Robert Zbíral Členství ČR v EU II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Robert Zbíral Členství ČR v EU II
Advertisements

Krize v eurozóně a její možná řešení Robert Zbíral 27. listopadu 2012.
Česká exportní banka klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků Cesta k novým trhům.
Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a.s. „Finanční a servisní organizace pro český venkov“
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
EVROPSKÁ UNIE MAREK PARVONIČ. HISTORIE ZÁKLADY PODNĚTY Zabránit opakování tragédie dvou světových válek Zajištění evropského míru Revitalizace Evropy.
1 9. Změny v regulaci finančních trhů a v měnové politice (reakce na globální finanční krizi 2007 – 2009 a na její dopady na hospodářský růst) Reformy.
Základy financí1 Aktuální finanční trendy. Základy financí2 Globální megatrendy Globalizace Demografický vývoj Klimatické změny Energie.
Jan Bureš Euro, nejist á budoucnost záleží i na n á s Jan Bureš, Hlavní ekonom, Poštovní spořiteln a.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Lidská společnost digitálního věku
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
MSV Brno 2013 Klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků.
Vyplatí se nám bankovní unie ? Jan Bureš, hlavní ekonom Era /CSOB.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Národní hospodářství Měnová politika. Centrální banky půjčky panovníkovi monopol - emise oběživa „věřitel poslední instance“ dohled nad bankami provádění.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Seminář o stavebním spoření
Financování činnosti korporací
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Pojem přeměna obchodní společnosti
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Peníze
Digitální učební materiál
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Opakování – pracovní list
Měnová soustava, měnová politika
IAS 17 Leasingy.
Kód vzdělávacího materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Příjmy z kapitálového majetku
Model důchod-výdaje.
Téma 11: Finanční plánování
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Financování činnosti korporací
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
RIZIKO.
2. ČNB a její role v platebním styku.
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Název projektu: Moderní škola
VAŠE FIRMA JE LOĎ PLUJÍCÍ K VYTČENÉMU CÍLI, KTERÝM JE:
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Zdroje financování majetku - PASIVA
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Eva Tomášková Základní ekonomické pojmy Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 2. přednáška.
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
RIZIKO.
Téma 3: Majetková a finanční struktura podniku. Cash flow
Teritoriální setkání - Finsko
Tisková konference ČMKOS
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Základní finanční kategorie a finanční nauky
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Rizika veřejného dluhu
Základní finanční kategorie a finanční nauky
Seminář o stavebním spoření
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Robert Zbíral Členství ČR v EU II Krize v eurozóně a její řešení Robert Zbíral Členství ČR v EU II

1 mld. 1 mil. 1 bilión

115 biliónů - budoucí (nepokryté) výdaje USA

Základní parametry stát je ekonomický subjekt jako kdokoli jiný má příjmy a výdaje půjčuje si- vydává dluhopisy, pokladniční poukázky etc. dluhopis má splatnost a úrok úrok odráží riziko (nesplacení) a likviditu dluhopisu (šance na prodání dluhopisu před splatností- sekundární trh) dluhopisy nakupovány subjekty finančního trhu jak může stát snížit dluh? splácení jistin (nečasté), hospodářský růst (dluh k HDP klesá)

Základní parametry role centrálních bank role komerčních bank nezávislé na vládách určují úrokovou míru (reakce na ekonomický vývoj a inflaci) právo tisknout peníze (stát nerozhoduje) role komerčních bank působí na finančním trhu, vzájemná provázanost mají aktiva (vklady, akcie, dluhopisy) a pasiva (půjčky třetím subjektům, jiné závazky) zajišťují oběh peněz v ekonomice interakce s centrální bankou (úložky, zástavy oproti hotovosti) klíčové ukazatele pro rozhodování o akci na trhu výnos, riziko, likvidita

Zárodky krize v roce 1999 vznik jednotné měny euro měna společná, hospodářská politika ne dluhopisy ve stejné měně, ale každý stát vydává své reakce trhu: ostatní státy jsou postaveny na roveň Německu země eurozóny si půjčují za stejné peníze jako Německo (nelze zbankrotovat) vše chráněno Paktem růstu a stability (pravidla zadlužování)- nedodržováno výsledek: pocit, že peníze jsou „levné“ rozdíl hlavně pro chudší země- mohou si půjčovat s nižšími úroky než předtím vede k silnému zadlužování v některých zemích zejména veřejný sektor (Řecko, Portugalsko) v jiných soukromý sektor (Španělsko, Irsko) tvoří se různé bubliny (zejména realitní) pocit bohatnutí vytváří tlak na platy (nižší konkurenceschopnost) ekonomiky stoupají, ale hlavně skrze domácí poptávku samozřejmě i role korupce, pracovní morálky etc. v určitých státech

běžná bilance zahraničního účtu (Německo vs Řecko)

Konec zlatých časů rok 2008 a finanční krize v USA zvyšuje se nervozita, investor požaduje jistotu zamrzá mezibankovní trh (půjčování) nejvíce exponované banky v ohrožení „banky, které nemohou padnout“- ohrožení ekonomiky nutná záchrana ze strany států trh začíná rozlišovat mezi reálnou situací států eurozóny jisté státy začínají mít problémy udat dluhopisy (vysoké riziko) hrozba bankrotu- nutné platit předchozí dluhy nelehká situace eurozóny ukazují se zásadní ekonomické rozdíly mezi státy Evropská centrální banka jen obtížně může vyhovět všem na jaře 2010 krize Řecka- nebude schopno splácet poskytnuta pomoc (samostatně cca 110 mld. eur) obava z dominového efektu- padne-li jeden, trhy vsadí i na pád dalších ohrožených zemí (státy PIIGS)

Zvolené řešení: pomoc státům v problémech jednoduchá myšlenka: trh některým státům nepůjčí nebo jen za vysoké úroky (velké riziko), jiným ano a za nižší úrok věřím, že postoj trhu je neracionální (jedná v panice) půjčí si ti, co mohou a poskytnou peníze těm, co nemohou pokud vše vyjde (nemohoucí splatí), situace je vyřešena a ještě na tom půjčující vydělá konkrétní realizace: Evropský nástroj finanční stability přes 750 miliard eur (státy 440, MMF 250, Komise 60) nejde o žádné hotové peníze ve sklepě půjčuje si na trhu až do výše limitu, ručí státy eurozóny dle domluvených podílů prozatím žádné přímé finanční transfery poskytnuta z něj pomoc Irsku a Portugalsku (částečně preventivní před útokem trhů) Mechanismus stability nástupce dočasného EFSM změna Lisabonské smlouvy, platné od roku 2013 zapojení i soukromého sektoru

Pomoc státům v problémech otázka spravedlnosti pomoci mají se podporovat rozhazovačné státy? mají přispívat chudší na bohatší? (Řecko vs Slovensko) proč ano: hrozba dominového efektu argument o přebytku v obchodu a nutnosti vývozu kapitálu záchrana problémových států vs záchrana domácích bank držících dluhopisy problémových států záchrana Kypru (březen 2013) trest za finanční kasino vs jistota peněz v bankách dlouhodobá udržitelnost opatření? budou schopny státy pomoc splatit? případ Řecka nedokáže splatit všechny dluhy musí klesnout na udržitelnou úroveň proveden tzv. haircut- investoři se musí vzdát části investic dohoda na odepsání kolem 70 % hodnoty platí jen pro soukromé investory, pújčky MMF či států mají senioritu a nekrátí se nová pomoc ve výši 130 miliard eur 30 mld. pro haircut (+ 6 mld. úroky), 48 mld. pro rekapitalizaci řeckých bank, zbytek na zaplacení splatných dluhů spojeno s faktickou hospodářskou kontrolou země (pozice Trojky- EU, ECB, MMF) výhled nejasný- záleží na dalším vývoji v Řecku

Pomoc státům v problémech kredibilita EFSM (stejné pro ESM) založena na důvěře ve státy, které ručí za půjčky zvyšuje se expozice dalších zemí, jejich vlastní riziko se zvyšuje současnost: nejvyšší rating (AAA) má jen Německo, Finsko, Lucembursko, Nizozemsko EFSM sám poklesl na AA1 (Moodys) objem prostředků nestačil by na záchranu velkých ekonomik (Španělsko, Itálie) jen Itálie musí refinancovat 1 bilion eur v příštích dvou letech snaha sehnat další peníze (záruky), ale kde (vždy musí dodat státy)?: Mezinárodní měnový fond (viz diskutované přispění ČR z rezerv České národní banky) Čína, Rusko, USA?

Řešení bankrotu a odchodu z eurozóny rada mnoha ekonomů (včetně V. Klause) kompletní odepsání současných dluhů (nebo znehodnocení) možnost devalvace nové vlastní měny (a zvýšení konkurenceschopnosti) ale… právní překážky odchodu z eurozóny (dle Smluv nejde) faktické překážky: jak přechod provést? euro nadále funguje- jaká reakce občanů? výsledek: zhroucení finančního systému odepsání dluhů? riziko půjčování po bankrotu v jaké měně jsou dluhopisy pro znehodnocení? výhody devalvace? růst cen dováženého zboží inflační tlaky alternativa: vnitřní devalvace lepší konkurenceschopnost snížením mezd či nákladů státu viz příklad Pobaltí problematické protlačit politicky

Další kroky k řešení krize role Evropské centrální banky má neomezené prostředky (tisk peněz) ze Smluv: nesmí ručit za ani financovat dluhy členských zemí přesto nakupovala a nakupuje dluhopisy problémových států (na sekundárním trhu!) návrhy, aby se stala věřitelem poslední instance (Francie, odpor Německa) od prosince 2011- tříleté výhodné půjčky komerčním bankám (program LTRO) celkem v hodnotě 1 bilión eur plán: banky budou půjčovat dále- rozproudí ekonomiku; budou nakupovat i dluhopisy problémových zemí (zmenší tlak na ně)

Další kroky k řešení krize nezbytností je zajištění fiskální uměřenosti členů eurozóny bez dodržování pravidel ohledně zadlužování není možné získat důvěru trhů zamezení černého pasažérství (žití si nad poměry v očekávání záchrany) výsledkem Smlouva o fiskální stabilitě (Fiskální kompakt) maximální limity zadlužení, společná kontrola rozpočtů, nedodržení znamená automatické sankce vše má být zakotveno v právu členských zemí (nejlépe ústavách) ČR a Spojené království mimo rizika přístupu omezování investic států přispívá ke snížení hospodářského růstu, soukromí investoři následují snižuje se koupěschopnost obyvatelstva- nižší domácí poptávka, tj. další pokles růstu hrozba deflační spirály (dluhy se pak rozhodně nesníží) viz. Řecko: hospodářská a sociální situace katastrofální

Další zvažované varianty řešení krize evropské dluhopisy doposud každý ručí za své dluhy, případně na sebe připadající část u evropských dluhopisů by všichni ručili společně a nerozdílně výhody snižuje se riziko pro trhy (síla Německa) menší náklady na financování dluhů nevýhody zvyšuje se morální hazard reálné hospodářské rozdíly mezi státy se nemění do značné míry „tichá“ federalizace nutná skutečná koordinace hospodářské a rozpočtové politiky pravděpodobně i harmonizace daní existuje několik variant návrhů např. společné ručení jen do 60 % HDP, pak již věc státu rozpad eurozóny celkový návrat k národním měnám vize ekonomického otřesu, dominový efekt, ztráta důvěry trhů ohromné politické náklady: „Konec eura znamená konec EU a Evropy jako celku“ vznik slabšího a silnějšího eura, případně jeho omezení na některé státy varianta předchozího, spory mezi zeměmi