Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální učební materiál
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
Jazykověda a její disciplíny
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Odborný styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Číslo-název šablony klíčové aktivity
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Smékalová Jitka ANOTACE Žáci si s pomocí učitele zopakují podle učebnice, zápisů.
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Komplexní jazykový rozbor
Slovní zásoba PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Volitelný jazykový seminář STYLISTICKÉ HODNOCENÍ PŘEKLADU Božena Bednaříková.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Věta a výpověď Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola Unhošť Jazyk a jazyková komunikace Projekt MŠMT ČR
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Koherence textu   - koherence textu: soudržnost textu, provázanost.
Transkript prezentace:

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM  Mgr. Drahomír Havlíček Název DUM Koherence Kód DUM VY_32_INOVACE_ 1.2.10 Datum vytvoření  28. 2. 2012 Předmět  Český jazyk a literatura Tematická oblast  Základní vlastnosti textu Výstup ŠVP Žák definuje pojem koherence textu a její prostředky. Anotace DUM Prezentace obsahuje informace o koherenci textu. Vysvětluje pojmy koherence, koheze a konexe. Metodický popis Prezentace slouží jako opora výkladu. Vysvětluje pojmy koherence, koheze a konexe. Hodnocení Materiál se osvědčil. Žáci pochopili obsah jednotlivých slov a jejich význam pro výstavbu textu. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Koherence textu

Koherence koherence = souvislost, spojitost

Text jazykový text = souvislý mluvený nebo psaný jazykový projev z latinského textus = utkaný jazykový text je celistvý a soudržný jazykový útvar, jímž jeho autor realizuje svůj komunikační záměr

Složky textu Text se skládá z výpovědí. Výpověď = jednotka komunikace znaky výpovědi: zakotvenost v konkrétní komunikační situaci ústní, nebo písemná podoba nejčastěji forma věty

Výpověď stránka obsahová (významová) – má svůj reálný odraz ve skutečnosti, reaguje na ni b) modální – v souladu s komunikačním záměrem mluvčího může nabývat významu oznámení, otázky, rozkazu, nabídky, nebo dokonce výhružky

Příklad Příklad zakotvenosti výpovědi v komunikační situaci: Věta: Dominik to řekne mamince. v různých komunikačních situacích: oznámení, nabídka i výhružka

Koherence (soudržnost) koherence = obsahová a formální soudržnost mezi výpověďmi, které tvoří souvislý text Tzn. jednotlivé výpovědi souvislého textu na sebe navazují, jsou obsahově a formálně Propojeny.

Příklad Zahradník pracoval celé dopoledne. Na zahradě okopával záhony. Pak přesazoval květiny ve skleníku. Spotřeboval velké množství hlíny a různých květináčů. Nakonec všechny přesazené květiny zalil.

Rozbor příkladu výpověď = věta text = pět výpovědí Výpovědi následují za sebou a jsou spolu obsahově a formálně propojeny.

Obsahová soudržnost zajištěna slovy téhož významového okruhu: zahradník, zahrada, záhony, květiny, skleník, hlína, květináče, přesazovat, zalít členění výpovědi na to, o čem se mluví a na to, co se o tématu říká V našem příkladu se stále mluví o zahradníkovi. Mluví se o tom, co dělá

Formální soudržnost lexikální prostředky = podstatná jména, zájmena, příslovce, částice V našem příkladu to byla příslovce pak a nakonec, která zajišťují návaznost výpovědí.

Příklad Naše Dominika má nejlepší kamarádku již od mateřské školky. Petra je i naše sousedka. Dominika s ní tráví většinu volného času. Kamarádka ji vždy pomůže a je na ni spolehnutí. Pomohla Dominice i v nejtěžších chvílích. Předmětem řeči je nejlepší kamarádka Dominiky. V textu se pro ni používají různá označení – nejlepší kamarádka, Petra, kamarádka. Používají se i zájmena – s ní.

Formální soudržnost tvaroslovné prostředky = mluvnické kategorie sloves a jmen V našem příkladu o Petře je to 3. os. č. j. min. času pomohla

Formální soudržnost skladební prostředky = shoda přísudku s podmětem, zejména při vynechání podmětu, dále pak např. elipsa (výpustka), spojky V našem příkladu o Petře ve větě: Pomohla Dominice a i v nejtěžších chvílích. elipsa jména Petra (zřejmé z kontextu, o kom se mluví) shoda pomohla (Petra)

Konexe a koheze textu Konexe = spojení, vazba V textu spojení, vazba jednotlivých vět Koheze = výrazová spojitost textu

Děkuji za pozornost

Seznam použitých zdrojů: Nový slovník cizích slov pro 21. století. Vyd. 1. Editor Matěj Barták, Jitka Vebrová, Renata Rychlá. Praha: Plot, 2008, 367 s. ISBN 978-80-86523-89-7. MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj! z českého jazyka: rozšířené vydání doplněné o praktickou část. 3., dopl. vyd. Brno: Didaktis, c2007, 168 s. Odmaturuj!. ISBN 978-80-7358-082-7. ČECHOVÁ, Marie. Stylistika současné češtiny. Vyd. 1. Praha: ISV, 1997, 282 p. ISBN 80-858-6621-8.