Interrogatives with ně- and ni-

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Píseň “Mám príma den” Reakce?. Fonologie Cvičení číslo 3.
Advertisements

Cases of Czech Names Rewrite the following sentence three times, each time substituting Karel for each name in turn. Věta: Mileno, kdo je s Evou u Vladimíra?
Dejte slova do věty II Put the words between slash marks into the appropriate case. Vzor: Se /sestra/ je vždycky problém. Se sestrou je vždycky problém.
Practice with the Conditional Change the following sentences to the conditional, according to the model. Vzor: Nemám peníze a nemohu si koupit auto. Kdybych.
Practice with moci Insert the appropriate present tense form of moci into the following sentences. Vzor: Neznáte tady nikoho? ___ vám pomoct já? Neznáte.
Jména a pády Put the nouns between slash marks into the appropriate case, as determined by the context. Vzor: Román se stal tím, čím v /minulost/ byla.
Commands: Imperatives & aby Change the following direct commands to indirect commands using aby, and vice versa. Vzor: Martin mi řekl, „Podívej se na toho.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. L5 ex 3: my a já 1. Včera nám představil tu dívku.
Poslechneme píseň: Díky. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Rozkazovací způsob.
Svůj vs. jeho, její, jejich Fill in the blanks with the correct form of svůj or jeho/její/jejich, depending on whether the subject of the clause is the.
Fonologie Cvičení číslo 8. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Zájmena on, ona, oni Fill in the blanks with the appropriate forms of on, ona, or oni. Vzor: Já ___ znám jen od vidění. Já ho znám jen od vidění. *Taken.
Ten, ta, to II Fill in the blanks with the appropriate forms of ten. Vzor: Proč potřebuješ ___ knihy? Proč potřebuješ ty knihy? *Taken from Review Lesson.
Ahojky, lidi ! Doufám, že se máte skvěle. Tak tu máme zase krutou zimu, ach jo !? Každý z nás ví, kdo z toho má největší radost. Že ? Mirku, už tě vidím.
Správné pády I In the following sentences, put the nouns between slash marks into the correct case. Vzor: Přes naše rozdíly zůstanu /tvůj přítel/. Přes.
Pády a koncovky: Cases & Endings Adjust the words between slash marks to fit their contexts, using the appropriate case endings. Vzor: Co budeš dělat o.
Fonologie Cvičení číslo 5. Interview Kde jsi byl/byla včera? Co jsi dělal/dělala včera? Co budeš dělat dnes po hodině češtiny? Co budeš dělat zítra?
Practice with Numbers II For each of the following sections, insert the correct form of the given noun and/or number. Vzor: Jeden Mám ___(sešit) a ___(kniha).
Unscramble & Translate Unscramble the following sentences and translate into English. Vzor: jít že domů psali nechtějí Psali, že nechtějí jít domů. They.
Working with Verbs I Rewrite the following three sentences, replacing vidět with the appropriate conjugated forms of rozumět, mluvit o, hledat, and pracovat.
Život vždycky stál a stojí a bude stát za to,aby byl dožit
Se a si: Reflexive Pronouns Insert se or si into the following sentences, if possible. Vzor: Povídali jsme ___ ještě několik minut. Povídali jsme si ještě.
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns In each of the following sentences, replace ona with on, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
pátek, 3. dubna 2015pátek, 3. dubna 2015pátek, 3. dubna 2015pátek, 3. dubna 2015pátek, 3. dubna 2015pátek, 3. dubna 2015pátek, 3. dubna 2015pátek, 3.
Mít rád Fill in the blanks with the appropriate forms of mít rád in both the present and past. Vzor: Radek ____ hudbu. Radek má rád hudbu. Radek měl rád.
Vědět vs. znát Fill in the blanks with the appropriate forms of vědět (to know a fact) or znát (to be familiar with), depending on the context. Vzor: Sestra.
Prepositions & Cases Combine the following nouns with the given prepositions to form prepositional phrases. Don’t forget to use the correct case of the.
Dejte slovo do věty Rewrite the following sentences, replacing the underlined word with the word between slash marks. Remember to use the correct case.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns In the following sentences, replace my with já, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the appropriate.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Dvojí zápor VY_22_INOVACE_20 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213.
Verbs of Motion Fill in the blanks using the appropriate form of either motion verb given. Vzor: Tak malý Ivan už ___? Tak malý Ivan už chodí?
Nová slova: Lekce 7 Fill in the blanks with the appropriate vocabulary words from Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim. Remember to decline nouns.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns Insert the correct form of the demonstrative pronoun into the following sentences. Be sure to use the appropriate case,
Connecting Sentences with který Connect the following sentences with který. Remember to put který into the appropriate number and case. Vzor: Viděl jsem.
Comparative Sentences Write a comparative sentence in response to the following prompt sentences. Vzor: Duke je velká univerzita. UNC je větší než Duke.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
More Indefinite Pronouns Insert ně-, -si, -koliv, lec-, leda-, kde-, or málo- as appropriate. Vzor: Můžeš jít __kam__. Můžeš jít kamkoliv.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Slovesné časy v angličtině Present perfect cvičení VY_22_INOVACE_32 Sada 1 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád ______.
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. L4 z webové stránky Napíšeme na tabuli!
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Declension Practice Insert the words in parentheses into the following sentences, using the correct case. Vzor: Ten antikvariát musí být kdesi na hlavním.
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs In each of the following sentences, change all masculine animate nouns into their feminine counterparts,
Dejte slovo do věty II Translate the words in parentheses into Czech. Use the appropriate form of the word. Vzor: My žijeme v dvacátem (apartment). My.
Všechen Fill in the blanks with the appropriate form of všechen, using the correct number, gender, and case. Vzor: Já vím ___, co víš ty. Já vím všechno,
Poslechneme píseň: Mně se zdá. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Zápor: Negation Negate the following sentences. This will require negating the verb and changing the indefinite pronouns into negative pronouns. Vzor:
Stupňování Put the words between slash marks into the correct form of the comparative or superlative. Vzor: Tahla zkouška je /lehký/ než tamta. Tahla zkouška.
Líbit se In the following sentences, translate the English in parentheses into Czech, using the correct form of líbit se. Vzor: Jak (do you like) ta kniha?
Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.
Prepositions & Cases II Form at least two reasonable prepositional phrases by combining the word between slash marks with the prepositions mezi, na, naproti,
Povídka In the following short story, fill in the blanks with the correct Czech form of the English pronoun given in parentheses.
Správné pády I In the following sentences, put the nouns between slash marks into the correct case. Vzor: Přes naše rozdíly zůstanu /tvůj přítel/. Přes.
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns
Practice with the Conditional
Connecting Sentences with který
Prepositions & Cases II
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns
Se a si: Reflexive Pronouns
Zápor: Negation Negate the following sentences. This will require negating the verb and changing the indefinite pronouns into negative pronouns. Vzor:
Connecting Sentences with který II
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Transkript prezentace:

Interrogatives with ně- and ni- Put the interrogatives given between slash marks into the correct form, using ně- or ni- as appropriate. Vzor: Koupil jsem si /jaký/ časopisy. Koupil jsem si nějaký časopisy.

Interrogatives with ně- and ni- 1. Vladimír nemá peníze. On /kdy/ /kdo/ /co/ nekoupí. Taky nemá /jaké/ nové knihy.

Interrogatives with ně- and ni- 1. Vladimír nemá peníze. On /kdy/ /kdo/ /co/ nekoupí. Taky nemá /jaké/ nové knihy. Vladimír nemá peníze. On nikdy nikomu nic nekoupí. Taky nemá žádné nové knihy. 2. Miloš nemá rád hudbu. On /kdy/ neposlouchá /jaké/ písně, a /kdy/ nekupuje /jaké/ kompaktní disky.

Interrogatives with ně- and ni- 2. Miloš nemá rád hudbu. On /kdy/ neposlouchá /jaké/ písně, a /kdy/ nekupuje /jaké/ kompaktní disky. Miloš nemá rád hudbu. On nikdy neposlouchá zádné písně, a nikdy nekupuje žádné kompaktní disky. 3. Hana si /kdy/ koupila slovník, ale ztratila ho. Ted’ nemá /jaký/ slovník.

Interrogatives with ně- and ni- 3. Hana si /kdy/ koupila slovník, ale ztratila ho. Ted’ nemá /jaký/ slovník. Hana si někdy koupila slovník, ale ztratila ho. Ted’ nemá žádný slovník. 4. Honza /kdy/ pracoval v /jaký/ ústavu cizích jazyků, ale /jak/ si nepamatuje to, co tam dělal. Říká, „Neřikej to /kdo/. Budou si myslet, že jsem blbec.“

Interrogatives with ně- and ni- 4. Honza /kdy/ pracoval v /jaký/ ústavu cizích jazyků, ale /jak/ si nepamatuje to, co tam dělal. Říká, „Neřikej to /kdo/. Budou si myslet, že jsem blbec.“ Honza někdy pracoval v nějakém ústavu cizích jazyků, ale nějak si nepamatuje to, co tam dělal. Říká, „Neřikej to nikomu. Budou si myslet, že jsem blbec.“

Interrogatives with ně- and ni- 5. Václav je vždycky doma. On /kdy/ /kde/ nebyl.

Interrogatives with ně- and ni- 5. Václav je vždycky doma. On /kdy/ /kde/ nebyl. Václav je vždycky doma. On nikdy nikde nebyl. 6. Martin pracuje na /jaké/ univerzitě /kde/ v Kalifornii. On /co/ neumí a je velmi špatný profesor. /jací/ studenti nechodí na jeho přednašky, protože nejsou zajímavé.

Interrogatives with ně- and ni- 6. Martin pracuje na /jaké/ univerzitě /kde/ v Kalifornii. On /co/ neumí a je velmi špatný profesor. /jací/ studenti nechodí na jeho přednašky, protože nejsou zajímavé. Martin pracuje na nějaké univerzitě někde v Kalifornii. On nic neumí a je velmi špatný profesor. Žádní studenti nechodí na jeho přednašky, protože nejsou zajímavé.