Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Mgr. Drahomír Havlíček Název DUM Koherence Kód DUM VY_32_INOVACE_ 1.2.10 Datum vytvoření 28. 2. 2012 Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Základní vlastnosti textu Výstup ŠVP Žák definuje pojem koherence textu a její prostředky. Anotace DUM Prezentace obsahuje informace o koherenci textu. Vysvětluje pojmy koherence, koheze a konexe. Metodický popis Prezentace slouží jako opora výkladu. Vysvětluje pojmy koherence, koheze a konexe. Hodnocení Materiál se osvědčil. Žáci pochopili obsah jednotlivých slov a jejich význam pro výstavbu textu. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Koherence textu
Koherence koherence = souvislost, spojitost
Text jazykový text = souvislý mluvený nebo psaný jazykový projev z latinského textus = utkaný jazykový text je celistvý a soudržný jazykový útvar, jímž jeho autor realizuje svůj komunikační záměr
Složky textu Text se skládá z výpovědí. Výpověď = jednotka komunikace znaky výpovědi: zakotvenost v konkrétní komunikační situaci ústní, nebo písemná podoba nejčastěji forma věty
Výpověď stránka obsahová (významová) – má svůj reálný odraz ve skutečnosti, reaguje na ni b) modální – v souladu s komunikačním záměrem mluvčího může nabývat významu oznámení, otázky, rozkazu, nabídky, nebo dokonce výhružky
Příklad Příklad zakotvenosti výpovědi v komunikační situaci: Věta: Dominik to řekne mamince. v různých komunikačních situacích: oznámení, nabídka i výhružka
Koherence (soudržnost) koherence = obsahová a formální soudržnost mezi výpověďmi, které tvoří souvislý text Tzn. jednotlivé výpovědi souvislého textu na sebe navazují, jsou obsahově a formálně Propojeny.
Příklad Zahradník pracoval celé dopoledne. Na zahradě okopával záhony. Pak přesazoval květiny ve skleníku. Spotřeboval velké množství hlíny a různých květináčů. Nakonec všechny přesazené květiny zalil.
Rozbor příkladu výpověď = věta text = pět výpovědí Výpovědi následují za sebou a jsou spolu obsahově a formálně propojeny.
Obsahová soudržnost zajištěna slovy téhož významového okruhu: zahradník, zahrada, záhony, květiny, skleník, hlína, květináče, přesazovat, zalít členění výpovědi na to, o čem se mluví a na to, co se o tématu říká V našem příkladu se stále mluví o zahradníkovi. Mluví se o tom, co dělá
Formální soudržnost lexikální prostředky = podstatná jména, zájmena, příslovce, částice V našem příkladu to byla příslovce pak a nakonec, která zajišťují návaznost výpovědí.
Příklad Naše Dominika má nejlepší kamarádku již od mateřské školky. Petra je i naše sousedka. Dominika s ní tráví většinu volného času. Kamarádka ji vždy pomůže a je na ni spolehnutí. Pomohla Dominice i v nejtěžších chvílích. Předmětem řeči je nejlepší kamarádka Dominiky. V textu se pro ni používají různá označení – nejlepší kamarádka, Petra, kamarádka. Používají se i zájmena – s ní.
Formální soudržnost tvaroslovné prostředky = mluvnické kategorie sloves a jmen V našem příkladu o Petře je to 3. os. č. j. min. času pomohla
Formální soudržnost skladební prostředky = shoda přísudku s podmětem, zejména při vynechání podmětu, dále pak např. elipsa (výpustka), spojky V našem příkladu o Petře ve větě: Pomohla Dominice a i v nejtěžších chvílích. elipsa jména Petra (zřejmé z kontextu, o kom se mluví) shoda pomohla (Petra)
Konexe a koheze textu Konexe = spojení, vazba V textu spojení, vazba jednotlivých vět Koheze = výrazová spojitost textu
Děkuji za pozornost
Seznam použitých zdrojů: Nový slovník cizích slov pro 21. století. Vyd. 1. Editor Matěj Barták, Jitka Vebrová, Renata Rychlá. Praha: Plot, 2008, 367 s. ISBN 978-80-86523-89-7. MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj! z českého jazyka: rozšířené vydání doplněné o praktickou část. 3., dopl. vyd. Brno: Didaktis, c2007, 168 s. Odmaturuj!. ISBN 978-80-7358-082-7. ČECHOVÁ, Marie. Stylistika současné češtiny. Vyd. 1. Praha: ISV, 1997, 282 p. ISBN 80-858-6621-8.