Seminář pořádaný pod gescí Ústavně právního výboru dne 22. února 2016

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Domácí násilí a veřejné zdravotní pojištění Nárok, regresy, data, budoucnost?
Advertisements

Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Právní důsledky užívání alkoholu a jiných návykových látek v silničním provozu Tisková konference BESIP a ŘSDP Mgr. Michael Židův Ministerstvo.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika – tabulkový procesor Autor: Bc. Pavel Šiktanc MS EXCEL 2010 – úvod do programu Co se všechno naučíme???
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
FORENZNÍ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
STEM Diskuse o vstupu do EU v médiích Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Projekt: Škola pro život Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_02-informatika 8. třída_021 Základní škola: Základní škola.
Návrat z mateřské a rodičovské dovolené, praktické problémy Autorka: Mgr. Lada Štěrbová Vedoucí závěrečné práce: JUDr. Pavel Jindřich.
Nebezpečné pronásledování - je strach z pachatele měřítkem nebezpečnosti stalkingu? Jak zlepšit pomoc obětem stalkingu?
Microsoft Excel verze 2010 Mgr. Přemysl Kejzlar.
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Základy automatického řízení 1
Workshop – práce s násilnou osobou Zkušenosti a praxe PMS ČR
Úřad práce České republiky
Trendy v oblasti bibliografických formátů aneb má MARC budoucnost?
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
Podání přihlášky prostřednictvím elektronické aplikace
Název vzdělávacího materiálu
Předmět a obsah kriminologie a její metodologie
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Prevence kriminality Kriminalita a sociální práce s pachateli SPR508, Mgr. Petra Horová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Chemické vlastnosti technických materiálů
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Trestný čin.
MINIMATURITY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Trestní zodpovědnost.
Aktuální otázky stalkingu z pohledu teorie a praxe
RIZIKO.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obecné výklady o důkazech
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Dostupné bydlení v Hradci Králové jako nástroj sociální práce vedoucí k sociální změně PhDr. Marek Šimůnek, MBA Magistrát města Hradec Králové ANNO,
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
RIZIKO.
1.
Téma 11 Odstraňování chudoby (Poverty Relief).
Hledáme klíč k právům dětí
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Zákon o obětech trestné činnosti
Návykové látky v silničním provozu ( novela zákona 361/2000 Sb. ,) plk
Co si vezmu na….
Průběh trestního řízení část první – Přípravné řízení trestní
Klíčové aktivity projektu
Regionální karty a vstup do Základní sítě pro rok 2020
Život bez střeva , Praha.
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Grafy kvadratických funkcí
Seminář o stavebním spoření
Transkript prezentace:

Seminář pořádaný pod gescí Ústavně právního výboru dne 22. února 2016 Bagatelní kriminalita neexistuje Úvodní slovo prof. JUDr. Helena Válková, CSc.

Je to přece jen „bagatelka“…. Bagatelní kriminalita jako podceňovaný a proto opomíjený problém navzdory tomu, že se jedná o masový fenomén, který generuje desítky tisíc obětí a týká se proto většiny české populace Důsledky nedostatečné právně politické pozornosti: - svépomoc“ (samozvaná justice, domobrany apod.) - populistické volání po exemplárních trestech (3x a dost) - majetková i psychická újma oběti (vztek, bezmoc, materiální škoda, ztráta důvěry v právní stát a jeho instituce)   Kliknutím a následným zápisem nebo zkopírováním vložte Nadpis snímku Text snímku nebo jiný typ obsahu kliknutím na odpovídající ikonu v zástupném symbolu (předpřipraveném poli) – tabulku, graf, diagram/SmartArt atd. Text snímku bude automaticky s odrážkami. Pro změnu na nižší/vyšší úroveň použijte tlačítka Snížit/Zvýšit úroveň seznamu, která jsou k dispozici na kartě Domů, ve skupině Odstavec nebo klávesu TAB resp. SHIFT + TAB na začátku řádku Zápatí pro celou prezentaci lze upravit v dialogovém okně Záhlaví a zápatí vyvolaném kliknutím na tlačítko Záhlaví a zápatí na kartě Vložení, ve skupině Text

Základní prvky deliktu Delikt lze definovat jako relativně jednoduchou konstrukci složenou ze tří současně existujících prvků: pachatel oběť zločinu nedostatečná externí kontrola

Možný „vývoj“ delikventa a) recidiva majetkových deliktů vedoucí dříve či později do vězení b) eskalace „nenápadných“ projevů v nebezpečné útoky proti životu a zdraví (teplický případ) c) jednorázová epizoda bez opakování ohraničená časem a věkem (období dospívání, seniorský věk, latentní delikt)  

Problém s rozlišením…. Problém jak rozlišit a) až c)?   Jak optimálně reagovat? Co umožňuje platná právní úprava? Co je třeba změnit nebo doplnit v legislativě? Co je třeba zlepšit v aplikační praxi? Jak je třeba koordinovat aktivity v této oblasti (kdo, čím, proč)

Zločin a trestní politika Hrozba trestním postihem a ukládání trestních sankcí: nejpopulárnější způsob, jak odstrašit a potrestat pachatele trestných činů Trestní politika se chápe jako „boj se zločinem“ zastrašením a prevencí prostředky trestní justice Paradigma: ke zločinu dochází uvnitř konkrétní sociální struktury, jejíž je součástí, tzn. že zde jde o sebereflexi systému, který aktivizuje své instituce, v případě že je spáchán zločin

Cíle racionální trestní politiky Minimalizovat náklady způsobené oběti a dalším poškozeným (např. v rodině, na pracovišti, ve škole apod.) Racionalizovat náklady, které s sebou nese kontrola kriminality, tzn. výdaje na policii, soudy, věznice, probační službu, apod.) Snížit riziko výskytu a opakování trestné činnosti v rámci primární, sekundární a terciální prevence Odborně fundované odpovědi na to, jak takovou racionální trestní politiku průběžně a efektivně uskutečnovat, by měl nabídnout výzkum, který se však v Evropě vyskytuje jen sporadicky

Kriminologické poznatky z provedených výzkumů provedené analýzy a výzkumy potvrzují, že se recidiva po výkonu sankcí bez ohledu na to, zda šlo o alternativní sankce nebo krátké nepodmíněné tresty odnětí svobody, standardně pohybuje mezi 30 - 50 % zanedbatelné rozdíly mezi výsledným efektem sledovaných sankcí potvrzují tezi, že ústředním tématem kriminální politiky by neměly být tresty a jejich přísnost či vhodnost, ale rychlá reakce státu a dobrá sociální politika

Vliv mediální prezentace sankční politiky dominantně zobrazovaným přístupem k trestání pachatelů trestné činnosti je přístup represivní minimální prezentace alternativních trestů, resocializačních přístupů k pachatelům apod. naladění české veřejnosti zůstává spíše punitivní s tím, že cca 60 až 70% respondentů věří v odstrašující působení přísného trestání a přísného režimu ve věznicích a současně považuje udělované tresty za stejné či spíše mírnější ve srovnání se stavem před deseti lety znalost alternativních trestů a opatření a znalost struktury ukládaných trestů zůstává poměrně malá

Děkuji za pozornost valkovah@psp.cz