Faktory úspěchu a získané zkušenosti pro projekt PPP D4 v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
Advertisements

Hodnota za peníze v projektech PPP: Úvod k pojmům Owain Ellis 12. června 2008.
Organizační stránka předsednictví České republiky v Radě Evropské unie leden - červen 2009 PhDr. Jana Hendrichová, náměstkyně místopředsedy vlády pro evropské.
Metodika projektového investování - Případová studie Petra Wendelová Jim Wheeler Libor Cupal David Koudela 2. a Tato zakázka je financována Evropskou.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
Výroční konference ROP Střední Morava Využití nového modelu administrace pro přípravu projektových záměrů z ROP Střední Morava OlomoucZlín
Obsah Obsah Pilotní projekty Současný stav Klady Zápory
Public Private Partnership – PPP 2004 Možnosti získání příspěvků z fondů EU při realizaci PPP projektů v ČR  Ing. Olga Pokorná (Ministerstvo dopravy ČR)
E VROPSKÁ ROZVOJOVÁ AGENTURA N A Č IHADLE 959/ P RAHA 6 CHCI ČERPAT EVROPSKÉ DOTACE I PO ROCE 2013 PhDr. Jan Hauser Evropská rozvojová agentura.
Investiční potřeby & dluhové financování Jan Šnajdr Odbor poradenství infrastrukturních projektů Česká spořitelna.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Příprava projektu v praxi Shrnutí Ing. Jan Škurek, PhDr. Michaela Kubištová Seminář PPP projekty v praxi, Brno 2009.
Případová studie Kromhoutova kasárna Maarten Groothuis.
PPP projekty v ČR Šance nebo riziko? Ing. Jan Pavel, Ph.D. katedra veřejných financí Vysoká škola ekonomická v Praze Transparency International – Česká.
Proces partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) Zadávání zakázek v širších souvislostech Jim Wheeler 3. a Tato zakázka je financována.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce Ing. Petra Murycová, oddělení Evropské unie, MPSV.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
Phare 2003 RLZ Financování květen 2005 regionální informativní semináře.
Obchodování s emisemi skleníkových plynů jako nástroj redukce emisí Samostatné oddělení změny klimatu Tomáš Chmelík Samostatné oddělení změny klimatu Ministerstvo.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Schválení OP OPS chvalovací proces Ministerstvo financíEvropská komise Certifikační orgán Auditní orgán Ministerstvo pro místní rozvoj Programování Metodiky.
Silnice nebo železnice
Pokrok v Implementaci OP Infrastruktura Progress in implementation of OP Infrastructure stav implementace k Monitorovací výbor RPS,
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část finanční Praha, 15. března 2006 Ing. Kateřina Auerveková
PREZENTACE ŘSD ŽOFÍNSKÉ FÓRUM Ing. Jan Kroupa generální ředitel ŘSD ČR.
Platební / obchodní bilance
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Stav realizace ESF programů v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí k Tisková konference 5. února 2007.
Česká exportní banka Spolehlivý finanční partner exportu Klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
AKTUALITY O REALIZACI ROP SČ 13/08/2009 Příbram JUDr. Ing. Tomáš Novotný, Ph.D.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Deregulace nájemného v bytech RPG Deregulace nájemného v bytech RPG.
Zkušenosti s uplatňováním principů veřejné podpory v Královéhradeckém kraji Systém řízení a financování sítě sociálních služeb v Královéhradeckém kraji.
SYNERGIE MEZI HORIZONTEM 2020 A STRUKTURÁLNÍMI FONDY - Teaming Inka Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Evropská.
Aktuální stav plnění usnesení vlády týkajících se projektu Systém včasné intervence Mgr. Hana Jamrichová MPSV.
Finanční trh. Banka. Bankovní systém.. TRHY ZBOŽÍ A SLUŽEB PRODUKČNÍ JEDNOTKY (PODNIKY) DOMÁCNOSTI TRHY VÝROBNÍCH FAKTORŮ výrobní faktory tok výdajů za.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Sekce energetiky Odbor energetické účinnosti a úspor Energetická účinnost – financování 11 Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Maastrichtská kritéria a ČR, současnost a perspektivy. ČR a Euro.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
1 Stavíme svět zítřka. Nové smluvní modely – urychlení investiční výstavby Doprava – investice do dopravní infrastruktury, Ing. Tomáš Koranda, HOCHTIEF.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Finanční nástroje v podpoře energetické účinnosti
Fondy vnější spolupráce EU – finanční nástroje rozvojové spolupráce
Vnější investiční plán EU
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Investiční plán pro Evropu: příležitost pro financování dopravní infrastruktury ČR Zdeněk Čech zástupce vedoucí Zastoupení Evropské komise v ČR / ekonomický.
INOVACE ŠVP ZAČLENĚNÍM PŘEDMĚTU FINANČNÍ HOSPODAŘENÍ
Interreg DANUBE Program nadnárodní spolupráce
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava.
PESCO vs. EDF: projekty rozvoje schopností
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Faktory úspěchu a získané zkušenosti pro projekt PPP D4 v ČR www.pwc.com Mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“ PPP projekt D4/R7: Faktory úspěchu a získané zkušenosti pro projekt PPP D4 v ČR Jan Brázda září 2017 Draft

Agenda Klíčové parametry PPP projektu D4/R7 Finanční nástroje EU – Agenda Klíčové parametry PPP projektu D4/R7 Finanční nástroje EU Hlavní výzvy a výstupy soutěžního dialogu Faktory úspěchu a získané zkušenosti

Klíčové parametry PPP projektu D4/R7 1 1

Klíčové parametry PPP projektu D4/R7 Sekce 1 – Klíčové parametry PPP projektu D4/R7 Klíčové parametry PPP projektu D4/R7 Smluvní strana Ministerstvo dopravy a výstavby SR Projekt Dva úseky dálnice D4 představující 27 km bratislavského obchvatu a tři úseky dvouproudé rychlostní silnice R7 v délce 33 km Rozsah služeb PPP Design, výstavba, financování, provoz a údržba 2

Klíčové parametry PPP projektu D4/R7 Sekce 1 – Klíčové parametry PPP projektu D4/R7 Klíčové parametry PPP projektu D4/R7 Platební mechanismus Platby jsou podmíněny dostupností projektových úseků komunikace a rovněž dosažením výkonových kritérií stanovených ve smlouvě Alokace klíčových rizik Soukromník ponese rizika výstavby a dostupnosti, riziko poptávky ponese veřejný sektor Projekt je evidovaný mimo rozvahu veřejného sektoru (v souladu s ESA 2010) Smluvní období Výstavba 4 roky + 30 let období provozu Proces zadávání veřejné zakázky Soutěžní dialog Finální nabídky byly předloženy všemi účastníky soutěžního dialogu: ViaDunaj (Vinci, Meridiam) BratislaVia (Hochtief, Iridium, DIF) Obchvat Nula (Cintra, Porr, Macquarie) ASTRELA (Strabag, John Laing, Reding) Smlouva podepsána s konsorciem Obchvat Nula Aktuální stav Finanční uzavření projektu proběhlo v červnu 2016, probíhá fáze výstavby 3

Finanční nástroje EU 2 5

Sekce 2 – Finanční nástroje EU Nové finanční nástroje EU úspěšně vyzkoušeny a použity v PPP projektu D4/R7 Využití inovativních finančních nástrojů Evropský fond pro strategické investice (EFSI) Slovenský investičný holding (SIH) Díky podpoře z EFSI může EIB navýšit svoji schopnost poskytnutí prostředků na financování projektů D4/R7: EIB nabídla seniorní financování v částce až 500 mil. EUR. (350m EUR přímého financování a 150m EUR formou garance) za velmi výhodných podmínek – investiční nástroj na podporu dlouhodobé investice z evropských fondů Jediným vlastníkem SIH je Slovenská republika Finanční zdroje dostupné pro SIH zahrnují prostředky z Evropských strukturálních a investičních fondů: minimálně 3% alokace pro každý operační program, dohromady přibližně 450m EUR D4/R7: SIH poskytl mezaninové financování ve výši až 50m EUR za velmi výhodných podmínek (úroková míra 4,5%) 6

Hlavní výzvy a výstupy soutěžního dialogu 3 7

Hlavní výzvy a výstupy ze soutěžního dialogu Sekce 3 – Hlavní výzvy a výstupy soutěžního dialogu Hlavní výzvy a výstupy ze soutěžního dialogu Optimalizace finanční struktury (zapojení multilaterálních institucí včetně EIB a SIH) Technická optimalizace Projektu Snížení investičních nákladů (CAPEX) Vypracování mimobilanční struktury projektu z hlediska ESA2010 => závazky z projektu nejsou konsolidovány v národních účtech (a neovlivňují tak dluhovou brzdu) Velmi kompetitivní ceny ve finálních nabídkách oproti odhadům před tendrem (přibližně 100m - 135m EUR): Hodnota za peníze Účastník tendru AVP (EUR m) ViaDunaj (Vinci, Meridiam) 69 BratislaVia (Hochtief, Iridium, DIF) 77 Obchvat Nula (Cintra, Porr, Macquarie) 57 ASTRELA (Strabag, John Laing, Reding) 91 8

Proč tak atraktivní nabídky? Sekce 3 – Hlavní výzvy a výstupy soutěžního dialogu Proč tak atraktivní nabídky? Projekt je velmi atraktivní, s vysokou prioritou vzhledem k následujícím faktorům: Makroekonomická a politická stabilita + příznivý rating SR (A) Atraktivní rozsah projektu Využití inovativních finančních nástrojů (mezaninové financování poskytnuté Slovenským investičným holdingem), navýšené financování EIB díky využití Evropskému fondu pro strategické investice Příznivá situace na finančních trzích (podmínky dlouhodobého financování se přiblížily podmínkám před finanční krizí) Nedostatek podobných dobře připravených PPP projektů v Evropě Vhodně strukturovaná alokace rizik a principy platebního mechanismu 9

Faktory úspěchu a získané zkušenosti 4 11

Faktory úspěchu a získané zkušenosti (1/2) Section 4 – Faktory úspěchu a získané zkušenosti Faktory úspěchu a získané zkušenosti (1/2) Politická podpora projektu je zásadní Zkušení poradci umí projekt připravit tak, aby závazky z projektu nebyly konsolidovány v národních účtech (v souladu s ESA2010) Atraktivní rozsah projektu Platební mechanismus založený na dostupnosti služby Matice rizik typická pro dopravní PPP projekty – nesnažme se inovovat! 12

Faktory úspěchu a získané zkušenosti (2/2) Section 4 – Faktory úspěchu a získané zkušenosti Faktory úspěchu a získané zkušenosti (2/2) Zapojení multilaterálních bankovních institucí (prostor k posouzení kritérií způsobilosti) v raných stádiích rozvoje projektu Brzké zapojení Ministerstva financí a Statistického úřadu do projektových příprav Ex ante konzultace s EUROSTATem jsou zásadní (je-li projekt koncipovaný mimo rozvahu veřejného sektoru) Dobře připravené projekty se mohou realizovat relativně rychle 13

Dotazy? Jan Brázda, Partner Head of Infrastructure financing in CEE Section 4 – Faktory úspěchu a získané zkušenosti Dotazy? Jan Brázda, Partner Head of Infrastructure financing in CEE Mobile: +420 731 635 035 jan.brazda@pwc.com 14