité vztahy pro výpočet jsou uvedeny v přednášce: křižovatky se SSZ
Výpočet saturovaných proudů 15.12.2017 Výpočet saturovaných proudů Použité vztahy pro výpočet jsou uvedeny v přednášce: křižovatky se SSZ
Kontrola kapacity a UKD 15.12.2017 Kontrola kapacity a UKD Výpočet kapacity levého odbočení ovlivněného protisměrem (směr B1 a C1) musí brát v potaz počet vozidel, která mohou najet do křižovatky a zastavit v ní při dávání přednosti protijedoucím vozidlům. Z hlediska prostorového uspořádání se uvažují dvě místa k najetí do křižovatky. Použité vztahy pro výpočet jsou uvedeny v přednášce: křižovatky se SSZ
15.12.2017 Závěr Křižovatka na silnici I. třídy stupeň kvality dopravy do úrovně C. Technické podmínky TP 235 podmiňují úroveň C střední dobou zdržení do maximální hodnoty tw = 50 s. Tento stupeň úrovně kvality je charakterizován v TP 235 jako kvalita dopravy „Uspokojivá“. Nejvyšší hodnota střední doby zdržení vyšla na paprsku B ve směru přímém s pravým odbočením, kde hodnota tw = 49,8 s. Úroveň kvality dopravy je tedy na všech vjezdech do křižovatky kvalifikována nejhůře stupněm C, jenž vyhovuje podmínce.