AKTUÁLNÍ OTÁZKY A PROBLÉMY NÁHRADNÍ VÝCHOVY V INSTITUCÍCH A RODINÁCH NA SLOVENSKU Plzeň, 2017 Albín Škoviera.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nové pohledy na péči o dítě a rodinu v Dětském centru Čtyřlístek
Advertisements

Sociální služby SOZ.
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Krok do života 1 projekt, který pomáhá mladým lidem odcházejícím z dětských domovů vstoupit do samostatného života.
Středisko náhradní rodinné péče, o. s.
Následné péče o mladé lidi odcházející z náhradní péče v České republice   Situační analýza Jan Folda (editor), Oldřich Matoušek, Hana Pazlarová, Anna.
Zákon o sociálních službách
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Proměny rodiny II. Ohrožující dítě, ohrožující rodina.
Spolupráce s rodinami dětí s nařízenou ústavní výchovou.
Středisko náhradní rodinné péče, o. s. Situace náhradní péče o děti v Dánsku Projekt Centrum podpory NRP je.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů NRP v ČR po novele zákona o sociálně-právní ochraně dětí v reflexi pracovníků NNO Projekt.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
PROGRAM SANACE RODINY v AMALTHEA o.s. Chrudim, 18. –
Životní podmínky osob s PAS – poznatky ochránce Petra Zdražilová, Praha, 6.listopadu 2014 Petra Zdražilová / 6. listopadu, © Copyright Veřejný ochránce.
Stop sociálnímu vyloučení MEPCO Sociální vyloučení začíná v dětství Milena Černá, SKOK Seminář MEPCO Stop sociálnímu vyloučení.
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Dětský domov Jesenské – Projekt Česko-slovenská výměna zkušeností v oblasti práce a sociálních věcí CZ.1.04/5.1.01/ Tento projekt.
Osvojení Pěstounská péče Svěření do péče fyzické osoby
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Náhradní rodinná péče.
Sociální patologie SCPT SCPA
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Výchovně léčebná péče Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin
Dětské centrum Brno příspěvková organizace Hlinky 132/136 Brno Voroněžská 5 Brno
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Rodinné právo II Milana Reichlová.
Dětský domov (tedy nikoli dětský domov se školou) a základní škola pod jednou střechou Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Ondřej Vala.
Název Náhradní rodinná péče
Náhradní rodinná péče -NRP
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Seminář pro ředitele dětských domovů Pozlovice,
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Osvojení (adopce) Osvojením (adopcí) se rozumí právní jednání (právní akt), jímž 2 osoby spolu vstupují do poměru rodič-potomek.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Transformace sociálních služeb: zkušenosti a výsledky Ing. Daniela Lusková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
„Šance pro děti v ohrožení na Vysočině.“ Příspěvek na konferenci Třebíč, dne 14.října 2014.
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Prezentace služeb Komunitní plánování Litomyšl
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Aktivity centra v rámci práce s násilnou osobou Centrum J.J. Pestalozziho, o.p.s. Štěpánkova 108, Chrudim Mgr. Lucia Pechtorová.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_20_01_náhradní rodinná péče Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
Současnost ÚSTAVNÍ VÝCHOVY V ČESKÉ REPUBLICE
MUDr. František Schneiberg
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_01_Náhradní rodinná péče
Domov pro osoby se zdravotním postižením
Když vlastní rodina chybí
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Sociální práce s rodinou 9
18 let zkušeností s mezinárodním osvojením
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

AKTUÁLNÍ OTÁZKY A PROBLÉMY NÁHRADNÍ VÝCHOVY V INSTITUCÍCH A RODINÁCH NA SLOVENSKU Plzeň, 2017 Albín Škoviera

Změny systému náhradní péče na Slovensku po roce 1993- Zákon 279/1993 Z.z. a) nové názvy zařízení – DDÚ - DC, DVÚ - RDD, VÚM-RDM, LVÚ – LVS DC, CVPP a LVS – zařízení výchovné prevence b) otevření systému a možnost vnější i vnitřní diferenciace, nestátní subjekty c) výška kapesného – 10% a 15% životního minima (DD) d) vznik profesionální náhradní výchovy v rodině – součást zařízení, „rodinné buňky“ – Tornaľa, Bratislava e) DDP na žádost zákonných zástupců f) 2 VÚM pro matky s dětmi

Změny systému náhradní péče na Slovensku po roce 1996 Přechod všech DD ze školství a zdravotnictví do sociální ho rezortu jako politické mocenské rozhodnutí– koncepčně nepřipravený – nejdříve všechny DD „univerzální“, potom „návrat“ ke třem DD pro děti s výraznými zdravotními problémy. „De-pedagogizace“ DD.I profesionální náhradní výchova v rodině se mění na profesionální náhradní rodinu. Zrušení systému Dětského městečka Trenčín- Zlatovce Ředitel - manažér. Personální nejistota – ztráta vizí. Nové– krizová střediska, resocializační střediska

(MPSVaR-vzalo školství peníze a know- how a chválilo se cizím peřím.) Změny systému náhradní péče na Slovensku po roce 1996 – TRANSFORMACE DD Změna výchovných podmínek – směřování ke sebeobslužným pracím Změna personální struktury – snižování obslužního personálu, zvyšování výchovného personálu Vytvoření vhodných prostorových podmínek – v roce 2001 to mělo stát 600 miliónů korun Změna hospodářsko-ekonomických podmínek – decentralizace? Ne – státní pokladna (MPSVaR-vzalo školství peníze a know- how a chválilo se cizím peřím.) PRIDE

DD = Dům dětí a Centrum dětí Změny systému náhradní péče na Slovensku po roce 2005 – zákony 36/2005 a 305/2005 Z.z. Mezistátní osvojení (už začátkem 90-tych let, ale... Profesionální náhradní rodina – profesionální rodina, „deprofesionalizace“ profesionální rodiny Diagnostické ústavy – ztráta původního poslání zrušení pěstounských zařízení úprava osvojení, DD –samostatné skupiny, diagnostické skupiny a specializované samostatné skupiny DD = Dům dětí a Centrum dětí

Změny systému náhradní péče na Slovensku po roce 2005 – zákony 36/2005 a 305/2005 Z.z. DD – specializované samostatné skupiny pro děti: s poruchami chování, drogově závislé, se zkušeností s CAN a CAS, cizince bez doprovodu, s duševní poruchou, s mentálním, smyslovým a těžkým zdravotním postižením, s kombinovaným postižením, pro mladých dospělých, pro maloleté matky s dětmi,

Změny systému náhradní péče na Slovensku po roce 2005 – zákony 36/2005 a 305/2005 Z.z. Místo ústavní výchovy – ústavní péče Výchovná opatření soudu- nový způsob umístění dítěte na 6 měsíců. Děti do 6 let – „jen“ do profesionálních rodiny – NÁBOR „profesionálních“ rodin Supervize – OK... přehnaná očekávání a realita Konec ústavní výchovy v „zvláštních školách internátních“ Mocenská snaha – získat „pod křídla“ sociálního resortu diagnostická a převýchovná zařízení – trvá dodnes Rok 2008 – nový školní zákon – RDD a RDM se mění na reedukační centra.

Od transformace k de-institucionalizaci Nová ideologická „vize“ – nové miliónové investice Cesta z rekonstruovaných DD do rodinných domů, rodin pěstounů a profesionálních rodičů Práce s rodinou dítěte – absence skutečné diagnostiky rodinného prostředí a jejího potenciálu – potom často „vyhozené peníze“ Z. Matějček? - Zapomeňte!!! Současnost – upřednostňování nefunkční biologické rodiny před rodinou psychologickou a stabilní náhradním prostředím

Diagnostická a převýchovná zařízení Situace velmi vážná – důsledek mezirezortních bojů o jejich příslušnost i bojů o kompetence (viď diagnostické ústavy) Nejde o to, že je v nich méně dětí, ale o to, že se: zařízení v očích veřejnosti „kriminalizují“, že v nich je pracovní nejistota (jak to bude), snižujú se profesionální ambice pracovníků (v porovnání s koncem 80. a 90. let) nereaguje se dostatečne na aktuální změny v společnosti, že chápání poruch chování se vnímá jako individuální selhávání a ne jako odraz společnosti i společenské riziko

Diagnostická a převýchovná zařízení f) dlouhohodobě sa neinvestuje do prostorového zabezpečení, (komu budou patřit? jaká bude politická vůle?), g) chybí investice do psychoterapeutického vzdělávání pracovníků, h) chybí systematická supervize, nevytvářejí se materiální, personální a legislativní, podmínky pro jiné formy zařízení – celodenní, otevřená, polootevřená, ap.

Dětské domovy Základní problém – systém řízení a vnitřní organizace: uniformita dětských domovů, DD jako nestabilní prostředí (ředitelé, personál, děti, systém), více ideologie jako odbornosti, např. „kritéria“ dobré práce DD, odmítání přemístění dítěte do VÚM, „posilování vztahů“ s biologickou rodinou i když jsou zlé, en blok vytváření „iluze“ či „imitace“ rodinného prostředí ap., nedostatek koncepce – slučování, oddělování, stěhování

Dětské domovy e) administrativní náročnost práce jako způsob řízení, f) péče a obslužní činnosti „převálcovaly“ výchovu, nedostatek prostoru, aspirací i nástrojů děti „vychovávat“ („nevidím“, neslyším“, „neexistuje“), g) přehnaný „sociální pedocentrizmus“ – dítě „v zajetí“ dětských práv.

Pěstounské a profesionální rodiny V zákoně by mohlo být: placené formy péče mají přednost před neplacenými – tak se posouvá zájem. Problém: snižování nároků na osobnostní a odborné předpoklady při výběru žadatelů, neřešitelný dilemat profesionálních rodičů, putování dětí z rodiny do rodiny, „nerodinné kompetence“ v rodinném prostředí, burn-out syndrom,

doc. PhDr. Albín Škoviera, PhD. Děkuji za pozornost doc. PhDr. Albín Škoviera, PhD.